Wat is er nieuw

Sluierstaart geen korrels te eten geven

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de voeding van mijn sluierstaart. Zij kampt al een tijdje met een zwemblaasprobleem en het is mij opgevallen dat het beter met haar gaat als ze een paar dagen niks heeft gegeten. Dat viel mij voor het eerst op toen ik mijn guppies een tijd geleden behandeld heb met medicatie voor wormen. Door de medicatie at mijn sluier een paar dagen niet, maar tijdens deze dagen was ze wel een stuk actiever. Zwemblaasprobleem was niet weg, maar ze bewoog wel meer. Zodra ik haar weer korrels te eten gaf, werd het weer erger. Ik vroeg me af of haar voeding ook kan bestaan uit verschillende diepvriesvoer, zoals rode bloedwormen, en groente? Dus voeding zonder korrels. Komt ze dan aan alle voedingsstoffen die ze nodig heeft?

groetjes

Ik heb geen goed antwoord op jouw vraag. Ik zou denken dat je met natuurlijk voer een heel eind kan komen, maar daar zit geen enkele onderbouwde gedachte achter.
Wat ik wel weet is dat sluiers soms ook beter op t ene voer dan t andere voer reageren. Dus je zou ook van voer kunnen wisselen en gaan testen wat goed werkt.
Regelmatig doperwtjes gekookt zonder schil wil ook weleens helpen.

ik heb verschillende merken korrels geprobeerd, maar er zit geen verschil tussen. Ik probeer dagelijks 1x doperwten of 1x bloedwormen te geven

Als dat niet helpt, vind ik het een slim idee om te testen wat het met de gezondheid doet als je geen korrels meer voert.

• Leuk
Waarderingen: F.
De korrels die je tot nu toe hebt gegeven, werden die zonder lucht (dus lager in het water / op de bodem) gegeten of aan het oppervlak? Ik vraag het maar even om lucht "opeten" evt weg te kunnen strepen als oorzaak. 🙂

De korrels die je tot nu toe hebt gegeven, werden die zonder lucht (dus lager in het water / op de bodem) gegeten of aan het oppervlak? Ik vraag het maar even om lucht "opeten" evt weg te kunnen strepen als oorzaak. 🙂
ik heb haar altijd zinkende korrels gegeven. De korrels van te voren weken heb ik ook een tijdje geprobeerd, dat hielp ook niet

ik heb haar altijd zinkende korrels gegeven. De korrels van te voren weken heb ik ook een tijdje geprobeerd, dat hielp ook niet
Ok. Ik zou gokken dat er dan gewoon weinig ruimte is in die buik. Droogvoer trekt best wat water aan nog, misschien ook na het eerste inweken. Kan zijn dat dat "bulken" dan de zwemblaas in de verdrukking brengt of zo.

Het wordt wat minder makkelijk en waarschijnlijk wat duurder om zonder droogvoer aan alle voedingsstoffen te komen. Maar het zal vast kunnen. Je hebt tegenwoordig ook diepvriesblokjes met toegevoegde vitamines, dat helpt al wat. Althans, daar mogen we hopelijk van uitgaan (misschien hebben ze de vitamines alleen maar in het water gedaan en spoelt dat weg....) Heb je al eens artemia geprobeerd? Hebben ze ook als diepvries, er zitten redelijk wat voedingsstoffen in. 🙂

Als je zonder droogvoer voert, is het van belang om af te wisselen qua groenvoer en qua droogvoer, dan balanceren de voedingsstoffen zich uit. Dus verschillende soorten groenvoer geven (brandnetel is zéér rijk aan vitaminen en mineralen!) en verschillende soorten vleesvoer (artemia, cyclops, mossel, etc etc). Je kunt eventueel een kweek opzetten van levend voer: blackworm, artemia, azijnaaltjes,.....

Ok. Ik zou gokken dat er dan gewoon weinig ruimte is in die buik. Droogvoer trekt best wat water aan nog, misschien ook na het eerste inweken. Kan zijn dat dat "bulken" dan de zwemblaas in de verdrukking brengt of zo.

Het wordt wat minder makkelijk en waarschijnlijk wat duurder om zonder droogvoer aan alle voedingsstoffen te komen. Maar het zal vast kunnen. Je hebt tegenwoordig ook diepvriesblokjes met toegevoegde vitamines, dat helpt al wat. Althans, daar mogen we hopelijk van uitgaan (misschien hebben ze de vitamines alleen maar in het water gedaan en spoelt dat weg....) Heb je al eens artemia geprobeerd? Hebben ze ook als diepvries, er zitten redelijk wat voedingsstoffen in. 🙂

heb artemia nog niet geprobeerd, dat zal ik ook eens kopen voor haar! wel bloedwormen, tubifex, krill en zwarte muggelarven. Hiervan lust ze alleen de rode bloedwormen. Hopelijk vindt ze artemia ook lekker.

Als je zonder droogvoer voert, is het van belang om af te wisselen qua groenvoer en qua droogvoer, dan balanceren de voedingsstoffen zich uit. Dus verschillende soorten groenvoer geven (brandnetel is zéér rijk aan vitaminen en mineralen!) en verschillende soorten vleesvoer (artemia, cyclops, mossel, etc etc). Je kunt eventueel een kweek opzetten van levend voer: blackworm, artemia, azijnaaltjes,.....
cyclops en mossel heb ik ook nog niet geprobeerd, dat zal ik ook eens doen. Wel heb ik een keer een gekookte garnaal in mijn bak gedaan, daar was ze geen fan van.
Heel interessant om brandnetel eens uit te proberen! wist niet dat dat ook aan vissen gegeven wordt. Dat moet je eerst in stukjes snijden en koken?
doperwten, broccoli en courgette vindt ze wel lekker.

ik zal eens googlen hoe je levend voer kweekt, dat is denk ik ook leuk voor de guppies.

Brandnetel even kort koken, stukjes, hoeft niet. Zorg wel dat je gifvrije brandnetel hebt, uit je eigen tuin bijv.
Vissen hebben de hele dag niets anders te doen dan een beetje heen en weer zwemmen en elkaar lastig vallen. Met grote stukken groente geef je ze iets te doen. Overigens moeten ze garnalen en mossels 'leren' eten: het is een ding aan één stuk en mijn ervaring is dat vissen die dat niet gewend zijn wat tijd nodig hebben om dat te onderzoeken en te leren hoe ze zo'n ding moeten demonteren.
Vissen zijn slimmer dan je denkt, dus geef ze wat uitdaging!

• Leuk
Waarderingen: F.
verandering in dieet heeft niet tot verandering in haar toestand geleid 🙁 ik ga maar weer korrels geven, wel afgewisseld met groente en verschillende wormen

Ik neem een blad sla en maak dat in wat kleine stukjes en gooi dat erin en dat drijft maar binnen een paar uur hebben ze dat op.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan