Sluierstaart ziek (vinrot?)


GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Berichten
202
Leeftijd
19
Hoi allemaal,

Het is weer ff geleden dat ik hier wat op het forum heb geplaatst. En dat was gelukkig juist omdat het zo goed ging met mijn aquaria en vissen :)

Helaas nu toch een zieke sluierstaart. Het is mijn allereerste visje (zie mijn profielfoto) die ondertussen flink gegroeid is. Echt een prachtige sluier heeft tie gekregen. Ik vind het daarom ook extra pijnlijk dat het nu echt niet goed met hem gaat. Cleo is een Ryukin mannetje (met het kiezen van de naam wist ik het geslacht nog niet 🙈) van ongeveer 3 jaar oud.

Ik ben de afgelopen weken erg druk geweest. Hierdoor had ik de waterwissel een tijd niet meer gedaan (2,5 week ongeveer) en ben ik de vissen minder in de gaten gaan houden. Toen bleek een paar dagen geleden dat Cleo een gerafelde staart had. Gelijk het water getest en hier bleek teveel nitraat in te zitten. Geen nitriet gelukkig. Helft van de bak verschoont en Esha2000 erin. Cleo at na een tijdje niet meer, maar tijdens de 3 daagse behandeling (waarin ik de hogere dosering heb gegeven) begon hij wel weer te eten. Ik dus blij want ik zag m ook weer wat meer zwemmen. Toen zag ik ineens ook een schimmelbolletje op zijn rugvin. Ik heb Cleo toen een zoutbad gegeven en ben nog een dag extra doorgegaan met de kuur. Het bolletje verdween, maar Cleo is vanaf toen nog minder gaan zwemmen. Hij ligt de hele dag op de bodem en komt ook niet meer voor eten. Sinds vanochtend ligt hij zelfs op zijn zij. Ik weet niet goed meer wat ik moet doen, want ik wil Cleo echt niet kwijt :( Ik dacht zelf eraan om misschien EshaOptima nog te kopen en toe te voegen. Wat denken jullie?

Ik heb wat foto’s toegevoegd waarin jullie wat beter de vinnen kunnen zien en hoe hij nu in de bak ligt

Ik hoor het graag!

Groetjes, Gwen
 

Bijlagen

  • 7A353772-D577-4D3C-B71F-E345D682B036.jpeg
    7A353772-D577-4D3C-B71F-E345D682B036.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 39
  • C74F0F69-6C19-4361-B108-094DE30B36FB.png
    C74F0F69-6C19-4361-B108-094DE30B36FB.png
    10.4 MB · Weergaven: 40
  • F076745E-E05C-481B-8B56-C2DD73F18217.png
    F076745E-E05C-481B-8B56-C2DD73F18217.png
    10.6 MB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Het zou niet zo moeten zijn dat een keertje niet verversen (of een aantal keertjes) zo'n invloed heeft op je vis. Al is je nitraat 100, dat maakt niet zoveel uit hoor. Vissen voeren nitraat gewoon weer af uit hun lichaam.

Als hij er zo bijligt en niet eet, heeft hij waarschijnlijk intern iets aan de hand. Het schimmelding dat je gezien hebt kan dan een uiting daarvan zijn. Dat de weerstand verlaagd is.

Het kan aan de vis liggen (sluiers mankeren nog wel eens wat) maar eventueel ook aan een tekort in de filtering. Deze vissen ontwikkelen vrij makkelijk infecties als er niet goed genoeg gefilterd wordt. Dus daar zou ik wel benieuwd naar zijn: wat voor filter draait er op deze bak, met welke materialen, en hoe onderhoud je het? (Op welke manier en hoe vaak.)

Wat je nu direct kunt doen, als hij niet eet... Niets, ben ik bang. Alleen fris water geven en hopen dat hij sterk genoeg is.
 
Wat zijn alle waterwaarden nu? Als ik het zo bekijk zie ik ook geen uitstaande schubben.
Ik heb het net getest. Wel heb ik nog wat Esha2000 er vanochtend in gedaan dus wellicht heeft dat invloed dat weet ik niet.

ph - 7,5
no3 - lichtroze dus iets meer dan 0,0
no2 - 0,0
po4 - 2,0
gh - 8
kh - 4

de hardheid is dus best laag en ook de po4 hoog? ik weet niet hoeveel po4 normaal is.
 
Hoe warm heb je het water? Ik zie er ook andere soorten vissen tussen zwemmen?
1 keer achterstallige waterwissel zou inderdaad niet meteen zulke gevolgen moeten hebben
 
Het zou niet zo moeten zijn dat een keertje niet verversen (of een aantal keertjes) zo'n invloed heeft op je vis. Al is je nitraat 100, dat maakt niet zoveel uit hoor. Vissen voeren nitraat gewoon weer af uit hun lichaam.

Als hij er zo bijligt en niet eet, heeft hij waarschijnlijk intern iets aan de hand. Het schimmelding dat je gezien hebt kan dan een uiting daarvan zijn. Dat de weerstand verlaagd is.

Het kan aan de vis liggen (sluiers mankeren nog wel eens wat) maar eventueel ook aan een tekort in de filtering. Deze vissen ontwikkelen vrij makkelijk infecties als er niet goed genoeg gefilterd wordt. Dus daar zou ik wel benieuwd naar zijn: wat voor filter draait er op deze bak, met welke materialen, en hoe onderhoud je het? (Op welke manier en hoe vaak.)

Wat je nu direct kunt doen, als hij niet eet... Niets, ben ik bang. Alleen fris water geven en hopen dat hij sterk genoeg is.
Bedankt voor de reactie! Fijn dat er meegedacht wordt. Dat waardeer ik heel erg ☺️

Ik heb een juwel ecco1000 filter in de bak met zowel mechanisch als biologisch filtermateriaal. Er zit geen actief kool in. Verder maak ik dit schoon wanneer ik merk dat de stroming minder wordt. Dit doe ik altijd in een bak met aquariumwater zodat er niet teveel bacteriën verloren gaan. Ook zorg ik dat er tenminste 72 uur tussen de waterverversing en het schoonmaken van het filter zit.
 
Hoe warm heb je het water? Ik zie er ook andere soorten vissen tussen zwemmen?
1 keer achterstallige waterwissel zou inderdaad niet meteen zulke gevolgen moeten hebben
Het water staat op kamertemperatuur. Er zit geen verwarmingselement in. Ik heb naast de drie sluierstaarten nog 6 danio’s ertussen zwemmen.
 
Ik vind het al heel fijn om te horen dat dit niet kan komen door een tijd niet verschonen. Ik voelde me al heel erg schuldig 😞 Dan nogmaals even mijn vraag; hoe denken jullie over EshaOptima? Is dat nog iets wat ik voor hem kan doen of is het nu echt alleen maar afwachten? Ik vind het zo lastig dat ik er dan geen invloed op heb.
 
Ik denk dat het verversen niet meteen oorzaak zal zijn, ik denk daarentegen wel dat je filtratie niet toereikend is...een juwel binnenfilter werkt nou eenmaal niet fantastisch. De combinatie met wat langer wachten met verversen, zou wel oorzaak kunnen zijn geweest (wil je daarmee geen schuldgevoel aanpraten, maar wel motiveren om je filtratie te verbeteren...). Wat betreft EshaOptima durf ik niet goed te zeggen, ik zou wel uitkijken met teveel tegelijk proberen gezien je er ook al 2000 in hebt gehad. Het is eigenlijk gewoon een gok gezien je niet precies weet wat de vis mankeert. Heb je ergens in de buurt mogelijkheid om een afstrijkje te laten maken en onder een microscoop te bekijken?
 
Ik denk dat het verversen niet meteen oorzaak zal zijn, ik denk daarentegen wel dat je filtratie niet toereikend is...een juwel binnenfilter werkt nou eenmaal niet fantastisch. De combinatie met wat langer wachten met verversen, zou wel oorzaak kunnen zijn geweest (wil je daarmee geen schuldgevoel aanpraten, maar wel motiveren om je filtratie te verbeteren...). Wat betreft EshaOptima durf ik niet goed te zeggen, ik zou wel uitkijken met teveel tegelijk proberen gezien je er ook al 2000 in hebt gehad. Het is eigenlijk gewoon een gok gezien je niet precies weet wat de vis mankeert. Heb je ergens in de buurt mogelijkheid om een afstrijkje te laten maken en onder een microscoop te bekijken?
Bedankt voor de tip! dan ga ik daarop letten. Vaker het filter schoonmaken dus denk ik? Of bedoel je daarmee ook een andere filter? En ik ben helaas niet in de mogelijkheid om een afstrijkje te laten maken..

Ook met de Esha zal ik dan nog wachten. Ik denk dat ik het wel voor de zekerheid in huis haal. Dan kan ik het eventueel over een paar dagen geven.
 
Bij goudvissen is het helemaal niet erg om er een bruissteentje bij te doen. Goudvissen zijn op alle terreinen grootverbruikers en dan is zo'n bruissteentje niks niet erg.
 
Wat jammer van je vis. Ik hoop echt dat hij beter wordt. Ik weet niet veel van ziekten, maar wel dat schoon water een voorwaarde is. Ik zou komende periode veel verschonen en inderdaad kijken of je misschien een beter filter kan inzetten. Sluiers zijn varkentjes.
 
Bij goudvissen is het helemaal niet erg om er een bruissteentje bij te doen. Goudvissen zijn op alle terreinen grootverbruikers en dan is zo'n bruissteentje niks niet erg.

Wat jammer van je vis. Ik hoop echt dat hij beter wordt. Ik weet niet veel van ziekten, maar wel dat schoon water een voorwaarde is. Ik zou komende periode veel verschonen en inderdaad kijken of je misschien een beter filter kan inzetten. Sluiers zijn varkentjes.

Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat iedereen zo meedenkt :) Helaas is iets van een bruissteen niet heel fijn op mijn slaapkamer.. het aquarium zit echt naast mn bed en een luchtpomp is flink te horen. Eventueel zou ik in de toekomst naar een ander filtersysteem kunnen kijken, maar voor nu is het denk ik inderdaad goed verversen en hopen dat hij toch nog op zal knappen..
 
Bedankt voor de tip! dan ga ik daarop letten. Vaker het filter schoonmaken dus denk ik? Of bedoel je daarmee ook een andere filter?
@roberto1983 zou bijvoorbeeld een extra (buiten)filter kunnen bedoelen. Je breidt het filtervolume uit, ook de opties, meer ruimte voor bacteriën.
Ook met de Esha zal ik dan nog wachten. Ik denk dat ik het wel voor de zekerheid in huis haal. Dan kan ik het eventueel over een paar dagen geven.

Ik zou ook minder snel kiezen voor een extra medicijn in huis. Heeft het medicijn invloed op de bacterien in het filter?

Het is als wat ik ook ervaren heb in de stal. Is het klimaat goed, is het welzijn goed, voelt een dier zich behaaglijk is de gezondheid ook meestal goed.

Succes in iedergeval. Hoop doet leven. Toch?
 
Laatst bewerkt:
Hoi @GwenSwinkels
Ik wil je een tip geven zoals ik die hanteerde in de stal.
Ook al zie je een vis die zich niet helemaal goed voelt. Probeer niet alleen naar die ene vis te kijken maar kijk naar het totaalbeeld van alle vissen. Zorg dat je niet te veel naar medicijnen vlucht. Hou het eenvoudig.
 
Hoi @GwenSwinkels
Ik wil je een tip geven zoals ik die hanteerde in de stal.
Ook al zie je een vis die zich niet helemaal goed voelt. Probeer niet alleen naar die ene vis te kijken maar kijk naar het totaalbeeld van alle vissen. Zorg dat je niet te veel naar medicijnen vlucht. Hou het eenvoudig.
Bedankt Friesian voor de tips! Ik heb nog twee externe filters staan. Van Eheim zijn die. Wel veel herrie helaas, maar daar kan ik misschien wel wat aan doen. Wat die medicate betreft heeft het geen invloed op de bacteriën, maar ik zal dan nu eerder naar andere dingen kijken inderdaad. Dankjewel :)
 
Helaas verdrietig nieuws. Cleo was niet sterk genoeg. Vanmiddag werd hij zo zwak dat ik heb besloten hem met kruidnagelolie in te laten slapen. Een moeilijke keus, maar waarschijnlijk het beste voor Cleo. Bedankt in ieder geval voor jullie hulp. Cleo zwemt weer samen met zn vriendinnetje in de vissenhemel! Daarover gesproken trouwens, even nog wel een vraagje, want ik probeer nog steeds te achterhalen hoe dit gelopen kan zijn. Hebben jullie ervaringen met ziekte door stress na het overlijden van een soortgenootje. Cleo had namelijk een vriendinnetje Abu waar hij de afgelopen 3 jaar mee samen was en ze hebben ook weleens eitjes gelegd samen. Echt een koppeltje was het. Ik merkte dat Cleo zich al wat slechter voelde toen Abu was overleden. Later leek het wel weer beter te gaan. Kan het zijn dat dit er mee te maken heeft of is dit heel raar gedacht? Ik merk gewoon dat het hele sociale beestjes zijn, dus ik dacht ik kan het altijd aan jullie vragen.

Maar naast dat in ieder geval dus bedankt voor de hulp!
 
Gwen, je gedachten kloppen heel goed. Het is zelfs zo als voorbeeld dat dit ook zo werkt tussen een hond en zijn baasje. Mist 1 van de 2 dan heeft dat invloed. Vissen zoals die van jou zijn niet anders, maatjes van elkaar.

Het huis is te klein als Billy (Kooikerhondje) mij niet heeft uitgelaten. :D

Je hebt btw een goede keuze gemaakt. Altijd denken in het belang van het dier. Anders krijg je slijters zoals ik het noem. :)
 
Laatst bewerkt:
Jammer en sterkte met het verlies. Tja we weten niet wat er in de koppies van vissen speelt maar ik sluit het niet uit dat het ermee te maken kan hebben want het is niet voor niets dat men adviseert om bepaalde soorten in een haren of groep te houden.
Zover ik weet raad men ook vaak meer dan 1 Sluiers aan.

Hier lees ik dan ook min. 2 en liefst meer.

 
Jammer en sterkte met het verlies. Tja we weten niet wat er in de koppies van vissen speelt maar ik sluit het niet uit dat het ermee te maken kan hebben want het is niet voor niets dat men adviseert om bepaalde soorten in een haren of groep te houden.
Zover ik weet raad men ook vaak meer dan 1 Sluiers aan.

Hier lees ik dan ook min. 2 en liefst meer.

Bedankt ❤️ En we weten inderdaad niet wat er in die koppies omgaat.. maar het zou mij inderdaad ook niks verbazen

Ik heb ook altijd 3 sluierstaarten in de bak gehad. Maar meer dan dat kan mijn 180 Liter bak niet aan, maar in ieder geval 3 wil ik altijd minimaal.

Dus nadat ik het verlies van Cleo een tijdje heb verwerkt komt er ooit zeker weer een vriendje bij!

Hier nog even een kort filmpje van de (nog gezonde) Cleo als klein eerbetoon 🥰
 

Bijlagen

  • IMG_9092.MOV
    3 MB
Jammer en sterkte met het verlies. Tja we weten niet wat er in de koppies van vissen speelt maar ik sluit het niet uit dat het ermee te maken kan hebben want het is niet voor niets dat men adviseert om bepaalde soorten in een haren of groep te houden.
Zover ik weet raad men ook vaak meer dan 1 Sluiers aan.

Hier lees ik dan ook min. 2 en liefst meer.

Bedankt ❤️ En we weten idd niet wat er in die koppies omgaat.. maar het zou mij inderdaad ook niks verbazen

Ik heb ook altijd 3 sluierstaarten in de bak gehad. Meer kan mijn 180 Liter bak er niet aan, maar in ieder geval 3 wil ik altijd minimaal.

Dus nadat ik het verlies van Cleo een tijdje heb verwerkt komt er ooit zeker weer een vriendje bij!

Hier nog even een kort filmpje
Bekijk bijlage 369391
van de (nog gezonde) Cleo als klein eerbetoon ;)
 

Terug
Bovenaan