Wat is er nieuw

Sluierstaart ligt ineens op z'n rug

Jess99

Active member
Lid geworden
29 oktober 2021
Hallo iedereen, ik heb me net aangemeld bij dit forum, ben nieuw in de aquariumwereld. Afgelopen weekend 2 sluierstaarten van iemand overgenomen, inclusief aquarium, pomp etc.
Van de vorige eigenaar een emmertje 'oud' water meegekregen, waarin de vissen zaten. Het aquarium gevuld met nieuw grind, nieuw filter (dit had niet gemoeten lees ik nu achteraf), en voor het grootste deel dus ook met vers water.

De eerste dagen ging alles goed, vissen aten goed, beweeglijk enzo. Alleen sinds vanmorgen (dus na ruim 3 dagen) ligt één van de sluierstaarten op z'n kop, en zit er nog weinig beweging in. Af en toe zwemt ie nog een klein stukje, maar draait dan al snel om en blijft op z'n kop in de bak liggen.

Gisteren waterteststrips gehaald, omdat ik zag dat de andere sluierstaart af en toe wat aan het schuren was over de bodem. De teststrip gaf aan dat de nitriet veel te hoog was. Direct 1/3e water vervangen en Biotopol R erbij gedaan. Maar gisteren was er met de huidige zieke vis dus nog niets zichtbaars aan de hand.

En nu sinds vanmorgen ligt ie dus op z'n rug. Opnieuw test gedaan, nitriet nog steeds te hoog, maar niet meer zo hoog als gisteren. Opnieuw 1/3e water vervangen door vers water. En geen eten gegeven vandaag.

Kan ik nog iets betekenen voor deze sluierstaart? Het is maar een klein exemplaar, ongeveer 3 jaar oud.

Veel dank!!

Overigens ziet de vis er verder goed uit wat betreft vinnen, en huidoppervlak. En hij ademt nog heel langzaam.

Bijlagen

• 20211029_110743.jpg
    20211029_110743.jpg
    218 KB · Weergaven: 229
Laatst bewerkt:
Hoeveel liter aquarium/water? Foto hele aquarium?

Test strips zijn niet erg betrouwbaar en 1/3 verversen bij hoge waardes is te minimaal. Afhankelijk hoeveel liter de vissen hebben en test uitslag zul je meer moeten verversen.

Haal maar al het water eruit en voeg zelfde temperatuur water erin. Vissen net nog onder water. Niet op bodem laten plonsen even bordje eronder.

Even geen eten meer geven tot dat je juiste info heb.

Hi Michelle, bedankt voor je snelle reactie.
Het is een aquarium van ongeveer 60 liter.
Ik heb gisteren een testkoffer besteld, maar krijg die pas morgen binnen, dus moet nu even afgaan op de teststripjes.
Ik zal nu direct zoveel mogelijk water eruit halen en nieuw erin doen, op temperatuur (ongeveer 20 graden).

Bijlagen

• 20211028_102429.jpg
    20211028_102429.jpg
    283.8 KB · Weergaven: 302
Ben bang je heb ander mans ellende over genomen.:oopss:

60 liter en een intern filter is heel moeilijk zo niet onmogelijk om in balans te houden. Vooral een nieuw filter zal een hoop problemen geven qua watertje goed/fout.

Sparen voor meer liter water aquarium en een extern filter erbij zal het beter en makkelijker zijn om dit goed te houden.

Voor nu zul je s ochtend en s avonds moeten meten NH3 en NO2. Zie je een verhoging bijv. NO2 0,4 en je ververs de helft hou je 0,2 over wat nog veel te hoog is en weer razend snel gaat oplopen. Beide is niet goed maar NH3 nog giftiger. Na een week of 3/4 zul je wat stabieler komen maar word moeilijk met dat filtertje. Vooral dat filter niet teveel en te vaak gaan schoon maken!

Verversen, verversen en verversen.

