Sluiermaanvissen - 'Glitter' scubben


Zeo Smeijsters

Well-known member
Lid geworden
6 november 2012
Berichten
58
Locatie
Geleen
Lang niks laten weten hier op het forum, maar ik lees regelmatig mee 🤭

Volgens mij het ik vier prachtige 'blauwe' wildvang sluier vissen (in Duitsland gekocht, als twee paar, het waren de laatste 4 die ze hadden).

Ik had hier ook meerder reguliere 'blauwe' maanvisen bij, maar daar is er nog maar een van over, ik vermoed teveel stress gehad bij vorige eigenaar.

Zie deze Pterophyllum Scalare Sluier eigenlijk nergens in winkels of webshops en ben er ook trots op, niet van die korte vinnen maar mooi lang sierlijker die gestroomlijnd lijken 'in te klappen' als de vis zich beweegt. Prachtig!

Heb me achteraf laten vertellen dat deze niet veel verkocht worden omdat ze veel last van vinrot zouden kunnen krijgen.

Twee zie je altijd samen zwemmen, wellicht een koppeltje.

Echter sinds een week of twee lijken er langzaam steeds meer glimmende spikkels op de vissen te komen.

Eigenlijk net glitter, vind het wel mooi, maar is het gezond? Zijn het beschadigde schubben of wat is hier aan het gebeuren?

Ik heb er wat foto's bij gedaan ter illustratie, echter het glimmende van de schubben komt op een foto niet echt duidelijk naar voren. Maar geloof me de lichtere puntjes lijken wat parelmoer achting wit te glimmen, zeker als het licht en goed op reflecteert.

Wie stelt me gerust of geeft advies?
 

Bijlagen

  • 20211130_215707.jpg
    20211130_215707.jpg
    157.3 KB · Weergaven: 124
  • 20211130_215705.jpg
    20211130_215705.jpg
    192.1 KB · Weergaven: 128
  • 20211130_215534.jpg
    20211130_215534.jpg
    400.3 KB · Weergaven: 121
  • 20211130_215657.jpg
    20211130_215657.jpg
    182 KB · Weergaven: 119
Ik heb je topic even naar het forum "Ziekten" verplaatst, zodat kenners op het gebied van eventuele aandoeningen deze eerder zullen zien.
 
Ik heb je topic even naar het forum "Ziekten" verplaatst, zodat kenners op het gebied van eventuele aandoeningen deze eerder zullen zien.
Ik wilde eigenlijk weten of dit 'normaal' is bij maanvissen, vandaar mijn keuze. Maar ik twijfelde er ook al over. Bedankt!

Nu maar hopen dat het geen ziekte is 😋
 
Ik wilde eigenlijk weten of dit 'normaal' is bij maanvissen, vandaar mijn keuze. Maar ik twijfelde er ook al over. Bedankt!

Nu maar hopen dat het geen ziekte is 😋
Ik weet even veel over Maanvissen als ik over kantklossen weet, dus ik kan je er helaas niet mee helpen. Mochten de experts van mening zijn dat er niets is om je druk over te maken, dan is dat goed nieuws. Eventueel kunnen we het topic weer terug plaatsen in het Maanvissen forum, maar mocht het wel een ziekte zijn is dit misschien de beste plaats ;)
 
Nee dit is geen ziekte maar een genetisch defect, net zoals de sluiervinnen.
Maar wie je wijsgemaakt heeft dat dit wildvang vissen zijn is niet goed bij z'n hoofd.
Deze vissen zijn het verste van wildvang dat je maar kan hebben.
 
Gelukkig geen ziekte!

Weet ook weinig van de vissen, maar ik vind het wel heel erg mooi. Hier en daar navraag gedaan bij verschillende winkels en Google.

Hebben de vissen last van dat genetische defect? En kan ik er wat aan doen om hun leven in mijn bakje prettiger te maken?
 
Hoi Zeo

Heb je ook een totaal foto van je bak
En alle waardes + temp en stroming, maten en licht beheer ??
Ohja hoelang heb je ze nu want ze nog wel echt klein

Op deze nog jonge leeftijd is koppelvorming nog helemaal niet aan de orde (wel school gedrag als in schuilen)
 
Oh..

Ter uwer informatie kan dit groepje wel degelijk wildvang zijn, al zijn de kenmerken misschien nog niet helemaal duidelijk herkenbaar

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...

Als het zijn wat ik denk, en je wilt ze graag groot en sterk zien worden, dan heb je waarschijnlijk wel een groter aquarium nodig :D
De beloning is dan wel een groepje uiterst statige vissen waar je veel plezier van kunt hebben en je hebt daarmee ook gelijk een wel moeilijk te vinden soort te pakken.

P1040297.JPG

*eigen foto, 14 jaar geleden, mijn eigen trotse pappie van 26 cm in Jewel vision 450



Hier staat wel een aardige omschrijving :
Pterophyllum altum of Hoge Maanvis ook wel verkocht als XXL Maanvis

 
Gelukkig geen ziekte!

Weet ook weinig van de vissen, maar ik vind het wel heel erg mooi. Hier en daar navraag gedaan bij verschillende winkels en Google.

Hebben de vissen last van dat genetische defect? En kan ik er wat aan doen om hun leven in mijn bakje prettiger te maken?

Ik denk dat @Vis&versa het in een andere context bedoeld. De vis zal gewoon "gezond" zijn.

Nu weet ik ook niet veel van maanvissen maar ik denk dat deze genetisch gemanipuleerd of zo iets zijn en er daardoor onderdelen in en aan groeien die niet "natuurlijk" zijn. Daar zijn niet alle leden fan/voorstander van. Die prefereren een zoveel mogelijk "natuurlijke" look.

Een glitterbal maanvis zal in het wild ws. nooit overleven en alle frutsels worden erin "gekweekt" denk ik.

Ik ben het laatst nog ergens tegen gekomen een hele bling bling maanvis.

Hou me te goede want zoals gezegd heb ik ook niet veel verstand van maanvissen met of zonder bling/bling :DD Als ik het fout heb zal er nog wel iemand reageren.
 
Blij om te horen dat die gezond lijken te zijn.

Toch op verzoek nog bijgesloten een totaal foto van de bak. En ik heb de vissen nu 3 maanden pas.

Waardes, zover ik ze meet.
Temp: 26 °C
No2: nihil
No3: 18 mg/L
GH: 15 °dH
KH: 8 °dH
pH: 6,8
Chloor: nihil
CO2: 25 mg/L

Gebruik de standaard BioFlow filter die er bij zat, maar zou deze op termijn willen vervangen voor buitenfilter (Oase thermo) met CO2 reactor in de leidingen ook.

Als de winkel er Altum of XL bij had gezet had ik ze niet gekocht! Weer dat die 40 tot 50cm hoog kunnen worden.

Ik heb geen plaats voor een nog groter aquarium, deze Juwel View 450 vind ik al groot.

Licht staat van 13u tot 22u aan elke dag, daarnaast nog wat LED's voor schemering, zonsopkomst/ondergang te simuleren.
 

Bijlagen

  • 20211201_164427.jpg
    20211201_164427.jpg
    463.4 KB · Weergaven: 107
Je hebt een Vision (View?) 450, da's zeker mooi zat vooral omdat het een mooie hoge bak is, maar je zit wel al haast vol mbt. tot grote vissen (tenminste dat is in mijn beleving)..

Die grote dichte bos groen in het midden zou ik eruit halen en vervangen voor redelijk wat Vallisneria Spiralis links en rechts, een Echinodorus paniculatus in een hoek zou perfect in het plaatje passen
die kan lekker groot worden en de bladeren vinden ze geweldig om eitjes op af te zetten..

Het zijn vissen die graag tussen stengels en wortels in hangen, je zult merken dat het gedrag dan ook rustiger wordt, drijfplantjes zoals Limnobium maar ook hangende wortels worden ook zeker zeer gewaardeerd

Als de winkel er Altum of XL bij had gezet had ik ze niet gekocht! Weer dat die 40 tot 50cm hoog kunnen worden.

Ik heb geen plaats voor een nog groter aquarium, deze Juwel View 450 vind ik al groot.

Mooi zat toch, de hoogte is belangrijker, maar die 40 cm die ze kunnen worden is wel onder ideale omstandigheden in mega grote bakken, voor de thuis hobbyist onhaalbaar
 
je zit wel al haast vol mbt. tot grote vissen (tenminste dat is in mijn beleving)..
Vind het zo zelf ook prima, was niet van plan er meer bij te zetten.

Vallisneria Spiralis links en rechts, een Echinodorus paniculatus in een hoek
Goed plan, die grote bos in het midden willen ze ook al graag tussen schuilen.

Ik vind houd/wortels zelf niet mooi bruin.

Vallisneria staat naast de filter ook al, net om het hoekje. Maar had vooral in begin snelgroeiende planten nodig, daar is het midden aan over gebleven. Denk dat ik dat inderdaad ga vervangen tzt.

Bedankt voor jullie geruststelling.
 
Maanvissen die blauw zien en sluiervinnen hebben zijn niet te vinden in de natuur en kunnen dus per definitie nooit wildvang zijn.

De genetische defecten waar ik het over had zijn idd niet direct schadelijk voor de vis, al zullen die sluiers toch enige vorm van nadeel geven. Alle kweekvormen van dieren worden op deze defecten gekweekt om een bepaalde eigenschap te versterken.
Qua algemene gezondheid zien ze er redelijk uit. Ik heb al beter gezien maar ook al veeeeel slechter. Het is nu aan de Ts om dit minstens zo te houden (dmv de raad die ik eerder gaf)
 

Terug
Bovenaan