Sluierstaart heeft zwarte vlek op rug


D

da-projects

Guest
Hey iedereen,
mijn sluierstaart heeft een vreemde zwarte vlek op zijn rug, hij ligt op de bodem, maar zwemt toch vaak goed rond en eet ook (momenteelt ertwjes)
Enig idee wat die zwarte vlek is?
Dankjewel voor de hulp!
Groetjes, Dennis
20200729_084833.jpg
 
pigmentvlek, gebeurd vaker.

Dat hij veel op de bodem ligt is wel zorgelijk en dat zou kunnen komen door diverse factoren, dus wat meer informatie zou fijn zijn:
Hoe groot is je bak in cm
Wat is je verversbeleid
Watvoor filter zit er in je bak
Wat voer je zoal
Wat zijn de overige bewoners
 
hoe lang heb je die al?
 
pigmentvlek, gebeurd vaker.

Dat hij veel op de bodem ligt is wel zorgelijk en dat zou kunnen komen door diverse factoren, dus wat meer informatie zou fijn zijn:
Hoe groot is je bak in cm
Wat is je verversbeleid
Watvoor filter zit er in je bak
Wat voer je zoal
Wat zijn de overige bewoners
Mijn aquarium is een bol van 30cm diameter.
Er is geen filter.
Ik voer Tetra Goldfish Gold Japan en erwtjes. Er is nog 1 andere sluierstaart bij.
Ook zijn rug vin ziet een beetje zwart en hij ligt steeds op de bodem, soms zwemt hij wel eens omhoog, ma 90% van de dag niet, ocharme.
 
hoe lang heb je die al?
Al een paar maanden, maar het is altijd een zorgekindje geweest. Mijn andere sluierstaart is super actief en lijkt me veel sterker. De vis met de zwarte vlekken verdraagde het eten van de winkel niet dus heb ik terta gold fish japan opgezocht en dat gaat wel. Af en toe erwtjes helpt hem om stoelgang te maken. Maar dat liggen op de bodem weet ik niet hoe dat komt.
 
pigmentvlek, gebeurd vaker.

Dat hij veel op de bodem ligt is wel zorgelijk en dat zou kunnen komen door diverse factoren, dus wat meer informatie zou fijn zijn:
Hoe groot is je bak in cm
Wat is je verversbeleid
Watvoor filter zit er in je bak
Wat voer je zoal
Wat zijn de overige bewoners
De bak is een bol van 30cm diameter.
Ik ver vers het water om de dag.
Ik voer Tetra Goldfish - Goldfish Japan en ertwjes om de dag.
Er is nog 1 andere sluierstaart als bewoner.
Er zit geen filter in de bak.
 
Ja Dan zal ik je helaas moeten teleurstellen, een bol is veel te klein voor een sluierstaart, als je onderstaande foto ziet zal je begrijpen waarom.
Dat is de reden waarom je vis ziek is: hij zit te klein gehuisvest waardoor hij niet kan groeien. Omdat je er geen filter op heb staan zwemt hij in zijn eigen stront dus in een open riool, ook dat is een oorzaak waarom je vis ziek is. Zovaak erwtjes voeren is ook niet goed, erwtjes werken laxerend waardoor dus de vis vermagerd als je dat teveel voert.

Wat je het beste nu kan doen:

-kijken voor een aquarium van minimaal 1 meter groot met een groot extern filter.
- kijken voor ander zinkend voer.
-dagelijks het water van de kom verversen
Onderstaand een foto van een sluierstaart die wel goed gehuisvest is geweest en dus mooi heeft kunnen groeien
sluierstaart.png
 
Al een paar maanden, maar het is altijd een zorgekindje geweest. Mijn andere sluierstaart is super actief en lijkt me veel sterker. De vis met de zwarte vlekken verdraagde het eten van de winkel niet dus heb ik terta gold fish japan opgezocht en dat gaat wel. Af en toe erwtjes helpt hem om stoelgang te maken. Maar dat liggen op de bodem weet ik niet hoe dat komt.
Een geluk dat het nog maar enkele maanden is, nu is er hopelijk nog iets aan te doen.
Als je ze wil houden ga je dus dringend een aquarium van minimaal 200liter moeten gaan halen met een externe filter die minimaal 1000liter per uur capaciteit heeft.
Daar doe je ofwel geen bodem in, ofwel enkel een laagje filterzand. Zeker geen kiezel of steentjes.
En verder zijn er hier al meer dan genoeg goudvis topics die je tonnen aan info kunnen geven.
 
Ja Dan zal ik je helaas moeten teleurstellen, een bol is veel te klein voor een sluierstaart, als je onderstaande foto ziet zal je begrijpen waarom.
Dat is de reden waarom je vis ziek is: hij zit te klein gehuisvest waardoor hij niet kan groeien. Omdat je er geen filter op heb staan zwemt hij in zijn eigen stront dus in een open riool, ook dat is een oorzaak waarom je vis ziek is. Zovaak erwtjes voeren is ook niet goed, erwtjes werken laxerend waardoor dus de vis vermagerd als je dat teveel voert.

Wat je het beste nu kan doen:

-kijken voor een aquarium van minimaal 1 meter groot met een groot extern filter.
- kijken voor ander zinkend voer.
-dagelijks het water van de kom verversen
Onderstaand een foto van een sluierstaart die wel goed gehuisvest is geweest en dus mooi heeft kunnen groeien
Bekijk bijlage 304787
Bedankt voor de informatie, dat hebben ze in de winkel helemaal niet gezegd :/
 
Een geluk dat het nog maar enkele maanden is, nu is er hopelijk nog iets aan te doen.
Als je ze wil houden ga je dus dringend een aquarium van minimaal 200liter moeten gaan halen met een externe filter die minimaal 1000liter per uur capaciteit heeft.
Daar doe je ofwel geen bodem in, ofwel enkel een laagje filterzand. Zeker geen kiezel of steentjes.
En verder zijn er hier al meer dan genoeg goudvis topics die je tonnen aan info kunnen geven.
Bedankt voor de info, ik ga een opvang voor ze zoeken, want op die manier kan ik ze geen goede thuis bieden. :/
 
Nee in de doorsnee dierenwinkel vertellen ze je dat niet inderdaad, doorgaans gaat geld boven dierenwelzijn

Veelal is het voor de verkoper vechten twgen de bierkaai. 9 vd 10 mensen zegt: "Dit deed ik vroeger ook, wat zeur je." "Hij is 2 jaar oud geworden.. dus zo slecht is het niet."

Ik vind dat hier iets te negatief over de verkopers wordt gedaan, de doorsnee koper luistert gewoon niet. (Ik zeg niet dat TS onder deze categorie valt, voordat mensen mij verkeerd begrijpen (; ) Maar hierdoor verliest de verkoper de moed en wil om het verhaal te vertellen...
 
Mijn ervaring is in ieder geval dat in de doorsnee dierenwinkel/tuincentra verkopers rondlopen die doorgaans niet heel veel verstand van vissen hebben, een uitzondering daargelaten natuurlijk. En vaak genoeg gebeurt het dat je een zaterdag- of vakantiekracht treft. Degenen die echt met vissen bezig zijn vind je meer in speciaalzaken, daar kun je vaak wat beter advies krijgen. De fabrikanten echter... die willen vooral verkopen en maken zich vaak schuldig aan misleidende verpakking/reclame :mad:
 
Ik heb gewerkt in een tuinzaak, mischien dat ik daar ook een ander kaliber aquariaan heb getroffen dan in een speciaalzaak. Maar daar werd ik verontwaardig of schaapachtig aangekeken als ik zei dat sluierstaarten minimaal zon 200l aquarium nodig hebben met dik extern filter.. "maar het is een 20l aquarium ipv een kom" Nu ben ik een nuchtere groningeren die daar niet anders van werd, maar ik snap dat verkopers soms stoppen met proberen. Het is enorm demotiverend...
 
Gewoonten doen er lang over om te veranderen. Ik heb lang geleden een aantal jaren papegaaien in huis gehad. Die kregen goed voer, leefden in een groep, werden dagelijks gesproeid met water, gingen dagelijks naar buiten, mochten in bomen klauteren, kregen training, maar je moet de mensen de kost geven die ze al 50 jaar in hun uppie in een klein kooitje houden met alleen zaad om te eten "want ze gaan toch niet dood? Ik doe het al jaren zo" zeggen ze dan. En daar gaat het om zeer intelligente dieren, terwijl vissen dieren zijn waarvan men denkt dat ze geen gevoel of zelfs maar een geheugen hebben...
 

Terug
Bovenaan