Wat is er nieuw

Slangdikte UV-C units?

• Onderwerp starter Onderwerp starter --EasY--
  • Startdatum Startdatum
E

--EasY--

Guest
Hallo!

Langzaam word mijn water groen. Ik overweeg nu om een UV-C set aan te schaffen. Alleen... Ik heb slangen van 16/20mm, maar heb genoeg aan een 9W module. Nergens kan ik vinden welke slangdikte je kunt gebruiken op welke UV-C unit, ik vermoed dat de kleine units alleen 12/16mm slang ondersteunen.

Weet iemand dit toevallig?

let met je UV-C op doorstroomsnelheid (en dus pomp en slangdikte) voor een goede werking.

3x doorstroming is nodig voor een goede werking afhankelijk ook van wat je wil bereiken
1-zweef bacterie doden en sommige virussen (1,5x per uur)
2-1+ groen water tegen gaan(2-3x per uur)
3-1+2 plus hardnekkige virussen en parasieten (3-4x per uur)

Dat is dus precies mijn vraag. Ik kan de pomp harder zetten, zachter zetten, maar de slangdikte die ik heb (16/20mm) moet wel zonder belemmering door de UV-C unit kunnen stromen... Maar nergens vind ik de slangdikte die ik kan aansluiten...

staat dat dan niet bij de beschrijving van je uv-c unit of de uitgangsaansluiting van je pomp/filter ?

Bij de filters die ik heb .
Zitten tules die je op maat kan zagen op de juiste diameter slang.

Ik heb dus al een filter met 16/20mm slang. Nu zoek ik een 9W UV-C unit waar die slangen op passen. Bijna allemaal hebben ze de mogelijkheid om de aansluitingen op maat te snijden, maar dan nog weet ik niet hoever dat gaat. Ik zoek dus een 9W UV-C unit die 16/20mm slang aankan (zonder te stremmen).

Die van mij is ook 9 w .
Ik heb hem net gemeten en de tule gaat van 12 tot 25 mm dus 16 tm 22 moet lukken.

@vxbob: Ok! Ik vermoedde al zoiets, maar wil het graag weten VOORDAT ik er een bestel. Welk merk heb je?

Ik vond een website waar ze goedkope UV-C sets hadden. Daar stond een 9W versie die 1500 l/u doorvoeren kan, en daarmee moet er wel een 16/20 slang op passen, want de kleinere 12/16 slangen halen dit niet...

Dus de gok gewaagd en besteld!

Ik heb 1 profish ( veldhuis) en een jbl (jbl in duitsland gekocht) maar ze zijn beide identiek met 9w philips.

Ja ik geloof nooit dat er veel verschil is... Waarschijnlijk is dat allemaal slechts ��n type die vele stickers kent, waarschijnlijk ook die ik nu besteld heb 😉

Trouwens, waar word UVC meestal geplaatst? Ik ben van plan hem voor het filter te plaatsen zodat de gedode zooi het filter ingaat en niet de bak... Is dat de algemeen geaccepteerde plaats?

Nee,Bob. op de uitstroom.
Wat er in gaat moet blijven.

En,waarom geen Aquael?
Aquael Unifilter 500 met UV led 500 l/h

�41,35

Gebruik je ook al bijfilter,noodfilter.

AquaEl - Aquaplantsonline

Aquael Uni UV power led tbv Unifilter 750/1000. �26,50. Bekijken � Aquael
Unifilter 1000 met UV led 1000 l/h. �57,55 ... Aquael Unifilter 500 met UV led 500
l/h.
www.aquaplantsonline.nl/c/33_353/filter ... en/aquael/ -

@ Bob, waarom ben je van mening veranderd? Ik neem aan dat je een logisch idee hebt over waar te plaatsen?

Leuk deze discussie over aanzuig of uitstroom zijde. Ik ben ook geneigd om de aanzuig zijde te zeggen eigenlijk.

De UV-C lamp dood bacterien en zweefalgen terwijl ze het UV-C licht passeren. Zou het dan niet logisch zijn dat ze nadat ze zijn gedood door het UV licht (en dus dood in de leiding stromen), ze dan het filter ingaan, en niet je bak?

Dingen die ik lees in vijvers is hetzelfde verhaal... Als je filter en pomp in ��n hebt wordt vaak aan de uitstroom zijde geplaatst, omdat je anders wellicht bladeren en dergelijke je UV lamp inzuigt. Maar bij systemen met een aparte aanzuigpomp word hij tussen aanzuigpomp en filter geplaatst, zodat de dooie troep van de UV naar het filter gaat en niet direct terug de vijver in...

Al met al weet ik het nu niet meer :S

Ow edit waarom geen filter met ingebouwde UV: Ik wil geen troep in de bak hebben hangen. Gaat eigenlijk niet eens echt, want de achterwand van een paludarium is wat hoger dan het aquarium gedeelte zelf 🙂 Ik wil de UV-C unit dus in de leiding zetten en daar kunnen houden (en inschakelen indien nodig) 😀

U kunt de lamp het beste plaatsen in een parallel circuit achter de uitstroming van de filterpomp zodat zich geen (aangezogen) vuil tussen de glazen filter en mantel kan vast zetten.!!!!!!

Dat wil jij wel doen,dan raakt het UV verstopt.!!!

Nog beter is om een afzonderlijke pomp met een laag debiet te gebruiken, die u bij toevoeging van medicatie uit kan zetten.
UVC lamp - Cichlidenkwekers

11 april 2010 ... Een UV-C lamp kan worden toegepast bij troebel of groen water, wat ... U kunt de
lamp het beste plaatsen in een parallel circuit achter de ...
www.cichlidenkwekers.nl/uvc-lamp/

Aquael 500 UV-c.

O, voor een paludarium!!!!. och in de uitvoerstroom.
Zijn dan ook kleintjes voor in de slang he.

Mondeo zei:
@ Bob, waarom ben je van mening veranderd? Ik neem aan dat je een logisch idee hebt over waar te plaatsen?

Zie hierboven.
Bij aanzuig,teveel rommel in de UV.C

Bij uitstroom zit de rommel in het filter.

De meningen zijn hier schijnbaar toch erg over verdeeld!

En inderdaad staat hij bij mijn vijver ook voor het filter? Al deze sets worden zo verkocht.

Dat is geen mening. wordt zo verteld.
plaatsen in een parallel circuit achter !!!de uitstroming van de filterpomp.

Voor VWbo�
Een uv-lamp moet altijd in combinatie met een filter gebruikt worden, installatie zonder een aanwezige biologische filter is zinloos.

�
De uv-filter moet altijd na de pomp worden ge�nstalleerd. !!!!

�
Bij pompgevoede filters zoals oeverfilters, wordt de uv-unit v��r de filter geplaatst. !!!!!!!
Hier jij gelijk,voor het filter.

�
Bij gravity filters zoals meerkamerfilters, wordt de uv-filter direct achter het filter of de pomp geplaatst, dus v��r de overloop naar de vijver.

�
Het verdient aanbeveling om voor �n achter de uv-unit een kogelkraan te plaatsen om hem te kunnen loskoppelen voor onderhoud of vervanging. Nog beter is het om speciaal voor de unit een omloop te maken, afsluitbaar met kogelkranen, zodat de pomp en het filter in bedrijf kunnen blijven en het water kan blijven circuleren.

�
Uiteraard is bovenstaande alleen van toepassing voor los te plaatsen uv-units. In het geval van een in een filter ge�ntegreerde uv-unit mag u ervan uitgaan dat de uv-lamp op de juiste plaats zit.

�
Zorg er in ieder geval voor dat u de uv-unit goed bereikbaar is en eenvoudig in zijn geheel is af te nemen voor controle en onderhoud.
b.

Bertus zei:
Dat is geen mening. wordt zo verteld.
plaatsen in een parallel circuit achter !!!de uitstroming van de filterpomp.
Ik doelde niet op jouw Bertus maar in het algemeen, als je het internet diverse forums bekijkt zijn de menige over deze vraag erg wisselend en blijft de vraag ervoor of erna?

Ik kijk niet naar Forums.
UV-filters of UVC-filters - Schonevijver.nl

... de nadelen. Over de kenmerken, installatie en plaatsing. ... UV- of UVC-filters
zijn eigenlijk geen filters maar een toevoeging op de bestaande filtertechnieken.
www.schonevijver.nl/contents/nl/d121_uv-filters.html -

Wel die ze verkopen. op Google. Waar UV-C plaatsen.

Bertus zei:
Ik kijk niet naar Forums.
UV-filters of UVC-filters - Schonevijver.nl

... de nadelen. Over de kenmerken, installatie en plaatsing. ... UV- of UVC-filters
zijn eigenlijk geen filters maar een toevoeging op de bestaande filtertechnieken.
www.schonevijver.nl/contents/nl/d121_uv-filters.html -

Wel die ze verkopen. op Google. Waar UV-C plaatsen.

Lol waar zit je hierop dan?

En het gaat verder dan forums hoor op het internet, waar ook jij alles vandaal haalt en kopieert en plakt!

Opvallend is (en wat ik eerst ook miste), is dat bij vijvers veelal de pomp en het filter gescheiden zijn. Vaak zie je dus dat ze NA de pomp worden geplaatst. Daarmee krijg je het idee in het aquarium dat ze dus na de filterpomp geplaatst moeten worden. Maar veelal plaatsen ze de UV units dus wel NA de pomp maar VOOR het filter... Bovendien zuig je vanuit het aquarium niet zoveel rommel op als bij een vijver (geen half verrotte boombladeren enzo).

Al met al ben ik er nog niet helemaal uit.

Dat klopt inderdaad Easy, ik vond deze uitleg nog en als je het nagaat klopt het wel wat er gezegd word! Misschien helpt het je bij je laatste beslissing?

een uv-c filter is eigenlijk niks meer dan een waterdichte huls met een ingang en uitgang voor het water
in deze huls zit een doorzichtige buis met daarin een gaslamp die uv-c licht geeft
het water stroomt aan de ene kant erin en wordt dan langs de doorzichtige buis met de lamp geleid
het uv licht tast alle plantaardige en dierlijke cellen aan die door de uv-c filter gaan zoals algen,bacterien,parasieten,ziektekiemen, etc
het licht tast dus ook goede bacterien aan en daarom dient de lamp VOOR de filter geplaatst te worden
vanuit je filter stromen er namelijk heel veel goede bacterien je bak in die zich in je bak gaan nestelen en deze zou je doden als je de lamp na de filter plaatst
de bacterien die vanuit je aquarium weer je filter instromen zijn er beduidend minder en zijn voor een deel ook oude of dode bacterien dus die kan je beter dood maken dan de gezonde stroom uit je filter

bij het schoonmaken van je filter moet je er rekening mee houden dat je veel van de goede bacterien uit je filter weg wast en je filter heeft dus weer tijd nodig om opnieuw een gezonde bacterie huishouding op te bouwen
daarom moet je na het verschonen van je filter je uv-c lamp voor een week uit doen zodat er weer een gezonde aanvoer van verse bacterien vanuit je aquarium je filter in stroomt
na een week is je filter weer gezond genoeg om zichzelf te kunnen onderhouden en kan de uv-c lamp weer aan waardoor je water weer snel kraakhelder zal worden (meestal binnen 24 uur)
houd er met vijver uv-c lampen rekening mee dat je deze regel zeker opvolgd want deze lampen zijn berekend op stromingssnelheden van 4000 liter per uur of hoger dus ons water wordt veel langer aan het licht blootgesteld wat dus echt overkill voor bacterien is
dus na zuivermaken van je filter de lamp echt 1 week uit laten

als je je aan deze regels houdt dan heb je zeker heel veel pleziek van je uv-c lamp en geniet je van kraakhelder water

succes toegewenst voor iedereen die met een uv-c filter wil gaan werken....het is echt een goede aanschaf.

Bedankt Daf-Truckie! Ik heb mijn UV-C unit ondertussen binnen. Het is een vijver versie. En ik maakte me zorgen om de slangdoorvoer... Er passen volgens mij ook 50mm slangen op. Oftewel dit ding is GROOT. Zo groot dat er never nooit niet vuil in blijft hangen vanuit een aquarium (tenzij ik per ongeluk mijn netje opzuig 😉 ). Dus ik zie geen enkel probleem om hem voor mijn filter te plaatsen zoals jouw stukje ook zegt.

Ik ga de UV lamp normaal gesproken ook uit houden. Pas als ik weer zwevende algen oid krijg zet ik hem een paar dagen aan. Daarmee zal de lmap ook erg lang meegaan hoop ik.

een uv-c plaats je (uiteraard na de pomp) maar ook na t filter.

Maar om eerlijk te zijn het is wel een beetje een theoretische discussie en je ziet dus filters waarbij t is ingebouwd die voor t filtermateriaal UV-C doen, maar ook erna.
Ik twijfel ook of er in de praktijk na een paar dagen echt verschil te zien is tussen "voor of na" (dwz voor of na t filter, voor of na gebruik is heel erg goed te zien)

Maar dit is de logica en argumentatie ervoor om t na t mechanische/biologische filter te doen.

Je wil schoon vrijwel geheel (+/-10%) gedesinfecteerd water terugbrengen in de bak, en niet t werk van t filter doen, of t werk van je filter bemoeilijken door bacterien vooraf te doden (ook gewenste bacterien migreren via t water tot ze op een laag stroompunt ic t filter zich kunnen hechten), en je wil de bacterie cultuur in je filter ongemoeid laten, "levend houden zeg maar".
Dus laat je reeds gefilterd water via uv-c lopen naar je bak lopen om die laatste elementen die in t water zitten en NIET door t filter zijn uitgefilterd alsnog te elimineren (incl bacterien, virussen, zweefalg etc) maar ook ongewenst materiaal dat is 'losgeraakt' in t filter met extreem piek bacteriedruk hoeveelheden , dat je echt niet meer terug wil in je aqua.

UV-C heeft alles met bacteriedruk en beheer daarvan te maken.

Dan, waarom zou je iets met UV-C doden (feitelijk genetisch verminken zodat geen reproductie plaats kan vinden maar ala) dat al gewoon in je filter zou achter blijven en je zou verwijderen met t normale schoonmaak procedure ?
Dat is dubbel werk en vereist dus een veel grotere UV-C capaciteit want al die rondzwevend delen belemmeren fysiek t UV-C licht.......

Vandaar dat ook pompsnelheid en stromings snelheid relevant is, er is gewoon even tijd nodig voor een UV-C lamp om zijn (of is t haar ?) vernietigende werk te doen, minder voorbijkomend vuil maakt dat makkelijker.

In de meeste vijverfilters waar ik indertijd naar gekeken heb en aangeschaft heb zit de UV-C lamp dan ook in de uitstroom NA de filtermaterialen.
Maar er zijn ook plenty modellen waar t voor t filtermateriaal zit, eigenlijk dan toch iets van een 'dood filter'.....

haha wat een verschillende meningen allemaal, alternatief en ook effectief is een parallel systeem dus alleen pomp en uv-c en de rest de rest laten .

Ja het is zo langzamerhand echt een theoretische discussie aan het worden. Aan het einde van de dag is voor beide iets te zeggen:

- Voor het filter want je "sloopt" bacterien etc in de UV, die resten wil je niet in je bak krijgen maar door het filter opvangen. Ook gaan goede bacterien die uit het filter ontsnappen hiermee ongemoeid je bak in. Nadeel is vuil in de aanzuigleiding blokkeert het UV licht;
- Na het filter want je wil je filter laten filteren, en dan hoeft je UV lamp alleen dood te maken wat je filter "gemist" heeft.

Als ik het zo samenvat, zie ik toch meer in het plaatsen VOOR het filter.

Misschien doe ik wel de meest domme of juist slimme zet: Ik plaats de UV lamp waar het slang-technisch het beste uitkomt 😛

eens hoor en t gemak wil ook wat,....

als je maar voldoende rondpompt maakt t in onze hobby praktijk niet zoveel meer uit, en duurt t wellicht iets (dag ofzo) langer voordat je bak 'schoon' is.

je zult denk ik wel gaan merken dat je vissen er van opknappen in kleur en gedrag, laat dat nog ns weten, ik weet dat je daar heel precies op zult letten.....

je doet in ieder geval een zet waarover nagedacht is.

Ik ben van mening dat het niet zo veel uit maakt of je hem voor of na de filter zet....
Er zijn zoveel mensen die ervaring met deze uv lampen hebben en ze zeggen allemaal wat anders. Als er heel veel verschil in gezeten zou hebben was dat allang bekent. Ik heb hem na de filter gezet en werkt voor mij prima.Ik heb hem een paar uurtjes per dag aan en het water is kraak helder. Ik zou hem na het filter zetten wanneer je veel viespeuken zoals schildpadden of koi vissen erin hebt. Die strond resten wil je niet in je uv hebben. Bij minimalen besetting zou ik hem er voor zetten

Bedankt voor je feedback... Ik heb de UV unit ondertussen al een tijdje binnen, maar ik moet deze er nog tussen plaatsen. Er komt een hele verbouwing aan, ik had een verwarming in de leiding (Hydor) die ermee stopte. Deze is nu ook vervangen, en ik moet nog sensoren toevoegen. Binnenkort aan de slag om de Hydor, de UV unit, een temperatuur sensor, een geleidingsmeter en misschien ook een pH probe in de leiding toe te voegen...

Ik denk dat ik hem er ook na ga plaatsen. En dat eigenlijk omdat ik van meerdere mensen heb gehoord dat dit goed werkt (zonder een poging dat te verklaren 😉 ).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan