Sluierstaart en goudvis dood na 1 dag in nieuw aquarium


Kanarie

New member
Lid geworden
30 januari 2024
Berichten
2
Leeftijd
41
Dag allemaal,
Mijn eerste post hier, maar ik lees al een tijdje stiekem mee.
Hier komt een lang verhaal, in de hoop dat jullie kunnen helpen :)

<TL;DR> goudvis en sluierstaart binnen een dag overleden na verhuizing naar een 180 liter bak, die een paar weken ingedraaid was en water was goed getest door de viswinkel. Help, wat nu?</TL;DR>

Afgelopen november heeft onze 6 jarige 2 visjes gekregen voor haar verjaardag, Ok, ik ben ook schuldig want ik wilde geen harige huisdieren en dit leek me toch goed als onderdeel van de opvoeding.
Helaas waren opa en oma niet geweldig voorgelicht bij de dierenwinkel, want ze kwamen met een goudvis en een sluierstaart en het verhaal dat die prima samen in een kommetje kunnen.
Omdat we het de diertjes toch gunden om een lang en prettig leven te hebben bij ons, hebben we avonden doorgebracht net de neus op internet, om te ontdekken hoe dat het beste zou moeten lukken. En met een hoop advies van een dierenwinkel met kennis van zaken. We zijn geëindigd met een tweedehands Juwel Rio 180 en een Eheim 2211. Een een hoop leuke steentjes, (nep) plantjes, kasteeltjes, muren, hout, spiderwood, bruggetjes etc, want als manlief ergens voor gaat, dan doet hij dat ook volledig. Na wederom een aantal avonden op internet hebben we al de gebruiksaanwijzingen gevonden, gelezen en al het spul schoongemaakt, getest en geïnstalleerd. En toen een paar weken laten indraaien en wederom veel geleerd over de stikstofcyclus.

Let wel: de arme visjes hebben al die tijd doorgebracht in een grote vaas (met echte plantjes en steentjes en een bruggetje), met om de dag waterwissels van 50%. Niet ideaal, maar ze leken blij en actief.

Uiteindelijk kwam de dag waarop we met een bakje water naar de viswinkel zijn gegaan, en na de test met strookjes groen licht werd gegeven. Hoera, de visjes mochten eindelijk naar hun grote bak verhuizen! Dochterlief blij, de hele avond met dr neus tegen het glas gezeten en gekeken hoe de visjes de bak aan het ontdekken waren. Tot de volgende ochtend de sluierstaart aan de oppervlakte dreef. Hoewel dit aanleiding gaf tot het gesprek over hoe dood bij het leven past etc. waren we toch erg verdrietig. En tot later die dag de goudvis ook het loodje legde, werd ik even moedeloos.

Er volgden weer avonden op internet (wat kan er fout zijn gegaan? wat moeten we anders doen? hoe weten we of het de volgende keer wel ok is?), en een paar weken met veul grote waterwissels. En nu vragen we ons af: wat kunnen we doen om ervoor te zorgen dat de volgende visjes (alleen sluierstaarten!) wel een fijn leven in onze huiskamer gaan krijgen? Ik wil liever geen vis als kanarie gebruiken, maar ik durf ook niet meer te vertrouwen op teststaafjes....
 

Bijlagen

  • aquarium1.jpeg
    aquarium1.jpeg
    83.4 KB · Weergaven: 40
  • aquarium2.jpeg
    aquarium2.jpeg
    125 KB · Weergaven: 33
(Lang antwoord, hehe.)

Wat een sneu verhaal. :(

Het is heel moeilijk te zeggen, alleen op basis van het (overigens heel duidelijke) verhaal, wat er fout gegaan moet zijn. Je zou zeggen dat er iets niet in orde moet zijn geweest in de Rio 180, maar wat dan. En zelfs dat weet je niet geheel zeker. Misschien is er onzichtbaar iets bij die vissen gaan spelen toen ze nog in de kom zaten, bijvoorbeeld, en was het een kwestie van toeval dat ze precies na de verhuizing omvielen.

Ik neem aan dat er verder geen gekke dingen gebeurd zijn, zoals chloorresten in het aquarium van het schoonmaken, of een halve pot voer die in het water is beland...

In principe is het idee dat je een week of 4 indraait. Gedurende die weken kun je het beste af en toe wat vissenvoer in de bak gooien, zodat de bacteriën wat te eten hebben. Die vermenigvuldigen zich en kunnen in de toekomst dan het water op orde gaan houden. Blijven de waterwaardes na die tijd stabiel, met een oplopende nitraat en 0 ammonia en nitriet, dan is de basis gelegd en kunnen er vissen in.

Dat is het startpunt. Idealiter heeft het proces er bij jullie ongeveer zo uitgezien. :) En dat zou mijn advies zijn voor komende tijd: verzeker je ervan dat die cyclus loopt. En maak vooral het filter niet schoon. Zolang het water goed stroomt is de bruine drab in een filter iets om te koesteren. Hoe gek dat misschien ook klinkt. "Schoon-schoon" is gevaarlijk in een aquarium.

Nogmaals, het is helaas moeilijk na te gaan wat er verkeerd is gegaan. Maar als de genoemde stappen worden gevolgd, en niemand doet gekke dingen, moet het op zich wel goed komen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Mijn vraag zou op dit moment zijn: weten jullie zeker dat de nieuwe vissen weer sluierstaarten moeten gaan worden? Het is met die soort jammer genoeg een beetje zo dat ze wat vatbaarder zijn (op de lange termijn vooral) voor een aantal gezondheidsproblemen, door hoe ze gefokt zijn. Zelfs wanneer je als vissenhouder alles goed doet, is succes bij die soort niet gegarandeerd. Misschien vinden jullie / vindt je kind ook andere visjes leuk om te zien. Er zijn best wat soorten die het op kamertemperatuur goed doen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik wil liever geen vis als kanarie gebruiken, maar ik durf ook niet meer te vertrouwen op teststaafjes....
Hier nog over: niet alle waterwaarden zijn even makkelijk/nauwkeurig te meten d.m.v. teststrips, maar voor nitriet en nitraat zijn die strips prima hoor. Geef ze niet zomaar op. ;)

Ook voor ammoniak zijn strips te krijgen, o.a. van het merk Tetra. (Deze zitten niet op de combistrips.) Alleen hebben de meeste winkels die niet op voorraad. Alternatief is een druppeltest.

Dat meten is in het begin wel handig om af en toe eens te doen. Daarna wordt het iets wat nog slechts sporadisch nodig is.
 
Beetje gekke winkel dat ze op basis van 1 test zeggen dat het aquarium geschikt is. Dit hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn, een bak kan er soms ook 6 weken over doen om goed te gaan draaien. Een test is een momentopname, en blijkbaar was jullie bak nog niet zo ver.
Verder eens met Gino, de kans wordt aanzienlijk kleiner vaker soortgelijke momenten te ervaren als jullie nu hebben gedaan, door andere vissen te kiezen. Sluiers zijn absoluut geen "beginnersvissen", integendeel. Ook is jullie inrichting totaal niet geschikt voor sluiers. Doe jezelf en je kinderen een plezier en hang er een kleine heater in, en stop er makkelijke vissen in waar jullie veel meer plezier van zullen hebben.
 
Ik zie ook allemaal bouwwerken staan en je weet ook niet of die iets schadelijks hebben kunnen afgeven. Zelf zou ik dat soort dingen niet in een aquarium plaatsen.
Achteraf is de oorzaak lastig te achterhalen.
 
Jullie hebben gelijk, we zijn absoluut beginners, en daarom fijn dat jullie meedenken en tips geven!
Wat we gaan doen:
- beetje voer in de bak doen, kan geen kwaad begrijp ik!
- Heroverwegen van sluierstaarten... das een goeie.... ik heb al een en ander opgezocht (manlief kwam met de suggestie om een axolotl erbij te doen, ook niet bepaald een beginners-plan :ROFLMAO: ), en wie weet komen we hier uit. een kleine heater hebben we al, dus is wel een optie. gaan we zeker naar kijken!
- bouwwerken zijn wel echte aquariumdecoraties, en we hebben ze schoongemaakt met azijn en water voor we het aquarium hebben ingericht.
- ik ga me wat meer verdiepen in de waarden van een aquarium en af en toe zelf eens meten. Als ik het zelf begrijp, weet ik ook wat ik er evt aan zou kunnen doen.

En bruine drab... dat hebben we echt meer dan genoeg! een keer een weekje water vergeten te verversen en toen lag er zelfs een laagje bruine drab op het water. lijkt me ook geen goed teken? :S
 
Jullie hebben gelijk, we zijn absoluut beginners, en daarom fijn dat jullie meedenken en tips geven!
Wat we gaan doen:
- beetje voer in de bak doen, kan geen kwaad begrijp ik!
- Heroverwegen van sluierstaarten... das een goeie.... ik heb al een en ander opgezocht (manlief kwam met de suggestie om een axolotl erbij te doen, ook niet bepaald een beginners-plan :ROFLMAO: ), en wie weet komen we hier uit. een kleine heater hebben we al, dus is wel een optie. gaan we zeker naar kijken!
- bouwwerken zijn wel echte aquariumdecoraties, en we hebben ze schoongemaakt met azijn en water voor we het aquarium hebben ingericht.
- ik ga me wat meer verdiepen in de waarden van een aquarium en af en toe zelf eens meten. Als ik het zelf begrijp, weet ik ook wat ik er evt aan zou kunnen doen.

En bruine drab... dat hebben we echt meer dan genoeg! een keer een weekje water vergeten te verversen en toen lag er zelfs een laagje bruine drab op het water. lijkt me ook geen goed teken? :S

Een axolotl is ook zeker geen beginnersvis. Ren jezelf niet voorbij, en begin eens met een tetra, bepaalde zalmpjes, platty's, zwaarddragers, etc. Allemaal veel eenvoudiger en ook leuker in een klein aquarium,
want veel meer leven, veel meer kleur, veel meer verschillend gedrag. Elke keer dode vissen uit een aquarium scheppen wordt al snel heel vervelend. Vergis je tevens niet in hoe groot sluiers kunnen worden.
En de inrichting is ongeschikt omdat ze lomp zwemmen en zich aan zo'n beetje alles wat erin staat kunnen verwonden.
Bruine drab kan van alles zijn, maar hoort inderdaad niet teveel aanwezig te zijn, zeker niet op het water.
 
En bruine drab... dat hebben we echt meer dan genoeg! een keer een weekje water vergeten te verversen en toen lag er zelfs een laagje bruine drab op het water. lijkt me ook geen goed teken?
Bruine drap op het water herken ik niet maar in de bak kan dat bruinalg zijn. Wat ook een leuke niet al te grote vis is dat is dan de Rasbora Espei en die kun je leuk combineren met bv Cory s.
Levendbarenden ben ik geen fan van ondanks het mooie vissen zijn maar voor je het weet heb je een overschot.
 

Terug
Bovenaan