Hallo Sterrekind,
Ik heb de Aquapro 400 inmiddels meer dan een jaar en ben er uiteindelijk zeer tevreden over.
In het begin heb ik er wel veel mee gerommeld omdat ik ook last had van vallend water etc.
Hierbij mijn tips:
Alles watten eruit halen ook uit het voorfilter want deze moet je veel te vaak schoonmaken en dus het filter steeds openen.
Dus in het voorfilter alleen het grovere schuim laten zitten.
Je kunt je mandjes vullen met de paar pijpjes die meegeleverd zijn maar verder zeker aanvullen met nog veel meer biologisch beter filtermateriaal.
De pijpjes zijn zeker niet het beste biologische materiaal wat momenteel op de markt is.
Dennerle heeft bv betere nieuwe producten zoals b.v. deze:
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... uctID=5965
Dit is een mooie link om meer over de verschillende filtermaterialen te lezen:
http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 32&lang=nl
Als je de Superfish Aquapro open maakt gaat het deksel inderdaad erg moeilijk open. Ik smeer daarom de rode afsluitring altijd opnieuw in met zuurvrije vaseline en dit helpt heel goed om het openmaken en sluiten te vereenvoudigen.
Ik spoel het vuil van de voorfilters van de Aquapro uit in een beetje aquariumwater wat je in een schoon emmertje doet. Let op dat je deze emmer nergens anders voor gebruikt dus alleen voor je aquarium (zeepresten zijn namelijk dodelijk voor je vissen).
Voordat je het Aquapro filter weer dicht hebt maakt raad ik je aan deze helemaal te vullen met water uit je aquarium (doe ik met een maatbeker die ik appart hou voor mijn aquarium).
Je sluit het deksel als deze bijna vol zit en je vult de rest van het water via de inlaat op het deksel met een maatbeker.
Je houdt het filter even een paar keer scheef om de lucht te verwijderen en je vult weer het nodige water aan.
Als je het filter uiteindelijk weer aansluit heb je vrijwel geen last meer van vallend water.
Je interne filter zou ik inderdaad inderdaad zeker laten zitten. (Ik heb zelf een Rio 240 met twee externe filters en het interne filter van Jewel).
In het interne filter gebruik ik ��n laagje filterwatten (knip ik uit een grote filtermat) en deze vernieuw ik iedere week. Hiermee verwijder ik al het zweefvuil gemakkelijk uit mijn bak. Dit binnenfilter zet ik net voor mijn waterverversing uit en dan verwijder ik alleen de bovenste sponzen en de watten. De sponzen leg ik in een bakje met aquariumwater tijdens het verversen van mijn aquarium en knijp ik voorzichtig een beetje uit als ze erg vol zitten met vuil, de watten vervang ik ieder week.
De onderste sponzen heb ik na een jaar een keer eruit gehaald en dat was toen eigenlijk niet eens nodig. Ik heb ze voorzichtig uitgespoeld met wat aquariumwater maar er kwam maar weinig vuil uit. Deze laat ik dus voorlopig weer tenminste een jaar zitten.
De twee externe filters draaien tijdens de verversingen uiteraard gewoon lekker door en deze maak ik maar heel soms even open als ze slecht gaan doorlopen (eens per half jaar ongeveer). Vergeet ook niet de slangen in de gaten te houden. Deze worden uiteindelijk van binnen ook vuil en je kan ze makkelijk schoonmaken met een speciaal borsteltje aan een draadje dat je door de leidingen heen trekt.
Ik ben een beginner dus neem niet alles direct aan er zullen vast wel goede op- en aanmerkingen op komen en uiteindelijk is het ook niet gek om zelf wat dingen uit te proberen. Wel is het zeer raadzaam om je filters de tijd te geven om bacteri�n te laten opbouwen en ze zoveel mogelijk met rust te laten.
Als je een filter hebt onderhouden dan altijd de andere filters een paar weken met rust laten zodat je zeker blijft van genoeg goede bacteri�n.
Goed dat waren mijn tips en ervaringen.
Groet Pauolo