Wat is er nieuw

Sluiers houden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Niekserr
  • Startdatum Startdatum
N

Niekserr

Guest
Hallo mensen,

Ik zou graag sluiers willen houden in mijn vijver omdat ik er al langere tijd gefascineerd door ben. Hoe veel zou ik er ongeveer in mijn vijver kunnen houden? De vijver is zo rond de 2300 liter en heb geen filter. Ben wel van plan om binnenkort een stromingspompje te kopen (nog tips voor bepaald type?).

Zonder filter zou ik er geen sluierstaarten in doen. Deze vissen vervuilen je vijver snel en zonder biologisch filter zullen de nitraatwaarden snel stijgen en kan je een algenexplosie verwachten.

Dus mijn tip is: geen filter geen sluierstaarten.

Eens met Pauolo.

Toch heb ik jaren een vijver gehad die glashelder was met goudvissen en zeer veel Hoornblad (wat dan wel wel nodig is) en geen filter.

Je moet alleen niet teveel vissen nemen. 3 of 4 sluiers in 2300 liter vind ik geen probleem als je maar veel nitraatvreters hebt.

pauolo zei:
Zonder filter zou ik er geen sluierstaarten in doen. Deze vissen vervuilen je vijver snel en zonder biologisch filter zullen de nitraatwaarden snel stijgen en kan je een algenexplosie verwachten.

Dus mijn tip is: geen filter geen sluierstaarten.

Nitraatwaarden kunnen toch in toom worden gehouden door planten?
Kunnen jullie t iets meer onderbouwen waarom je perse een filter nodig hebt? Mijn vijver is wel propvol met planten en met name de veel waterpest/hoornblad en een aantal andere soorten.

Niemand?

Persoonlijk zou ik een filter zeker plaatsen, mede om ziektes te voorkomen en het water te filteren van slechte bacteri�n.
Het zorgt er ook voor dat het water mooi helder blijft na een flinke regenbui of na een dag volop zon, het verwijderd tevens algen.
Groetjes Ren�.

Hoe kan ik dan al vanaf 1999 een heldere vijver hebben, met nooit zieke vissen en geen filter?

Veel nitraatvreters zoals Hoornblad en waterpest zijn het toverwoord. 😉 En niet te veel vissen.

Misschien is dit een interessante: http://www.tuncalik.com/2010/01/indoor- ... aquariums/

Natuurlijk, het gaat om indoor planten, maar er zullen vast ook planten zijn die buiten kunnen en precies dezelfde voordelen hebben. Ik vond dit wel een aardige quote:
Emergent plants receiving preferably natural sunlight can purify water much better than the most high-tech manmade filter can do.
~ Ivo

Eens met Botia. Een filter is er puur voor om het tekort aan of ontbreken van de nuttige planten op te vangen. Is je plantenbestand goed in combinatie met je visbestand, dan heb je geen filter nodig.

Mij gaat het vooral om waterbeweging. Sluierstaarten krijgen makkelijk zuurstofgebrek als bijv. de temperatuur oploopt. Dat beetje waterbeweging waar een filter voor zorgt kan al enorm helpen.

De kans op een mogelijk zuurstofgebrek zal bij sluierstaarten net zo groot zijn als met andere vissen. Dat risico is er altijd. Dat heeft dus niet zozeer iets met puur sluierstaarten te maken. En de Ts had ook al aangegeven een stromingspomp te gaan gebruiken die dan wel zorgt voor de waterbeweging, dus daar is het filter dan ook niet voor nodig.

Rikkert zei:
De kans op een mogelijk zuurstofgebrek zal bij sluierstaarten net zo groot zijn als met andere vissen.
Daar twijfel ik sterk aan. Ten eerste is niet elke vis even zuurstofbehoeftig (vgl. labyrinthvissen met hillstream vissen), dus de kans op zuurstofgebrek wijkt per definitie al af bij verschillende behoeften. Daarnaast, en misschien nog wel belangrijker: een grote vis met een vergelijkbare relatieve zuurstofbehoefte zal normaliter in absolute hoeveelheden gemeten meer zuustof nodig hebben.

En hoe meer zuurstof nodig is, hoe sneller beschikbare zuurstof op is.

Dit topic gaat over sluierstaarten vijver, dus ik dacht dat het wel duidelijk was dat ik geen vergelijking maakte met aquariumvissen. En ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik bedoelde dat de zuurstofbehoefte niet veel verschilt van andere vijvervissen van een vergelijkbaar formaat. Zal de volgende keer wat duidelijker zijn.

Google eens op Ada Hofman, die heeft een speciale methode ontdekt, waarbij je alleen heel veel waterplanten gebruikt. Ik ben toevallig vandaag nog in haar vijvertuin geweest, en ze heeft het daar echt super voor elkaar en al het water is glashelder en de vissen hebben genoeg zuurstof.

@Jones, je zegt dat het je gaat om de beweging. Ik heb in mijn beginpost gezegd een pomp te willen plaatsen. Dus dan kan het wel?

En @Ivo, interessante link, dankjewel 🙂.

Zal eens googlen op Ada Hofman.

Dat is toch bekent,he.

..waarbij je alleen heel veel waterplanten gebruikt.
Hier bij ons ook in het kanaaltje,stikt van de zuurstofplanten.
Planten zuiveren het water,door zuurstof af te geven.

Kan een water ook verstikken,door teveel planten.

Ben je al verder gegaan met je plannen om sluiers in je vijver te plaatsen?

Nog niet, ben er net weer van vakantie en ga zondag weer een week weg, dus daarna heb ik tijd om eens te gaan kijken naar een pomp die ik erin ga zetten. Dan zie ik wel verder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan