Wat is er nieuw

Sluierstaart advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter aster
  • Startdatum Startdatum
A

aster

Guest
Hallo,

Ik ben op zoek naar goed advies wat betreft mijn twee sluierstaartjes.

Door onwetendheid heb ik ze 4 jaar lang in een veel te kleine bak gehouden (25 liter) 🙁. Hier zitten ze momenteel nog steeds in. Ik vind het echt heel erg dat ik ze zo lang totaal verkeerd gehouden heb, ik wist helaas echt niet beter (waarom krijg je geen enkele voorlichting als je een vis aanschaft in de dierenwinkel!?). Ik wil ze eigenlijk zo snel mogelijk beter huisvesten, alleen weet ik niet goed wat ik het beste kan doen. Vanwege ruimte gebrek kan ik geen groot aquarium (100 liter)kwijt. Wel heb ik plek voor een 50 liter aquarium. Ik zat te denken aan een van de volgende aquaria:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=8327

http://www.guppy.nl/aquaria/19142-hs-aq ... zwart.html

Ik weet inmiddels dat deze nog steeds niet groot genoeg zijn maar iets groters is momenteel geen optie.

Is het wijs om nu een nieuw 50 liter aquarium aan te schaffen of is het echt beter om een nieuw thuis te zoeken voor m'n visjes? En hoe en waar kan ik het beste op zoek gaan naar een nieuw thuis? Ik gok zo dat het niet makkelijk is om een nieuwe plek voor ze te vinden 🙁.

Wie kan me wijze raad geven?

Misschien past een lido 120 of een lido 200 wel? Kan ook meer water in. En lijkt een beetje vierkant (even googlen naar de maten).

Zoek eens op marktplaats naar een grotere bak liefst van een meter, of zet zelf een advertentie met gezocht met je verhaal. Er staan vaak hele goedkope bakken op. Ik zou geen 50 liter bakje aanschaffen, dat is ook veel te klein, kun je je geld beter besteden.... of idd de vissen een nieuw thuis geven.

Als je echt niet iets groters kwijt kan dan 50L, dan zou ik kijken of je ze een beter huisje kan geven.
50L is echt veelste klein, een meterbak is eigenlijk al aan de kleine kant.

Je kan ook als tijdelijke oplossing een speciekuip kopen, is niet zo duur bij een bouwmarkt.
En wanneer je wel meer ruimte hebt een mooi aquarium aanschaffen van ongeveer 150 - 200 liter!

Als je in de toekomst niet een groot aquarium aan kan schaffen, zou ik inderdaad ook voor de optie gaan om te weg te geven aan iemand met een groot aquarium. 50 liter is namelijk erg klein voor 2 sluierstaarten!

Succes ermee! Hoop dat je een oplossing kan vinden!

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels m'n meubels verschoven en m'n huiskamer heringericht en nu kan ik net een 80 cm aquarium kwijt waar 90-100 liter in kan 🙂. Dit zou in principe genoeg moeten zijn toch?

100 liter zou echt het minimale zijn voor 2 kleine sluierstaartsoorten. Maar na inrichting houdt
je minder over dan 100liter.

Daarnaast is 80 cm echt veelste klein voor vissen die qua lengte makkelijk 20cm kunnen halen.
Wellicht zijn jouw vissen vergroeid en halen ze die 20cm niet meer, maar 15cm zou nog moeten
kunnen en ook voor vissen van 15cm is 80cm te klein.

Heb je misschien foto�s van jouw vissen?

Het 80 cm aquarium is ook bedoeld als een tijdelijke oplossing. Binnen een jaar verhuis ik naar iets groters en kan ik het oude aquarium van mijn broer overnemen die hij nog op zolder had staan (100x50x75).

Of is het echt onverantwoord om ze tot die tijd in het 80cm aquarium te houden?

Ik zal morgen overdag als het licht wat beter is wat foto's maken.

Naar mijn mening kan dat prima hoor! Je moet er alleen rekening mee houden dat ze inderdaad ongeveer 25 tot 30 cm worden, dus naarmate ze groter worden, kan je een grotere bak voor ze halen!

@Puk, sluiers die al 4 jaar veelste klein zijn gehuisvest, en dus waarschijnlijk vergroeid zijn, worden meestal geen 25-30 cm meer 😉

80cm is natuurlijk beter dan wat ze nu hebben, en als je zeker weet dat je ze straks nog groter kan huisvesten, zou je het evt kunnen overwegen. Vind je het alleen niet zonde dat je nu een 80cm koopt je dan straks weer overstapt op een meterbak?

Oh daar had ik even overheen gelezen dat ze al 4 jaar zijn, sorry! Dan zijn ze waarschijnlijk al aardig vergroeid ja.
Maargoed, ze probeert nu in ieder geval een grotere bak te krijgen, dat is wel beter natuurlijk!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan