Snel of niet ??

S

Sharon_xx

Guest
Ik heb sinds kort een mos bolletje en wat los mos in mijn bak zitten, nou is mijn vraag of daar sneller algen van in mijn bak komen en wat ik daaraan kan doen.Verdere informatie over plantjes die ik in mijn bak zou kunnen doen zou ik graag horen. :)
 
Ik zie zo even niet de relatie tussen de aanwezigheid van mos en het ontstaan van alg.
Ik heb een bak vol met mossen.. maar geen alg.
Zorg goed voor je plantjes, ook je mossen dus, dan zal alg ook niet snel een probleem worden.
 
kellemes zei:
Ik zie zo even niet de relatie tussen de aanwezigheid van mos en het ontstaan van alg.

Ow.. mij is vertel dat er sneller algen in mijn bak kan komen als je er mossen in doet. Maar is er een kans dat het sneller komt of valt dat wel mee.. ??

Nog even een vraag tussendoor:
Ik heb nu een laag grond voor zijn planten en daarop ligt een laagje grint , hoeveel grond moet je ongeveer hebben zodat je planten goed groeien en moeten de planten echt volledig onder het grond zitten of is dat niet noodzakelijk ??
 
Je leest wel eens dat door het feit dat er vuil blijft hangen in mos dat dat alg-groei zou bevorderen, maar dan puur in de mos zelf.. zelf merk ik er in ieder geval niets van.
Voedingsbodems voor planten (doel je daar op?) worden veelal afgeraden omdat die nogal vatbaar zouden zijn voor bodemrot + je zal om de zoveel tijd de bak leeg moeten halen om de (uitgewerkte) bodem te vervangen..
Er is een oneindige lijst meningen over aquariumbodems.. zelf gebruik ik ongeveer 2 � 3 cm (filter)zand, en bij sommige planten druk ik wat voedingsbolletjes (bv. zoiets als.. http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix ) tegen de wortels + wekelijks een beetje vloeibare plantenvoeding.. en daar doen mijn planten het wel goed op.

Hoe je ze het beste in de bodem kunt plaatsen verschilt per plant.. en sommige hoef je zelfs helemaal niet in de bodem te plaatsen.
 
IK heb 10 bakken, en nergens geen bodemgrond.

Telkens als iets in de bak doet,komt de bodem eruit.
Heb ook 3-4 cm grint op de bodem.

En bij Bleheri ()morasplanten)een kleibolletje.
Andere planten 1 x in de week vloeibaar.

jmR9buOslEyLX7BXn4Ag-V7JxmstmroD.jpeg

Bleheri.
 
Ik bedoelde ook zand geen grond , daar zit wel verschil in :)
Maar moet je met zand ook je bak helemaal leeg halen of is dat met zand niet nodig..??

Oke ik ben in ieder geval blij met deze informatie.
Verder wil ik nog wat mooie plantjes in mijn bak, heb jij nog idee�n wat voor planten mooi in mijn bak zouden staan ?
Ik vind hoe hij nu is ook wel mooi maar het is nog niet helemaal naar mijn zin.

Hoe krijg je eigenlijk snel vuil van de bodem, moet je hem dan altijd helemaal leeg maken of hoeft dat niet, want steeds als ik een keer in de zoveel tijd een kwart van het water ververs drijven er een hele tijd vuil van de bodem door mijn bak heen.

En hoeveel mag je eigenlijk verversen niet te veel toch. er moet toch altijd oud water in blijven zitten.
 
@bertus..

Wauw mooie bak zeg.
Ik heb vooral last van het vuil dat op de bodem ligt , als ik met mijn netje probeer het door de bak drijvende vuil er uit wil halen dan komt al het vuil van de bodem los en drijft dat door heel mijn bak, dat vind ik een beetje jammer.
 
kan je daarmee ook de bak leeghalen.. ? Ik doe het altijd met een tuinslang , ik heb geimprofiseerd :)
 
Dat moet je met een stuk tuinslang,En een emmer naast je, van de bodem afzuigen.

Zorgen dat er geen vis in schiet.

Emmer naast je, slang vasthouden in de emmer houden, andere kant in de bak houden.

Nu bij de emmer kort aanzuigen en gelijk in de emmer. MET die vinger open en dicht doen.

Zuig het niet in je mond,he.
Zuig je zo het vuil weg.
 
kellemes zei:
Ik zie zo even niet de relatie tussen de aanwezigheid van mos en het ontstaan van alg.
Ik heb een bak vol met mossen.. maar geen alg.
Zorg goed voor je plantjes, ook je mossen dus, dan zal alg ook niet snel een probleem worden.

Ik heb net ook gelezen dat een mosbal een stukje alg is wat in de natuur door de stroming gaat rollen en dus een mosbal vormt.
Het is als ik het zo lees dus een alg.
Wellicht is men daarom bang dat je er algen door krijgt???

Ik weet verder niet eens of bovenstaande juist is en als dit al zo is dan kan ik ook alleen maar zeggen dat ik met een mosbal geen algen heb gekregen.
 
Ik haalde alleen met een stuk tuinslang water uit de bak , maar nu ik er aan denk had ik het inderdaad ook zo kunnen doen.... Bedankt hier kom ik heel ver mee , ik ga het zeker proberen.

Hoeveel water mag je per keer verversen eigenlijk ?? Want er moet toch altijd oud water in blijven zitten ??
 
jessicapilon zei:
Ik heb net ook gelezen dat een mosbal een stukje alg is wat in de natuur door de stroming gaat rollen en dus een mosbal vormt.
Het is als ik het zo lees dus een alg.
Wellicht is men daarom bang dat je er algen door krijgt???
Ik weet verder niet eens of bovenstaande juist is en als dit al zo is dan kan ik ook alleen maar zeggen dat ik met een mosbal geen algen heb gekregen.

Dan hoop ik maar het beste , ik hoop dat ik er geen algen door krijg. Mocht dat wel zo zijn wat kan ik daar dan aan doen??
 
Bij schoonzuigen doe ik altijd 2 emmers, en dan door naar 4. bij de 1.20 m bak.
Bij 80 cm 1/4 = 20 l. 2 emmers. per WEEK. HE>
 
jessicapilon zei:
kellemes zei:
Ik zie zo even niet de relatie tussen de aanwezigheid van mos en het ontstaan van alg.
Ik heb een bak vol met mossen.. maar geen alg.
Zorg goed voor je plantjes, ook je mossen dus, dan zal alg ook niet snel een probleem worden.

Ik heb net ook gelezen dat een mosbal een stukje alg is wat in de natuur door de stroming gaat rollen en dus een mosbal vormt.
Het is als ik het zo lees dus een alg.
Wellicht is men daarom bang dat je er algen door krijgt???

Ik weet verder niet eens of bovenstaande juist is en als dit al zo is dan kan ik ook alleen maar zeggen dat ik met een mosbal geen algen heb gekregen.

Had ik nog geeneens aan gedacht inderdaad..
mosbol = alg

Ik heb daar wel eens wat naar rond-geGoogled maar kwam maar zeldzame ervaringen tegen van mensen die constateerde dat deze alg zich door de bak verspreidde..
 
Bij mij groeien in sommige bakken mosballen hoor. Het begint met een plukje op bijv. een stuk hout. Als je deze eraf haalt en los in de bak legt wordt het vanzelf een nieuwe mosbal.

Als je de mosbal bijv. uitknijpt in de bak om er vuil uit te krijgen komen er stukjes mos los die ergens anders weer verder uitgroeien.
 
Sharon_xx zei:
Dan hoop ik maar het beste , ik hoop dat ik er geen algen door krijg. Mocht dat wel zo zijn wat kan ik daar dan aan doen??

Zo'n mosbol af en toe even uit het water halen en weer compact knijpen.. zo houd ie z'n vorm en zal die niet uit elkaar vallen.. laat staan zich verspreiden.
 
Stroming in je bak,van l naar r. rolt hij door de bak.
 
Resultaat van een mos bal openknippen en verschillende keren
over het hout wrijven.

Paar weken wachten en presto.

 
Ik vind mosballen wel mooi ik wil er ook wel meer. Maar ik kijk eerst of 1 goed gaat en dan ga ik verder komen

kellemes zei:
Zo'n mosbol af en toe even uit het water halen en weer compact knijpen.. zo houd ie z'n vorm en zal die niet uit elkaar vallen.. laat staan zich verspreiden.
Valt het balletje snel uit elkaar ??

webhond zei:
Paar weken wachten en presto
Is zoveel mos niet schadelijk of kan dat geen kwaad ??
 
Sharon_xx zei:
Ik vind mosballen wel mooi ik wil er ook wel meer. Maar ik kijk eerst of 1 goed gaat en dan ga ik verder komen

kellemes zei:
Zo'n mosbol af en toe even uit het water halen en weer compact knijpen.. zo houd ie z'n vorm en zal die niet uit elkaar vallen.. laat staan zich verspreiden.
Valt het balletje snel uit elkaar ??

webhond zei:
Paar weken wachten en presto
Is zoveel mos niet schadelijk of kan dat geen kwaad ??

Waarom zou dat schadelijk zijn. De garnalen vinden het heerlijk en t hout is weer wat uit t zicht. Vind t wel goed zo.
 
Okee nee misschien vind ik dat ook een idee , ik vind mos wel mooi. Maar ik heb alleen geen garnalen :)

Ik heb los mos onder mijn hout , dat vond ik ook wel mooi.
Ik vind het mos bij jou op je hout ook heel mooi. Dus als ik mijn mosbol open knip en bij mij over mijn hout dan krijg ik ook zo's effect?
 
Nee, waarschijnlijk niet. Ik voeg plantenvoeding en co2 toe. Dus het zal daardoor zeker
sneller groeien. Als je dat doet zonder duurt t eeuwen denk ik.
 
Ow oke , ja ik weet niet hoe plantenvoeding en co2 toevoegen werkt.. ? Ik ben daar altijd onzeker over :O
 
webhond zei:
Resultaat van een mos bal openknippen en verschillende keren
over het hout wrijven.

Paar weken wachten en presto.


Nou,dat heb ik zo al in de bakken,die voor het raam staan,heb ik gezien.
 
Bertus zei:
webhond zei:
Resultaat van een mos bal openknippen en verschillende keren
over het hout wrijven.

Paar weken wachten en presto.


Nou,dat heb ik zo al in de bakken,die voor het raam staan,heb ik gezien.

Dat is 4 cm dik mos meneer Bertus, geen groen laagje van de zon :)
 
Sharon_xx zei:
Ow oke , ja ik weet niet hoe plantenvoeding en co2 toevoegen werkt.. ? Ik ben daar altijd onzeker over :O

Je kunt ook Bio co2 zelf maken.
Heb je een grote co2 PETYfles en een kleine petfles nodig.

In de grote suiker en beetje gist.

Om het goed te ezen, Onder de M van Forum, zie je ARTIKELEN.

Klik aan,dan Techniek. dan bio co2.

Lees dat eens door. Daar staat veel informatie voor je.
 
Wat ik mij afvraag als het om een alg gaat is waarom er niet op de bodem waar de bol langs rolt geen algen ontstaan en waarom niet op de planten waar hij langs rolt.
Veel mensen met garnalen hebben die bollen en die voegen juist niks of weinig aan voeding toe in de bakken.
Dan zou je denken dat die mosbol de hele bak "besmet".
 
Is ook niet waar.
Ik heb de bollen ook in de kamerbak.en nergens deze alg.
 
Nee bertus ik zei ook "zou je dan denken" en niet dat het zo is hoor ;)

Maar toch is het soms wel anders en verspreid het zich wel door de bak zoals je in dit topic kan lezen (pdf bestand van AF):
http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/een_mo ... en_mos.pdf

Edit: ik heb ook nooit last gehad dat er alg in de bak door ontstond maar zoals valt te lezen gebeurt het dus wel af en toe.
Het is overigens een sieralg.
 
Oke, een sieralg.
 
Bertus zei:
Je kunt ook Bio co2 zelf maken.
Ik kan het �berhaupt proberen zelf te maken, die spullen zijn ook nog wel te regelen. Maar plantenvoeding is ook te halen in de dierenspeciaalzaak toch ??

En nu heb ik zonet aan mijn mosbol iets ontdekt. Ik zat te kijken en heb mijn mosbol een keertje voorzichtig omgerold maar er zat aan de andere kant een oranje balletje met daaromheen op haartjes lijkende sliertjes , maar het leek ook op een vliesje ??
 
waarschijnlijk is dat een opstipatiemegaplamariastegosauruaximus.

maw. maak je niet zo'n zorgen. zijn je maanvissen al groter geplaatst?
kunt je beter daar zorgen over maken dan over bio CO2 en mos.

was even vergeten dat je dezelfde bent als gisteren. ook al lijk je nu de aardige zus.
 
webhond zei:
waarschijnlijk is dat een opstipatiemegaplamariastegosauruaximus.
was even vergeten dat je dezelfde bent als gisteren. ook al lijk je nu de aardige zus.

Daar wil ik meer info over... ????

En ja ik kan natuurlijk ook beter in mijn vel zitten dan gisteren. En ik kan ze natuurlijk niet in een dag gelijk weg gedaan hebbeb eh ;) En dat is nog geen reden om me geen zorgen te maken over mijn mos en bio co2.
 
Terug
Bovenaan