Sluierstaart krom op de bodem


Tatumdegoudvis

New member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
3
Leeftijd
28
Tot mijn grote verdriet ligt mijn sluierstaart (van 6 jaar) opeens helemaal krom op de bodem. Hij leeft nog wel maar hij zwemt en eet niet meer. Het lijkt alsof ie zwaar ademt.

Vanochtend mankeerde mn vis nog niks. Verder is er ook niks te zien (behalve dan dat ie krom is).

Weet iemand wat dit is? En kan ik er nog iets aan doen? (Behalve het water verversen etc.) Of kan ik het beestje beter uit zijn lijden verlossen?

Alvast bedankt.
 
Close up vis in beeld en 1 gehele aquarium in beeld?

Heb je grint? Kijk eens in de keel of er niet iets klem in zit.
 
Bedankt voor je reactie. Ja ik heb grof grind. Hier een foto van hoe ie er bij ligt.
8D97CB15-8B64-4190-9FA4-AFF31D4419B8.jpeg
 
6 jaar zijn en maar zo groot zijn... haal dat visje snel uit z'n lijden. Daar is geen redden meer aan, hopeloze groeiachterstand met fatale interne misvormingen.
 
6 jaar zijn en maar zo groot zijn... haal dat visje snel uit z'n lijden. Daar is geen redden meer aan, hopeloze groeiachterstand met fatale interne misvormingen.
Wat zijn voor jou aanwijzingen dat dit zo zou werken? Sommige goudvissen blijven gewoon kleine stumperds, wat je ze ook voert en hoe ze ook leven. Dat zegt m.i. niet zoveel over de toestand van de organen. Daarnaast vind ik het tamelijk bijzonder dat jij in staat bent om de vis intern te overzien op basis van een enkele foto. 🧐

@Tatumdegoudvis treurig gezicht. Ben haast bang dat het hem niet meer gaat worden. Wellicht nog de suggestie van @michelle1 nagaan. :-/
 
Heb ook wel enige bedenkingen maar daar gaan we maar verder niet over soebatten.

Ik kan het niet goed zien maar als je inzoom van kop naar rug zie ik kleine witte korreltjes op de vis. Zand van de bodem kan het niet wezen gezien de rots blokken. De staart is ook enigzins gerafeld dus wellicht stip?

Kijk meteen je plantjes na op glaswol. Grondelaars en glaswol ook niet gezond.
 
We gaan nu natuurlijk zoeken naar "fouten" op die foto maar ik zie vrijwel niets wat nou uitgesproken ergens op zou wijzen. Ook geen witte stip te zien hoor, en dat zou ook wel vreemd zijn bij een vis die (naar we aannemen) alleen zit.

In de vinnen zie ik wel roodachtige strepen terugkomen. Was dit al @Tatumdegoudvis ?
 
Ook geen witte stip te zien hoor, en dat zou ook wel vreemd zijn bij een vis die (naar we aannemen) alleen zit.

In de vinnen zie ik wel roodachtige strepen terugkomen. Was dit al @Tatumdegoudvis ?
Het is lastig te zien, en ik vind het ook erg scherp gezien van @michelle1, maar die witte stipjes zie ik (nu) ook.
Bij de aanzet naar de rugvin drie kleintjes, dan boven de kop nog een paar stipjes.
De rode adering in de staart valt me ook op.

@Tatumdegoudvis , hoe is het nu met je vis?

Voor zover ik kan zien (en corrigeer me graag) heb je niet een sluierstaart zoals we hier bedoelen met een dikker eivormig lichaam, maar een goudvis met een sluierstaart (shubunkin)?

Omdat er nu iets aan de hand was kan het nooit kwaad om nog even een keer na te lopen of de habitat van je vis nog zo is 'ingericht' dat het je vis helpt gezond te blijven.
Dan denk ik aan deze dingen: Goede waterkwaliteit en goede filtering (water testen, kijken hoe snel het water vervuilt, genoeg water verversen), genoeg ruimte (is je bak nog groot genoeg), dingen in de bak die je vis mogelijk tegenwerken (kan hij zich verslikken in je steentjes), goed voedsel, en een afwezigheid van stressoren.
Klopt het dat je vis alleen zit? Mijn ervaring is dat deze vissen echt baat hebben bij (passende) soortgenoten.

Mocht je het fijn vinden dat mensen hierover met je meedenken of met je meekijken of dit allemaal goed op orde is, post/vraag gerust!
 
Ik zie inderdaad wel frutseltjes zitten, en dat kun je "witte stippen" noemen. Alleen dat is niet de aandoening "witte stip". :DD
 
. Ook geen witte stip te zien hoor, en dat zou ook wel vreemd zijn bij een vis die (naar we aannemen) alleen zit.
Onzin :DD

Als je om foto vraag van gehele aquarium en niet krijg dan heb ik bedenkingen. Maar wellicht ben ik wat te pessimistisch van karakter:sorry:
 

Terug
Bovenaan