Wat is er nieuw

Sommige dingen verleer je dus wel!

• Onderwerp starter Onderwerp starter XfiXit
  • Startdatum Startdatum
X

XfiXit

Guest
Hallo mede fanaten, graag uw advies over mijn waterwaarden.

In mijn aquarium (80x40x40) heb ik overwegend zuid Amerikaanse vissen en planten. De bak draait inmiddels een klein jaartje, de vissen doen het goed, de Ancistrussen zelfs uitmuntend gezien ze al 3 legsels hebben gehad.

De planten groeiden de laatste tijd als kool, alleen heb ik de bak lichtelijk onvoorbereid moeten verhuizen naar een andere woning. Dit hebben we gedaan met de inhoud en bewoners intact (enkele Kardinaaltetras die zich lieten vangen er uit gevist).

Door al het geschommel en gewieg is de akadama bodem wat opgeroerd en voor de verhuis is de vallisnera sterk gekortwiekt.

Na 2 weken groeiden de planten weer weelderig, zijn alle gekortwiekte planten verwijderd en heb ik eergisteren voor het eerst sinds de opstart de akadama grondig gereinigd met een gravel cleaner.

Ik gebruik kaliumfosfaat en kaliumnitraat voor de planten, en heb ik voedingsbollen onder de bodem zitten. Nu heb ik zojuist voor het eerst sinds de verhuizing mijn waarden gemeten:

PH: 7.0
Kh: 3dKh
NO3: 50 mg/l
PO4: 0,5-1,0 mg/l

Voor de waarden in mijn regio niet gek lijkt me,
(PH 7,94, Dh 6)

Is die 50mg/L te hoog? Vroeger met co2 en de Ei was dit prima, maar nu geef ik wellicht wat veel voeding (2 dagen geleden aangevuld)

En ik heb turf in mijn filter, die mag zo te zien wel eens vervangen worden, alleen stort dan de KH niet te ver omlaag?

De co2 tabel geeft met deze waarden een 8,9, al is die niet echt betrouwbaar volgens meerdere mensen, is dat slecht? Vroeger was ik er in thuis, maar ik ben het na 5 jaar een beetje verleerd.

Vanavond maar even de NO3 opnieuw meten, kijken wat hij doet, als hij niet is gedaald dan gaat er een waterwissel overheen.

50mg is wel de limiet en je kunt beter wat lager zitten. Ik volg ook de EI en voeg 20mg wekelijks toe maar door de verversing zit ik dan zo rond de 30mg.

Als je planten het goed doen, hoef je je niet druk te maken om co2😀

Als je planten het goed doen, hoef je je niet druk te maken om co2😀

Wel als die planten alleen maar wat echinodorus en vallisnera zijn, het feit dat ik weet wat wel groeit in de bak betekend niet dat ik er niet wat meer eisende planten in wil 😉 het idee is om de bak om te toveren tot een scape, de verlichting heb ik er voor, dus het is alleen afhankelijk van die ene factor

De NO3 zit nogsteeds op 50mg/L, tijd voor een verversing dus...

Wel als die planten alleen maar wat echinodorus en vallisnera zijn, het feit dat ik weet wat wel groeit in de bak betekend niet dat ik er niet wat meer eisende planten in wil 😉 het idee is om de bak om te toveren tot een scape, de verlichting heb ik er voor, dus het is alleen afhankelijk van die ene factor

Oh zo😀 Heb je een co2 systeem?

Helaas nog niet, zit nog een beetje te zoeken naar een goed, niet al te duur systeem. Over een maandje of 2 ziet de wereld er al een stuk anders uit als net afgestudeerde, dus het gaat niet heel lang meer duren voor er een setje staat te ronken denk ik.😀

Helaas nog niet, zit nog een beetje te zoeken naar een goed, niet al te duur systeem.

Marktplaats geprobeerd? Voor zo'n €100 heb je een prima nieuwe set zonder fles, en als je er een fles bijkoopt op marktplaats😀

"nieuwe" set? Op marktplaats? Kon alleen maar oude verroeste flessen en setjes met verweerde meters vinden.

Ik was erg gecharmeerd voor die setjes van co2 art uit de uk, 120 euro met dubbele meter,magneetventiel, metalen counter en een inline atomizer. Wel zonder fles dan.

"nieuwe" set? Op marktplaats? Kon alleen maar oude verroeste flessen en setjes met verweerde meters vinden.

Ik was erg gecharmeerd voor die setjes van co2 art uit de uk, 120 euro met dubbele meter,magneetventiel, metalen counter en een inline atomizer. Wel zonder fles dan.
Sorry, ik bedoelde een nieuwe set kopen, zoals idd bij co2 art, heb ik ook gedaan, en dan op marktplaats een fles kopen

Aha, dat leek mij ook beter ja, alleen nog ff kijken of ze hier in de buurt ook te vullen zijn, want anders moet ik toch maar 2 flessen denk ik :S

Op MP ben je afhankelijk van het aanbod en ik heb daar 3 goede en nette setjes gekocht. Het beste en goedkoopste is vaak een fles van 2 kilo.

Ik heb heel lang MP afgestruind op zoek naar een goedkope fles van 2 kg, maar dat valt soms best tegen.

och een nieuwe co2 fles is nu ook weer niet zo duur tussen 60 en 70 euro
ben je zeker weer tien jaar geborgd van kwaltijd
en als je dat bedrag over tien deelt tja waar praat je dan over😀

och een nieuwe co2 fles is nu ook weer niet zo duur tussen 60 en 70 euro
ben je zeker weer tien jaar geborgd van kwaltijd
en als je dat bedrag over tien deelt tja waar praat je dan over😀

Over zo n 6 euro per jaar oftewel 50 cent per maand, oftewel dik 1,5 cent per dag. Ik moet zeggen dat er dagen zijn dat ik dat niet op straat vindt hoor😀😀😉

dan zoek je verkeerd John :sorry:😀
daarnaast is zon 2 a drie pilsjes minder in de kroeg is nog gezonder ook 😀😀

Het is niet alleen die 6 euro per jaar, nog een stukje vulling van de fles, afschrijving van de regulator, co2 slang en magneetventiel.

Uiteindelijk scheelt dat best wel een pintje per jaar denk ik hoor

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan