Wat is er nieuw

Sluierstaarten gekregen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter GoldenRaand
  • Startdatum Startdatum
G

GoldenRaand

Guest
Afgelopen vrijdag hadden mijn huisgenoot en ik onze housewarming. Aangezien onze vrienden/collega's het fantastisch zouden vinden dat wij een relatie zouden krijgen wilden ze ons alvast aan het beestje helpen in het huisje/boompje/beestje.
Na lang beraad hebben ze besloten dat het vissen gingen worden.

Ze zijn gehaald bij de tuinland. Het is een 50 literbak met daarin 5 sluierstaarten (1 telescoopoog een leeuwenkop en de rest is nog niet geanalyseerd) van 5cm. De bodem is rood/paars/groen/wit grind van 3 a 5 mm en nog wit grind van 15mm. En daarnaast zitten er 5 water planten in (4 verschillende)

Aangezien sommige mensen al grapjes maakten over hoe lang de vissen zouden leven en vissen eigenlijk totaal niet mijn ding zijn is het echt mijn eer te na om ze geen goed leven te geven. Als de gemiddelde leeftijd 3 jaar is in gevangenschap dan maak ik daar 5 jaar van, dat idee 😉

Inmiddels ben ik er wel achter dat een 50 liter bak te klein is voor de hoeveelheid vissen die wij hebben gekregen. Het probleem is alleen, ik heb geen geld voor een grotere bak dus zolang ik die niet gratis in de buurt (050) aangeboden krijg (en ik zal ook zelf zoeken) dat we het hier eerst mee moeten doen.
We kregen als advies 1x in de 3 weken schoonmaken mee. Inmiddels zijn we er al achter dat het bullshit is want na 3 dagen was het water al troebel, dat hebben we gisteren dus ververst. (Ik vond de temperatuurverschillen wel echt enorm dus misschien de volgende keer een emmer vers water wat meer op kamertemperatuur laten komen, sowieso wou ik speciale emmers voor het verversen van het water aanschaffen zodat er nooit schoonmiddelresten in kunnen zitten)

Maar wat zijn de tips om te zorgen dat Ahyan, Bennie, Koos/Henk, Blondie en de naamloze het in deze omstandigheden het zo goed mogelijk hebben.
- 2 x per week 50% van het water verversen
- filter

En daarnaast, hoeveel voer hebben ze nodig en hoe vaak biedt je dan aan waar daar zijn de meningen ook over verschilt (verpakking voer/de 'kenner' met zelf vissen)

Is echt een onhoudbare situatie zo helaas.
Als je leest wat in een aquarium de ideale situatie voor ze is met minimaal 50 liter per vis en een bak van minstens een meter (zijn ook de meningen over verdeeld maar toch) is dit heel duidelijk verre van ideaal.
Jonge goudvissen groeien de eerste periode normaal gesproken enorm dus in jouw bakje gaat dat hem niet worden met al heel snel vergroeiingen tot gevolg en na verloop van tijd alle akelige bijkomende zichtbare effecten.

Je ziet nu zelf al dat het water na 3 dagen zichtbaar te vuil voor ze is dus onzichtbare vervuiling is dan nog eerder aanwezig en zal 2 keer per week verversen te weinig zijn en moet je aan dagelijks denken.

GoldenRaand zei:
Aangezien sommige mensen al grapjes maakten over hoe lang de vissen zouden leven en vissen eigenlijk totaal niet mijn ding zijn is het echt mijn eer te na om ze geen goed leven te geven. Als de gemiddelde leeftijd 3 jaar is in gevangenschap dan maak ik daar 5 jaar van, dat idee 😉
Met de juiste verzorging kunnen ze gemakkelijk 15-20 jaar worden, alleen in dat bakje van 50 liter gaan ze dat niet zonder grote problemen halen ben ik bang

Zo lijkt het net dat je zegt dat ze ondanks grote problemen wel 15-20 jaar kunnen worden in dit bakje... :juggle:

De meeste sluiers halen vaak de 5 niet eens, door inwendige vergroeiingen en zwemblaasproblemen.

Ik heb mij al wel zodanig ingelezen dat ik al wel tot die conclusie was gekomen, zelfs wel ouder dan dat.

Het gaat mij erom, wat kan ik in de huidige situatie doen om te zorgen dat het zo goed mogelijk is totdat ik een ander aquarium gefikst heb. Dat het te klein is weet ik maar daar kan ik nu niks aan doen. Dagelijks verversen dus, moet ik nog aan bepaalde planten denken waar ze profijt van hebben?

Kan zijn dat je op deze manier de hobby heel leuk gaat vinden en binnenkort een bak van ruim 250 liter op de kop tikt maar de kans is ook heel groot dat je op deze (noodgedwongen)manier weinig lol zult hebben en is geen goede motivatie om er veel aandacht aan te besteden lijkt me.

In sommige plaatsen is er een goudvissenopvang,misschien is dat een optie of beledig ik je nu per ongeluk?

Anders blijven verversen dus en in principe zijn planten niet noodzakelijk,beter geen planten dan planten die doodgaan ivm de omstandigheden en zo het water ook weer belasten.
Filter zoveel mogelijk met rust laten en pas de inhoud wat uitknijpen in een bakje met apart aquariumwater als de uitstroming lager is.
Welk filter is het precies?

Als het mij niks zou kunnen schelen dan ging ik niet op zoek naar informatie en schreef ik ook geen duidelijke uitleg dus ja ik ervaar dat absoluut als een belediging.

Er is ook een reden waarom ik het zo duidelijk op schrijf aangezien ik ook gewoon een duidelijk antwoord prefereer. Nou snap ik dat het antwoord goudvissenopvang ook een antwoord is maar niet hetgene waar ik om vraag.

Op termijn ga ik absoluut op zoek naar een groter aquarium alleen gaat dat budgetair nu dus niet.
Het gaat dus om concrete dingen waar ik wat mee kan.
- dagelijks 30/50% verversen

En wat/hoe vaak hebben ze nou echt voer nodig want daar lees ik ook veel verschillende informatie over.

Sorry ik kan er gewoon slecht tegen dat als ik om een helder antwoord vraag, dat ik dan niks concreets terug krijg. Ik heb geen iq van 80, ik begrijp dat ze een groter aquarium nodig hebben daarom geef ik dat ook aan maar tevens ook dat ik daar op dit moment niks aan kan veranderen. Mijn lol word eerder door onduidelijkheden verminderd.

Er hangt een aqua-flow50 in die echt veel herrie maakt.
Voer is Tetra Goldfish Gold Japan

GoldenRaand zei:
Sorry ik kan er gewoon slecht tegen dat als ik om een helder antwoord vraag, dat ik dan niks concreets terug krijg. Ik heb geen iq van 80, ik begrijp dat ze een groter aquarium nodig hebben daarom geef ik dat ook aan maar tevens ook dat ik daar op dit moment niks aan kan veranderen. Mijn lol word eerder door onduidelijkheden verminderd.

Zo hallo...

Verstandiger dat ik maar niet meer reageer.
Succes verder.

Voor een groter aquarium, je moet goed rondkijken op marktplaats. Ik heb zo mijn 120x50x50 bak voor �80,- gekocht. Inclusief verlichting en kast. Soms moet je geluk hebben en dan vindt je een mooi bakkie voor weinig geld!

Hopelijk is mijn onderstaande antwoord duidelijk.

De huidige situatie is onhoudbaar.

Wat doe je als je koelkast stuk gaat? Nuttig je dan ook je koelproducten nog na een paar dagen? Ik denk dat je snel op zoek gaat naar een oplossing en tot de tijd dat je een vervangende koelkast hebt zorg je dat je koelwaren tijdelijk ergens anders onder brengt.

Opties:
* Vissen elders onderbrengen
* Grotere bak binnen een paar dagen regelen: voor 5 vissen raad ik tenminste 300 liter aan.
Met een groot extern filter of nog beter twee filters. Bijvoorbeeld: Fluval 406, Eheim 2076, JBL e1501.
Dit moet allemaal opstarten dus nitrietpiek na circa 2 tot 4 weken goed in de gaten houden etc.

Als je dit niet kan betalen haal dan bij de bouwmarkt twee grote speciekuipen van 90 liter en verdeel daar de vissen in totdat je een permanente oplossing hebt.

Marktplaats: er staat nu (misschien zo weer weg) een Rio 300 aquarium op voor 25 euro.
Zie:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Voor nu dagelijks 50% verversen.

Voeren: Meerdere keren per dag een klein beetje (moet binnen paar minuten helemaal op zijn).
Liefst kwaliteitsvoer zoals bv Hikari Lionhead
Zie: http://www.hikari.info/gold/g_05.html

GoldenRaand zei:
Als het mij niks zou kunnen schelen dan ging ik niet op zoek naar informatie en schreef ik ook geen duidelijke uitleg dus ja ik ervaar dat absoluut als een belediging.

Er is ook een reden waarom ik het zo duidelijk op schrijf aangezien ik ook gewoon een duidelijk antwoord prefereer. Nou snap ik dat het antwoord goudvissenopvang ook een antwoord is maar niet hetgene waar ik om vraag.

Op termijn ga ik absoluut op zoek naar een groter aquarium alleen gaat dat budgetair nu dus niet.
Het gaat dus om concrete dingen waar ik wat mee kan.
- dagelijks 30/50% verversen

En wat/hoe vaak hebben ze nou echt voer nodig want daar lees ik ook veel verschillende informatie over.

Volgens mij mag je wel even dimmen. Je komt hier met een vraag en een totaal onhoudbare situatie. Mensen proberen je zo goed mogelijk te helpen, en dit is je reactie? Volgens mij is een goudvissenopvang wel een mogelijkheid om iets aan de situatie te veranderen, zelfs iemand met een IQ van onder de 80 zou dit begrijpen. Volgens mij moet je 'iets niet kunnen' niet met 'iets niet willen' verwarren.

Heel veel succes ermee en ik heb medelijden met je visjes.

Zoals al gezegd is, is je reactie wel een beetje een vreemde.
John(Seabait) geeft je heel goed advies over wat het beste voor de vissen is. Dat doet hij ook nog eens heel netjes. Als iemand zich beledigd zou moeten voelen is dat zeker John, maar jij zeker weten niet.
Alle nodige (de enige goede) adviezen (naar mijn mening) zijn door verschillende personen al gegeven dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan