Wat is er nieuw

Slakkengif Cabomba

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Vispoes
  • Startdatum Startdatum
Of bedoelde je die vraag?

Mascha&Ivo zei:
Je verhaal maakt verder wel sense hoor, maar de vraag is dan toch waarom zoveel mensen problemen met vooral Cabomba en niet met andere planten hebben.

Eigenlijk is het simpel en logisch.
De meeste planten worden emers gekweekt. Daar is geen gif nodig.

Cabomba en andere zuivere waterplanten worden submers gekweekt waardoor ze soms behandeld worden met slakkengif.(lees koper)

Al gebruiken de meeste kwekerijen geen gif meer.
Dennerle claimt zijn planten gifvrij te kweken. Heb het ook nog bij andere kwekerijen gelezen.

Ik kan me wel inbeelden dat er enkele kwekerijen zijn die het wel nog doen.

Cabomba zelf is nu eenmaal ook een vaak gebruikte plant en zal het dus ook vaker gebeuren met dergelijke soorten.
En of Cabomba er langer over doet om zijn gif uit te looien dan andere?
Het kan. Niet alle planten zullen er even snel in zijn kan ik me voorstellen.
Maar het probleem is niet specifiek bij cabomba.

Kortom, wil je zeker zijn? Test uw water op koper (Cu)
 
Wordt ook nergens beweerd dat het specifiek enkel met Cabomba zou zijn maar gaat wel dit topic over.
Ook wel grappig dat je verder zo goed als alle beweringen van bedrijven hier op het forum tegenspreekt maar nu dat het jouw uitkomt wel de claim van Dennerle gebruikt 😉
 
Nou, het starttopic ging volgens mij toch specifiek over cabomba.

Nu als dennerle zijn claim niet na komt is het idd een andere zaak
Andere claims die ik bespreek kan ik aantonen en onderbouwen.

Ik heb op heden geen enkele reden of onderbouwing om te twijfelen aan die claim van dennerle.
 
Het is ook niet voor niets dat wij hier elke plant voor in de garnalenbak eerst 4-5 dagen laten weken in een emmer. Niet alleen de Cabomba. Nu staat er weer Vallisneria te weken voor de nieuwe bak met Yellow King Kong. Zolang je geen zekerheid hebt kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en dat geef ik mensen dan het liefst als tip mee.
 
Omdat ik veel gelezen heb dat een groep garnalen na het plaatsen van cabomba plots dood was, neem ik het risico niet. (kan me herinneren dat zelfs hier gewaarschuwd werd voor de cabomba van de vivariumbeurs)

Zo zijn er ook andere planten waarbij er geruchten gaan dat ze schadelijk zouden kunnen zijn voor garnalen.

Bijvoorbeeld het mini vaantje, daar waarschuwt hobbykwekekers voor
http://www.hobbykwekers.nl/planten/item ... -vaantje-2

Met bronvermelding naar aquaplantsonline, maar kijk ik daar dan spreken ze dit nu weer tegen...

Quote (is klacht van een klant)
Jammer alleen dat dit plantje giftig schijnt te zijn voor garnalen (bij het snoeien) en dat had ik toch graag voor aanschaf op de site vermeld gezien.

Geachte heer,

Een plant dient u het beste boven water in te korten, af te spoelen en dan terug in de grond. Het afgeknipte deel gaat dan dus weer de bodem in. Mocht hier wat uitkomen kan dit totaal geen kwaad.

Met vriendelijke groet,
Aquaplantsonline
Einde Quote

Zo zie je wel dat meningen dus in de loop der tijd wijzigen.

Neemt niet weg dat ik zeer voorzichtig om ga met bepaalde planten en mensen er ook op blijf wijzen indien ze deze planten in een garnalen bak hebben en zieke garnalen hebben of een nieuwe groep willen aanschaffen.

Misschien ben ik TE voorzichtig, maar liever dat dan dode of zieke garnalen en denken, had ik maar...
 
JurgenD zei:
Nee, camboma slaat geen gif op.
Laat Cabomba nu net een plant zijn die gebruikt kan worden bij waterzuivering juist omdat die makkelijk zware metalen, waaronder koper, opneemt.
Met wat opzoek, weeg en rekenwerk kan je ongeveer te weten komen hoeveel koper je bosje Cabomba kan bevatten, en dus wat het effect zou zijn als dit op magische wijze allemaal in je water terecht zou komen. En dan zou ik ook even opzoeken wat die magische wijze dan zou zijn...

Er zijn zeer strikte regels als het gaat over het importeren van planten van buiten europa ivm eventuele beestjes die kunnen meeliften. Die plantjes moeten hier dus vrij van eventuele beestjes aankomen. En de makkelijkste manier is om insecticides te gebruiken, tijdens de kweek of vlak voor ze vertrekken. Hier gelden ook zeer strikte regels rond, maar een beestje zie je nu eenmaal sneller als een incecticiede.
Slakjes kan je dus makkelijk voor vertrek doden door er even wat op te spuiten. En als er geen degelijke methode word gebruikt om de pesticides te verwijderen, of de medewerker heeft zijn dagje niet en doet zijn werk niet goed belanden die pesticides dus in onze bakken. Afhangkelijk van welk product dat er gebruikt word kan het wel eens in de plant dringen. Garnalen zijn z��r gevoelig voor dit soort producten en een zeer kleine hoeveelheid kan al dodelijk zijn voor garnalen.
Heel goed afspoelen in hard water, en desnoods een watervoorbereider gebruiken die zware metalen kan binden als je denkt dat het om koper gaat, kan al helpen. Als je wil weten of alles er af is neem je een bakje met aquariumwater waar je de plantjes in zet, en vang je een garnaal uit je aquarium om mee in dat bakje te zetten.
Voorkomen is natuurlijk beter, dus koop gewoon je plantjes van een goede Europese kwekerij.
 
Levendige discussie, interessant! Even kort door de bocht: als ik zeker van mijn zaak wil zijn dan het water testen op koper? Heb n testset staan dus kan de meeste stoffen testen. Zit er misschien een stof in slakkengif die niet te testen is met een testset maar wel schadelijk is, naast koper?

Voor de info: het is een 180l bak waar 2 bosjes cabomba in staan (naast andere planten), een stengel of 12.
 
Als die er nu instaan, en er gebeurt niets, is het onzinnig om koper te gaan meten.
 
Of er nog een andere stof schadelijk kan zijn weet ik niet. Ik heb daarom geen Cabomba en laat alle planten eerst weken.
Als ik de post van Backplay lees dan lijkt het me zeker mogelijk dat er ook andere stoffen zijn.
 
Waarschijnlijk zal koper vergeleken met de rest nog het onschuldigste bestanddeel zijn.
Heb ooit weleens gelezen welk stofje het precies bevat wat zo dodelijk is voor de diertjes maar nu onvindbaar natuurlijk.
 
Dat is altijd zo John 😉 . Zelf doe ik er niet moeilijk om en zoals ik al zei week ik alles voor wat in garnalenbakken gaat. Dan ben je vrij zeker dat je geen ellende krijgt. Of planten nemen die uit een andere bak komen.
 
Ja, dat is al jaren bekent.

Komt elke keer naar voren, als het over Cabomba gaat.
 
Seabait zei:
Waarschijnlijk zal koper vergeleken met de rest nog het onschuldigste bestanddeel zijn.
Heb ooit weleens gelezen welk stofje het precies bevat wat zo dodelijk is voor de diertjes maar nu onvindbaar natuurlijk.
Buprofezin
Imidacloprid
Trichlorofon
 
backplay zei:
Seabait zei:
Waarschijnlijk zal koper vergeleken met de rest nog het onschuldigste bestanddeel zijn.
Heb ooit weleens gelezen welk stofje het precies bevat wat zo dodelijk is voor de diertjes maar nu onvindbaar natuurlijk.
Buprofezin
Imidacloprid
Trichlorofon

Zoals verwacht veel mer dan alleen koper 😉
 
Wat in de lfs gebruikt wordt is op koperbasis.
En gezien Nederlandse kwekerijen geen gif gebruiken schiet er niet veel meer over.

Heb je een lfs die zijn planten importeert uit Azie of zo heb je een ander probleem idd.
trouwens, het gebruikte gif in kwekerijen zal er na enkele dagen wel uitgelooid zijn in de bakken van de lfs(mochten ze van daar komen)

Insecticide en slakkengif zijn twee verschillende zaken.
De startvraag ging over slakkengif. En deze is op koperbasis.
 
Wees een vent en geef een keer je ongelijk toe Jurgen!
Dennerle runt ook kwekerijen in Azi� trouwens.
Plantje van mij was op een dinsdag aangekomen in de lfs en ik kocht het op een vrijdag.

Ik zou graag het lijstje van je willen zien met de bestandsdelen van dat slakkengif als het niet teveel moeite is.
 
JurgenD zei:
Wat in de lfs gebruikt wordt is op koperbasis.
En gezien Nederlandse kwekerijen geen gif gebruiken schiet er niet veel meer over.

Heb je een lfs die zijn planten importeert uit Azie of zo heb je een ander probleem idd.
trouwens, het gebruikte gif in kwekerijen zal er na enkele dagen wel uitgelooid zijn in de bakken van de lfs(mochten ze van daar komen)

Insecticide en slakkengif zijn twee verschillende zaken.
De startvraag ging over slakkengif. En deze is op koperbasis.

Ik denk dat de gemiddelde aquariaan beide onder de noemer slakkengif noemt Jurgen 😉.
 
JurgenD zei:
Wat in de lfs gebruikt wordt is op koperbasis.
En gezien Nederlandse kwekerijen geen gif gebruiken schiet er niet veel meer over.

Heb je een lfs die zijn planten importeert uit Azie of zo heb je een ander probleem idd.
trouwens, het gebruikte gif in kwekerijen zal er na enkele dagen wel uitgelooid zijn in de bakken van de lfs(mochten ze van daar komen)

Insecticide en slakkengif zijn twee verschillende zaken.
De startvraag ging over slakkengif. En deze is op koperbasis.
Jij gaat ervan uit dat ze koper gebruiken voor de slakken die er op zitten. Het is niet omdat je LFS dit doet dat daarom kwekerijen of anderen dit ook doen.
In tropische gebieden komen komen heel wat engere beestjes voor als wat slakken, en die moeten dus ook verwijderd worden.

Als eens Cabomba een koper behandeling gegeven die dodelijk is voor slakken voor een lange tijd, afgespoeld en in een bakje gedaan en het koper gehalte gemeten? Zou dan ook ineens het CO2 gehalte, ijzer, mangaan, zink,...gehalte meten om te kijken hoeveel daarvan magisch is ontsnapt.

In de meeste gevallen gaat het om een acute vergiftigingen, en zie je de garnalen stuiptrekken of compleet verlamd zitten. Laat dat nu net de impact zijn op garnalen van pesticiden. Moet je maar eens nagaan hoeveel koper je nodig hebt om een garnaal in zi een korte tijd te doden.

Kwekerijen in Azi� hebben zelf aangegeven dat ze deze middelen gebruiken. Ontkennen is net zoals geloven dat er veel fosfaat in het dooiwater van diepvriesvoer zit en dat dit het fosfaatgehalte in je aquarium gaat verhogen.
 
Klopt, ik heb idd een fout gemaakt.
Het middel waar ik over spreek is een anti alg middel, dus geen slakkenspul.
Deze zijn vaak op basis van kopersulfaat.

In de vijverwereld is het alom de gewoonte dat kopersulfaat gebruikt wordt tegen alg om zo algen goedkoop te doden. Dit naast zinkoxide.

Dit is al meermaals besproken op dit forum trouwens.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1569548
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=840588
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=626565

Dus zo uit de lucht komt het niet gevallen...
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat de gemiddelde aquariaan beide onder de noemer slakkengif noemt Jurgen 😉.

Zijn echt twee totaal verschillende zaken.
 
Als alles uit Azie komt, Moet het bespoten zijn, dat er geen ongedierte binnen komt.
Komt het uit Thailand, wordt alles met landbouw gif bespoten.
Importeren 200.000 ton gif naar thailand. kan je nagaan.
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat de gemiddelde aquariaan beide onder de noemer slakkengif noemt Jurgen 😉.

Klopt,al dan niet onbewust maar zeker het geval in deze! 😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan