Wat is er nieuw

Sluierstaart eitjes

Daphne

Well-known member
Lid geworden
17 oktober 2023
Leeftijd
26
Goedemiddag!

Ondertussen een poosje geleden dat ik wat van mij heb laten horen op dit forum, maar volgensmij heb ik bevruchtte sluierstaart eitjes en ik vond het super leuk om dat even hier te delen! De eitjes zijn nu 1,5e dag oud. Gister werd het vrouwtje achterna gezeten en heb ik dit kweekbakje in het aquarium gehangen en voorzichtig op de buik gedrukt. Daarna hetzelfde gedaan bij 3 mannetjes. Nu ziet het er zo uit. Als je goed kijkt kan je volgensmij al 2 puntjes zien, wat de oogjes zouden moeten zijn. Ik heb speciaal baby voer besteld alvast.

Wat denken jullie, zitten ze veilig in dit bakje of zijn deze gaten alsnog te groot straks?

Bijlagen

• IMG_019A393F-F6DF-4664-87C6-BEA3A27DC4FB.JPEG
    IMG_019A393F-F6DF-4664-87C6-BEA3A27DC4FB.JPEG
    2.1 MB · Weergaven: 36
  • tempImageYnzmjD.jpg
    tempImageYnzmjD.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 32
Heb je toevallig een pantykousje liggen ergens? Dan kun je die er overheen trekken, met de open kant naar boven. Dan ben je zeker.
Of een zissbreeder bakje aanschaffen of zelf maken van een vierkant emmertje....

Ik geloof dat ze bij mij ongeveer 5 mm waren, net na het uitkomen. En dan een millimeter breed of zo...? Weet ik niet precies. Het zou kunnen passen. Wat sowieso een goede optie is voor jonkies is een Ziss breeder box, zoals Lysia al aangeeft. Dat heeft hier de eerste weken goed gewerkt. 🙂

Heb je toevallig een pantykousje liggen ergens? Dan kun je die er overheen trekken, met de open kant naar boven. Dan ben je zeker.
Of een zissbreeder bakje aanschaffen of zelf maken van een vierkant emmertje....
Dat is een slim idee! Alleen ik wil niet nu dat het bakje teveel beweegt en verstoord wordt. Misschien moet ik nog heel even wachten daarmee of niet?

Ik geloof dat ze bij mij ongeveer 5 mm waren, net na het uitkomen. En dan een millimeter breed of zo...? Weet ik niet precies. Het zou kunnen passen. Wat sowieso een goede optie is voor jonkies is een Ziss breeder box, zoals Lysia al aangeeft. Dat heeft hier de eerste weken goed gewerkt. 🙂
Ja precies. Die box moeten ze wel echt in geschept worden?

Nog een update, zijn nu wel heel duidelijk oogjes 🙂

Bijlagen

• IMG_0128.jpeg
    IMG_0128.jpeg
    536.4 KB · Weergaven: 28
niet scheppen of vangen: gieten. Zissboxje in je bak hangen, andere bakje erin uitgieten.

niet scheppen of vangen: gieten. Zissboxje in je bak hangen, andere bakje erin uitgieten.
Ik heb nu toch maar een panty gekocht. Een met glitters 😜

Vanavond maar er omheen gaan doen, dan zitten ze nog wel even goed hoop ik.

Hahah nee dat begrijp ik

Nou even een update.. de ene na de andere ging dood en verdwenen. Ook de visjes die het snelste groeide en sterkste leken. Ik snapte er maar niks van! Er zaten wat andere beestjes in mn bak, mijn vriend had het opgezocht en dit zouden een soort kreeftjes moeten zijn? Nu was er nog maar 1 visje over dus had besloten deze in een drijfbakje in het hoofdaquarium te doen. De kleine visjes zaten in een 60liter bak. Ik was deze bak aan het schoonmaken, die “kreeftjes” waren wel erg groot geworden vond ik. Ik nogmaals uitzoeken wat het zijn… blijken het jufferlarven te zijn. Een roofdier voor kleine visjes. Ineens viel alles op zn plek. Maar pff wat ongelofelijk balen zeg!! Deze engert moet meegekomen zijn met waterplanten die ik heb gekocht. Daar zaten ook wat slakjes tussen. Ik heb nooit verwacht dat zoiets erbij kon zitten en dat ook zoveel schade kon aanrichten..

Bijlagen

• IMG_B9B24AC2-8407-42F9-AC30-61B8E3C195A3.jpeg
    IMG_B9B24AC2-8407-42F9-AC30-61B8E3C195A3.jpeg
    987.2 KB · Weergaven: 10
Ja precies. Die box moeten ze wel echt in geschept worden?
Ik hevel ze er in:
Met een hevelslang zuig je ze op in een emmertje. Dat emmertje giet je dan uit door je breederbox in je aquarium. De visjes blijven achter in de box en je aquariumwater zit weer op z'n plek, dus dat kun je dan net zo vaak doen tot je vindt dat je ze allemaal (of genoeg) hebt.

Overigens is zo'n breederbox ook heel goed om bij een waterwissel te voorkomen dat je per ongeluk een visje (of garnaal) afhevelt en kwijt bent. Vooral een wat grotere, zelf gemaakte breederbox is daar het handigste voor. Werkt beter dan een korfje, hoewel dat goed werkt om grotere visjes buiten de slang te houden.

Balen zeg! Je had er zoveel werk in gestoken.

Nouja. Met een beetje geluk krijgen je goudvissen het binnenkort weer op hun heupen (vaak gebeurt dat in de lente) en krijg je een herkansing. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan