Sluierstaart gekregen; Wat nu?


B

BartK

Guest
Hoi allemaal,

Op advies van een aantal forumleden maak ik een apart topic aan. Deze vraag heb ik eerder gesteld op 'het goudvissen vraag en antwoord topic'.

Initiële vraag
Gisteren heb ik een sluierstaart gekregen met daarbij een vissenkom (...), wat voer, grind en een plantje. De gever is in de winkel verteld dat dit allemaal prima is, maar een halfuurtje op internet zoeken naar de juiste manier om de vis te verzorgen was al genoeg om erachter te komen dat deze situatie echt niet acceptabel is. De vis hapt nu al naar adem.

Mijn vraag aan jullie is wat ik nu het beste kan doen? Ik wil mijn vis graag goed verzorgen en ben bereid daarvoor de nodige dingen aan te schaffen.

Voor zover ik het heb begrepen moet mijn vis in ieder geval een maatje erbij krijgen en moet ik een aquarium van ten minste 100 liter en een meter lang hebben. Op internet zie ik ook dat je je eigenlijk drie weken moet voorbereiden op de aankoop van een sluierstaart, maar dat kan nu natuurlijk niet meer. Terugbrengen naar de winkel lijkt me ook geen optie.

Overigens ben ik ook in het bezit van een aantal teststrips, een filter en een flesje 'SafeStart Bacteria', maar weet niet hoeveel ik daar nu mee opschiet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en kijk uit naar jullie reacties. Alvast hartelijk dank!

Reacties
Via de aquaforum chat heb ik het advies gekregen om onmiddellijk 50% van het water te verversen en een uurtje later nog een keer, om het daarna 1 à 2 keer per dag te doen. Dit heb ik inmiddels gedaan en ben ik van plan te blijven doen.

Daniel Hoogland schreef ook het volgende als reactie in het goudvissen vraag en antwoord topic: "Het goed verzorgen van een sluierstaart is een beste onderneming en wat mij betreft eigenlijk alleen haalbaar als het een gekozen hobby is. Een toevallige hobby omdat de vis gegeven is, dat gaat meestal niet werken. De optie om de vis terug te brengen is echt de meest ideale oplossing.

Mocht je dan toch door willen zetten zou je mijn inziens nog iets groter moeten gaan dan een meter bak, tenminste groter dan een standaard meter bak. Denk aan een aquarium met een minimale inhoud van zo'n 200 liter, een goed filter en wekelijkse verversingen van minimaal 50% van dat water. Voor nu is een ronde speciekuip van de bouwmarkt een mooie tijdelijke oplossing met om de dag een 50% verversing een mooie tussenoplossing. Dan kun je een degelijk aquarium aanschaffen (120cm is meestal dichterbij die 200l maar bij 150cm zit je helemaal goed). Indraaien met 1 vis moet in 200L wel lukken, met regelmatige verversingen. Daarnaast heb je een flinke potfilter nodig. Verlichting is voor de goudvis niet zo van belang, dit is alleen zodat jij de vis goed kunt zien dus hoef je wat mij betreft geen fortuin aan uit te geven.

Als het aquarium eenmaal is ingedraaid kun je er aan denken om er nog drie sluiers bij te zetten. Maar doe dit pas na een paar maanden."


Huidige vraag
Naar aanleiding van de reacties in de chat en het goudvissen vraag en antwoord topic ben ik me nu aan het afvragen of ik de vis wil houden of niet. Omdat ik een weloverwogen besluit wil nemen wil ik graag een aantal vragen stellen over de beste manier om de vis vanaf dit moment te verzorgen.
  • Waar moet ik rekening mee houden qua financiële investering? Welke producten heb ik nodig en hoeveel zal dit ongeveer kosten?
  • Waar moet ik rekening mee houden qua tijdsinvestering? Hoeveel tijd gaat er dagelijks/wekelijks/maandelijks zitten in het verzorgen van een sluierstaart (of meerdere sluierstaarten)?
  • Welke 'procedure' moet ik volgen als ik alles heb aangeschaft? Hoe zet ik de vis over van de kom naar het aquarium? Waar moet ik in de eerste paar weken op letten?
  • Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Van de huidige situatie heb ik een aantal foto's toegevoegd.

Ik kijk weer uit naar jullie reacties. Alvast bedankt! :)

Groet,
Bart
 

Bijlagen

  • Vis1.JPG
    Vis1.JPG
    97.5 KB · Weergaven: 117
  • Vis2.JPG
    Vis2.JPG
    87.1 KB · Weergaven: 138
  • Vis3.JPG
    Vis3.JPG
    98.2 KB · Weergaven: 111
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit sluierstaarten op de juiste manier gehouden heb. Toen ik kind was (jaar of 7) heb ik ook een kommetje gekregen met twee goudvissen voor mijn verjaardag. Omdat ze zo hard groeiden werd het kommetje steeds groter tot er een echt aquarium stond. Ik denk dat ie 80 cm was. Verzorgde ze voor zover ik wist toen goed: wekelijks de vissen apart in een bakje, 100% water verversen, kom en steentjes goed schoonmaken en vissen weer terug :stom: Uiteindelijk zijn de vissen na een aantal jaren toen ik me in was gaan lezen in het houden van goudvissen naar een vijver gegaan, wat de enige juiste plek voor ze was. Onderstaande is dus voor zover mijn beperkte kennis van sluiterstaarten-houden rijkt. Misschien leuk om de overige topics door te nemen, staat veel info in, evenals het artikel over sluierstaarten houden

Qua kosten valt er weinig over te zeggen. Nieuwprijs van aquaria en techniek is online wel te vinden. Op marktplaats staan soms leuke aquaria voor een mooie prijs. Belangrijk bij sluierstaarten is om te zorgen voor een filter met een flink vermogen, omdat het enorme vervuilers. zijn.
Nodig heb je in ieder geval:
- aquarium minimaal 100 cm, liever nog wat groter, met onderkast (of stevig meubel van jezelf natuurlijk)
- bij voorkeur zandbodem zodat de vis(sen) kunnen grondelen
- (extern) filter + filtermateriaal
- plantjes
- verwarmingselement (?) twijfel ik wat over, daar kunnen de kenners vast meer over zeggen
- voer
- watertestsetje is handig
- schepnetje, spons om de ruiten mee schoon te maken, stuk slang voor de waterwissels (evt. met opvoerpompje erbij zodat je niet met emmers hoeft te sjouwen), emmer
- Bepaald medicatie is handig om thuis te hebben voor het geval dat. Ook hier kunnen anderen met sluierstaarten vast meer zinnigs over zeggen dan ik
- ... ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dit is wat me zo te binnen schiet

Tijdsinvestering als alles goed loopt:
- dagelijks even vis(sen) controleren, voeren
- wekelijks onderhoud: ruiten schoonmaken, gedeeltelijke waterwissel, vuil van de bodem afzuigen, onderhoud planten.

Bij problemen zoals problemen met de waterkwaliteit of ziektes zal de tijdsinvestering wat hoger zijn door bijv. meer frequent benodigde waterwissels

Procedure:
Ik zou eerst het betreffende aquarium een keer goed spoelen (bij tweedehands aquarium natuurlijk alle onderdelen goed schoonmaken) en testen op eventuele lekken. Erna bodem spoelen en toevoegen, plantjes erin zetten, filter met het filtermateriaal aansluiten evenals het eventuele verwarmingselement. Lichtduur instellen met een tijdschakelaar (ha, die was ik nog vergeten in mijn lijstje ;)) en de bak zonder vis een week of 4 laten draaien. Na 3,5 week zou ik de helft van het water verversen en na vier weken de waterwaardes (laten) controleren. Als alle testwaarden goed zijn kan je de vis langzaam overwennen. Hiervoor zorgen dat de temperatuur van het water van het tijdelijke onderkomen gelijk is aan de temperatuur in je aquarium. Een groot deel van het water van de tijdelijke bak kan je er dan uithalen en elke tien minuten/kwartier een beetje aquariumwater toevoegen tot er meer aquariumwater in zit dan 'oud' water. Dan kan je de vis overzetten. Omdat je een deel van het water gebruikt hebt voor het overwennen, zal het waterniveau in je aquarium wat lager zijn. Dit zou ik pas na een paar dagen aanvullen. In het begin spaarzaam voeren en regelmatig je water controleren, met name op nitriet (moet 0 zijn). Indien nitriet hoger dan 0 is water verversen. Wanneer je bak stabiel is en een tijdje draait kan je eventueel andere vissen toevoegen. Aangezien je nu al de vis hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen om hem/haar eerder over te zetten en dan tijdelijk dagelijks of om de dag een deel van het water te verversen om een nitrietpiek te voorkomen.

Andere dingen om rekening mee te houden:
- sluierstaarten slopen de meeste planten. Het is dus goed zoeken naar planten die ze met rust laten en anders accepteren dat er bijvoorbeeld regelmatig wat bosjes waterpest/gemengd groen doorheen zullen gaan. Sommige leden houden ze succesvol in een vrij beplante bak door bijv. stenen om de wortels van de planten heen te doen en te kiezen voor sterke/stugge planten zoals anubias.
- Ik zie op de foto dat je de kom maar voor de helft gevuld hebt. Je zou hier wat extra water toe kunnen voegen, evt. met een netje oid over de bovenzijde heen zodat ie er niet uit kan springen. Hij/zij heeft heel weinig water op dit moment.

Verder komt er zo niets in mij op, behalve dat ik je complimenten wil geven omdat je je zo goed inleest en zorgvuldig de afweging maakt of je de vis kan en wil bieden wat ie nodig heeft!
Succes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik ben ooit begonnen met een sluierstaart in een kommetje, maar inmiddels heb ik hier veel bijgeleerd. Ik heb overigens wel een bak met zand en planten EN sluiers, en ze laten ze redelijk met rust. Mijn bak is bruto 200l en het maximum aantal vissen is hier heel duidelijk 3. Ik heb 1 ancistrus en 2 sluierstaarten. Mocht je besluiten de vis te houden dan raad ik je ook aan om in ieder geval druppeltests aan te schaffen, het liefst zelfs een testkoffer. Sluierstaarten zijn namelijk nogal gevoelig voor infecties, dus het is heel belangrijk om de waterwaarden in de gaten te houden. Garnaalkardinaal hierboven geeft al een heleboel goede tips, dus ik wens je veel succes en ben benieuwd naar het vervolg.
 
Afgelopen weekend mijn 270L bak vervangen voor een grotere. Toch een aantal jaren veel plezier mee gehad.
IK denk als je het waterverversen tot een "handomdraai" voor elkaar kan krijgen dat je al heel veel problemen voor kan zijn.
Mocht je interesse hebben om je sluier daadwerkelijk bij je in huis te laten trekken zou je deze bak ook eens kunnen overwegen die is wellicht volledig gebruiksklaar als je wil..
In mijn draadje zie je genoeg foto's en ontwikkelingen.
Moet er wel voor waarschuwen dat sluiers een redelijke steile leercurve hebben echter wel heel interessant!
De eerste stap is huisvesting, dan voeding,waterwaarden, welke vriendjes, ziektes, plantjes etc

Wel een leuk visje! Zoiets heb ik ook in oranje/wit :cool:
 
Hoi allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor jullie advies!

Na lang wikken en wegen heb ik besloten de vis toch weg te doen. Hoewel het me ontzettend leuk lijkt om om de vis te houden, denk ik dat het voor mij geen goed idee is om zonder enige ervaring een groot aquarium aan te schaffen en de verplichting aan te gaan om de vis voor langere tijd te verzorgen. Nu is de vis nieuw en is alles nog leuk, maar dat moet over een maand en over een jaar ook nog zo zijn. Om in te schatten of ik het inderdaad zo lang leuk blijf vinden denk ik niet dat ik op het enthousiasme van een aantal dagen kan afgaan. Op advies van Daniël zwemt de vis nu in een speciekuip totdat deze weg kan.

Mijn interesse is wel gewekt, dus ik blijf op het forum rondkijken en wie weet komt er in de toekomst wel een echt aquarium.

Groet,
Bart
 

Terug
Bovenaan