Wat is er nieuw

Sluierstaartvis ligt op de bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kellyvdsande
  • Startdatum Startdatum
K

Kellyvdsande

Guest
Hallo,
Ik heb een vraagje, mijn sluierstaart vis ligt nu al 2 dagen op de bodem van de vissenkom.
Het lijkt alsof hij soms wel probeert om omhoog te zwemmen, maar dat niet lukt.
Hij ademt ook snel, en eet ook niet meer. Zijn schubben lijken ook een beetje lichter van kleur te zijn dan normaal.

Kent iemand dit probleem, en/of weet iemand wat ik er aan kan doen? :help:

Staan de schubben ook uit??
Een beetje de vorm van een dennenappel dus??

Nee volgens mij niet?
Zijn schubben zien er wel een beetje dof uit, want hij heeft normaal oranje en zwarte vlekjes, maar dat lijkt nu meer wit en dof.

Kan hij nog wel wat omhoog zwemmen maar zakt hij direct weer terug, of komt hij helemaal niet meer omhoog?

Ben je je er van bewust dat het houden van vissen in een kom erg slecht is?

Een sluierstaart in een vissenkom is sowieso geen goed idee, ze hebben minstens 50 liter per vis nodig en een aquarium met een minimale lengte van een meter. Ik zou er snel voor zorgen dat je de leefomstandigheden van je vis verbeterd, anders is het waarschijnlijk snel gedaan met de vis.

Hij kan soms wel een stukje omhoog zwemmen zakt daarna weer naar de bodem toe.

Dat is gek, hij zwemt namelijk al 3 jaar vrolijk in een vissenkom rond?
Nooit problemen mee gehad, in de winkel waar ik hem heb gekocht hebben ze mij ook verteld dat hij gewoon in deze vissenkom mag.

Tja, en zo gaan er jaarlijks duizenden sluierstaarten naar de vissenhemel. Wist je dat het in Duitsland al verboden is om die kommen te verkopen ??? Helaas zijn we hier in Nederland nog niet zo ver. En natuurlijk zegt die winkel dat, de kassa heeft weer "ping" gezegd. Eurotjes binnen en wat er met dat beestje gebeurd is hun zorg niet meer

PS
Vrolijk ??? Hoe weet je dat ???

Ik vraag eigenlijk om een oplossing, niet om commentaar ; )

oplossing is dat de vis een groter aquarium krijgt. beter water zonder te grote waterveranderingen zoals in een kom gebeurd en waarbij de vis niet zo vergroeit tot alle organen in verdrukking komen en deze hier aan dood gaan.

ik denk zelf dat het een na effect is van de vissenkom. een goudvis kan 25 jaar oud worden (als alles goed gaat) dus 3 jaar is niet oud.
probeer eens een curver bak of speciekuip als woonplaats. je zal zien dat je vis enige vorm opknapt .
ook een zoutbadje kan werken. 10 gram zout per liter houdt ik aan en dat voor 10 minuten.
maar zoals hier veel gezegd zal worden.

KOOP EEN GROTERE BAK WAARBIJ JE VIS MINIMAAL 50 LITER HEEFT.

de kom is een van de ergste levensplekken voor een vis die 40 cm kan worden

Kellyvdsande zei:

Ik begrijp dat je om een oplossing vraagt hoor en niet om commentaar.
Echter is de oorzaak hier wellicht gelinkt aan de kom waar de vis in zwemt.
De leden die je hierop wijzen doen dat niet om te pesten maar om je ervan bewust te maken dat de huisvesting niet optimaal is voor je vis en dat kan weer zn uitwerking hebben.
Het is dus zeker weten goed bedoeld.
Misschien is het handig als je een foto van de vis kan posten zodat we beter kunnen zien hoe de vis eraan toe is.
Zonder foto is het heel moeilijk om er iets van te zeggen.
Maar als je aan het welzijn van je vis denkt dan is het echt aan te bevelen om de vis andere huisvesting te geven 🙂.

Kellyvdsande zei:
Om je te kunnen overtuigen van de oplossing (v��l grotere bak) moet je er eerst van overtuigd zijn dat de situatie nu dramatisch is. Dat laatste noem jij kennelijk 'commentaar', maar het is dus even noodzakelijk.

Je moet dit ook niet persoonlijk opvatten. Je bent niet de eerste en niet de laatste die dit zal overkomen. Wist jij veel, zullen we maar zeggen 😉
Of je straks bij het rijtje mensen hoort dat hun sluiertjes een beter leven heeft gegeven heb je zelf in de hand!

Succes!

~ Ivo

Bedankt, voor de reacties. Ik ga snel kijken of ik hem kan overplaatsen naar een aquarium. 🙂

Heb er een op marktplaats gezien die ik morgen al kan ophalen!

Anderzijds betekent een groter aquarium nog niet dat het probleem verholpen is. Dit geval zou wel eens een kapotte zwemblaas kunnen zijn, dat geneest niet meer. Natuurlijk is een groter aquarium beter, maar als meerderen hier kunnen bevestigen dat dit inderdaad om een zwemblaasprobleem gaat, heeft dat geen zin. Tenzij je natuurlijk opnieuw sluierstaarten wil houden. Je hebt er trouwens een aquarium van 1.20 meter voor nodig.

Kellyvdsande zei:
Bedankt, voor de reacties. Ik ga snel kijken of ik hem kan overplaatsen naar een aquarium. 🙂

Heb er een op marktplaats gezien die ik morgen al kan ophalen!
Ik vind je nu al een topper!

Hopelijk herstelt de vis. Lees je hier goed in over deze leuke vissen dan ga je nog veel meer van hun schoonheid en gedrag genieten.
Succes!

Groet,

Pauolo

Ik ben van mening dat men nu twee zaken door elkaar aan het halen is.
Je hebt het probleem van de "zieke" vis(kan allerlei oorzaken hebben)
en je hebt het probleem met de "kom".
Ik vind het een gevaarlijk iets om zomaar aan te nemen dat de vis ziek is geworden door de kom.

Met een huisvesting die zo ver beneden peil is lijkt het me sterk dat het een andere oorzaak heeft. Een sluiertje dat al 3 jaar in een kom zit is van binnen helemaal kapot. De meesten begeven het veel eerder, dus dat deze vis het al zo lang volhoudt komt volgens mij doordat het een bijzonder sterk exemplaar is.

"Lijkt" en "volgens mij" zijn voor mij geen zekerheden,
daarom nuanceren aub.

Voor hetzelfde geld koopt hij morgen Guppen of ander klein spul en gaan die ook dood omdat men zei dat het "lijkt" of "volgens mij".......
terwijl het even goed een of andere Bacteriologisch of andere ziekte kan zijn.

Een kom is voor geen enkel dier geschikte huisvesting. Het ene dier houdt het alleen wat langer vol dan het andere, daarom denk ik niet dat je verder hoeft te kijken.

luc zei:
daarom nuanceren aub.

Voor hetzelfde geld koopt hij morgen Guppen of ander klein spul en gaan die ook dood omdat men zei dat het "lijkt" of "volgens mij".......
"terwijl het even goed" zijn voor mij geen zekerheden,
daarom nuanceren aub.

Hoe komt zo'n antwoord op jou over Luc?

Overigens zijn "lijkt" en "volgens mij" juist de nuances in dit antwoord.

Jones zei:
Een kom is voor geen enkel dier geschikte huisvesting. Het ene dier houdt het alleen wat langer vol dan het andere.

Daarover wil ik niet discussi�ren, hier heb je volkomen gelijk bij.

daarom denk ik niet dat je verder hoeft te kijken

Alleen, vind ik het tekort door de bocht om het direct daar op te steken.

darter zei:
luc zei:
daarom nuanceren aub.

daarom nuanceren aub.

Hoe komt zo'n antwoord op jou over Luc?

Overigens zijn "lijkt" en "volgens mij" juist de nuances in dit antwoord.

Bij mij komt zo'n antwoord goed over, geen enkel probleem mee.

daarom nuanceren aub.

Bij mij moet je ook geen zekerheid verwachten, helemaal niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan