Wat is er nieuw

Snelle en zeer langzame vissen tegelijk voeren

Niels_

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2023
Leeftijd
39
Hallo allen,

In mijn juwel rio 180 heb ik 8 stuks Danio Tinwini, en sinds enkele maanden heb ik ook 2 stuks Trichogaster Chuna (honing goerami's).
De danio's zijn altijd erg snel, maar de goerami's zijn juist heeel erg langzaam. Beide zijn erg leuke vissen.

Maar, als ik ga voeren dan eten de danio's snel alles op, en de 2 goerami's zijn dan aan de verkeerde kant van de bak naar het voer aan het zoeken.
Ik probeer dan ook altijd voldoende te voeren zodat er nog wat over blijft voor de goerami's. Maar ik begin mij af te vragen of de goerami's wel genoeg te eten krijgen. De danio's daarintegen zijn vaak tonnetje rond. 😅
Het liefst voer ik niet te veel, ook in verband met mogelijke vervuiling in de bak.

Weet één van jullie een methode om alle vissen even veel te voeren? Dus de langzame en de snelle vissen even veel voer geven.
Ik heb al op het world wide web gezocht, en ik kwam van die transparant plastic voerbuizen tegen waarin je in kunt voeren. Dit is dan een vaste plek hebt waar het voer beland in de bak. Dit zorgt ervoor dat de vissen niet meer hoeven te zoeken.
Ik heb geen idee of dit wat is.
En ik las ook al over diepvries levend voer.

Of heeft er iemand een andere oplossing?
Alvast bedankt!

IMG-20250910-WA0008 2.jpg

Ik zou me niet te druk maken, vissen zien immer een mogelijkheid om voedsel te pakken, ook als je dat zelf niet ziet.

• Leuk
Waarderingen: F.
Ik voer inderdaad aan beide kanten van de bak. Ook duw ik soms het droogvoer onder water zodat het alle kanten op dwarrelt. Maar ik vermoed dat dan ook een deel van het voer verdwijnt in de inlaat van het filter. Dit filter is wat forser (Aquael Ultramax 1500, geschikt voor aquarium van 250-450L). Maar goed, als de goerami's eenmaal de conclusie trekken dat er gevoerd wordt dan is het bijna allemaal alweer weg.
Ik overweeg ook zo'n cilinder op bijgevoegde afbeelding.
Maar goed. Het zal wel niet zo'n groot probleem zijn...
Bedankt.

Bijlagen

• Afbeelding.png
    Afbeelding.png
    480.9 KB · Weergaven: 21
Ik strooi hier speciaal voor de ringbandsnoekjes wat voer tussen de drijfplanten in. Die zoeken het er wel er tussenuit. Dat zullen de goerami's vast ook doen. Zeker als je het vaker op dezelfde plaats doet

hetzelfde gebeurt in mijn bak, ik heb goerami's en guppys. De guppys zijn heel druk en enthousiast tijdens etenstijd, terwijl de goerami's rustig willen eten. Wanneer de guppys te druk zijn wachten de goerami's met eten of ze geven de guppys uit irritatie een kopstoot😅 ik wacht tot een deel van de guppys klaar is met eten en gooi er nog wat extra voer bij. Maar ook zonder granulaat vinden ze voer, mijn mannetje goerami eet zelden mee met de rest, dus hij vindt zelf hier en daar wat te eten (baby guppys, baby garnalen, alg, enz).

Ik gebruik hier jbl granulaat voer zoals al gezegd drijft een deel en een ander deel zinkt ook voer ik tegelijkertijd wat vlokvoer zodat er in meerdere waterlagen voer terrecht komt.
Je hebt ook van die tabletjes die je op het raam kan plakken heel af en toe doe ik die 2 in het aquarium en daar eten eigenlijk ook alle vissen van.

Een update. Ik heb zo'n plastic cilinder besteld op Ali express, en het werkt erg goed. Het voer dwarrelt niet meer alle kanten op, om vervolgens in de filterpomp te belanden. En de goerami's weten de cilinder na verloop van tijd ook te vinden. 👍

Bijlagen

• 20251108_163808.jpg
    20251108_163808.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 29
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan