Soil.


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
180
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Allen,
Vanmorgen was het de beurt aan de bodem, tenminste hoe de bodem samen stellen. Ik kom altijd te term soil of aquasoil tegen, is dat hetzelfde? en is het de bedoeling dat een bodem helemaal uit soil bestaat? Coor mijn toekomstige bak heb ik een 100 kg nodig, en dat wordt dan toch wel een dure aangelegenheid. Ik vind prijzen tussen 4 en 12€ per kg. of kan er eerst een laag soil gelegd en daarop een laag grind? Zou een stuk voordeliger zijn op 100 kg.

Dirk
 
Soil en aquasoil is hetzelfde; en het is idd erg duur...
Soil gebruik je alleen op plekken waar je het nodig hebt en daarbij mag je het NIET afdekken met grind/ zand.
Je kunt de bodem ook opvullen met zakken met grind en dan een laag soil van een cm of 5 erover doen, behalve de plaatsen waar je planten gaat neerzetten met veel wortelvorming; die hebben een veel dikkere laag nodig.

Maar wat voor bak ga je maken dan?
 
Soil of aquasoil wordt veel gebruikt in de aquascape wereld en volgens mij zijn dit vaak nanobakjes. Zoals Cornelius al aangeeft moet je dit dus juist niet afdekken. Voor grotere aquaria wordt dat inderdaad een vrij prijzige aangelegenheid. Er zijn natuurlijk nog wel wat alternatieven, je hoeft niet perse soil te gebruiken.

Budget substraat versie is filterzand, 11 euro per 25kg. Dit wordt gewoon veel gebruikt omdat het er natuurlijk uit ziet en erg goedkoop is.

Of anders gewoon aquarium grind, dat kun je bij de LFS of tuincentra wel halen en zal een slagje duurder zijn dan filterzand maar nog altijd veel goedkoper dan de speciale 'soils'.
 
OK, prima info, dat grind kan ik idd hier bij de plaatselijke aquariumboer halen.
Bedankt voor de info,
Het wordt naar alle waarschijnlijkheid een gezelschapsbak
 
Voor een gezelschapsbak zou ik idd geen dure soil nemen, voor een mooie plantenbak is het een ander verhaal.

In nano bakjes is de bodem relatief vaak met soil gevuld; dat is nml. niet zo duur als een grote bak.
Maar gemiddeld worden grote aquascapes eigenlijk niet zoveel helemaal 'volgestort' met soil. Meestal is dit in de achtergrond waar de meeste (stengel)planten staan.
Voorgrond is meestal steen, grind en speciale deco (Plata) sand. Als er gedeeltes carpetplantjes worden aangelegd is dit meestal mbv rotsjes afgebakend plekjes waar de soil in word geplaatst.
 
Of je voor grind of zand kiest hangt natuurlijk ook af van de soort vissen die je in je bak wilt houden. Corydoras en andere bodembewoners houden bijvoorbeeld van zand.
 
Niet alleen bodembewoners hebben zand nodig, veel cichlidesoorten ook (ramirezi's bijv. of apistogramma's)
 

Terug
Bovenaan