Wat is er nieuw

Sluier staart rode vlekken

C

CorineH

Guest
Hallo, nieuw hier, vissen beginner. Mijn dochter van 6 heeft sinds een aantal maanden een klein aquarium. De sluier staart goudvis heeft sinds vanochtend rode vlekken en ik maak me zorgen... kan online iets vinden over erythrodermatitis (?) maar niet over wat te doen en weet niet zeker of het dit is. Wie kan helpen? Alvast bedankt!! Zie foto, heb vis uit aquarium gehaald want weet niet of besmettelijk is voor de 2 rainbowshiners en de 1 Corydoras . Alle hulp welkom probeer zo goed mogelijk te zorgen voor die vissen maar moet alles nog leren en opzoeken.....

Bijlagen

• 7C24A518-B9E2-4F36-AC2A-30C5CAF95158.jpeg
    7C24A518-B9E2-4F36-AC2A-30C5CAF95158.jpeg
    218.1 KB · Weergaven: 1,023
  • B3BA0189-1638-4D96-AD5D-1DC3BB526B23.jpeg
    B3BA0189-1638-4D96-AD5D-1DC3BB526B23.jpeg
    153.2 KB · Weergaven: 299
Hallo Corine,

De eerste vraag die ik stel is: hoe groot is het aquarium? De afmeting en het aantal liters. Verder is het belangrijk om te weten hoe het aquarium gefilterd wordt. Interne/externe filter en hoe groot. En hoe vaak ververs je het water, en hoe veel?

De Sluierstaart is zo te zien al wel gegroeid, en je schrijft dat er 2 Rainbowshiners en 1 Corydoras in de bak zitten. Sluierstaarten produceren een hoop ontlasting. Daar zit ammoniak in, die door de bacterien in het filter ( maar ook in bodem, planten en decoratie) omgezet wordt naar nitriet. En dat wordt weer omgezet naar nitraat dat door je planten wordt opgenomen. Ammoniak en nitriet zijn giftig, en de laatste kan kieuwverbranding veroorzaken. Bijgaand een link over de werking van een en ander.

https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/
Slechte waterwaarden (en stress) verlagen de weerstand, waardoor vissen last kunnen krijgen van bacteriele en virusinfecties waar ze normaal weerstand tegen hebben. De rode plekken wijzen op zo'n infectie, die op zich niet besmettelijk is.

Eerste hulp is in dit geval dagelijks minimaal 50% van het water verversen en het water testen. Daar kun je het beste een testkoffertje voor aanschaffen ( ik heb zelf de Colombo testkit). En zorgen dat de vissen in een groter aquarium terechtkomen. Voor Sluierstaarten is dit minimaal 100, maar liever 120 cm breed. Ik heb zelf een 200 l bak met 2 grote interne filters en een overhead sump.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

Hoi Nina, ontzettend bedankt voor je reactie! Het is een 70L bak met aquaflow 200 filter. De sluierstaart is enorm gegroeid inderdaad. Ik heb veel moeite met het onderhouden van de waterkwaliteit sinds ik de grind bodem heb verwisseld met fijn zand voor de corydoras. Plantjes heb ik ook al twee keer gewisseld omdat ze het niet goed leken te doen. Ik heb gisteren toevallig dezelfde testkit besteld (Colombo) en een nieuw plantje.

Een groter aquarium aanschaffen is helaas geen mogelijkheid nu... Aangezien het de visjes van mn dochter zijn gaat het ook niet zo eenvoudig om de sluierstaart weg te geven aan iemand met een groter aquarium maar ik denk dat er niks anders op zit gezien hoe het nu gaat. Het water ververs ik elk weekend voor ongeveer 50% en na het verversen merk ik soms dat het eerst niet helder is, maar nu voor het eerst gingen ze na de waterwissel allemaal naar lucht happen en zelfs de corydoras zwom veel naar de bovenkant wat ie normaal nooit doet. Plus de sluierstaart kreeg dus die vlekken. Ik doe er bactostart en aquastart bij het verversen in. Maar het lijkt alsof ik iets anders fout doe. Geen idee wat alleen 🙁

De zandbodem wil ik toch weer naar grind terug gaan zetten want ik krijg het niet onderhouden op deze manier. Was ook dichtgeslibd dus had er al een deel uitgehaald.

Ik kan de sluierstaart dus wel bij de anderen terugzetten omdat het niet besmettelijk is begrijp ik? Ik zie online ook allerlei medicijn druppels etc etc maar dat zou dus niet nodig moeten zijn?

Nogmaals bedankt voor de hulp ik ga het sluierstaart artikeltje nog even lezen.

70 liter is helaas veel te klein voor de vissen die je in de bak hebt zitten. 1 Sluierstaart heeft al 50 liter nodig, en een filter dat twee keer zo groot is als de bakmaat volgens de verkoper in de dierenwinkel aangeeft. Het gedrag van de vissen dat je beschrijft wijst ook op ademhalingsproblemen ten gevolge van nitrietvergiftiging.

Om te beginnen zul je nu iedere dag 50 % moeten gaan verversen, anders is je vissen geen lang leven beschoren. Nitriet en Ammonia moeten echt 0 zijn. Middeltjes uit flesjes zijn over het algemeen zonde van je geld. Het enige dat ik in mijn bak toevoeg is Voogle, een voedingssuplement ter preventie van narigheid. Je bak moet een populatie nitrificerende bacterien opbouwen die ervoor moeten zorgen dat de gifstoffen afgebroken worden. Waterwissels moeten met Sluierstaarten zeker twee keer in de week plaatsvinden. De vissen zwemmen namelijk in hun eigen wc. Maar dat staat allemaal in het artikel over de Stikstofcyclus.

Een Corydoras is overigens een scholenvis, die zich het fijnste voelt als hij met een stuk of 10 in een aquarium zit. Het is ook niet het meest geschikte gezelschap voor een Sluierstaart, als deze nl. groter wordt en een keer van de Corydoras wil gaan proeven ( Sluierstaarten zijn enorme schrokoppen!) kan het zijn dat de Cory blijft steken in de bek van de Sluierstaart en zijn gifstekel gebruikt. Heel vervelend voor zowel de Cory als de Sluierstaart...

Hoi Giebeltje, bedankt voor je reactie en de info. Ik heb mijn dochter zover dat we de sluierstaart bij iemand anders kunnen plaatsen. Ik ken iemand met een vijver, maar mag ik je (jullie) nog een paar dingen vragen? Kan deze sluierstaart zomaar naar een vijver, overleeft hij dat en kan dat in deze conditie? Moet hij eerst beter worden hier of is dat zowiezo uitgesloten met dit formaat aquarium? Ik vind het moeilijk om ‘m zo te zien we zijn dierenvrienden en hebben de bak en vissen gekregen en helaas advies van de dierenwinkels gevolgd erna.

De corydoras kregen we in een paartje maar 1 was al snel heel sloom en is helaas kort erna overleden. We vinden het wel geweldige visjes en zouden meer van deze willen zodra het aquarium weer gezond is en de sluierstaart herplaatst is. Zijn deze wel aan te raden in 70l met 2 rainbowshiners?

ik ga verder met de bak verversen elke dag tot alles weer gezond en normaal lijkt. Zal dat voedingssupplement proberen. Alle tips verder zijn heel erg welkom, bedankt!

Goudvissen, en dus ook Sluierstaarten, kun je overzetten als het buiten iets warmer gaat worden. Er is een lid dat een grote vijver met onder meer Sluierstaarten heeft, die heeft er erg veel ervaring mee.

https://aquaforum.nl/threads/goudvissen-van-olympus.28584/page-15
Voor de minimale bakgrootte voor een schooltje Corydoras moet je even naar de soortbeschrijving gaan. Een Shiner is een koudwatervis en de meeste Corydoras houden van iets hogere temperaturen. Alleen de Corydoras aeneas kan geloof ik op lagere temperaturen, maar dat kun je beter vragen op het meervallenforum.

https://aquaforum.nl/forums/meervallen.16/

Lijkt op een kleine bacteriële infectie. Ziet er nog niet heel erg uit. Zolang je de waterkwaliteit goed houdt denk ik dat het vanzelf kan genezen. Je kan ook wat zout(zonder jodium) erbij doen. Halve theelepel per 4 liter water (eerst laten oplossen in glas water). Wel opletten dan dat het water wat je ververst weer wordt aangevuld met de juiste hoeveelheid zout.
Voor overplaatsen naar vijver:
Zou nog even wachten totdat de temperaturen weer omhoog gaan, denk met een maand (of 2).

En even kijken of de vijver geschikt is (voldoende groot, filter aanwezig, geen vissen die em zouden kunnen opeten).

Lijkt op een kleine bacteriële infectie. Ziet er nog niet heel erg uit. Zolang je de waterkwaliteit goed houdt denk ik dat het vanzelf kan genezen. Je kan ook wat zout(zonder jodium) erbij doen. Halve theelepel per 4 liter water (eerst laten oplossen in glas water). Wel opletten dan dat het water wat je ververst weer wordt aangevuld met de juiste hoeveelheid zout.
Zou nog even wachten totdat de temperaturen weer omhoog gaan, denk met een maand (of 2).

En even kijken of de vijver geschikt is (voldoende groot, filter aanwezig, geen vissen die em zouden kunnen opeten).

Check even of de andere vissen zout kunnen hebben. Volgens mij vinden corry s dit niet fijn maar weet niet zeker.

Oh dacht dat de vis apart zat

Dank je voor je reactie, ik had al op je profiel gekeken door een tip van giebeltje en als ik jouw vijver (wat een vissen droom) zie dan wil ik ‘k niet sturen naar die andere vijver want dat is nogal een verschil. Ook geen filter aanwezig daar. Ik ga ‘m proberen elders te herplaatsen. Is me nu wel duidelijk dat dat echt moet. Het goede nieuws!! Is dat t echt een stuk beter al met m gaat. Hij staat op t aanrecht en ik ververs een deel van het water een paar keer per dag. Zie foto’s (wazig, hij is weer aant zwemmen) maar de vlekken trekken weg en hij heeft z’n eetlust weer.
jullie hadden allemaal gelijk de nitraat/nitriet waardes waren off the charts in het water. De andere visjes heb ik nu ook in een andere bak en ik ga schoonmaken en dagelijks een deel verversen. Als er hier nog adoptie tips zijn voor een lieve en snel groeiende sluierstaart genaamd Schubje dan hou ik me aanbevolen! Bedankt voor je reactie.

Bijlagen

• DBAC7C9A-036B-48F7-A4AF-B07FBF63252C.jpeg
    DBAC7C9A-036B-48F7-A4AF-B07FBF63252C.jpeg
    100.4 KB · Weergaven: 238
  • D093B940-CF4C-4D88-89D1-423E36239632.jpeg
    D093B940-CF4C-4D88-89D1-423E36239632.jpeg
    110.8 KB · Weergaven: 199
  • 92F1B99F-5C84-4C17-A9F8-18D77A2B10BE.jpeg
    92F1B99F-5C84-4C17-A9F8-18D77A2B10BE.jpeg
    91.5 KB · Weergaven: 173
Daar zat ik ook aan te denken. AquaInfo zegt dat Corydoras soorten niet tegen het toevoegen van zout aan het water kunnen. Beter is het om de Sluierstaart apart een zoutbadje te geven en daarna weer terug te plaatsen.

https://www.aquainfo.nl/artikel/corydoras-metae/
https://aquaforum.nl/threads/huisapotheek-voor-goudvishouders.169357/
https://aquaforum.nl/threads/bacteriele-infectie-zweer-bij-sluierstaart.168645/
Hij zit apart nu, maar ik heb nog geen zout toegevoegd echter lijkt het echt de goede kant op te gaan met ‘m. Bedankt voor je reactie!

Goudvissen, en dus ook Sluierstaarten, kun je overzetten als het buiten iets warmer gaat worden. Er is een lid dat een grote vijver met onder meer Sluierstaarten heeft, die heeft er erg veel ervaring mee.

https://aquaforum.nl/threads/goudvissen-van-olympus.28584/page-15
Voor de minimale bakgrootte voor een schooltje Corydoras moet je even naar de soortbeschrijving gaan. Een Shiner is een koudwatervis en de meeste Corydoras houden van iets hogere temperaturen. Alleen de Corydoras aeneas kan geloof ik op lagere temperaturen, maar dat kun je beter vragen op het meervallenforum.

https://aquaforum.nl/forums/meervallen.16/
Ik ga me even verdiepen in zowel een mogelijk nieuw vriendje (ik wil de corydoras niet ook wegdoen maar wil niet dat hij en z’n soortgenoten het te koud hebben) als het beter onderhouden van de bak. Maar ik denk dat het herplaatsen van Schubje de sluierstaart al een groot verschil zal maken. Het gaat trouwens al stuk beter met ‘m heb foto’s geplaatst bij m’n reactie aan Olympus. Bedankt voor alle tips Giebeltje!

Die ziet er inderdaad al een stuk beter uit. Volhouden met verversen en zo, hopelijk vind je straks een goed onderkomen voor hem...

Dank je ik hoop t ook!

Ik kan het niet vinde/goed herinneren maar misschien weet iemand het nog of degene reageerd zelf.

Ik ben een paar posts van ik meen iets van marije of marianne tegen gekomen die al een paar keer haar vijver heeft aangeboden om een sluier of goudvis op te vangen.

Ik heb nog wel plek 😂😂 maar ik heb er al heel wat opgevangen. Wel leuk natuurlijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan