Slecht groeiende planten en hoe zit het met verlichting?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,105
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Beste mensen.

Ik heb het er ook al over in de chat. Ik ben echt door mijn ideeën heen. Het enige dat wil groeien is de sterrenkruid. De rest wil gewoon niet meer wat ik ook heb.... Ik weet het echt niet meer.

Nitraat getest was te laag, 5mg/l.
Dus heb ik Nitraat en Fosfaat ook weer aangevuld. Straks opnieuw meten maar dan beiden.

Ik heb dezelfde verlichting als eerst, ff gecontroleerd. Day = 9000K voorop en achter Nature = 6500K. Multilux Juwel.

Ik heb een test lopend om het licht te dempen van beide led buizen, omdat het licht te fel is, met pvc buisjes.

Ik heb altijd begrepen dat je voorraan voor de kleuren van de vissen de color lamp doet met een lagere K van een 4000/4500 K en achter de hogere K.

Hoe zit het precies?
 
Zou die 9000 k vervangen voor een Nature of beter nog kiezen voor betere led verlichting
Heb het zelfde probleem als jou gehad slecht groei planten en binnen no time algen soep.
Na vervanging van de juwel rommel door daytime led geen problemen meer.
 
Ik heb altijd begrepen dat je voorraan voor de kleuren van de vissen de color lamp doet met een lagere K van een 4000/4500 K en achter de hogere K.

Hoe zit het precies?
Misschien sla ik de plan mis maar zover ik weet dringt rood minder goed door en moet je de buis met rood achterin doen omdat daar de planten juist vaak hoger zijn en ze dus deze makkelijker toch kunnen bereiken.
 
Zou die 9000 k vervangen voor een Nature of beter nog kiezen voor betere led verlichting
Heb het zelfde probleem als jou gehad slecht groei planten en binnen no time algen soep.
Na vervanging van de juwel rommel door daytime led geen problemen meer.
Dus i.p.v. achter alleen Nature ook voor Nature? Lastige is ook ik moet naar het financieel plaatje kijken. :cry::)
 
Misschien sla ik de plan mis maar zover ik weet dringt rood minder goed door en moet je de buis met rood achterin doen omdat daar de planten juist vaak hoger zijn en ze dus deze makkelijker toch kunnen bereiken.
Dus dit houdt in eenvoudig gezegd. Achter de color 4500 K en voor 6500 K Nature.
Zoals gezegd, ik moet letten op mijn uitgaven anders jankt mijn portemonnee. :)
 
die 9000k hoort niet in een plantenbak thuis is veel te fel
de 6500 k voldoet redelijk of zoals jezelf aangeeft 4500 K de plaatsing hangt af van de standplaats planten.
 
Ter info platen hebben wel de tijd nodig om te gewennen aan de licht bron en het onderwater bestaan.
Klopt ja, dat is me bekend. :)
Omdat de LFS nu dicht is heb ik alvast de buisjes van de 6500K Nature er weer af gehaald.
 
Straks meet ik opnieuw de NO3 & PO4. Eerst de filterpomp goed laten mengen wat ik heb aangevuld. Ook 2 extra pompjes specialized nutrition van Tropica.

Misschien is 10 pompjes per week net te weinig. Aanbeveling op fles is 5 pompjes per week/100 l..
 
Inmiddels heb ik er nog 5 pompjes extra bij gedaan omdat het een beetje ruim over een week geleden is. En ik wil het een beetje spreiden over 7 dagen, dus 2 x.
 
vraag meet jij ook de fe (ijzer) waarde
 
Dat deed ik weleens ja pak ik vanmiddag ook even erbij. Ben dan toch bezig.
 
Beste mensen.

Ik heb het er ook al over in de chat. Ik ben echt door mijn ideeën heen. Het enige dat wil groeien is de sterrenkruid. De rest wil gewoon niet meer wat ik ook heb.... Ik weet het echt niet meer.

Nitraat getest was te laag, 5mg/l.
Dus heb ik Nitraat en Fosfaat ook weer aangevuld. Straks opnieuw meten maar dan beiden.

Ik heb dezelfde verlichting als eerst, ff gecontroleerd. Day = 9000K voorop en achter Nature = 6500K. Multilux Juwel.

Ik heb een test lopend om het licht te dempen van beide led buizen, omdat het licht te fel is, met pvc buisjes.

Ik heb altijd begrepen dat je voorraan voor de kleuren van de vissen de color lamp doet met een lagere K van een 4000/4500 K en achter de hogere K.

Hoe zit het precies?
Al eerder heb ik je verteld dat de verlichting juist andersom hoort te zitten. Achter de lamp met het meeste rood in het kleurenspectrum en dus de laatste Kelvin waarde. Rood dringt minder diep door en achter staan ook de hoogste planten. Vooraan de lamp, hoogste Kelvin waarde dus, met het meeste blauw in het kleurenspectrum. Blauw dringt dieper door als rood wat weer uitkomt doordat de lagere beplanting voorin is te vinden. Maar uiteraard is het aan jouw hoe jij je verlichting wilt plaatsen.

Mijn persoonlijke mening is overigens dat Juwel een veel te hoge Kelvinwaarde aan hun verlichting meegeeft. Bij jouw zie ik een gemiddelde waarde van 7750 Kelvin! Een marketing dingetje vermoed ik, klanten zien graag fel licht zonder zich te realiseren dat planten licht heel anders "zien".
 
Dat klopt Benvo maar ik was al jaren in de veronderstelling dat color voor werdt gebruikt. Verschillende LFS hebben dat gezegd. Daarom verbaasde het me.
 
Waar ik eigenlijk tegenaan loop is dat het eerst met deze lampen wel ging en nu niet. Dat verbaast me eigenlijk nog het meest. Daarom kan ik het me haast niet voorstellen dat de verlichting het probleem is. En zo blijf ik in rondjes lopen... Ik weet het werkelijk niet meer....
 
Waar ik eigenlijk tegenaan loop is dat het eerst met deze lampen wel ging en nu niet. Dat verbaast me eigenlijk nog het meest. Daarom kan ik het me haast niet voorstellen dat de verlichting het probleem is. En zo blijf ik in rondjes lopen... Ik weet het werkelijk niet meer....
Verbaast me juist niet de planten hebben altijd na weeën van de omgeving waar ze vandaan komen groeien nog even door op hun reserve zeg maar
Daarna moeten ze wennen aan de nieuwe omgeving Licht en voedsel dat gaat vaak goed maar ook vaak mis helaas.
Het meten van ijzer vroeg ik omdat ik zelf deze ook meet puur om de stand van de plantenvoeding in de peiling te houden.
Tot nu toe is me dat altijd goed afgegaan al zal iedereen het niet eens zijn met deze methode bij mij werkt het al jaren.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt Benvo maar ik was al jaren in de veronderstelling dat color voor werdt gebruikt. Verschillende LFS hebben dat gezegd. Daarom verbaasde het me.
Wit licht bestaat eigenlijk niet maar is een gelijke samenstelling van alle bestaande kleuren. Dat geldt dus ook voor het "witte" licht wat wij boven onze bakken hebben. Omdat sommige lampen een wat meer gelig licht geven is daar geen gelijkmatige verdeling meer van de kleuren maar heeft men meer warmere kleuren, geel oranje en rood toegevoegd in het kleuren spectrum en de koelere kleuren zoals groen en blauw ietwat verminderd. De Kelvin waarde ligt dan ook lager. Bij koel wit, de naam zegt het al, is het aandeel van de koelere kleuren verhoogt en juist de warmere kleuren zijn minder aanwezig. Een hogere Kelvin waarde is het resultaat. Bij mijn onder meer natuurkunde lessen, vroeger, liet men graag het witte licht door een prisma vallen om de te laten zien hoe dat licht verdeeld werd in een kleurenspectrum. Mocht je niet zo'n prisma hebben is het ook voldoende om eens naar boven te kijken. Dikwijls zien we daar een regenboog, wit licht dat door druppels verdeeld wordt in kleuren.
 
Zo, de 1e test is gedaan NO3
20 mg/l
20210124_160945.jpg
 
Ik heb dezelfde bak als jou, met ook de standaard multilux buizen.
Zelf heb ik vooraan de color (rood) en achteraan nature. Wel heb ik rond een deel van de nature bruin bakpapier geplakt om het licht te dimmen.
Het grote voordeel van bakpapier is dat je zelf kunt bepalen hoe dik je het aanbrengt en daardoor kunt spelen met de sterkte. Met pvc buisjes is het helemaal weg.

489956DD-4F79-408B-989C-F1CE8ED71805.jpeg


Ik heb achter niet de moeilijkste planten staan (Belgisch groen en Limnophila heterophylla). Die groeien niet heel hard, maar wel goed.

Ik heb rood bewust voorin hangen, om de kleuren van de espei’s beter uit te laten komen.
 
Nette waarden toch.
PH iets hoog.

@Friesian
Had je de lampen nog omgedraaid. Nature achter en Daylight voor.

Al een keuze gemaakt betreft andere verlichting?
Ben zelf ook opzoek, heb ook de LED van Juwel in de Rio maar vind het licht niet mooi en de planten die iets meer licht willen (rood/blauw) die groeien bij mij ook niet echt.
 
Even een foto van de verlichting. Voor zit de Day led met 4 x een pvc buisje. Achter zit de Nature zonder buisjes.
20210124_163309.jpg
 
Nette waarden toch.
PH iets hoog.

@Friesian
Had je de lampen nog omgedraaid. Nature achter en Daylight voor.

Al een keuze gemaakt betreft andere verlichting?
Ben zelf ook opzoek, heb ook de LED van Juwel in de Rio maar vind het licht niet mooi en de planten die iets meer licht willen (rood/blauw) die groeien bij mij ook niet echt.
Ik heb nog niet echt een keuze gemaakt maar overweeg het sterkst om een color lamp aan te schaffen omdat dat de goedkoopste optie is wat betreft aanpassen verlichting.

Tot dusverre,
Nogmaals heel erg bedankt allemaal.

@GeertM bedankt voor de uitleg met illustratie, (edit) de demping is bij jou idd een betere methode dan die van mij.!! Iets om zeker aan te passen.!
 
Laatst bewerkt:
kun je die lampen afzonderlijk laten branden?
 
Waarom zitten er pvc buisjes om de lampen?

Heb je anders teveel licht? En waarom?

Nitraat en fosfaat zijn goed aanwezig.
Weet je ook wat je theoretisch aan sporen (Fe) in het water hebt zitten?

PH 7,5 is best hoog. Weinig co2.

Heb je een dropchecker erin hangen? En wat is de kleur?

Ter indicatie. Ik heb pH 6,8 bij KH7. Volgens tabel veel te hoog.
Volgens checker precies goed.

Zoals je misschien hebt gelezen, is mijn bak ook behoorlijk van het padje af geweest.

Ik heb alles een flinke reset gegeven. Co2 op pijl. Licht op sterkte 85%
Nieuwe bemesting. En voeg maar weinig toe. Maar wel kompleet.

Sporen na de reset op 0,1 Fe gebracht en dagelijks 1/6 toevoegen.
Wekelijks het ververswater ook op 0,1 Fe brengen.

Nitraat is hier 15 en Fosfaat 0,5. Is weinig, maar genoeg.
Ook dit wordt wekelijks na het verversen weer aangevuld.

Je hebt overal voldoende van nodig. En teveel van het een, heeft als gevolg, dat er een tekort van het ander ontstaat.
Veel stoffen werken elkaar ook tegen.
 
Waarom zitten er pvc buisjes om de lampen?

Heb je anders teveel licht? En waarom?

Nitraat en fosfaat zijn goed aanwezig.
Weet je ook wat je theoretisch aan sporen (Fe) in het water hebt zitten?

PH 7,5 is best hoog. Weinig co2.

Heb je een dropchecker erin hangen? En wat is de kleur?

Ter indicatie. Ik heb pH 6,8 bij KH7. Volgens tabel veel te hoog.
Volgens checker precies goed.

Zoals je misschien hebt gelezen, is mijn bak ook behoorlijk van het padje af geweest.

Ik heb alles een flinke reset gegeven. Co2 op pijl. Licht op sterkte 85%
Nieuwe bemesting. En voeg maar weinig toe. Maar wel kompleet.

Sporen na de reset op 0,1 Fe gebracht en dagelijks 1/6 toevoegen.
Wekelijks het ververswater ook op 0,1 Fe brengen.

Nitraat is hier 15 en Fosfaat 0,5. Is weinig, maar genoeg.
Ook dit wordt wekelijks na het verversen weer aangevuld.

Je hebt overal voldoende van nodig. En teveel van het een, heeft als gevolg, dat er een tekort van het ander ontstaat.
Veel stoffen werken elkaar ook tegen.
Waar meet je mee Marcel?
 
ik heb dit topic vluchtig doorgelezen, maar ik zie niets van bodemvoeding?
Ik heb bij mijn planten een experimentje gedaan: aan de linkerkant heb ik kleikorrels in de grond bij de planten gedaan en rechts niet. Het verschil was al na enkele dagen zichtbaar: links gingen ze groeien en rechts nog steeds niet.
 
Het blijft toch altijd een gerommel in dat bakje van jou zeg..ik zou als vis zijnde waarschijnlijk helemaal gek worden van de onrust. :DD
Misschien ook een beetje valeriaanthee toevoegen ;)):DD
 
Ik heb dezelfde bak als jou, met ook de standaard multilux buizen.
Zelf heb ik vooraan de color (rood) en achteraan nature. Wel heb ik rond een deel van de nature bruin bakpapier geplakt om het licht te dimmen.
Het grote voordeel van bakpapier is dat je zelf kunt bepalen hoe dik je het aanbrengt en daardoor kunt spelen met de sterkte. Met pvc buisjes is het helemaal weg.

Bekijk bijlage 317396

Ik heb achter niet de moeilijkste planten staan (Belgisch groen en Limnophila heterophylla). Die groeien niet heel hard, maar wel goed.

Ik heb rood bewust voorin hangen, om de kleuren van de espei’s beter uit te laten komen.
Dus ook de verkeerde volgorde? Zie mijn eerdere berichten.
 
Terug
Bovenaan