Slang aansluiten op kraan


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hoi!
Ik wil het verschonen van het aquarium wat efficiënter en maken door het legen en vullen direct aan te sluiten op mijn wasbak ipv met emmers op en neer te tillen. Mijn plan is dus om de slang aan de uitstroom van het filter vast te maken voor het legen en hem aan de keukenkraan vast te maken voor het vullen.
Ik heb een 12/16mm slang die op de uitstroom past, maar het is wat ingewikkelder bij de keukenkraan.
De kraan heeft een 22mm diameter zonder schroefdraad dus ik zal er denk ik iets van een waterdief op moeten zetten? Dan komt daarbij kijken dat de meeste aansluitstukken van Gardena zijn en die hebben een standaardmaat voor tuinslangen van 13mm. Ik ben bang dat het dan niet op de slang gaat passen. Zou ik de slang daar met wat forceren op kunnen passen?
Iemand hier ervaring mee of een oplossing voor?
 
Ik had gewoon een pomp in de wasbak om het water het aquarium in te pompen
 
Dat is ook geen slecht idee! Ik kan mijn wasbak alleen niet afsluiten, dus het zou echt vanuit de kraan moeten (en de wasbak is soms ook wel een beetje vies hier...) Als ik geen oplossing kan vinden voor de aansluiting zou ik misschien een emmer in de wasbak kunnen zetten en daar dan een pomp in. Maar het lijkt me toch makkelijker om het gewoon direct aan te sluiten.
 
De meeste kranen hebben schroefdraad waar de diffusor op moet. Hetzij mannelijke of vrouwlijke draad. Hiervoor bestaan koppelstukjes (al dan niet ook met ingebouwde diffusor) waar veelal 1/2" mannelijke draad aan de andere zijde zit.
Hierop kan je dan een standaard gardena koppeling steken.
IMG_20210328_183921.jpg
IMG_20210328_184000.jpg
 
Zelfs op een douchekraan zit gewoon standaard schroefdraad waarvoor gardena koppelingen bestaan
IMG_20210328_184352.jpg
 

geen schroefdraad nodig en is er ook in 20mm
 
Ik zet deze er steeds op het zilveren gedeelte kun je op de kraan laten zitten.
123
 
Bedankt voor de tips. Dit is onze kraan:
WhatsApp Image 2021-03-28 at 18.31.44.jpeg

Er zit dus niet echt een schroefdraad op volgens mij. Misschien is het onderste deel eraf te halen, ik weet het niet zeker (huurhuis). Zou ik een 12mm slang op een gardena waterdief kunnen aansluiten (die ijn voor 13mm slangen)?
 
Bedankt voor de tips. Dit is onze kraan:
Bekijk bijlage 322324
Er zit dus niet echt een schroefdraad op volgens mij. Misschien is het onderste deel eraf te halen, ik weet het niet zeker (huurhuis). Zou ik een 12mm slang op een gardena waterdief kunnen aansluiten (die ijn voor 13mm slangen)?
Voor dit soort kranen gebruik ik het volgende,

2018-05-08 19.03.20.jpg
2018-05-08 18.52.15.jpg
 
Bedankt voor de tips. Dit is onze kraan:
Bekijk bijlage 322324
Er zit dus niet echt een schroefdraad op volgens mij. Misschien is het onderste deel eraf te halen, ik weet het niet zeker (huurhuis). Zou ik een 12mm slang op een gardena waterdief kunnen aansluiten (die ijn voor 13mm slangen)?
Je ziet de 2 platte. kantjes op het ronde gedeelte. Daar kan je een steeksleutel op zetten en tegen de wijzers in losdraaien ( van onderaan gezien, standaard schroefdraad richting)
 
Bedankt voor de tips. Dit is onze kraan:
Bekijk bijlage 322324
Er zit dus niet echt een schroefdraad op volgens mij. Misschien is het onderste deel eraf te halen, ik weet het niet zeker (huurhuis). Zou ik een 12mm slang op een gardena waterdief kunnen aansluiten (die ijn voor 13mm slangen)?
Ik heb thuis volgens mij precies dezelfde kraan, ook in een huurwoning, het onderste deel kun je er inderdaad uit draaien. Bij het Gardena stuk dat hieronder door @Crash ook aangehaald wordt gebruik ik zelf ook naar volle tevredenheid. Ik heb deze nu op vier of vijf verschillende kranen gemonteerd en dit ging altijd zonder enige problemen. Bij de Gardena kraanadapter (geen idee hoe dat ding heet) zitten alle verloopstukken die je nodig zou kunnen hebben bij de meeste kranen. Ik gebruik dit nu een jaar of 4 en zou niet meer anders willen. Het fijne aan dat ding is dat als je de kraanadapter loskoppelt de kraan weer werkt als een normale kraan met een normale waterstraal. Met de andere aangedragen oplossingen krijg je ook echt een andere straal water uit je kraan, ik vond dat zelf minder prettig bij de keukenkraan.

Filterslangen van 12/16 mm kunnen overigens gewoon aangesloten worden op Gardena koppelstukken. Ik hoop dat je hier iets aan hebt! :petjeaf:
Ik zet deze er steeds op het zilveren gedeelte kun je op de kraan laten zitten.
123
 
Ik heb een nogal ongebruikelijke kraan (lang leve IKEA), waar vrijwel geen enkele reguliere waterdief op past dus ik heb uiteindelijk een verstelbare gekocht; zoeentje.
 
Dat is ook geen slecht idee! Ik kan mijn wasbak alleen niet afsluiten, dus het zou echt vanuit de kraan moeten (en de wasbak is soms ook wel een beetje vies hier...) Als ik geen oplossing kan vinden voor de aansluiting zou ik misschien een emmer in de wasbak kunnen zetten en daar dan een pomp in. Maar het lijkt me toch makkelijker om het gewoon direct aan te sluiten.
Je hebt toch wel een stop bij je wasbak?
 
Helaas niet :'( Het is ook met zo'n idioot grote afvoerput.

Ik ga de voorgestelde adapters opzoeken! Bedankt voor de tips allemaal :smitten:

Graag gedaan hoor! :petjeaf:
Ik dacht het eerst bij een bouwmarkt te halen maar is uiteindelijk geslaagd bij een bekend tuincentrum. Werkt idd perfect, bedankt voor de tip ook namens mij.
 

Terug
Bovenaan