Sluierstaart paait en rust veel


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
203
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen over mijn vrouwtje sluierstaart. Mijn sluiers paaien wekelijks sinds ik ze heb (ik heb ze bijna een jaar) en in het begin was mijn vrouwtje heel actief, maar ik merk dat ze steeds meer in een hoekje hangt. Het enige dat ik haar zie doen is eten, rusten en paaien. Af en toe grondelt ze tussen de plantjes, maar het grootste deel van de tijd hangt ze gewoon. Ik kan me voorstellen dat het paaien energie kost, maar ik weet niet of ik haar gedrag puur daarmee te verklaren valt? Mijn mannetje blijft gewoon actief, ondanks het wekelijkse paaien.
 
Tja, elke zwangerschap lever je als vrouw toch wat in hè 🤪

Ff serieus; hoeveel vissen heb je en wat zijn de verhoudingen tussen man/vrouw? En wat voer je? Hoe groot is je aquarium, heb je voldoende verstopplekken?
 
Ik heb 2 sluierstaarten, een mannetje en een vrouwtje. Ik voer ze 4-5x per dag. Qua voer wissel ik af tussen korrels (verschillende soorten), groente en diepvries vlooitjes/rode muggelarven/zwarte muggelarven. Aqurium is 100x40x50, vanwege het paaien ververs ik 1-2x per week 30-50% water. Ik heb veel plantjes waar ze zich kunnen verstoppen, maar mijn vrouwtje hangt altijd rechts boven in de hoek.
 
2 bij elkaar is eigenlijk niet ideaal, als je een hitsig mannetje met veel energie hebt en een dametje die iets minder fanatiek is, dan kan het dus zijn dat het niet zo goed samengaat...Als je het vrouwtje tijdelijk rust wilt geven zou je een verdeling kunnen maken in het aquarium zodat het mannetje eventjes niet bij het vrouwtje kan komen, maar dat is natuurlijk geen permanente oplossing. Hoe warm heb je het water?
 
Maar je zou denken dat ze zich ergens zou verstoppen als ze rust wilde, toch? dat lijkt ze niet te doen, ze hangt op een plek waar het mannetje makkelijk steeds bij haar kan :unsure: Mijn water is op kamer temperatuur
 
Nee joh, de natuur wilt zich voortplanten. En dat gaat totaal ten koste van je vrouwtje. Ze paart zich een vroegtijdig graf in! Weer eens wat anders dan achter de geraniums…

Of afscheiden van elkaar, of een extra vrouw zodat meneer z’n aandacht verdeeld of je man vervangen voor een vrouw… of je doet niks en je zal je vrouw zien verzwakken, ziek worden en doodgaan.
 
Maar je zou denken dat ze zich ergens zou verstoppen als ze rust wilde, toch? dat lijkt ze niet te doen, ze hangt op een plek waar het mannetje makkelijk steeds bij haar kan :unsure: Mijn water is op kamer temperatuur

Zo kun jij redeneren maar niet elke sluier is even slim, waarbij oververmoeidheid zeker nog een extra rol zal spelen.

Nee joh, de natuur wilt zich voortplanten. En dat gaat totaal ten koste van je vrouwtje. Ze paart zich een vroegtijdig graf in! Weer eens wat anders dan achter de geraniums…

Of afscheiden van elkaar, of een extra vrouw zodat meneer z’n aandacht verdeeld of je man vervangen voor een vrouw… of je doet niks en je zal je vrouw zien verzwakken, ziek worden en doodgaan.

Goed advies. Zelfs met een tweede vrouwtje zul je het in de gaten moeten houden, als het mannetje de focus op enkel dit vrouwtje blijft houden, zul je nog weer naar een andere oplossing moeten zoeken...
 
jezus. Dat klinkt niet goed :eek: maar met 2 vrouwtjes kunnen ze alsnog eieren krijgen toch? ik heb hier verhalen gelezen van iemand die vrouwtjes heeft die elkaar helpen als ze eitjes hebben, hoe is dan het gedrag onderling ?
stel ik er toch voor zou kiezen om het met een tweede vrouwtje te proberen, dan vraag ik mij af of mijn filter groot genoeg is. Volgens mij is mijn filter nu al aan de kleine kant, ik heb de Eheim classic 350. Wat zouden jullie adviseren?
 
Ik heb 2 sluierstaarten, een mannetje en een vrouwtje. Ik voer ze 4-5x per dag. Qua voer wissel ik af tussen korrels (verschillende soorten), groente en diepvries vlooitjes/rode muggelarven/zwarte muggelarven. Aqurium is 100x40x50, vanwege het paaien ververs ik 1-2x per week 30-50% water. Ik heb veel plantjes waar ze zich kunnen verstoppen, maar mijn vrouwtje hangt altijd rechts boven in de hoek.
@F. Wat mij (naast het bovenstaande) nog opvalt aan het verhaal is dat je vrij vaak/veel voert. :) Veel voer aanwezig = "goede tijden" = stimuleert de vrouwtjes om eitjes te ontwikkelen. En misschien dat het een mannetje direct of indirect ook wel hitsiger maakt. Het kan dus een trigger zijn voor voortplanting. Geef je minder (maar wel genoeg) voer, dan denk ik dat je met de tijd een afname zou moeten zien van die "overvloedstand" en zou het wat moeten kalmeren.

Ook op waterverversingen kunnen goudvissen reageren met paargedrag. Als je het water fris kunt houden met minder verversingen (i.c.m. minder voeren natuurlijk) zou ook dat kunnen helpen.

Maar soms, wat je ook doet, heb je te maken met een mannetje dat geen rem kent. Ik had zelf een keer een hyperactief mannetje dat haast altijd wilde paren. Vermoeiend voor het vrouwtje en zelf werd ik er ook een beetje zenuwachtig van, hehe. Die heb ik maar weggedaan. 🥹 Nou wil ik niet zeggen dat jouw mannetje er zo een is, maar houd er rekening mee dat er niet per se voor iedere vis (binnen de beperkingen van zo'n aquarium) een oplossing te vinden is.
 
@F. Wat mij (naast het bovenstaande) nog opvalt aan het verhaal is dat je vrij vaak/veel voert. :) Veel voer aanwezig = "goede tijden" = stimuleert de vrouwtjes om eitjes te ontwikkelen. En misschien dat het een mannetje direct of indirect ook wel hitsiger maakt. Het kan dus een trigger zijn voor voortplanting. Geef je minder (maar wel genoeg) voer, dan denk ik dat je met de tijd een afname zou moeten zien van die "overvloedstand" en zou het wat moeten kalmeren.

Ook op waterverversingen kunnen goudvissen reageren met paargedrag. Als je het water fris kunt houden met minder verversingen (i.c.m. minder voeren natuurlijk) zou ook dat kunnen helpen.

Maar soms, wat je ook doet, heb je te maken met een mannetje dat geen rem kent. Ik had zelf een keer een hyperactief mannetje dat haast altijd wilde paren. Vermoeiend voor het vrouwtje en zelf werd ik er ook haast zenuwachtig van. Die heb ik maar weggedaan. 🥹 Nou wil ik niet zeggen dat jouw mannetje er zo een is, maar houd er rekening mee dat er niet per se voor iedere vis (binnen de beperkingen van zo'n aquarium) een oplossing te vinden is.

ik lees overal een ander advies mbt voeren dus ik heb maar voor 4-5x per dag gekozen 😭 ik heb wel gemerkt dat mijn mannetje met de vinnen begint te trillen (heb begrepen dat trillende vinnen te maken hebben met zin krijgen in paaien) als ik een keer tijdens het voeren wat meer dan normaal voer. Zou 3x voeren beter zijn? ik maak me zorgen dat ze anders vaak honger gaan hebben.

Het is me ook opgevallen dat minder grote waterwissels tot een grotere tijd tussen paaien leidt. Eerder deed ik grote wissels, 1-2x per week 70-80% vanwege het paaien. Toen legde mijn vrouwtje om de 4 dagen eitjes. Nu ik minder grote wissels doe, 30-50%, gebeurt het 1x per week.

Ik ga denk ik eerst proberen om het voeren te minderen en minder grote waterwissels, 30%, te doen, eens kijken hoe het dan gaat
 
Had de connectie tussen hitsigheid en voedsel nog niet gelegd maar leuk om te lezen/leren! Hou je ons op de hoogte? Ben erg benieuwd of minder voeren en waterwisselen helpt :)
 
ik lees overal een ander advies mbt voeren dus ik heb maar voor 4-5x per dag gekozen 😭 ik heb wel gemerkt dat mijn mannetje met de vinnen begint te trillen (heb begrepen dat trillende vinnen te maken hebben met zin krijgen in paaien) als ik een keer tijdens het voeren wat meer dan normaal voer. Zou 3x voeren beter zijn? ik maak me zorgen dat ze anders vaak honger gaan hebben.

Het is me ook opgevallen dat minder grote waterwissels tot een grotere tijd tussen paaien leidt. Eerder deed ik grote wissels, 1-2x per week 70-80% vanwege het paaien. Toen legde mijn vrouwtje om de 4 dagen eitjes. Nu ik minder grote wissels doe, 30-50%, gebeurt het 1x per week.

Ik ga denk ik eerst proberen om het voeren te minderen en minder grote waterwissels te doen, eens kijken hoe het dan gaat
Je leest inderdaad overal iets anders. :) Ik snap dat je het beste met je vissen voor hebt en daarom maar gewoon het advies aan bent gaan houden om redelijk vaak te voeren.

Het ding is denk ik dat er verschillende "stromingen" bestaan in goudvissenland. Verschillende manieren van aanpakken. De populairste stroming lijkt te zijn om vrij veel te voeren en dat te combineren met veel waterwissels. (En met veel geklaag over hoe vervuilend goudvissen wel niet zijn. :deal:)

Ik voer mijn goudvissen zelf net zo vaak (of net zo weinig) als de andere vissen. Dat houdt in: 1x per dag een redelijke portie, en dan klaar. En niet eens altijd alle dagen van de week. Het geeft niet de hardst groeiende vissen, want de groei raakt verspreid over een langere periode. Maar wel gezonde. Het is m.i. niet van grote meerwaarde om (zoals weleens als reden genoemd wordt) de natuur na te bootsen door de hele dag kleine hoeveelheden aan te bieden.

En het scheelt echt veel onderhoud als je wat minder voert. Zonder dat je vissen eronder lijden; het bedelen moet/mag/kan je gewoon negeren, het zijn maar instincten die ze in de natuur (in schaarstesituaties) helpen overleven. They're fine.
 
Ik moet er wel aan toevoegen dat sluiers vaak wat volgepakte buikjes hebben, waar sneller dingen in fout gaan dan bij minder extreme kweekvormen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf geen sluiers gehad heb. Alleen (vrijwel) normale goudvissen. :) Ik kan me voorstellen dat je bij sluiers wellicht iets beter op moet letten dat je niet te veel voer in één keer geeft...
 
Laatst bewerkt:
@Gino88 : oke goed om te weten dat vissen het ook goed doen met heel weinig voer!! vind het moeilijk om niet af en toe wat meer te geven tijdens een voerbeurt vanwege het bedelen :cry::LOL: om constipatie te voorkomen geef ik ze regelmatig erwten te eten. Maar ik ga nu echt minderen, ook per voerbeurt.

@LennoX : zal ik doen! ik ga het een paar weken proberen en zal dan een update geven!
 
Ik heb sluiers gehad en die voerde ik 1x per dag. Niet teveel. Het advies is zoveel voeren als de grootte van het oogje. Ik voerde iets meer, denk de grootte van twee oogjes.
En dan daarnaast af en toe erwtjes.
Sluiers bedelen altijd. Standaard. Of je 1x of 4x per dag voert. Aan het gedrag kun je niet zien of je juist voert.
 
Het voeren hangt een beetje af van de leeftijd van de sluier, als ze jonger zijn horen ze meer te eten dan bij volwassenheid. De eerste jaren is 1x per dag voeren wel wat karig, beter verdeel je dan hele kleine porties over de dag.
 
De eerste jaren is 1x per dag voeren wel wat karig
Jaren? 🤯 Dan ga je wel uit van een redelijk snel groeischema denk ik? Dus pas echt voer matigen wanneer ze ongeveer uitgegroeid zijn. Ik heb zelf destijds de babygoudvisjes alleen de eerste +- 4 maanden extra gevoerd, om ze een goede start te geven. Daarna heb ik ze al bij de andere vissen gezet, op het normale voederschema. Is allemaal goed gekomen. 🤷‍♂️
 
Ik dacht dat Sluiers juist meerdere keren wat minder moesten hebben. Wij geven ze 2x per dag voer.
 
zo we zijn nu iets meer dan een week verder en het goede nieuws is dat mijn sluiers niet meer gepaaid hebben sinds ik minder ben gaan voeren en een minder grote waterwissel heb gedaan. Het zal vast ook geholpen hebben dat mijn water nu kouder is. Dankjullie wel voor de tips.
Het minder goede nieuws is dat mijn vrouwtje problemen met de zwemblaas lijkt te hebben. Het viel me de afgelopen weken op dat ze steeds meer met haar kopje naar beneden kantelt. Nu lijkt ze langzaamaan naar haar rug te kantelen. Ik dacht eerst dat ze steeds in een bepaald hoekje hing, vanwege uitputting van het paaien. Dat zal er vast deels mee te maken hebben. Nu denk ik dat het er ook mee samenhangt dat dat het enige plekje is waar ze een beetje rechtop hangt, zonder daar moeite voor hoeven te doen. Vind het echt heel naar voor haar. Af en toe komt ze van haar plekje om te zwemmen, maar dat is steeds korter. Ze wordt nog wel enthousiast als ze eten krijgt.
Ik heb vandaag een zoutbadje gedaan, omdat ik eerder zag dat er belletjes uit haar bekje komen tijdens het badje. Ook nu kwamen er grote bellen uit haar bekje. Ben ook overgestapt op een erwten dieet. Ik ben bang dat het niet zal helpen. Heb wel bactopur in huis en wil dat deze week inzetten als haar toestand niet verbeterd, voor het geval het door inwendige bacteriën komt :cry:
 
Ik wil je geen schrik aanjagen, maar héél vaak resulteren zwemblaasproblemen toch in euthanasie hoor, het is spijtig genoeg iets wat ikzelf en heel wat anderen die er jaren mee bezig zijn, hebben vastgesteld. Alle erwtendiëten en cacaobehandelingen ten spijt.
Makkelijkste is ze gewoon een tijdje in quarantaine zetten op laag water, een juwel van een meter is al voldoende, met een ingedraaid filtertje erop. Daar gaan ze vrij snel terug kantelen.
 
ik ben inderdaad bang dat het niet goed gaat aflopen, maar ik wil wel alles proberen om haar beter te maken. ik heb haar vandaag in laag water gezet
 
Jaren? 🤯 Dan ga je wel uit van een redelijk snel groeischema denk ik? Dus pas echt voer matigen wanneer ze ongeveer uitgegroeid zijn. Ik heb zelf destijds de babygoudvisjes alleen de eerste +- 4 maanden extra gevoerd, om ze een goede start te geven. Daarna heb ik ze al bij de andere vissen gezet, op het normale voederschema. Is allemaal goed gekomen. 🤷‍♂️

Tenzij je echt overvoert, duurt het best wel een tijd (jaar of 2-3?) voor een sluier echt volgroeid is. Wij voerden ze in het begin 4x per dag, en dat per half jaar ongeveer afgebouwd naar 1 keer per dag.


ik ben inderdaad bang dat het niet goed gaat aflopen, maar ik wil wel alles proberen om haar beter te maken. ik heb haar vandaag in laag water gezet

Succes, maar zoals Aquabelg ook al aangeeft, de kans op herstel is erg klein. Probeer het proces niet eindeloos voort te zetten, wellicht uit weerstand om het proces te beeindigen. Heb je kruidnagelolie in huis?
 
ik heb geen kruidolie, maar het voelt nog te snel om die stap te zetten, ik kan nog dingen uitproberen. Ik heb contact gehad met een dierenkliniek en ze hebben me geadviseerd om haar 5 dagen in zout water te zetten, 3 gram zout per liter. Ik heb het zout toegevoegd, hoop dat het werkt.
 
Wat sneu voor de vis zeg maar is het niet zo dat zout niet inwendig werkt? Wellicht dat het bijdraagt aan een makkelijkere osmosehuishouding maar zoals al is gezegd hier is de kans op succes niet groot.
Ik hoop voor jou dat je tot de uitzonderingen mag behoren.
 
Wat sneu voor de vis zeg maar is het niet zo dat zout niet inwendig werkt? Wellicht dat het bijdraagt aan een makkelijkere osmosehuishouding maar zoals al is gezegd hier is de kans op succes niet groot.
Ik hoop voor jou dat je tot de uitzonderingen mag behoren.

dat dacht ik ook, maar sommige mensen behandelen een zwemblaasprobleem van hun sluiers met zout. Heb meerdere filmpjes op youtube gezien waarin mensen hun sluiers succesvol met epsom zout behandelen. Ze doen het ofwel in hun bak, of geven een badje van 15 minuten. Bij sommige sluiers hersteld de zwemblaas dan. Nu de dierenkliniek het ook geadviseerd heeft (ze adviseerden wel keukenzout zonder jodium), wil ik het proberen.

bactopur heb ik overigens ook gebruikt, omdat ze maandag niet wilde eten en alleen van haar plek kwam als ze door mijn mannetje gepord werd. Nu eet ze in ieder geval wel weer

We gaan het weekend in, wellicht toch kruidnagelolie in huis halen? Beter ermee verlegen dan erom verlegen denk ik dan.

mocht de geadviseerde behandeling na het weekend geen effect hebben gehad, dan kon ik de dierenkliniek terugbellen. Ik hoop dat ik dan langs kan komen met haar, zodat ze er even naar kijken. Mocht er niks gewerkt hebben, dan zal ik kruidnagelolie moeten gebruiken... maar dan weet ik wel dat ik er alles aan gedaan heb om haar beter te maken
 
Ik heb van de dierenkliniek een andere medicijn gekregen, genaamd Funox. Het advies was om mijn dame gewoon in het aquarium te behandelen, ipv in een aparte bak. Maar mijn mannetje is gezond, kan het kwaad om een gezonde vis in medicatie te laten zwemmen of is het beter om hem apart te zetten?
 
Ik heb van de dierenkliniek een andere medicijn gekregen, genaamd Funox. Het advies was om mijn dame gewoon in het aquarium te behandelen, ipv in een aparte bak. Maar mijn mannetje is gezond, kan het kwaad om een gezonde vis in medicatie te laten zwemmen of is het beter om hem apart te zetten?
Heb wel bactopur in huis en wil dat deze week inzetten als haar toestand niet verbeterd, voor het geval het door inwendige bacteriën komt :cry:
Heeft de dierenarts verteld waarom (voor welke kwaal) hij/zij jou Funox meegaf? En waarom het gewoon in het aquarium kan worden gebruikt i.p.v. in een aparte bak?

Het is niet schadelijk voor je andere vis hoor, dat komt wel goed. Maar ik vraag me een beetje af wat het middel uit kan richten op deze manier. Antibiotica in het water bereiken maar nauwelijks de bloedstroom van de vis. Ze kunnen eventueel wel helpen met externe bacteriële infecties, mits de opgeloste dosis hoog genoeg is. Maar áls dat zo is, gaat de toediening vrijwel zeker ten koste van je filterbacteriën.
 
ik heb niet zelf de arts gesproken, ik heb de dame aan de balie gesproken en zij heeft het aan de dierenarts gevraagd. Ik had verteld dat mijn vrouwtje moeilijk zwemt vanwege een zwemblaasprobleem. heb ook aangegeven dat ik haar liever in een aparte bak behandel.
Ik denk dat het samenhangt met de dosering van de medicatie, de dosering is 12 gram per 1000 liter. mijn aquarium is een stuk kleiner dan dat . Toen ik haar deze info gaf, is ze arts gaan vragen of ik mijn vis beter in mijn aquarium kan behandelen of in een aparte bak. Ik weet dus niet waarom dat beter is. de medicatie is tot op de milligram afgewogen voor mijn bak

jammer om te horen dat antibiotica nauwelijks de bloedstroom bereikt..:confused:
 
Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! :)

Ik ben zelf natuurlijk geen dierenarts, laat dat duidelijk zijn. Kijk dus vooral breder naar alle beschikbare info.

Maar het is moeilijk te bepalen waar je goed aan doet. Ik vraag me gewoon af in hoeverre die zwemblaas überhaupt te behandelen is. Sluiers zijn nou eenmaal sluiers, weet je wel. Hoe sneu soms ook. En dan zou het jammer zijn als de medicatie je filter zou aantasten.
 
ik vraag me ook af in hoeverre het gaat lukken om haar succesvol te behandelen :( en dat medicatie je bacteriën aantast is ook heel rot. Is het anders een optie om de filter aan een aparte bak aan te sluiten en in die bak visvoer te doen, zodat de bacteriën in het filter in leven blijven? zou dat werken?
in mijn aquarium zou ik dan een kleinere filter kunnen plaatsen. Die is niet ingedraaid, maar kan wel voor watercirculatie zorgen. Het water moet ik na de eerste 12 uur behandeling verversen en daarna na 3 dagen. Met spaarzaam voeren moet ammonia en nitriet onder controle blijven denk ik
 
Ik denk dat je het filter prima even een paar dagen op een grote bak kan laten draaien en dan even een klein beetje voer toedienen al zal dat voor die paar dagen denk ik niet een must zijn.
Wel moet je dan als je hem terug doet weer veel water verversen op de behandelde bak denk ik want anders komt de medicatie alsnog in het filter vermoed ik.
Ik weet zo niet hoelang die medicatie invloed kan hebben.
 
Moet de kuur 3x achter elkaar doen, dus de behandeling duurt dan 12 dagen. Maar goed om te weten dat ik de filter aan een aparte bak kan aansluiten!!! dan ga ik het zo proberen en na de hele behandeling veel water wisselen zodat de medicatie zoveel mogelijk eruit is. heb ook actief kool filtermateriaal in huis, waarmee ik resten medicatie eruit zou kunnen filteren met de andere kleinere filter
 
Klinkt als een goede aanpak. Veel succes! :) En je filterbacteriën overleven wel een tijdje zonder eten, dat is geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.

Terug
Bovenaan