Slakkenhuis cichliden. Zwarte stippen?


dennis-h

Member
Lid geworden
7 juli 2019
Berichten
9
Leeftijd
38
Locatie
Ter Heijde
Hoi allemaal.

Heb door de jaren heen aardig wat verschillende aquarium gehad en dus redelijke ervaring (in de trend van waterwaardes en/of andere problemen). Maar de laatste maanden heeft mijn slakkenhuis cichliden aquarium veel voor hun kiezen gehad en heb nu een gevalletje die ik maar niet kan verklaren.

Dit is het verloop van de problemen:

  • Het eerste probleem was blauwalg voor weken lang. Dit heb ik uiteindelijk kunnen oplossen door meer stroming in de bak te brengen en ben gelukkig van die blauwalg al even af.

  • Een aantal weken geleden waren ineens mijn 2 Anatome Helena slakjes dood. Dat vond ik al apart, maar waterwaardes waren verder in orde. Niet elke situatie kan altijd verklaart worden, dus liet het erbij.

  • Zo'n 3 weken geleden waren binnen een nacht 2 van de 6 cichliden dood, 1 was nog semi levend maar ging diezelfde dag helaas ook dood. Meteen waterwaardes gemeten die prima waren. 50% waterverversing gedaan. Temp was ook goed. Ik kon ook niets vinden van andere symptomen op de visjes. Geen stippen of geïrriteerde kieuwen, niet echt iets vreemds.

  • Vandaag zie ik opeens een visje in een zeer slechte staat (zie foto). Voor het eerst zie ik een duidelijk symptoom.. Zwarte stippen en andere gekkigheid op het kopje? Zw hangt ook maar een beetje op de bodem. Maar kan hier heel weinig over vinden!
Iemand een idee wat dit is?? Hierbij een foto:

IMG_1395.jpg


Wat extra info:
Het gaat om een aquarium van zo'n 100 liter met een Oase Biomaster 350 + nero 5 stromingspomp op een erg lage stand. In de filter zitten alleen sponsen en Eheim substrat pro.
Ik test de waterwaarde met een Colombo druppeltestjes. Ammoniak, nitriet en nitraat testen allemaal 0. Kh en Gh zijn beide wel iets gezakt naar 7, maar dat moet me lijkt me geen probleem zijn?
Ik ververs zo'n 30% wekelijks en voeg verder niets toe aan toevoegingen. Los van af en toe een klein beetje diatomen verder nooit last van algen.
 
Ik vindt de vis er ook wel wat magertjes uitzien moet ik zeggen. eten ze wel goed?
 
Ik geef ze dagelijks zo'n 6-10 vingerpuntjes cichliden pellet korreltjes. Bij elke puntje wacht ik tot ze het op hebben om rottend voer te voorkomen. Er zitten ook maar 3 visjes nu in.
Normaal gesproken komen ze wel meteen naar boven als als de 'voedselmachine' in de buurt rondloopt :p Zou ik ze meer moeten voeden? Zou dat ook deze problemen kunnen veroorzaken?
 
Kwa verzorging kan het m.i. niet beter, daar kan het haast niet aan liggen.
Wat wellicht wel van toepassing is zolang er problemen zijn: ga gerust 50% water wisselen (desnoods 2x p/w).

Ben zelf geen kenner in ziektes, maar zou dit niet wat ze noemen "gatenziekte" kunnen zijn? staan Tanganyika's nog wel eens bekend om zover mijn kennis gaat.
 
Kleine update.

Heb niets toegevoegd aan het water qua medicatie, omdat ik niet zeker was wat het precies was.
Maarrr... het visje waar het niet zo goed mee ging is nu weer helemaal terug aan het komen en ze lijkt te herstellen... wel helaas zonder oogje.

Me vermoeden is nu sterk naar agressie van het mannetje. Hij zit samen met 2 vrouwtjes in dit aquarium. Het is me ook opgevallen dat hij het andere vrouwtje naar het plantje heeft gedreven.
Op de bodem (66 x 48 cm) liggen zeker zo'n 30 schelpen. Waarom zou hij zo territoriaal zijn? De vrouwtjes zijn zeker weten vrouwtjes want ik heb er al jongen mee gehad, plus ze zijn op hetzelfde moment gekocht en is er maar 1 duidelijk groter geworden.

Iemand misschien tips wat ik kan doen om de rust in de bak weer terug te krijgen?
 

Terug
Bovenaan