Geef maar even geen voer en kijk f de rug ligger weer over eind komt. Vaak is het een teken van probleem met spijsvertering. Maar nu je te maken heb met hoge waterwaarden kan dit het ook zijn. Water weer goed en vis weer normaal start even een doperwten dieet op. Diepvries doperwten. Handje in soepkom met water even in magnetron kook erover, pellen en voeren. Mogen ze allebei en vinden ze reuze lekker. Dat blaast even de darmen door. Daarna ga je langzaam opbouwen met voer. 1x doperwt 1 x voer bijv. Gaat hij weer op de rug dan zul je ander voer moeten halen dat is altijd een zoek tocht bij rug liggers. Krijgen van bepaald voer obstipatie.

Succes

Oja bij echt crisis waarde van NH3 en NO2 kun je kilo zeoliet in bij waszakje doen en in aquarium leggen. Dit neemt giftige stoffen op. Niet zo maar als stabiel is in 1x eruit trekken en vooral geen zout erbij gebruiken.

Je kunt dit renegeren. Als goed is staat op gebruiksaanwijzing of even google op zeoliet aquarium. Scheelt mij een hoop type werk :DD

Water is zojuist vervangen, pompje weer aan.
NH3 kan ik nog niet meten, staat niet op m'n stripje ... Maar het huidige teststripje geeft nul NO2 en nul NO3, dus dat is weer even goed. De andere waardes van de strip (Pro JBL Aquatest) zijn in orde.
Heeft het nut om nog wel die Biotopol R toe te voegen?

Oja bij echt crisis waarde van NH3 en NO2 kun je kilo zeoliet in bij waszakje doen en in aquarium leggen. Dit neemt giftige stoffen op. Niet zo maar als stabiel is in 1x eruit trekken en vooral geen zout erbij gebruiken.

Je kunt dit renegeren. Als goed is staat op gebruiksaanwijzing of even google op zeoliet aquarium. Scheelt mij een hoop type werk :DD
Bedankt Michelle, ik ga even zoeken 👍

Heeft het nut om nog wel die Biotopol R toe te voegen?
Kende het niet, even gegoogled, denk het niet. Het bindt dingen uit je kraanwater. Over het algemeen is kraanwater qua kwaliteit al goed genoeg, dan heb je dat soort middelen niet nodig.

Zeoliet kun je van hs kopen bij de meeste dierenwinkels. Daar zit dan al een zakje om het in te doen bij.

Beterschap aan je vis!

Ben bang je heb ander mans ellende over genomen.:oopss:

60 liter en een intern filter is heel moeilijk zo niet onmogelijk om in balans te houden. Vooral een nieuw filter zal een hoop problemen geven qua watertje goed/fout.

Sparen voor meer liter water aquarium en een extern filter erbij zal het beter en makkelijker zijn om dit goed te houden.

Voor nu zul je s ochtend en s avonds moeten meten NH3 en NO2. Zie je een verhoging bijv. NO2 0,4 en je ververs de helft hou je 0,2 over wat nog veel te hoog is en weer razend snel gaat oplopen. Beide is niet goed maar NH3 nog giftiger. Na een week of 3/4 zul je wat stabieler komen maar word moeilijk met dat filtertje. Vooral dat filter niet teveel en te vaak gaan schoon maken!

Verversen, verversen en verversen.

Geef maar even geen voer en kijk f de rug ligger weer over eind komt. Vaak is het een teken van probleem met spijsvertering. Maar nu je te maken heb met hoge waterwaarden kan dit het ook zijn. Water weer goed en vis weer normaal start even een doperwten dieet op. Diepvries doperwten. Handje in soepkom met water even in magnetron kook erover, pellen en voeren. Mogen ze allebei en vinden ze reuze lekker. Dat blaast even de darmen door. Daarna ga je langzaam opbouwen met voer. 1x doperwt 1 x voer bijv. Gaat hij weer op de rug dan zul je ander voer moeten halen dat is altijd een zoek tocht bij rug liggers. Krijgen van bepaald voer obstipatie.

Succes
Ja ... geen idee ... ze zei dat ze 3 jaar oud zijn, maar geen idee of dit echt klopt. Volgens haar hebben ze altijd in dit aquarium gezeten, met deze pomp/filter (SuperFish Aquaflow 200). En achteraf gezien had ik natuurlijk niet met een schoon filter moeten beginnen, maar dat kan ik nu niet meer ongedaan maken.

Doperwten heb ik nog liggen in de vriezer. Zal even kijken wat de rugligger vandaag nog gaat doen ...

Groter aquarium zou ik zeker willen! Was alleen nu nog niet de bedoeling, en dat gaat vaak zo met nieuwe aquariumisten 😛, denk ik.

Hoi Jessica.

Ik zou als noodoplossing even een 145 liter bak (opbergbox, wieltjes voorzichtig verwijderen). Dan heb je een grotere buffer En het filter zou ik wat groter nemen. Eigenlijk is dan een buitenfilter ideaal. 🙂

Hoop dat het goed komt met de vissen!

Af en toe schiet de patiënt even naar boven met z'n bekkie uit het water, neemt een grote hap lucht, en gaat dan weer onder en 'spuugt' dan een hoop lucht weer uit. Maar als ie weer onder water is, dan is hij niet overmatig aan het ademhalen of met kieuwen aan het klapperen.
Maar dat overdreven lucht happen boven water, dat is voor een sluierstaart toch niet goed? Daar krijgen ze dan toch juist zo'n zwemblaas van?

Af en toe schiet de patiënt even naar boven met z'n bekkie uit het water, neemt een grote hap lucht, en gaat dan weer onder en 'spuugt' dan een hoop lucht weer uit. Maar als ie weer onder water is, dan is hij niet overmatig aan het ademhalen of met kieuwen aan het klapperen.
Maar dat overdreven lucht happen boven water, dat is voor een sluierstaart toch niet goed? Daar krijgen ze dan toch juist zo'n zwemblaas van?
Zwemblaas problemen kan komen door verschillende oorzaken. Mijne schieten ook wel eens naar boven om bellen te happen. Ik heb er ook eentje die op het water oppervlak ligt te smakken. Daar doe je niets aan. Een bordje ophangen verboden lucht te happen heb ik ook geprobeerd maar maakt geen indruk :DD

Meestal met rare houdingen is het de darmen.

De test strips blijken niet erg betrouwbaar te zijn ongeacht het merk. Ervaringen van aquarianen geven veel foutieve metingen. Ik heb ze nooit gebruikt ik heb drupjes.

Maar uit ervaring weet ik dat 2 sluiers en 60 liter en een nieuw filter NH3 en NO2 geeft en dat doet ook wat met het lichaam van de sluiers. NH3 geeft verbrandingsletsel en kieuwen kunnen ook geirriteerd of schade hierdoor hebben en de vis daarom lucht gaat happen. Ik kan je geen zekerheid geven wat er aan de hand is.

Is een kwestie van uit sluiten. Schoon water zodat er zeker geen NH3 en NO2 in zit is het belangrijkste. Niet voeren dient 2 zaken. Minder vervuiling en darmen even rust. Doperwten om darmen leeg te blazen en hopen dat dit de oorzaak is. Darmen te vol drukt op zwemblaas daardoor problemen.

Na een weekje word wel duidelijker.

Als het echt zwemblaas probleem is, is dit een groot probleem en vrijwel niet op te lossen.

Laten we hopen dat je over een paar dagen een up date kan geven. Mega veel gepoept en zwemt weer goed. Hou ze eerst even een paar dagen op alleen doperwten zonder ander voer. Poep worden ook groene slierten 😊

Zwemblaas problemen kan komen door verschillende oorzaken. Mijne schieten ook wel eens naar boven om bellen te happen. Ik heb er ook eentje die op het water oppervlak ligt te smakken. Daar doe je niets aan. Een bordje ophangen verboden lucht te happen heb ik ook geprobeerd maar maakt geen indruk :DD

Meestal met rare houdingen is het de darmen.

De test strips blijken niet erg betrouwbaar te zijn ongeacht het merk. Ervaringen van aquarianen geven veel foutieve metingen. Ik heb ze nooit gebruikt ik heb drupjes.

Maar uit ervaring weet ik dat 2 sluiers en 60 liter en een nieuw filter NH3 en NO2 geeft en dat doet ook wat met het lichaam van de sluiers. NH3 geeft verbrandingsletsel en kieuwen kunnen ook geirriteerd of schade hierdoor hebben en de vis daarom lucht gaat happen. Ik kan je geen zekerheid geven wat er aan de hand is.

Is een kwestie van uit sluiten. Schoon water zodat er zeker geen NH3 en NO2 in zit is het belangrijkste. Niet voeren dient 2 zaken. Minder vervuiling en darmen even rust. Doperwten om darmen leeg te blazen en hopen dat dit de oorzaak is. Darmen te vol drukt op zwemblaas daardoor problemen.

Na een weekje word wel duidelijker.

Als het echt zwemblaas probleem is, is dit een groot probleem en vrijwel niet op te lossen.

Laten we hopen dat je over een paar dagen een up date kan geven. Mega veel gepoept en zwemt weer goed. Hou ze eerst even een paar dagen op alleen doperwten zonder ander voer. Poep worden ook groene slierten 😊
Ontzettend bedankt Michelle, echt top!

De ontlasting van de patiënt zag er ook vaak uit als eerst een stuk lege doorzichtige sliert, en dan wat vulling in de sliert. En dan liet de sliert los en belandde op de bodem. In die zin wijkt zijn ontlasting af van de andere sluier, die geen lege doorzichtige slierten heeft, maar altijd gevulde slierten. Rare woorden dit allemaal 🤣.

Wanneer zou jij beginnen met doperwt voeren? Hij ligt nu vanaf vannacht/vanmorgen dus raar te doen ...

sluierstaart shit :DD Wen er maar aan want is belangrijk om in de gaten te houden bij sluierstaarten

Laat ze maar 2 dagen zonder voer. Ja ik weet het heel zielig en dat gebedel maar is even voor hun in belang vn gezondheid en gaan niet dood aan 2 dagen geen voer hoewel hun er vast anders over denken. Even rust voor het inwendige van de vis. Na 2 dagen 3x per dag wat erwten en kijken of je groene shit zie

Vis goed monitoren. Oogjes die meer uit de kop komen te staan, vinnen en of staart gaat rafelen (verdwijnen stukjes of grote scheuren) bek misvormt of witte uitslag. Andere dingen die op het lichaam van vis verschijnen die er eerst niet waren.

Je zou ook kunnen overwegen zoutbadje te geven. Bak water zelfde temperatuur als aquarium. 20 gram zout zonder jodium per liter met garde goed roeren zodat oplost. Visje met kom/pan water uit aquarium halen. Liever niet met schepnetje. Kom bij zoutbadje en vis met de hand vingers richting kop over doen in zoutbadje. Max 3 minuten en af en toe even tikje geven zodat kieuwen blijven bewegen. Bewegen kieuwen niet meteen weer overzetten in de kom en naar aquarium. Vis met hand pakken en in aquarium en even met de kop voor je filter uitstroom houden. Dan spoelen de kieuwen door. Ondersteunen met baantje trekken en als goed is flippert hij vanzelf weer uit je hand :DD

Je kan witte slijmstukken zien loslaten dat is slijmhuid van de vis. Dat is normaal. Niet in je aquarium gooien want daar zit ook veel ellende in.

Laatst bewerkt:
Zo, nu al even een update, de patiënt lijkt namelijk aan de beterende hand!! 👍 Vanmorgen rond 11u ongeveer 75% water vervangen, en in de loop van de dag kwam er al wat meer beweging in.
Nu net wederom 75% vervangen. Maar hij lijkt nu al weer redelijk normaal door de bak te zwemmen. Drijft af en toe nog wel wat af, maar is nu voornamelijk door de bodem aan het afzuigen 🙂.
Dus ... voorlopig lijkt de waterkwaliteit de grote boosdoener?
Morgen krijg ik de testkoffer binnen, dan kan ik de nitriet en ammonia wat beter gaan meten.
Tot nu toe heel veel dank voor de tips, morgen nieuwe update!!

Goed bezig 👍

Fijn om te lezen dat hij weer wat rond grondeld.

Water kwaliteit is van levensbelang voor ze. Hou er rekening mee, nu is water goed maar de slechte dagen zullen van invloed zijn op de inwendige vis. De ene vis is ook wat gevoeliger dan de ander. Ik hoop dat ze met de dag weer opknappen en nog een lang en gelukkig leven bij je zullen hebben 😉

Ik heb nog even zitten nadenken over de sluierstaarten. Zou het niet verstandiger zijn om deze sluierstaarten aan iemand te geven die meer ruimte en betere filtermogelijkheden heeft? En dat ik de bak leeg laat draaien tot het water goed is, en er dan visjes in doe die meer geschikt zijn voor een bak van 60cm?

Ik heb nog even zitten nadenken over de sluierstaarten. Zou het niet verstandiger zijn om deze sluierstaarten aan iemand te geven die meer ruimte en betere filtermogelijkheden heeft? En dat ik de bak leeg laat draaien tot het water goed is, en er dan visjes in doe die meer geschikt zijn voor een bak van 60cm?
1000 maal beter ja

Zeker beter maar is moeilijk om te herplaatsen bij iemand die ze geeft wat ze nodig hebben. Heel MP staat vol met zielige sluiers. Bij aangeboden sectie van forum staan er ook al wat. De meeste "goede" houders zitten al op max. bezetting of willen alleen HQ sluiers

Een vijver zou ook een optie zijn maar is nu op het moment denk niet het meest ideale seizoen.

Ik ga m'n best doen, en zal ze niet aan zomaar iemand meegeven. En ondertussen hou ik het water in de gaten. Heb inmiddels de watertestkoffer binnen, dus kan iets exacter gaan meten.
De doperwten vinden ze inderdaad lekker, dus die hou ik er maar in, denk ik. Half doperwt/half zinkvoer (JBL Goldpearls).

Wat ik op de foto's kan zien is buikwaterzucht:uitpuilende ogen in combinatie met uitstaande schubben.
Zijn maar heel weinig vissen die dat overleven.. soms kunnen ze er vrij lang mee overleven.

Oorzaak: bacterie, slechte waterwaarden, slechte nieren.. lastig te behandelen

Wat ik op de foto's kan zien is buikwaterzucht:uitpuilende ogen in combinatie met uitstaande schubben.
Zijn maar heel weinig vissen die dat overleven.. soms kunnen ze er vrij lang mee overleven.

Oorzaak: bacterie, slechte waterwaarden, slechte nieren.. lastig te behandelen
Hi Olympus, bedankt voor je reactie. Het ziet er inderdaad wel zo uit ja.
Ik heb de vis zo gekregen van de vorige eigenaresse, en ik heb een vermoeden dat zij niet altijd even goed was met het goed houden van de waterkwaliteit ... Dat zou dus de oorzaak kunnen zijn. En vervolgens heeft ie bij mij ook nog te kampen gehad met wat slechte kwaliteit 🙁.
Ik ververs nu 2x per dag 75%, en zal morgen wat meer lezen over die buikwaterzucht.
Véél dank voor de info!

Geen dank, hopelijk is er nog iets aan te doen!

Een extern filter zou beter zijn voor deze sluierstaarten in dit formaat aquarium. Welk type/soort zouden jullie aanraden? Ik denk dat de netto waterinhoud nu ongeveer 50 liter is. De huidige Superfish Aquaflow 200 staat op de laagste stand, en zou zo'n 200L/uur filteren. Ik kan deze ook op een hogere stand zetten zodat ie richting de 400L/uur gaat, maar ik dan vliegen de sluierstaarten door het aquarium door de sterke stroming.
Als ik een extern filter ga aansluiten, bijvoorbeeld een Eheim Classic 150, die doet 300L/uur filteren (filtervolume 1 liter), dus niet veel anders dan het huidige filter. Maar het verschil is natuurlijk dat het externe filter een veel groter filtervermogen heeft, toch?
En als ik zo'n filter nieuw aanschaf, dan zit ik dus weer met een schoon filter zonder de juiste bacterien.
En als ik 'm van iemand overneem, dan heb ik kan dat er mogelijk ziektes in het filter zitten?

Bij een filter gaat het ook om de hoeveelheid bacterieen die zich kunnen vestigen in je filter inhoud (media). Een extern filter (filterpot) kun je meer media in doen die dan weer meer bacterieen kan huisvesten die je nodig heb voor de omzetting van NH3 en NO2.

Hoe krachtig deze is qua uitstroom is wel van belang maar iets minder. Natuurlijk is het voor de vissen niet fijn om tegen het raam te worden geplakt door teveel stroming.

Een breder aquarium in combi met een extern filter is het beste. Een meter aquarium geeft natuurlijk minder stroming omdat de out flow meer afstand aflegt. Inderdaad een ander filter moet ook indraaien maar je kunt de interne in het begin erbij laten draaien of wellicht voor altijd. @Barwaz draait volgens mij ook op interne en externe.

Ik weet dat de JBL filters een mogelijkheid hebben om de stroming te drukken. Van andere merken weet ik dit niet. Zelf zou ik inderdaad bij een gebruikt filter alles heel goed schoonmaken zo niet nieuw materiaal erin doen. Als je gebruikt koop kijk of er balletjes/pijpjes, steentje ofzo etc. inzitten. Deze kun je gewoon even uitkoken volgens mij. Op MP tref je wel eens een groter aquarium met filter voor weinig.

Er is een apart gedeelte op het forum over filters waar wellicht wat meer mensen mee lezen en je advies kunnen geven in deze met meer verstand van filters. Niet iedereen leest mee met goudvissen.

Er is veel meningsveschil qua vulling van filters. Er zullen nog wel meer reageren hoe en wat.

Op u tube even kijken naar filmpje van pond guru die legt uit hoe en wat een extern filter.

Bedankt Michelle, top! :thumbs:

Als ik een extern filter ga aansluiten, bijvoorbeeld een Eheim Classic 150, die doet 300L/uur filteren (filtervolume 1 liter), dus niet veel anders dan het huidige filter. Maar het verschil is natuurlijk dat het externe filter een veel groter filtervermogen heeft, toch?
Het filtervermogen heeft te maken met de hoeveelheid filtermateriaal die je er in hebt zitten. Zie het als kantoorruimte voor je bacteriën. Je filter is de fabriek, je bacteriën de werknemers. Hoe meer office space, des te meer er aan het werk kunnen en er dus ook meer werk verzet wordt. Een extern filter bijplaatsen moet je dan denk ik ook zien als het openen van een tweede kantoor. Dan kan het zo zijn dat je beide filters laat draaien en dat samen een x aantal filtercapaciteit geeft, of dat je ervoor kiest om het binnenfilter weg te halen, dan verhuis je eigenlijk je werknemers naar een ander kantoor.

Een binnenfilter is dus niet per se kleiner of minder capabel dan een extern filter. Maar een extern filter heeft als voordeel dat het een groter volume kan bevatten (de ruimte die het inneemt is niet ruimte die in je bak wordt ingenomen van je vissen). En dus ook meer capaciteit. Maar dit ligt ook aan het type filtermedia wat je er in stopt!
Je pomp laat er een aantal liter per uur doorheen lopen. Dat zegt iets over het aantal liter dat gefilterd wordt (dus dat zou betekenen dat je met een pomp van 200L/h 4 keer je bakinhoud door het filter heen brengt in een uur). Dat gaat over de snelheid. Wat de daadwerkelijke capaciteit bepaalt, zijn je filtermedia (hoeveelheid en type). Nu zegt snelheid daar natuurlijk ook iets over, die snelheid moet in balans zijn met je filtercapaciteit. Zoals een lopende band in een fabriek een snelheid moet hebben die de werknemers aan kunnen.

En als ik zo'n filter nieuw aanschaf, dan zit ik dus weer met een schoon filter zonder de juiste bacterien.
Klopt.
Je bacteriekolonie zal aangroeien tot zover je vissen aanbod creëren (werkgelegenheid). Als je vissen minder uitstoten geven ze je bacteriën minder te doen, waardoor de kolonie dus ook af neemt.
Inderdaad een ander filter moet ook indraaien maar je kunt de interne in het begin erbij laten draaien of wellicht voor altijd. @Barwaz draait volgens mij ook op interne en externe.
Klopt! Ik draai zowel binnenfilter als buitenfilter.
In mijn geval op 180L (een juwel 180) het bioflow M binnenfilter (600L/h) en een JBL 902 extern filter (L/h). Dat doet wat het moet doen voor mijn situatie (twee sluiers, een hele oude blinde goudvis en een logeermaanvis, miljoenen posthoornslakken en heel veel planten).

Het ligt er een beetje aan wat je in de toekomst wil met je sluiers en je bak.

Als je op korte termijn een grotere bak voor ze wil realiseren zou ik overwegen om een groter extern filter te kopen, dat al mee in te laten draaien, dan koop je dat al met het oog op je volgende bak, die heeft dan al mooi een ingedraaid filter. Als je weet dat dat een meterbak of een 120 bak zou worden, kun je daar al op kopen.
Spraybar helpt al erg om de waterstroom wat minder kermis te maken 😉. De gaten nog wat groter uitboren helpt ook. Op de JBL kop kun je inderdaad de waterstroom afremmen, maar ik begreep ergens dat dat kan leiden tot lekken (zelf niet meegemaakt).

Als de bedoeling is om de sluiers een ander thuis te geven en de 60cm aan te houden, hoef je niet per se een extern filter aan te schaffen. Het kan natuurlijk altijd. Samen draaien kan altijd, daar verdeel je je office space mee. Of uiteindelijk alleen extern draaien om ruimte te sparen kan ook.

Het huidige aquarium wil ik op den duur wel vervangen voor een 80cm of 100cm, met een extern filter. Dus daar wil ik wel al rekening mee houden.
Het is alleen even de vraag of de 2 sluiertjes het gaan overleven ... ik doe m'n best en merk dat met het vele verversen de NO2 en NH4 redelijk zijn. De testkoffer geeft redelijk nauwkeurige waardes, super handig!
Vandaag even verder verdiepen in de filters, voorkeur gaat nu uit naar een JBL.

Vandaag even verder verdiepen in de filters, voorkeur gaat nu uit naar een JBL.
Kijk dan even bij de yippy-yippy-yay-bouwmarktketen, daar zijn ze goedkoper 😉.

Het is alleen even de vraag of de 2 sluiertjes het gaan overleven ... ik doe m'n best en merk dat met het vele verversen de NO2 en NH4 redelijk zijn. De testkoffer geeft redelijk nauwkeurige waardes, super handig!
Je doet je best. Meer kan je niet doen. En daar krijg je van mij complimenten voor. Ik duim voor ze!

Wat fijn! En super van jou en de kleine sluier dat ie van de klachten af is! Top!

Update over de kleine sluierstaart, die is helaas afgelopen nacht overleden. Gisteren thuis gekomen na een weekje vakantie, en toen zag ik al dat de schubben weer opgezet waren.
De waterwaardes gemeten, en alles wat ik kan meten (NO2, NO3, KH, NH4, PH) was in orde. Daarna een gedeeltelijke waterverversing gedaan, nog wat eten gegeven, en vanmorgen was het helaas einde verhaal.
Wat nu precies de oorzaak is geweest van de opgezette schubben weet ik dus niet, aangezien water in orde leek. Hij/zij was natuurlijk al zwak, gezien de geschiedenis, het formaat en de problemen in het begin toen ik de vissen van iemand overnam.

Dus nu heb ik één sluierstaart in de bak. Eigenlijk zou ik er graag een andere vis bij zetten, omdat de sluierstaart natuurlijk een wat moeilijkere vis is, wat betreft vervuiling enzo. En de bak is maar (netto) zo'n 50 liter.

Wel heb ik inmiddels twee interne filters erin, met wat betere filtermaterialen dan de standaard sponzen. Die houden dus nu de waterkwaliteit best lang goed.

Nou goed, mocht iemand een tip hebben wat er nog bij een sluierstaart kan, dan hoor ik het graag. Anders toch maar weer een klein sluierstaartje erbij ...

Jammer Jess maar zoiets kan gebeuren en je hebt je best gedaan.

Wat verdrietig van je vis. Sterkte. Je hebt gedaan wat je kon doen.

Dus nu heb ik één sluierstaart in de bak. Eigenlijk zou ik er graag een andere vis bij zetten, omdat de sluierstaart natuurlijk een wat moeilijkere vis is, wat betreft vervuiling enzo. En de bak is maar (netto) zo'n 50 liter.

Wel heb ik inmiddels twee interne filters erin, met wat betere filtermaterialen dan de standaard sponzen. Die houden dus nu de waterkwaliteit best lang goed.
Als ik het goed begrijp zoek je in eerste instantie een ander soort vis om bij sluierstaarten te kunnen houden. Dus niet nog een tweede sluier.
Begrijpelijk. Heb zelf ook ooit zoiets gedaan voor m'n blinde goudvis met de gedachte dat hij daarmee een 'visuele context' zou krijgen (met andere woorden; als er andere vis zwemt, is dat voor de vis een indicatie dat er ander leven zit en dus mogelijk is, en ik heb het vermoeden dat dat stressverlagend werkt). Misschien is het onzin dat ik dit denk, maar toch denk ik het 😉.

Liefst dan een soortgenoot, want soortgenoten zijn doorgaans wel het beste denk ik. Nu is 50L inderdaad niet veel.
Je stevige filtering zal de ammoniak en nitriet afdoende omzetten, maar dat levert bij een hogere belasting uiteindelijk ook meer nitraat op. Dat kan op een beperkt aantal liters uiteindelijk een bottleneck opleveren, dan krijg je een situatie waarin nitraat gaat ophopen omdat het aantal liters waarin het vrij komt beperkt is (50), waardoor je met je sterke filtering (wat meer om zet) juist weer vaker moet verversen om dat nitraat binnen gezonde waarden te houden.

Dat is waarom ik zelf eerst zou kijken naar eventuele toekomstige uitbreidingsmogelijkheden van het aantal liters. Heb je perspectief op een grotere bak in de semi nabije toekomst? Dan zou ik misschien wel al voor een tweede sluier opteren, maar ook dat is afhankelijk van de grootte van je vis, en hoe snel je filter alles nu om zet. Ik zou het zelf nu zo aanpakken: eerst een poosje specifiek de nitraatopbouw volgen, dan heb je zicht op hoe snel dat gaat en kun je een beetje 'voorspellen' hoe snel dat zou gaan als er een tweede vis bij zit.

Wat betreft andere vissoorten bij sluiers heb ik momenteel wel goede ervaring met danio kyathit erbij (ik heb de 5 overgebleven leden van een school van 12 er een paar weken geleden bij gezet). Het is een soort die iets koeler gehouden kan worden, en houdt van stroming. De sluiers eten ze niet op 😉. Wel hebben ze baat bij wat beplanting, wat lastig kan zijn met sluiers.

Hi @Barwaz, de nitrietwaarde blijft nu vrij gemakkelijk rond 0. En nitraat schommelt tussen 1 en 3 (mg/l). Dat is prima, toch? Althans, dat zegt de JBL testtabel mij 🙂. Met twee (kleine) sluierstaarten is de nitraat in één week zonder verversing opgelopen van ongeveer 1 naar 3. En normaal gesproken doe ik halverwege de week ook nog een keer verversen, alleen nu niet ivm vakantie. Maar ik ga niet vaak op vakantie, dus dat zal niet vaak voorkomen.

Nou, ik denk zeker dat een extra vis erbij goed is voor de vis, ook al zou ie blind zijn 🙂.

Op den duur zou ik wel een grotere bak willen ja, alleen ik durf niet te zeggen op welke termijn. Nu past deze bak leuk in m'n kantoor, op een bestaande kast. Voor een grotere bak moet ik wel het een en ander gaan reorganiseren. Wat me wel heel leuk lijkt, alleen ik denk het komende (half) jaar nog niet.

Ik ga straks naar de aquariumwinkel in Dalen, kijken of ze daar iets meer kunnen vertellen over die Danio Kyathit. Ziet er op internet leuk uit. Planten zijn geen probleem, die heb ik voldoende en deze sluier laat ze redelijk goed met rust.
Bedankt!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan