Slangen vervangen van 12mm naar 16mm


Patje1976

Well-known member
Lid geworden
8 november 2019
Berichten
85
Leeftijd
47
Ik heb eens een kleine vraag,
Op het moment heb ik een Tetra EX 600plus draaien op een 70 liter bakje.
Standaard zitten er 12mm slangen bij het filter, maar nu vroeg ik me af of ik die slangen zonder "nare" gevolgen kan vervangen voor 16mm ?
Of gaat dat ten koste van de snelheid van het rondpompen ?
 
Moet wel op de koppelingen passen.

als het 12mm binnenmaat en 16mm buitenmaat zou ik zelf niet doen. maar geen idee wat andere mensen zeggen mbt slangklemmen enz.
 
Mag ik vragen waarom je die zou willen wisselen voor een dikkere slang?
 
Mag ik vragen waarom je die zou willen wisselen voor een dikkere slang?
Nou, ik kan voor weinig een Hydor externe verwarming overnemen maar die moet op 16mm slang.
Ik weet dat er van bijvoorbeeld Eheim ook verloop/reduceer koppelingen te koop zijn zodat ik ook met een stuk 16 mm slang die verwarming aan kan sluiten maar ik denk dat ik dan net zo goed 2 nieuwe stukken slang kan halen, bovendien weet ik niet of dat het filter of verwarming er beter van word als ik in de uitvoer maar voor een deel vervang door 16mm.
 
Nou, ik kan voor weinig een Hydor externe verwarming overnemen maar die moet op 16mm slang.
Ik weet dat er van bijvoorbeeld Eheim ook verloop/reduceer koppelingen te koop zijn zodat ik ook met een stuk 16 mm slang die verwarming aan kan sluiten maar ik denk dat ik dan net zo goed 2 nieuwe stukken slang kan halen, bovendien weet ik niet of dat het filter of verwarming er beter van word als ik in de uitvoer maar voor een deel vervang door 16mm.

Nou ik las laatst van @biljoenblik dat je 12/16 mm in een glas kokend water kan houden dan is het rekbaar en kan je het zo overheen schuiven .
 
12/16 naar 16/22 rekken is wel flink.. maar je kan het proberen.
En anders die verlopen en een stukje 16/22 nemen en daarmee de verwarming aansluiten.

Opzich zou het geen invloed moeten hebben en dus gewoon moeten werken, je smalste stuk blijft de aansluiting op je filter.
 
Er zijn ook verloopstukjes beschikbaar, dat is wellicht iets makkelijker. 2x deze bijvoorbeeld. Ik zou dan ook alleen 16/22mm slang gebruiken bij de verwarming en niet je hele slang omzetten naar 16/22.
 
Er zijn ook verloopstukjes beschikbaar, dat is wellicht iets makkelijker. 2x deze bijvoorbeeld. Ik zou dan ook alleen 16/22mm slang gebruiken bij de verwarming en niet je hele slang omzetten naar 16/22.
In mijn openingspost had ik het ook al over die verloopjes ja, maar ik vroeg me af of de complete slangen ook te vervangen waren (kost net zo veel als 2 verloopjes en een klein stukje slang)
 
In mijn openingspost had ik het ook al over die verloopjes ja, maar ik vroeg me af of de complete slangen ook te vervangen waren (kost net zo veel als 2 verloopjes en een klein stukje slang)
Ah ik heb over je tweede bericht heen gelezen. Ik denk dat je die grotere slang niet op je filter aangesloten krijgt zonder ook weer een verloopje, dus dat gaat je niet helpen vrees ik. Uit China moet je die verloopjes wel voor een stuk minder kunnen krijgen al kan ik ze zo snel even niet vinden. Het heeft volgens mij in ieder geval geen negatief effect als je bij de verwarming even naar een stukje dikker slang gaat, dat zie ik vaker gebeuren omdat die externe verwarmingen er vaak alleen in hogere vermogens (en dus dikkere slangen) zijn. Laatst had hier op het forum wel iemand een zelfbouw laag vermogen "in-line" verwarming gemaakt met PVC!
 
Ah ik heb over je tweede bericht heen gelezen. Ik denk dat je die grotere slang niet op je filter aangesloten krijgt zonder ook weer een verloopje, dus dat gaat je niet helpen vrees ik. Uit China moet je die verloopjes wel voor een stuk minder kunnen krijgen al kan ik ze zo snel even niet vinden. Het heeft volgens mij in ieder geval geen negatief effect als je bij de verwarming even naar een stukje dikker slang gaat, dat zie ik vaker gebeuren omdat die externe verwarmingen er vaak alleen in hogere vermogens (en dus dikkere slangen) zijn. Laatst had hier op het forum wel iemand een zelfbouw laag vermogen "in-line" verwarming gemaakt met PVC!
Voor die verloopjes ga ik niet in China zelf shoppen, voor die 3,- wat ze hier kosten ga ik die moeite niet doen, en die diy oplossing heb ik toevallig daarstraks gelezen, maar die externe verwarming kost mij minder dan dat alleen al de pvc van het diy projectje.
 
die 16/22mm slang zal niet lekker op de kop van je filter passen.
denk dat je dan teveel ruimte houd en dus water gaat lekken.

een tussenstukje van 12/16 -> 16/22 -> Hydor -> 16/22 -> 12/16 lijkt mij de betere optie.
 
die 16/22mm slang zal niet lekker op de kop van je filter passen.
denk dat je dan teveel ruimte houd en dus water gaat lekken.

een tussenstukje van 12/16 -> 16/22 -> Hydor -> 16/22 -> 12/16 lijkt mij de betere optie.
Tot die conc;lusie was ik ondertussen ook gekomen ja,... thnx :thumbs:
 

Terug
Bovenaan