Wat is er nieuw

Slakkenplaag garnalenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Maartendw
  • Startdatum Startdatum
M

Maartendw

Guest
Ik wist niet goed in welke sectie ik dit moest plaatsen, maar probeer het eerst hier. In mijn garnalenbak met vuurgarnaaltjes (volwassen en pasgeboren) heb ik een echt slakkenplaag. Overal waar je kijkt zie je mini slakjes en eitjes zitten. Ik heb ze er nog niet proberen uit te halen, maar dit gaat alleszins een heel karwei zijn. Nu vroeg ik me af of het een goed idee is om een slaketende slak in dit aquarium te zetten. Dit zal de plaag na verloop van tijd wel oplossen maar mijn vrees is dat mijn kleine garnaaltjes misschien lastig gevallen zouden worden door een slaketende slak. Of zijn mijn zorgen ongegrond?

PS: zou dit bericht beter passen in de "slakken" sectie?

het kan een oplossing zijn, had zelf nog wel jongen ook met die slakken, alhoewel ze ze wel schijnen te pakken. alleen kan je beter te raden gaan bij het probleem van de plaag. te veel voeren waarschijnlijk minder voeren is minder slakken

Zoals ik het begrijp kan een slaketende-slak ook een plaag worden 😉
Een telkens terugkerende slakkenplaag heeft vaak als oorsprong teveel voedselresten in/op de bodem..
Kan het zijn dat je teveel voert? Of te vaak overschotten aan voeding laat liggen?

Met een goed slakkenvalletje kom je trouwens een heel eind.. al moet je even oppassen dat er dan geen garnaaltjes in kunnen.
Bij het afhevelen neem ik voor het gemak vaak ook even een paar slakjes mee, zo hou ik de populatie een beetje in toom 😉

Denk dat dit in de plagen-sectie thuishoort 😉

Wat ook goed werkt is een schijf komkommer in je bak doen (bijv. aan een vork prikken) en dan een dag laten liggen. Garnalen kunnen er mooi van snoepen maar je zal zien dat hij ook helemaal vol met slakken komt te zitten. zo kun je heel gemakkelijk veel slakken in 1 keer verwijderen. Een paar keer herhalen en je hebt 80% al te pakken. Daarbij verwijder ik de eitjes vaak tijdens het water verversen bijvoorbeeld.

En wat de andere ook al aangeven, pak de oorzaak aan (waarschijnlijk te veel voeren).

Succes ermee.

Bedankt voor de reacties! Als de Helena toch soms jongen zou pakken, ga ik die toch maar niet in mijn aquarium brengen. Het is namelijk de bedoeling wat te kweken. Dan zal ik eerst eens werk maken om de slakken te verwijderen. En te veel voedsel kan inderdaad de oorzaak zijn, iemand anders voert de bak tijdens de week en hoe vaak ik het ook probeer uit te leggen, wordt er volgens mij inderdaad te veel gegeven.

Als je ze van dichtbij bekijkt zijn slakjes best leuk 🙂
Maar als je door de slakken de garnalen niet meer kan zien....

Ik vind slakjes ook leuk en heb zeker niets tegen een paar slakken, maar nu zijn het er toch al meer dan honderd in een 25L, dat is misschien wat te veel van het goede.

Ik heb zelf dmv een paar helena's al meerdere keren garnalenbakjes zo goed als slakkenvrij gekregen.
2 volwassen exemplaren en iets geduld is al genoeg.
Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren maar de kans is heel klein dat de helena's garnalen gaan eten,of het moeten overleden garnalen zijn bv.

Ik had vorig jaar ook een enorme slakkenplaag, werd er echt knettergek van. Ik heb toen 2 Helena's gekocht, die kregen de plaag niet weg maar gelukkig bleken dit een mannetje en een vrouwtje te zijn (deze zijn niet tweeslachtig) en na een paar maanden had ik een stuk of 20 jonkies. Toen was de slakkenplaag zo verholpen. Daarna zijn de helena's ook gestopt met eitjes leggen, ik heb geen nieuwe jongen mer gezien.
Ze laten mijn garnalen gewoon met rust. Ik heb 1x gezien dat een levende garnaal gegrepen was door een helena, maar dat was in een periode dat ik heel veel dode garnalen had dus was dit waarschijnlijk ook al een ziek dier. Als ze gezond zijn, zijn ze veel te snel om zich te laten grijpen.
Ik zie vaak genoeg de slakken en de garnalen vlak bij elkaar, garnalen op de slak of de slak die een paar garnalen passeert, ook jonge garnalen en dat gaat altijd goed.

Het zijn overigens ook heel mooie slakken om naar te kijken. Vaak staat visite er hier heel verbaast naar te kijken, wat een prachtig diertje is dat. Heel apart ook, met dat slurfje. Die hij overigens gewoon snel intrekt als er per ongeluk een garnaal tegenaan zwemt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan