Wat is er nieuw

Snoeien van planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Keizertjuh
  • Startdatum Startdatum
K

Keizertjuh

Guest
hallo,
ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum.. Ik heb een vraag wat betreft het snoeien van een plant in mijn aquarium. Op de foto hieronder gaat het om de grote groene in het midden..Dit was een klein plantje maar is een beetje hard aan het groeien, hij is erg mooi vind ik zelf maar hij word wat hoog en breed..iemand tips om de plant te snoeien..

835358keizertjuh_0_82_20140221_094040.jpg

De grotere "storende" bladeren vlak bij de steel wegknippen?

m.a.w uitdunnen? Als ie echt zo snel groeit zit
ie snel genoeg weer vol.

Of, maar daar ben ik niet zeker van, halverwege
waar ie met z'n grote bladeren de hoogte ingaat,
doorknippen. Dan wat grotere bladeren van het onderste
gedeelte nog uitdunnen en gaan met die banaan.

Eventueel weggeknipte gedeelte wat ontdoen van
bladeren aan de onderkant en opnieuw wortel laten
schieten?

Webhond slaat spijker op zijn kop, zijn vele manieren voor. Je kan bladeren wegknippen, je kan de steel halverwege afknippen en terugpoten maar je kan ook 'lussen', dit is de plant halverwege weer terug in de grond drukken waardoor je een soort ~ krijgt.

Succes 🙂

Ps, wel even dat dolfijntje rechtsonderin weghalen, staat toch veel natuurlijker! 🙂

De "grote groene in het midden" lijkt mij op het eerste gezicht een Nomaphila stricta?
Die heb ik jarenlang gehad, een beresterke plant en inderdaad een snelle groeier, soms zelfs sneller dan je wilt.

Er zijn grofweg 3 manieren om deze plant te snoeien.

De eerste is het wegknippen van bladeren zoals hierboven wordt genoemd. Ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet de beste manier omdat dit niet tot een natuurlijke groeiwijze zal leiden. Wat je overhoudt is een groot aantal stengels, die echter allemaal 'gewond' zijn.
De tweede is het wegknippen van het bovenste - pakweg - 2/3 deel van de stengel. Op de snoeiplek ontstaan dan meestal 2 of meer zijtakken, waardoor de plant een volle bos ontwikkelt. Nadeel is dat de het onderste deel van de stengel in stand houdt, terwijl juist d��r door gebrek aan licht bladeren zullen gaan afsterven; je krijgt dus een kale ondergroei.
De derde manier is elke stengel op ongeveer de helft van de lengte doorknippen, de onderste helft met de wortels weggooien en de bovenste helft in de grond steken. Nadeel daarvan is weer dat je alleen onvertakte stengels overhoudt.

Bij mij werd de plant het mooist als ik de tweede en derde manier combineerde.
Oftewel: de stengels die inmiddels aan de onderkant kaal waren geworden verwijderde ik en daarvan stak ik de toppen terug, en van de andere stengels verwijderde ik de toppen.
Dit natuurlijk hier en daar wat variatie. Vertakte stengels met een kale onderkant liet ik staan als daarv��r bebladerde andere stengels stonden. En soms plantte ik alle toppen terug, soms maar een paar, afhankelijk van hoe de groeivorm van de plant me op dat moment beviel.

Ik heb dit altijd een prachtige en dankbare plant gevonden, hij was vaak heel bepalend voor de "scape" in mijn bak. En de enige reden waarom ik hem nu niet meer heb, is dat ik me meer op Zuid-Amerika ben gaan toeleggen en deze plant nou eenmaal uit Azi� komt. Maar steeds als ik 'm (zoals nu op jou foto) zie, krijg ik er heimwee naar, en ik sluit niet uit dat 'ie nog eens bij me terug gaat komen .....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan