Sleutelgat chicliden


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Ik was laatst in de LFS om gewoon eens rond te kijken en vragen te stellen omdat ik op zoek ben naar een hoofdbewoner voor mijn bak.

Ik ben daar helemaal verliefd geworden op de sleutelgat chicliden.
Het schijnt dat ze prima in een gezelschap bak kunnen en alleen territotriaal worden als ze eieren hebben.

Ik heb nog wat vragen die ik daar niet heb gesteld:

* Hoe gaan ze met garnaaltjes?
* hoeveel zouden er kunnen in een vision 180
* ik heb uiteraard info opgezocht en lees wel tegenstrijdige berichten dat ze juist in een zwartwater bak moeten met veel bladeren en elzenproppen enzo en anderzijds lees ik dat ze alleen goede beschutting moeten hebben en behoefte hebben aan drijfplantjes enzo.
Wat is hiervan waar?

Verder zou ik graag willen weten wat zijn jullie ervaringen met de sleutelgat chicliden?
Raden jullie het aan of juist af en waarom?
 
Ik her er nu 3 in de meterbak maar kan geen vrouw erbij vinden hier. Die ik erbij heb gekocht blijken steeds mannen te zijn maar dat gat verder wel goed. Bij garnalen zou ik ze niet doen denk ik. Het zijn rustige en mooie vissen hier die andere vissen met rust laten.
 
Ik her er nu 3 in de meterbak maar kan geen vrouw erbij vinden hier. Die ik erbij heb gekocht blijken steeds mannen te zijn maar dat gat verder wel goed. Bij garnalen zou ik ze niet doen denk ik. Het zijn rustige en mooie vissen hier die andere vissen met rust laten.

Hmmmm okee dan zal ik mijn gedachten er over laten gaan. Ik heb namelijk ook garnalen en die wil ik graag houden
 
Ze hebben nogal een vrij grote bek dus een garnaal past daar makkelijk in lijkt me.
 
Mijn huidige visbestand:

8 corydoras
6 paracheirodon stimulans
3 neon tetras (scholen samen met de simulansen)
1 pleco
1 ancistrus
1 danio albonileatus (overgebleven van een schooltje met 6 stuks, word niet meer aangevuld, is helaas wel erg druk)

Kunnen de sleutelgatjes hier bij? En zo ja hoeveel?
 
Wat mij is verteld is dat je het beste een 4 of 5 tal kan kopen en dan zul je wel paarvorming zien als het goed is. Ik zie dat hier dus niet bij gebrek aan en vrouw.
Ik heb ook espei s erbij en dat gaat prima.
 
Okee bedankt voor je feedback John.
Het zou voor het eerst zijn dat ik chicliden in mijn bak zou hebben.
Het enigste wat mij eigenlijk nog tegenhoudt is de garnaaltjes....
 
Ja die heb ik er niet in maar ja ze zeggen niet voor niets wat in de bek past..................................

Misschien als je veel schuilplaatsen hebt dat het goed kan gaan maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Ja die heb ik er niet in maar ja ze zeggen niet voor niets wat in de bek past..................................

Misschien als je veel schuilplaatsen hebt dat het goed kan gaan maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik denk dat de japonica en waaierhand wel met rust gelaten worden maar de kleinere garnaaltjes passen denk ik wel in die bekken..
Proberen kan altijd maar ik ga er nog wel goed over nadenken
 
Zelfs d ejaponicagarnalen zijn niet veilig voor rovers, en d ekans dat je waaierhand in gedeeltes word opgepeuzeld is ook niet ondenkbaar
 
Sleutelgatcichliden zijn inderdaad vrij rustige cichliden. het worden best grote jongens (en meisjes). Al moet je er altijd rekening meehouden dat alle cichliden hun jongen beschermen.

Het zijn niet de moeilijkste cichliden en kunnen goed op Nederlands kraanwater gehouden worden.

Ja en wat betreft de combinatie garnalen en sleutels. Ze hebben inderdaad een grotere mond. Over het algemeen stoppen ze er in wat er in past.
Maar ik vraag me af of sleutels echte rovers zijn.

Ik heb zelf altijd dwergcichliden (A. borelli, A. cacatuoides, M. ramirezi en altispinosus) samengehouden met dwerggarnalen (mini japonica's). En had nog steeds veel te veel garnalen. Komt ook omdat ze zo achterlijk snel kweekten.
Ook had ik waaierhandgarnalen er in. Daarin toonde ze geen enkele interesse.

Het helpt vaak wel als de garnalen er al een tijdje inzitten. Andersom geen goed idee (dus eerst een tijdje de vissen hebben en dan de garnalen er in).
Maar ja, garantie heb je nooit.
 
Zou net kunnen, voor een koppel. Ik zie zelf het liefst in een groep(je) in een wat groter aquarium. Maar een koppel in een 1 meter bak kan dus ook wel.

En het zijn vissen die vrij timide zijn. Bij drukke vissen kunnen ze schuw worden. En ik zag dat je danio's hebt. Lijkt mij ook niet de ideale combinatie. Dit geldt eigenlijk bij alle (dwerg)cichliden wel.
 
Zou net kunnen, voor een koppel. Ik zie zelf het liefst in een groep(je) in een wat groter aquarium. Maar een koppel in een 1 meter bak kan dus ook wel.

En het zijn vissen die vrij timide zijn. Bij drukke vissen kunnen ze schuw worden. En ik zag dat je danio's hebt. Lijkt mij ook niet de ideale combinatie. Dit geldt eigenlijk bij alle (dwerg)cichliden wel.

Ik heb er 1 idd. De danio albonileatus. Die had ik in een groepje van 6 en zaten bij de Lido doen inbegrepen.
Er is er 1 overgebleven en die is idd erg druk en best een etterbak. Ik ga deze soort ook niet meer aanvullen.
 

Terug
Bovenaan