Wat is er nieuw

Sommige planten gaatjes en bladuitval

• Onderwerp starter Onderwerp starter VisionRoij
  • Startdatum Startdatum
V

VisionRoij

Guest
Een aantal planten in mijn bak doet het prima zoals de Vallisneria en de Anubias Barteri, echter de Rosanerva en nog een andere doen het slecht.

Deze krijgen gaatjes in hun blad en de bladeren vallen uit.

Ik geef dagelijks 1 tot 1,5ml Easy Life Profito (70 liter bak)

Easycarbo doe ik al een tijdje niet meer, want daar kon de vallisneria niet tegen, die ging helemaal verslijmen.

Waar kan dit aan liggen ?

Zou ik de Easy Life ferro ook moeten gebruiken bijvoorbeeld?

visionroijplantje.jpg

Goedemorgen!

Vallisneria kan inderdaad niet goed tegen easycarbo en de Anubias Barteri zijn vrij makkelijke planten.

Je hebt ergens een tekort aan stoffen, de vraag is wat.
Wat geef je nog meer aan plantenvoeding behalve de Ferro ? (ijzer)
Wat zijn je waterwaardes en hoe lang staan de lampen aan ?

groet
Kevin

Is het alleen die rode plant die het slecht doet?? Hoe lang staat deze in je bak?

Ik geef nog geen Ferro, alleen Profito.

De rode plant staat er nu ongeveer een week in.

Zou ferro kunnen helpen?

De verlichting staat 12 uur per dag aan.

Er is nog 1 plant meer die het niet goed doet, daar zoek ik de naam nog even van op.

Het lijken bij die rode ook wel plekjes die zijn aangegeten. weet je de waterwaarden ook van de bak??
Ook kan het zo zijn dat de plant zich moet aanpassen aan de omstandigheden.

Alernanthera soorten verlangen (o.a.) veel licht. Wij hebben ��n keer redelijk succesvol een Alternanthera gehouden en toen stond 'ie vol onder de lampen.

Alternanthera verlangt als hierboven aangegeven nogal wat licht. Ijzer kan bijdragen, belangrijker is zachtzuur water, hoewel sommige soorten het wel "even" doen in middelhard water. Een Alternanthera houdt van CO2! Een voedselrijke bodem vinden ze ook fijn.

Vallisneria verlangt op een enkele uitzondering na middelhard tot hard alkalisch water. (Uitzondering is Vallisneria caulescens bijv. die heeft een voorkeur voor zachter CO2 rijk water.) Verlichting gemiddeld sterk.

Anubias barteri wil het liefst wat minder licht, een schaduw plekje in je bak heeft daarom de voorkeur. Qua waterhardheid heeft deze plant niet echt een voorkeur.

Je ziet dat alleen al deze 3 soorten totaal verschillende verlangens hebben. Daarom is het altijd erg goed om naast je vissenbestand ook goed te bekijken wat bij elkaar past!

Groet,
Ben.

Wow bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Het word dus moeilijk om de alternanthera goed te houden in mijn bak begrijp ik al.
Jammer, want het is wel een mooi contrast om een rood plantje te hebben.

Is het sowieso wel raadzaam om ferro te geven, ook voor de andere planten?
Daar worden ze mooi groen van toch?

Voor de meeste planten zit er voldoende ijzer in de plantenvoeding. Zelf heb ik ook moeite om rode planten goed te houden maar dat komt mede doordat ik nogal veel drijvers gebruik en dat dempt het licht behoorlijk.

Op deze foto zie je een snelgroeier die ook redelijk roze/rood kan kleuren met wat minder licht.
Ik heb deze in de meterbak staan maar ben de naam even kwijt.

716857_0_82_meterbak_18_6_2016_002.jpg

Ok�, ferro is dus niet noodzakelijk als je profito geeft.
Dan genieten we maar van de alternanthea zolang hij een beetje rood is, en daarna iets anders erin.

Bedankt weer voor het meedenken.

Het ligt ook een beetje aan de plant die je hebt. Maar de meeste gemiddelde planten hebben het niet extra nodig. Zelf voeg ik dan ook geen extra Fe toe in mijn bakken.
Veelal is bij een gemiddelde bak de hoeveelheid ijzer in de plantenvoeding wel voldoende. Al zijn er natuurlijk wel een aantal die toch graag wat extra hebben. Dat soort planten koop ik dan ook niet.

jessicapilon zei:
Het ligt ook een beetje aan de plant die je hebt. Maar de meeste gemiddelde planten hebben het niet extra nodig. Zelf voeg ik dan ook geen extra Fe toe in mijn bakken.
Veelal is bij een gemiddelde bak de hoeveelheid ijzer in de plantenvoeding wel voldoende. Al zijn er natuurlijk wel een aantal die toch graag wat extra hebben. Dat soort planten koop ik dan ook niet.

Misschien een voorbeeld van het bovenstaande; een Helanthium bolivianum "Angustifolius" is zo'n plant die, hoewel groen, w�l graag wat extra ijzer heeft. Verder vinden eigenlijk de meeste rode planten wat extra ijzer ook wel plezierig.

Groet,
Ben.

jessicapilon zei:
Op deze foto zie je een snelgroeier die ook redelijk roze/rood kan kleuren met wat minder licht.
Ik heb deze in de meterbak staan maar ben de naam even kwijt.

716857_0_82_meterbak_18_6_2016_002.jpg

Volgens mij is dit een Ludwigia, denkelijk een repens. Deze kan inderdaad met gemiddeld licht toe, hoewel wanneer echt kleuring gewenst is moet ook hier de lichtsterkte wel omhoog.

Groet,
Ben.

jessicapilon zei:
Ja de bladeren kleuren roder des te meer ze naar het oppervlak toe groeien. het is ook niet een echte rode plant vind ik.

http://gallery.nanfa.org/v/members/Eric ... s.png.html

Hoewel, John, de Repens echt wel wil kleuren. Hij wordt dan bruin/rood. Ik heb er een in mijn emerse kweekbak staan. Uiteraard is hij dan groen. Heb je bijvoorbeeld een Ludwigia sp. super red, wel die doet z'n naam eer aan, wordt echt paars/rood!
Uit mijn bak:

748438_0_82_p7190053.jpg

Groet,
Ben.

Hey Ben,

Die ziet er ook heel erg mooi uit zoals op je foto!

Maar ik vermoed dat dat dan weer een echte rode plant is die dus weer speciale behoeften enzo heeft?
Dan kom ik dus weer op hetzelfde probleem als met de Alternathea, of heb ik het mis?

Even een stukje over de rode planten en hun behoeften van een gewaardeerd lid en in mijn ogen kenner:

De rode kleur komt door anthocyanin, wat een rood pigment is. Planten krijgen dit meestal omdat ze zich willen beschermen tegen teveel licht, zo word het bladgroen dus beschermt. In dat rode pigment zit dus geen ijzer, dus meer ijzer heeft geen direct effect op de rode kleur. Wat wel effect heeft is dus licht, CO2, pH, temperatuur, aluminium,... En, zoals gewoonlijk, reageert elke plantensoorten meer op 1 van de bovenstaande dan een andere. Er is dus geen globale regel (buiten voldoende licht en CO2) om een plant roder te krijgen.

Volgens de site van APO en Tropica is de ludiwigia een hele eenvoudige plant om te houden met toch de mooie rode kleur.
Dit kon dus wel eens een goede kandidaat worden!

VisionRoij zei:
Volgens de site van APO en Tropica is de ludiwigia een hele eenvoudige plant om te houden met toch de mooie rode kleur.

Een Ludwigia is zeker geen moeilijke plant. Wel moet je je realiseren dat ze, om de verlangde rode kleur te krijgen, behoorlijk licht nodig is. Daaraan zal je dan ook je overige planten moeten aanpassen, hoewel het natuurlijk mogelijk is om zo nodig beschaduwde plekjes te cre�ren waar dan weer plek is voor plantjes met een kleinere lichtbehoefte.

Groet,
Ben.

Ik heb de L. Repens en die verlangt minder licht maar met weinig licht zie je wel dat hij overwegend groen blijft.

jessicapilon zei:
Ik heb de L. Repens en die verlangt minder licht maar met weinig licht zie je wel dat hij overwegend groen blijft.

Zou dat ook het geval zijn als je de super red variant neemt ?
Die is al rood van zichzelf lijkt me.

VisionRoij zei:
jessicapilon zei:

Zou dat ook het geval zijn als je de super red variant neemt ?
Die is al rood van zichzelf lijkt me.

Ook de Ludwigia sp. super red is in emerse vorm groen. Hij kleurt beslist wel sneller rood dan de Ludwigia Repens. Toch is er nog steeds behoorlijk licht nodig. Overigens is het misschien ook een idee om eens te kijken naar de Rotala rotundifolia. De meest voorkomende soort kleurt betrekkelijk snel in de toppen naar een Geel/rose tint. Uiteraard ook weer bij voldoende licht. Ook een relatief gemakkelijke te houden plant.

Groet,
Ben

Ik gebruik ook drijvers zoals de Pistia Straitoites en de Phyllanthus Fluitans, maar die drijven dus vrij dicht onder de verlichting en krijgen veel (misschien wel te veel) licht. Kunnen deze drijvers daar wel tegen?

Op zich zouden drijvers daarop beter aangepast zijn dan de andere planten. In de natuur krijgen deze immers ook direct zonlicht op hun blad. Uiteraard is een aquarium niet de natuur en moet je het dus wel even in de gaten houden.

Dat is normaal geen probleem en ik heb in alle 15 bakken veel drijvers. Je ziet nog weleens bij de Salvinia Natans dat blaadjes kunnen verbranden als ze nat worden. Maar normaal gesproken kunnen de drijvers prima tegen gemiddeld licht dat wij in onze bakken gebruiken.

Bedankt John en Sanneke voor de reactie!
Ik zal het even in de gaten houden. Ik heb wel gezien dat, met name de Pistia Straitoites gaat 'zweten' (kleine miniscule vochtduppels op het blad). Ik ben eigenlijk meer bang dat er brandplekken op de bladeren komen omdat ze zo dicht tegen de verlichting aanliggen.

John1966 zei:
Bedankt John en Sanneke voor de reactie!
Ik zal het even in de gaten houden. Ik heb wel gezien dat, met name de Pistia Straitoites gaat 'zweten' (kleine miniscule vochtduppels op het blad). Ik ben eigenlijk meer bang dat er brandplekken op de bladeren komen omdat ze zo dicht tegen de verlichting aanliggen.

Dat is wellicht door waterdamp?? Btw, het is een volgende keer handig als je voor vragen zelf even een topic opent overigen 😉.
Ik zou het even aankijken hoe het met de drijvers verdergaat want je kan er weinig aan veranderen denk ik. Ik heb er in de 80cm en meterbak verder geen last mee.

Inderdaad is dit, de Ludwigia sp. super red, een gemakkelijker plant dan de Alternanthera maar om de paars/rode kleur te krijgen en om zijn onderbladeren vast te houden is beslist wel (veel) licht nodig. Plant, als je er voor gaat, de afzonderlijke stengel niet te kort op elkaar zodat het licht zover mogelijk kan doordringen. Het plantje houdt wel van CO2!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan