Wat is er nieuw

Snoeien en planten vraag

• Onderwerp starter Onderwerp starter ScannerBob
  • Startdatum Startdatum
S

ScannerBob

Guest
Hey allen,

Nog helemaal vers en nieuw in de wereld van aquariums heb ik een vraag over de huidige plantjes in mijn aquarium. Deze zijn gewoon willekeurig aangewezen in de ranzijn zonder voorkennis van hoe of wat.

De plant rechts achterin zitten allemaal aan 1 en dezelfde wortel vast, een soort slinger. Groeien hier ook nieuwe bladeren aan en hoelang duurt zoiets ongeveer voordat je wat ziet? Vind deze wel erg mooi en zit te twijfelen om er nog 1 hiervan bij te halen of dat ik gewoon deze moet laten doorgroeien voor een vollere plant.

Dat bosje gras, rechts onderin, ik durf niet te zeggen wat het precies is. Het zijn 3 stekjes bij elkaar geplaatst.
Hoort dit bosje zo lang of moet ik deze kort knippen?
Kan ik ze daarna ook iets meer verspreid plaatsen en hoe zit het hiermee als ik de bodem ga 'stofzuigen'?

Zoals je ook aan die mosbal kan zien liggen er aardig wat uitwerpselen. Ik wil de bodem zo schoon mogelijk houden (met behoud van voldoende bacterien uiteraard), maar ben bang dat als ik met een 'stofzuigertje' langs het grind ga, dat al die sprietjes los komen te drijven in mijn bak en ik ze allemaal weer 1 voor 1 opnieuw mag gaan planten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Er is niet veel oppervlakte in deze bak dus ben erg beperkt met planten, maar wil de bak wel een beetje leuk opvrolijken en niet zo 'kaal' als dat ie nu is.

Alle tips zijn welkom uiteraard om een zo mooi mogelijke bak te krijgen.

20161207_195816.jpg

De plant links achterin is een Echinodorus en die rechtsachter is de Javavaren. Deze laatste mag niet met de wortelstok in de bodem staan. Beiden hoef je niet vaak te snoeien en dit dan alleen als ze je te groot worden. Beiden zijn langzame groeiers.
Hoe groot is dit bakje want ik zou denken dat die te klein is voor je Guppen, maar dat is wat lastig goed te zien.
Heb je de bak ook 4 weken laten indraaien? Ik zou zeker niet al in de bodem gaan komen en die mosbal kun je even afspoelen.

Hey Jessicapilon,

Bedankt voor je reactie! Ik noteer meteen even de namen.

Deze laatste mag niet met de wortelstok in de bodem staan
Dan zal ik hier meteen wat aan moeten doen. Zoals je misschien net aan nog kan zien, zie je nu de stammen van de bladeren uit de bodem komen alsof ze los van elkaar erin zitten. Hoe blijft de plant op de bodem als de wortelstok niet in de bodem mag?

De bak is een Ciana Aqua 30 Light (afmeting: 40 x 20 x 46,5 cm. Inhoud 30 liter). Ik weet ook niet of ik heel blij ben met de guppen of dat ik iemand anders er gelukkig mee moet maken. 2 guppen staan op knappen dus wellicht dat als die bevallen is, de volwassen guppen weg gaan en alleen nog de baby guppen erin hou. Verder zitten er Japonica's en wat vuurgarnaaltjes in.

De bak draait nu een aantal weken. Guppen gingen er meteen in bij aanschaf (in kort: ons was verteld guppen kunnen in kom dus guppen gekocht en in kom gedaan. In gaan lezen, guppen moeten in warm water, aquarium gekocht guppen er in, garnaaltjes erbij.. Nu meer fascinatie voor de garnalen dan voor de guppen die alleen maar de bak vies maken)

Ik zou zeker niet al in de bodem gaan komen
(Beetje offtopic) Maar hoe ga ik de uitwerpselen etc dan weer uit de bak krijgen? Hij blijft naar mijn idee nog aardig troebel maar het zal me, na aardig wat inlezen op dit forum, ook niks verbazen als dat komt omdat het gewoon geen goede start heeft gehad.

ons was verteld guppen kunnen in kom dus guppen gekocht en in kom gedaan. In gaan lezen, guppen moeten in warm water, aquarium gekocht guppen er in, garnaaltjes erbij.. Nu meer fascinatie voor de garnalen dan voor de guppen die alleen maar de bak vies maken)
Guppen mogen absoluut niet ( net als goudvissen in een kom). Heel goed dat je ze in een grotere bak hebt gedaan. :thumbs:Maar 30l is niet echt veel, veel mensen houden in 30 liter alleen garnaaltjes, veen vissen. 🙂

Ps, vraag even aan de dierenwinkel of ze even op internet willen zoeken, hoe slecht een vissenkom is. Dan gaan ze zich schamen dat ze die dingen verkopen😉

Ik zou er een leuke garnalenbak van maken want voor Guppen is 30 liter te weinig. Die plant kun je best opbinden op een mooie steen of stukje hout.Normaliter breken de bacterien wel het vuil af dat op de bodem komt. Misschien dat de bacteriecultuur nog niet goed op orde is want daar moet je zeker 4 weken voor rekenen.

