Wat is er nieuw

Slakkenplaag (Torenslakjes)

emc

New member
Lid geworden
27 november 2024
Leeftijd
54
Hallo allemaal,

Al maanden probeer ik de slakkenpopulatie in mijn aquarium te bedwingen. Helaas met tegenovergesteld resultaat. Oftewel slakken op achterwand, planten, ruiten en natuurlijk in het grind. Eerst even wat info:

Aquarium:
Juwel Rio 125 (80cm)

Bewoners:
1x kleine Blue Phantom (ong. 5cm)
1x heel kleine L173b (Denk ik, 3cm, is adoptievisje, sinds een week)
1x borstelneusje (9 cm, ook adoptie maar al een jaar)
9x neon tetra's
3x Rasbora kubotai
6x 5 streepbarbeel
4x Corydoras Venezuela Zwart
2x Otocinlus (waren er meer, nu wacht ik even tot aquarium weer in balans is voordat ik een groepje maak)

En natuurlijk ook hout en groen. Ik heb een fotootje bijgevoegd.

Wat heb ik allemaal gedaan:
  • Slakkenval: geen effect
  • Tweewekelijks met waterwissel zoveel mogelijk slakken eruit halen
  • Minder voeren (al meerdere maanden nu 3x per week, en echt bepekt)
  • 2x behandeling eSHa Gastrobac
  • Kogelvisjes (waren binnen drie weken dood)
Ik zou nog een dwerg clownbotia toe kunnen voegen, maar daar is dit aquarium (op termijn) te klein voor. En meer vissen betekent meer afval en ook weer meer slakken.
Wat ik ook nog niet gedaan heb is een Helenaslak erbij. De speciaalzaak vertelde mij dat als je veel slakken hebt de Helenaslak daar lui van wordt en dat het dan geen effect heeft.

In het verleden had ik teveel silicaat en daarna fosfaat waarvoor ik JBL SilicatEx aan mijn buitenfilter (Tetra EX600 plus) heb toegevoegd. Op advies van de speciaalzaak heb ik de volgende indeling (van boven naar onder):
  • Bakje met filterwatten
  • Bakje met bioballen
  • Bakje met Filterwatten, SilicateEx, filterwatten
  • Bakje met Filterringen
Er zit dus geen filterkool of filterspons meer in.

Daarnaast heb ik last van groene alg, komt denk ik ook door het zomerseizoen, maar krijg ik met de tweewekelijkse schoonmaakbeurt niet onder controle.

Als laatste optie voor de slakken denk ik aan het leeghalen van mijn aquarium. Grind vervangen, plantjes goed spoelen en aquarium goed schoonmaken. Uiteraard water wel bewaren en weer terug doen. Ik heb een grote bak die als vervangen aquarium kan werken waar mijn filter ook kan blijven werken. Maar misschien doe ik iet nu fout, waardoor het probleem alleen tijdelijk verholpen is.

Wie wet wat ik anders kan doen of wat ik nu niet goed doe? Heb ik te veel vissen, filter niet goed ingericht, etc.?

Alvast bedankt,
Marietha

Bijlagen

• 20250912_164919.jpg
    20250912_164919.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 34
Hoofdoorzaak bij slakken is voer, teveel of niet opgegeten wat in/op de bodem verdwijnt. Je kunt slaketende slakken halen, Anetome Helena’s een stuk of wat en hopen dat die je plaag in toom houden.

Inderdaad, ik zou voor minimaal 5 Helena’s gaan, zo is de kans groter dat deze zich gaan voortplanten, dit klinkt misschien raar of tegenstrijdig…….

….maar het Helena bestand zal zich na verloop van tijd aanpassen aan de hoeveelheid eten/slakjes.

En torenslakjes uitvangen. Ze zijn vooral 's nachts actief. Bij mij zaten ze destijds dan op de ramen. Ik had echt een plaag. Ik heb ze zelfs wel eens uit het bakje gehaald als ik 's nachts even naar de WC ging, maar die torenslakjes planten zich zo efficient voor dat vooral op het voer letten effect zal gaan hebben.
Houd in je achterhoofd dat plantenmassa, en dan met name slecht blad of gevallen blad, ook voer is voor slakken. Dus dat ook in de gaten houden.

Wat ik ooit gehoord heb is dat je een halve aardappel in het aquarium kan leggen gewoon met schil. Leg dit erin en de dag erop zouden de slakken erop moeten zitten.
Dus gewoon 1 aardappel doormidden snijden en dan in het aquarium leggen met het gesneden gedeelte naar boven.
De aardappel eruit halen ff afspoelen en weer terug leggen je kan dezelfde aardappel makkelijk 3 dagen gebruiken.
Ik voer zelf altijd aardappel aan mijn ancistrus dus vandaar dat ik hiervan gehoord heb. Zelf heb ik nog nooit slakken gehad dus heb er geen ervaring mee.

Plakje komkommer met vorkje voor het gewicht er in prikken en slakken vissen maar.

Heb slechte ervaring met Helena's, ze werken perfect om van je slakken plaag af te komen om vervolgens zelf een nieuwe plaag te worden.

Ik heb slakken bewust en apart in een klein bakje gekweekt ( voor mijn helena's en dwergbotia's), en als ik er een stuk of wat wilde uitvangen deed ik het volgende:
klein laag bakje (bijv een dekseltje van een jampotje oid) met daarin een diepgevroren/geblancheerde sperzieboon tuinboon, aardappel, wortel, bloemkool-broccolistronkje of een algenetertablet.. De volgende ochtend haal je het bakje langzaam en voorzichtig eruit, slakjes eruit en bakje met lokvoer er weer terug in. En dat doe je één of twee keer per dag, zo gauw er weer een aardig aantal op zit.

Verder zorgen dat je planten in optimale conditie zijn: voldoende plantenvoeding (N,P,K en micro's), dode/ slechte bladeren verwijderen. Algen vinden slakken ook lekker!
Daardoor kom ik op de vraag wat je aan plantenvoeding geeft?

Dank jullie wel!

@Lysia: inderdaad, plantenvoeding is nu voor de 2e keer volgens mij de trigger geweest, van die tabletjes die je in de bodembedekker stopt. De laatste keer is ongeveer 7-8 maanden geleden geweest (Dennerle plant care basic root), ik ben er mee gestopt vanwege de toename van slakken. Dus voeg ik nu alleen Easy life Profito toe (wekelijks) en dagelijks met een doseersysteem wat vloeibare CO2.

Verder zie ik vooral opties die ik al heb geprobeerd. De aardappel ga ik zeker nog even testen. Voorlopig maar even stug volhouden. Ik vind het alleen raar dat niets effect heeft. Als je al een half jaar het voer halveert, geen vaste plantenvoeding (elke 2 weken onderhoud ik de planten), etc., de slakkenpopulatie zou zich toch daaraan moeten aanpassen. nders toch maar even de bodem vervangen.

Iemand nog andere tips?

plantenvoeding is nu voor de 2e keer volgens mij de trigger geweest, van die tabletjes die je in de bodembedekker stopt.
Dat lijkt me stug, al ken ik de exacte samenstelling niet, maar ik lees dat ze op basis van klei zijn. Bij mijn weten moet je dan denken aan enkel anorganische stoffen. Ze spreken zelf over ijzer en sporenelementen. Daar kan een slak niet van leven. Of bedoel je het anders?

Ik zou eerder verwachten dat je planten het er beter door doen, waardoor er minder slecht blad als maaltijd voor slakken te vinden is.
Profito bevat geen nitraat en fosfaat. Weet je hoeveel je daarvan in de waterkolom hebt? Nitraat en fosfaat zijn onmisbaar voor een optimale plantengroei.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan