Sluierstaart heeft wondje


lizziehouthuijzen

Well-known member
Lid geworden
29 januari 2022
Berichten
53
Hoi allemaal! Ik heb een klein probleempje hier.... Ik weet dat sluiers heel lomp zijn en zich overal aan kunnen stoten en pijn doen daarom heb ik naast planten, zand en de pomp natuurlijk niks in me aquarium staan. Mijn sluier heeft zich nu waarschijnlijk gestoten tegen de pomp en heeft nu een wondje waar kleine witte (schimmel???) bultjes op zitten. Het is 2 weken geleden gebeurt en toen was het alleen beetje paars, ik ben toen om de dag een waterwisseling van 50% gaan doen, dat heeft niet geholpen en nu zitten er sinds 5 dagen witte bultjes op (kijk foto). Ik dacht dat ik toch maar het beste even op aqauforum kon zetten want dit duurt me nu iets te lang. De vis vertoond verder geen raar gedrag en het is een erg grote sterke vis, heb nog nooit problemen met haar gehad in 6 jaar tijd dus denk ook niet dat het een groot probleem is maar ik weet op dit moment even niet hoe ik het moet behandelen.
Dit is hoe het er nu uit ziet:
(de eerste foto is van 3 dagen geleden en de andere 2 zijn van vandaag)
IMG_3588.jpg
IMG_3674.PNG
Schermafbeelding 2023-04-11 om 21.44.52.png

Als iemand weet of het nodig is om te behandelen en hoe, dan hoor ik het graag!

Nu heb ik dus zoals eerder vermeld niks in me aquarium staan wat deze lomperd heeft kunnen beschadigen, op me pomp misschien na, ik heb een JBL cristal profi e 1502 greenline pomp en ik wil die het liefst wel houden want dat ding heeft me genoeg geld gekost maar ik wil natuurlijk wel dat het veilig blijft voor me sluiers, hoe doen jullie dit? Bouwen jullie iets heen om de pomp ofzo?
Schermafbeelding 2023-04-11 om 21.54.38.png
Schermafbeelding 2023-04-11 om 21.55.19.png

Zoals je op de foto's ziet moet dit van de pomp natuurlijk in het aquarium, maar omdat sluiers lomp zijn kunnen ze zelfs blijkbaar zich hier aan verwonden, iemand oplossingen hoe ik dit 'sluierproof' kan maken? zoals ik al eerder zei, misschien iets om heen bouwen?, ik heb geen idee, misschien is het heel gek, maar misschien is er wel iemand die het zelfde probleem heeft en heeft een oplossing voor mij dus ik kan het beter maar voor de zekerheid vragen :)

Dankjulliewel alvast :)
 
Als het wondje erger wordt dan zou ik zelf wel actie ondernemen. Je zou eens een paar daagjes een zoutbad kunnen proberen voordat je aan medicatie begint, heb begrepen dat dat kan helpen tegen schimmels. Hier kun je de dosis lezen: https://aquaforum.nl/threads/huisapotheek-voor-goudvishouders.169357/
Het is een minder intensieve behandeling dan medicatie. Het zout wel volledig oplossen in water in een apart bakje. Als je vis eerder dan 3 minuten bewusteloos dreigt te worden, dan kun je hem aantikken om in beweging te blijven of het badje korter houden.
Om met medicatie aan de slag te gaan is het goed om eerst te weten wat het precies is, daar kan ik je niet bij helpen, maar iemand anders misschien wel :)
 
Als de vis achter de afzuigbuis klem heeft gezeten zou je daar wellicht iets van filtermat tussen kunnen drukken maar de filter moet wel het water goed en makkelijk kunnen blijven afzuigen.
 

Terug
Bovenaan