Snoeien of niet, en snoei tips?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Beste hobbyisten,

Hierbij wat foto's en een filmpje om te laten zien hoe mijn aquarium er op het moment bij staat. Al zeg ik het zelf, ik ben er best trots op.
Het is me gelukt mijn geduld te belonen, ik heb een tapijtje van monte carlo gecreëerd en het mos op mijn hout begint nu ook goed te groeien sinds ik ben begonnen met lean doseren van voeding (NPK, 4:2:12).

Het tapijtje groeit mooi, groen en dicht, maar het word zo te zien tijd om deze te snoeien?
Ik heb er wat 'angst' voor omdat ik dit nog nooit heb gedaan. Ik ben bang dat er misschien alg kan gaan groeien op de snoeiwondjes, ook al zou snoeien nieuwe groei moeten stimuleren.
Op het stuk tapijt aan de voorkant van het hout blijf ik nog haaralg houden, aan de kant van de stenen is deze eruit geconcurreerd.

Raden jullie aan de monte carlo te gaan snoeien en wat voor tips hebben jullie hierbij?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-02-19 at 12.39.47.jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-19 at 12.39.47.jpeg
    160.9 KB · Weergaven: 71
  • WhatsApp Image 2023-02-19 at 12.39.48.jpeg
    WhatsApp Image 2023-02-19 at 12.39.48.jpeg
    181.5 KB · Weergaven: 68
  • WhatsApp Video 2023-02-19 at 12.41.33.mp4
    11.6 MB
Je drystart van de MC is perfect gelukt. Toppie :r

Zou wel snel gaan snoeien.
Het risico is dat de bladmassa te groot word waardoor het gehele tapijtje los gaat komen van de bodem.
Er mag zeker wel de helft van af.

Tips?
- ik zet altijd gewoon de schaar erin. Met een schepnetje alle snoeisel eruit halen en daarna een waterwissel
- eerder snoeien
- omdat er al alg aanwezig is zou ik een weekje de intensiteit van de verlichting iets verlagen
- zou wel de alg weghalen op je hout en meer aktie ondernemen om er vanaf te komen
 
Dank beide! Morgen lekker aan de snoei :) Het licht staat op 7 uur per sinds 3 weken, zou je het licht naar 6 uur zetten of de LED naar de helft van z'n intensiteit brengen? Dat doe ik door met tape dit af te plakken, ik heb geen dimmer erop. Merk wel dat sinds ik lean dose, het beduidend minder snel ontwikkelt wat een goed teken is.
Helaas popte er weer de hardnekkige baardalg op, tie ik telkens voorzichtig probeer weg te halen door 't gelijk weg te hevelen. Handmatig ernaast veel haaralg weg aan het halen al lukt dat op het houd lastig.
De sporen nestelen zich er goed in vast en wegborstelen neemt ook weer het mos met zich mee..
 

Terug
Bovenaan