De javavaren kun je met visdraad op een stukje hout vastbinden.
De echinodorus, kun je beter iets minder diep in het grind plaatsen.

Bakje is super leuk voor garnalen!

Met garnalen is het wel verstandiger om de nieuwe planten eerst een klein weekje in een emmer te zetten die je elke dag met nieuw water spoelt.
Zo kunnen eventuele bestrijdingsmiddelen geen kwaad meer voor de garnalen.

Het naaldgras, althans daar lijkt het op, moet je wat verder uit elkaar trekken.
Met een stofzuigertje zou ik niet meer in de buurt komen 😀
En hij mag best al naar de kapper 😉

Overigens zouden de garnaaltjes het erg waarderen als je ze wat javamos geeft.
Ze kunnen nu nergens schuilen voor de guppies.

Bodem mag ook wel iets dikker, naaldgras 2 vingers breed afknippen. En kan je best wat meer spreiden 5 cm tussen elke stek ongeveer. Als je zoveel vissenstront hebt in je bak zou ik eens kijken naar de capaciteit van je filter, is er voldoende stroming. In een gezond aquarium zie je niet veel poep. Ik denk dat je anubias niet mooi donker op kleur komt onder deze belichting. Je naaldgras houdt wel van licht dus is het niet een hele super combi in zo;n klein bakje.

Als het nog moet indraaien is het raadzaam een aquarium inderdaad ook 3+ weken haar tijd geven zonder vis. Ik denk ook dat je meer plezier zult beleven aan garnalen dan guppen in dit formaat aquarium.

Als je zoveel vissenstront hebt in je bak zou ik eens kijken naar de capaciteit van je filter, is er voldoende stroming
Pomp was inderdaad drama. zat een ciano cf 40 in die bij het aquarium werdt geleverd. Ik heb afgelopen woensdag een dennerle hoekfilter xl (30 tot 60 liter) gekocht. hier zitten nog de 2 standaard filters in maar wil er 1 vervangen met een vulpatroon met nano substraat (op advies in ander geopend topic mbt het filter)

De planten zijn willekeurig aangewezen in het tuincentra zonder kennis hiervan dus een vreemde combo was te verwachten.

Ik ga zondag even mooie stekkies maken van het gras, snoeien, en dan een beetie verspreid in de bak plaatsen. zal vast al een ander gezicht geven.

Hoeveel cm dikte wordt aangeraden om de bodem te doen? op de foto wordt het beelf wat verdraait maar cm's kan ik opmeten natuurlijk.

Verder denk ik inderdaad maar dat ik een garnalenbakje hiervan ga maken. Wat mos erin verwerken zal ze dan zeker een plezier doen. alleen nog even kijken wat ik ga doen met de guppen.

Ik heb slechte ervaring met naaldgras bij lage belichting. Een plant die veel licht nodig heeft zal ook veel vraag hebben naar co2 en voeding. Ik denk niet dat je daar aan zult voldoen. Zou me inderdaad meer richten op traag groeiers misschien een weinig eisende drijfplant. En zoals je noemt de mossoorten. Ze zullen langzaam groeien maar wel mooi groen blijven, Doseer wat plantenvoeding en hou een mooie watercirculatie in je bakje,

minimaal 5 cm bodem ongeveer. Hangt van de belasting van je bak af. Ik had als jouw bak mijn bak was de bodem gemiddeld zo'n 7 cm dik gedaan. Misschien zelfs wat lavasteentjes erin gedrukt om de bodem wat de verhogen. Mijn theorie van een minder snel rottende bodem.

In zo n bakje is een bodem van 4 cm meer dan genoeg zou ik denken😉. Hou er rekening mee dat het licht beperkt is en dat je geen veeleisende planten moet nemen. Sagittaria Sabulata is ook een makkelijk klein voorgrond plantje overigens.

Ik denk ook dat je te weinig licht hebt om het gras goed te houden, maar proberen kan altijd natuurlijk 😉

De bodem hoeft echt niet dikker te zijn dan 3 cm.

Ik zie dat jouw verwarming aan staat. Op hoeveel graden staat deze afgesteld? En wat is de temp van je water?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan