Wat is er nieuw

Slim of juist erg dom ?

Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Leeftijd
63
Ik heb niet veel met planten, ze gaan ook altijd snel dood of worden lelijk, ik heb voornamelijk rots en hout en schelp in mijn zoete bak. Toch wel één of twee grote planten, want dat vinden sommige bewoners wel fijn.

Waterplanten zijn best duur. Buurman vond dat ook, zijn vrouw werkt in een plantenwinkel, weet je wat, als een waterplant toch ook niet zo lang mee gaat, dan zet ik er een gewone plant in. Wel ff kijken of deze niet giftig is natuurlijk. De visjes eten er van, het ding gaat uiteindelijk dood, niks aan de hand, de volgende dag staat er weer een verse. Even goed afspoelen onder de kraan en HOPLA !!

Waarom zou dit een slecht idee zijn ?

gr

Mark

Een plant die afsterft zal je waterwaarden beinvloeden en ik denk niet dat visjes eten van de plant.

Om je vraag van de titel te beantwoorden, dom !
Aquarium planten hebben net als huiskamerplanten behoeften, de een moet wat lichter staan de andere kan wat donkerder staan, maar gelijk aan onderwaterplanten hebben ze voeding nodig en ook de juiste lichtsterkte, als je daaraan voldoet zal een aquariumplant ook jaren meegaan, nu ben je juist slechte waterwaarden aan het kweken welke je vissen niet erg op prijs zullen stellen, hoewel je dat niet gelijk merkt, of aquariumplanten duur zijn denk ik niet maar soms kan je wel heel goedkope huiskamer plantjes krijgen, maar dat mag voor de gezondheid van je aquariumleven niet de doorslag moeten, dan kan je beter geheel plantloos gaan.

Waarom zet je er geen waterpest oid in. Dat doet het altijd

Heb je een foto van de bak en waarom gebruik je schelpen? Heb je misschien slakkenhuiscichliden?

Ben ook benieuwd naar een foto.
En er zijn zat heel makkelijke waterplanten. Javavaren op een stukje hout vastzetten bijvoorbeeld. Lees je eens in in waterplanten. Zat mogelijkheden.

Je gaat toch geen landplanten onder water zetten?
Dan stikken ze.
Veel goedkoop is ook duur.
(En zo goedkoop vind ik kamerplanten nou ook weer niet.)

Bovendien: de makkelijke planten, de voornoemde waterpest bijvoorbeeld, maar ook eikenbladvaren, cambomba, bacopa om maar een paar te noemen, kosten niet veel en gaan echt een stuk langer mee dan een kamerplant onder water.

Nog los van de eerdergenoemde waterwaarden waar met rottende planten denkelijk geen peil meer op te trekken valt.

Ben het met bovenstaande antwoorden eens. Lijkt me niet handig om kamerplanten te gaan gebruiken..

Ik doe even de aanname dat je vrij hard water hebt (vanwege de schelpen). In dat geval zul je planten moeten vinden die daar tegen kunnen. Veel planten doen het beter in wat zachter water. Maar er zijn zeker planten te vinden.

Vallisneria is bijvoorbeeld een plant die prima in wat harder water kan. Soms heeft deze plant wel wat moeite met aan slaan, dit kan wel twee maanden duren. Belangrijk is ook om het witte kroontje boven het substraat te houden. Kleibolletje bij te wortels kan helpen om de plant goed te laten wortelen. Maar óók vallisneria heeft behoeften..

Tja. Je kinderen/katten/hond/vulmaarin gezond en afdoende te eten geven kost ook een boel geld; maar om ze maar niet te voeren en iedere keer een nieuwe te nemen lijkt me ook niet de oplossing.

Misschien beetje cru, misschien beetje kromme vergelijking - maar je snapt m'n punt. De planten in mijn bakken heb ik maanden geleden gekocht, 1x. Sommige zelfs langer dan een jaar geleden. Ik moet iedere 2-3 weken flink snoeien omdat het anders de bak uit groeit. Kwestie van de juiste omstandigheden creëeren en voeding geven.

Lijkt me goed als je eens wat research gaat doen daarnaar; maar even de basics: 8u per dag licht, temperatuur niet te hoog of laag, bodemvoeding dmv soil en/of tabletten, vloeibare plantenvoeding (en nee, geen pokon) die zowel de macros als de micro's bevat (dus ook geen Profito). Wekelijks zo'n 50% waterwisselen, niet te ruig doen met filter schoonmaken. Qua filtermateriaal beperken tot mechanisch (spons, filterwatten) en biologisch (keramische buisjes, Seachem Matrix, zulks), dus geen actieve kool en zulks.

een setje filter planten voor de vijver kan je ook proberen da kost nie veel en da heeft veder niks nodig kwa voeding kun je gewoon onder water planten

Om de een of andere redenen schijnen veel mensen te denken dat een aquariumplant, meestal moerasplanten, eenmaal in je bak gezet het altijd "maar zo" te doen. Dat is niet waar, elke plant in je bak heeft bepaalde zaken, in meer of mindere mate, nodig om te kunnen groeien. Als vergelijk: Wanneer je je kat of hond alleen slablaadjes geeft sterft het arme beest! Verdiep je dus daarin! Je zal dan ontdekken dat moerasplanten en ook waterplanten helemaal niet zo duur zijn en dat je zelf gaat overhouden. Mijn planten moet ik wekelijks bijhouden waarbij ik veel moet snoeien. Dat kan in elke bak dus ook in die van jou. Van kamerplanten weet je zeker dat die dood gaan in je bak! Het uiteindelijke antwoordt dus op je vraag: Dom!!!

een setje filter planten voor de vijver kan je ook proberen da kost nie veel en da heeft veder niks nodig kwa voeding kun je gewoon onder water planten
Elke plant heeft, naast licht, voeding nodig.

wat zijn je waterwaardes?

HAHA,

Het was een vraag hé, ik zag het bij m'n buurman en ik dacht....mmmmmmm...kan dat ook.

De waterwaarden antwoorden. Niet eens bij stl gestaan eigenlijk, goed punt, maar, hij laat ze niet zo lang staan totdat ze echt gaan rotten hoor, ze gaan al eerder weg
De kosten antwoorden. Planten zijn voor hem gratis. Voor mijzelf, ik zeg duur, maar dat is tot nu toe geen belemmering geweest om er toch steeds wel wat te hebben staan.
De inrichting antwoorden. Water is inderdaad wat aan de harde kant, ik heb geen bodem bezaaid met schelpen hier. Een paar hele grote die als schuilplaats worden gebruikt, gewoon door bewoners anders dan specifiek slakkenhuischicliden
De huisdierantwoorden. Sorry mensen, ik heb geen gevoelens voor planten hoor. Mijn vissen krijgen afwisselend / levend / diepvries / duur eten , mijn hond eet z'n leven lang al barf, niemand kan mij betichten dat ik geld zou uitsparen op verzorging van mijn dieren

Waterpest had ik inderdaad ook al gezien, dat schijnt sterk te zijn. Maar ik ben al geen plantenman, en waterperst vind ik best wel een beetje lelijk.

Nu ja, ik ga het experiment maar niet aan als ik alles zo lees.

Mensen bedankt !!

Mark

Ben het met bovenstaande antwoorden eens. Lijkt me niet handig om kamerplanten te gaan gebruiken..

Ik doe even de aanname dat je vrij hard water hebt (vanwege de schelpen). In dat geval zul je planten moeten vinden die daar tegen kunnen. Veel planten doen het beter in wat zachter water. Maar er zijn zeker planten te vinden.

Vallisneria is bijvoorbeeld een plant die prima in wat harder water kan. Soms heeft deze plant wel wat moeite met aan slaan, dit kan wel twee maanden duren. Belangrijk is ook om het witte kroontje boven het substraat te houden. Kleibolletje bij te wortels kan helpen om de plant goed te laten wortelen. Maar óók vallisneria heeft behoeften..
Vallisneria.
Nou, da's toevallig.
Deze heb ik precies WEL.

😎

De huisdierantwoorden. Sorry mensen, ik heb geen gevoelens voor planten hoor. Mijn vissen krijgen afwisselend / levend / diepvries / duur eten , mijn hond eet z'n leven lang al barf, niemand kan mij betichten dat ik geld zou uitsparen op verzorging van mijn dieren
Kennelijk snap je m'n punt dus niet. Ik zei dat je je planten goed moet verzorgen, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen. Niks gezegd over of je je vissen/honden wel of niet verwent.

HAHA,

Het was een vraag hé, ik zag het bij m'n buurman en ik dacht....mmmmmmm...kan dat ook.

De waterwaarden antwoorden. Niet eens bij stl gestaan eigenlijk, goed punt, maar, hij laat ze niet zo lang staan totdat ze echt gaan rotten hoor, ze gaan al eerder weg
De kosten antwoorden. Planten zijn voor hem gratis. Voor mijzelf, ik zeg duur, maar dat is tot nu toe geen belemmering geweest om er toch steeds wel wat te hebben staan.
De inrichting antwoorden. Water is inderdaad wat aan de harde kant, ik heb geen bodem bezaaid met schelpen hier. Een paar hele grote die als schuilplaats worden gebruikt, gewoon door bewoners anders dan specifiek slakkenhuischicliden

Waterpest had ik inderdaad ook al gezien, dat schijnt sterk te zijn. Maar ik ben al geen plantenman, en waterperst vind ik best wel een beetje lelijk.

Nu ja, ik ga het experiment maar niet aan als ik alles zo lees.

Mensen bedankt !!

Mark
Je hebt geen gevoel voor planten maar wel voor dieren. Ok, dan moet je ook zorgen voor een omgeving waarbij je dieren zich goed voelen. 't Ja, er zijn uitzonderingen maar daar horen toch heel vaak planten bij!

Maak en plaats een een foto van je aquarium beschrijf de details filter, filtermateriaal, verlichting, verwarming, grootte bak, bewoners om te beginnen, plantenvoeding, welke bodem je hebt. Rots, hout schelp is een erg summiere uitvoering.

Net als jij dat hebt heeft elk levend wezen, elke plant basis behoeften.

Laatst bewerkt:
nu ben je juist slechte waterwaarden aan het kweken welke je vissen niet erg op prijs zullen stellen, hoewel je dat niet gelijk merkt, of aquariumplanten duur zijn denk ik niet maar soms kan je wel heel goedkope huiskamer plantjes krijgen, maar dat mag voor de gezondheid van je aquariumleven niet de doorslag moeten, dan kan je beter geheel plantloos gaan.
Volledig met eens , rottende planten produceren ook ammonia .

Ammonia is in mijn ogen het dodelijkste voor je vissen .

Zoals ton zegt is een algeheel bare bottom lege bak beter dan een bak met rottende aquariumplanten en/of kamerplanten .

Volledig met eens , rottende planten produceren ook ammonia .

Ammonia is in mijn ogen het dodelijkste voor je vissen .

Zoals ton zegt is een algeheel bare bottom lege bak beter dan een bak met rottende aquariumplanten en/of kamerplanten .

Ben al bezig inderdaad, en zoals ik al zei, te veel negatieve reacties op het idee, dus sowieso ga ik die kant niet op. Het was ook een oprechte vraag van mij hé, zeker niet bedoeld om pricipiele discussies te starten. De brakke bak was altijd al plantloos, ik ga eens verzinnen hoe ik de groenzoeters toch een "spannende" omgeving kan bieden, zonder persé gebruik te maken van planten.

gr

Mark

Neemt niet weg dat wat foto's van de opbouw voor jou ook een leuk dagboek kan zijn en voor anderen geeft het een beter beeldvorming.

En een grote Echinodorus bleherii erin? Gwn wat voeding bij de wortels stoppen (kleibolletjes of rootsticks) . Zijn volgens mij best wel sterke planten. Of anders Cryptocoryne soorten. Andere optie is om snoeisel bij een aquariaan in de buurt te halen.

Gr
Stefan

Hoornblad? 😉 😉

En een grote Echinodorus bleherii erin? Gwn wat voeding bij de wortels stoppen (kleibolletjes of rootsticks) . Zijn volgens mij best wel sterke planten. Of anders Cryptocoryne soorten. Andere optie is om snoeisel bij een aquariaan in de buurt te halen.

Gr
Stefan
Ik lieg een beetje.... in de brakke bak hangt nog steeds een rode mangrove. Elke maand kan ik em een klein stukje naar beneden schuiven. Ooit zal hij de bodem bereiken. Dat zou ik dan toch wel heel erg leuk vinden hoor.... een LEVENDE mangrove in de bak.

haha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan