soort slijm aan mijn hout?


R

ralfj

Guest
Hallo allen,
Ik heb sinds 4 dgn 2 nieuwe stukken mopani hout in mijn aquarium.
Ik heb ze eerst 3 dgn in het water laten liggen zodat ze minder kleur afgeven, daarna heb ik ze na de schoonmaak in mijn bakje gezet.
Nu zit er sinds vandaag ineens een soort wit/wazig slijm op het lichtst gekleurde deel van het hout. De rest van het hout is nog normaal.
Nu is mijn vraag wat is het?
Moet ik hier iets tegen doen?
Zo ja, wat zou ik hier dan tegen kunnen doen?

De temperatuur is nu (opgelopen) naar 25 graden, door de warmte buiten.
Mijn waterwaardes zijn:
Ph-7,2
Kh-6
Gh-8
NO2-0
NO3-10

(Ik heb het even onder plagen gezet omdat ik niet weet waar deze anders bij past)

Foto's voeg ik zo even toe :foto:
 
20140521_182731_resized_1-1.jpg
 
Is schimmel wat wordt veroozaakt door bepaalde bacteri�n die in het hout zitten en nu afsterven omdat het in je bak staat.
Kan geen kwaad en gaat na verloop van tijd vanzelf weer weg.

EDIT- er staan trouwens ook een paar planten die niet geschikt zijn voor het aquarium in je bak,die met rode/paarse bladeren en dat plantje met sprieten.
 
20140521_182920_resized_1.jpg
 
Haha je reactie is sneller dan dat ik een tweede foto kon uploaden.
Bedankt voor deze supersnelle reactie!! :)
Dus niks aan doen
 
Dat is een reactie met bacterie.
Is schimmel.

Het kiezen van decoratie materialen - AquariumInfo, D� ...


Het kiezen van decoratie materialen: wortelhout, stenen/rotsen en overige ...
kienhout, hardhout, wortelhout, mopani hout en gewone boomstronken. ... als
eerst overgegoten worden met kokend water, dit om schimmels en bacterien te
doden.
www.aquariuminfo.nl/index.php?id=aansch ... =materiaal
 
Je hoeft er niks aan te doen maar had zelf geen geduld om te wachten tot het vanzelf ging en heb het met een borstel staan borstelen onder de kraan ;)
 
Ok nou die rode wilde ik er ook uit gaan halen, maar daar wilde ik eerst een andere kleine voor halen. En met die spriten bedoel je die achteraan of vooraan?
Ze zijn me trouwens allen als waterplanten verkocht.
Wilde zowiezo planten gaan vervangen omdat ik ze niet mooi vind.
 
Ok ik ga mijn geduld beproeven, als het me teveel stoort ga ik hem ook schoonschrobben
 
Ik bedoel die vooraan maar die wat langere aan de achterkant zou ook nog kunnen.
Zijn eigenlijk planten voor terrariums maar in veel winkels kunnen ze dat niet gescheiden houden en worden ze dus ook vaak voor het aquarium verkocht zoals je merkt,helaas gaan ze na verloop van tijd dood dus je hebt er niks aan.
 
Ok ik had verschillende dingen gelezen over het koken van hout, dat het ook kon splijten of zo, en ook dat het in koud water ook het kleur verliezen verminderd.
Ik moet zeggen dat het water nu ook nog wel wat verkleurd is, maar vind dit niet storend.

Edit: dat de schimmel al dood/weg gaat van koken had ik even gemist, dat is weer een les voor de volgende keer
 
Die rode gaat er in ieder geval binnenkort uit, die kleine vooraan vind ik eigenlijk nog best een mooi plantje. Maar als die vies wordt gaat die er natuurlijk ook uit.
Die achterin wil ik ook vervangen, maar die zit onder de uitstroom van mijn filter. Iemand tips voor een mooi hoog plantje dat goed tegen stroming kan?
Ik wilde ook nog vallisneria spiralis achterin zetten, weet niet of die daar zou kunnen?
En evt een lotus vooraan, maar misschien wijk ik nu iets teveelvan mijn onderwerp af :)
 
Vallisneria is een prima plant om achterin je bak te zetten bv.
Is geen ramp dat je wat van het onderwerp wijkt maar je kan eventueel ook een topic aanmaken in het planten of inrichtingen/biotopen gedeelte.
 
Mijn ervaring is dat ook na het koken er nog schimmel op het hout kan komen. Schimmelsporen kunnen immers na het koken gemakkelijk weer op het hout terechtkomen, want ze zijn vrijwel overal aanwezig. Ik kook het wel altijd kort om slechte bacteri�n en schimmels die niet in het aquarium zitten te doden. Tot nu toe heeft ieder stuk hout dat ik heb wel een tijdje geschimmeld en het is altijd vanzelf verdwenen. Heb ooit iets gelezen over mineralen die nog aan de binnenkant aanwezig zijn waar schimmel het goed op doet. Deze zouden door het water naar buiten worden geperst en vandaar de schimmel. Ze raken van zelf op en dan verdwijnt de schimmel. Weet niet of dit klopt, maar het klinkt volgens mij wel aannemelijk...
 
Na enkele weken is het zeker weg heb ik ervaren.
 
John, is het nou een bacterie of een schimmel (of beiden)?

Hout overigens nooit koken!!!
 
AadMec zei:
John, is het nou een bacterie of een schimmel (of beiden)?

Hout overigens nooit koken!!!

Nope, niet doen!
 
AadMec zei:
John, is het nou een bacterie of een schimmel (of beiden)?

Hout overigens nooit koken!!!

Welke John Aad :S :D
Volgens mij is het een schimmel maar ja dat is van horen allen dus hoor.
ik heb het diverse malen in de garnalenbakjes gehad. Raar genoeg nog nooit op grote stukken in de gewone bakken.
Dus wellicht dat het in een nieuw op te starten bak meer voorkomt dan in een al ingedraaid aquarium.
 
Denk dat het eerder met het soort hout te maken heeft. Hoewel mijn eerste stukken hout ook het meest schimmelden dus misschien beiden?
 
AadMec zei:
John, is het nou een bacterie of een schimmel (of beiden)?

Hout overigens nooit koken!!!


Ik heb begrepen dat door een bacterie komt die gaat schimmelen maar zou zomaar ook een schimmel kunnen zijn die gaat bacteri�n oid ;)
 
Slakken vinden de schimmel wel erg lekker, dus een appelslak toe voegen kan ook de oplossing zijn :)
 
Hier blijkt ook weer dat de meningen over hout koken ver uiteen lopen. ;)

Ik kijk het eerst even aan of het vanzelf weg gaat, anders kan ik het er altijd nog af schrobben of een slakje erop loslaten haha :)

(Het bakje draait trouwens al ruim 3 maanden, dus is dan denk ik wel redelijk ingedraaid dus ik verwacht niet dat dit de oorzaak is)
 
Seabait zei:
AadMec zei:
John, is het nou een bacterie of een schimmel (of beiden)?

Hout overigens nooit koken!!!


Ik heb begrepen dat door een bacterie komt die gaat schimmelen maar zou zomaar ook een schimmel kunnen zijn die gaat bacteri�n oid ;)
Of Bacceleijen?
 
Ik heb dat ook gehad op mijn spiderwood. heb het op een gegeven moment met een tandenborsteltje weggehaald en het is daarna niet meer terug gekomen. is nu zo'n 3 maanden geleden.
 
Ik zit denk ik met hetzelfde, ik had dit graag wel even bevestigd adhv volgende fotos:

ohOU2O39OjxCMaOMt8UpTQyff60WIgls.jpeg


ohOU2O39OjxCMaOMt8UpTQyff60WIgls.jpeg


Fotos staan blijkbaar wel gedraaid, maar is denk ik toch duidelijk genoeg.
 
Is het zelfde verschijnsel,afvegen of op zuigen en klaar.
 
Hallo allen,
Ik heb hetzelfde probleem op mijn bonsaiboompje alleen lijken er witte bolletjes in het slijm te zitten.
Mijn bak is net een week aan het indraaien wel zit er een gebruikte pomp in maar vertrouwden het niet dus heb de pomp eerst helemaal uitgespoelt. Verder dan op de foto is ee nog slijm aan wat takjes maar zonder witte bolletjes, weet iemand wat het is?
 

Bijlagen

  • 20191128_203938.jpg
    20191128_203938.jpg
    56.3 KB · Weergaven: 162
Ok ik ga mijn geduld beproeven, als het me teveel stoort ga ik hem ook schoonschrobben
Heb ik ook op mijn hout, moest toch mijn bak herschikken dus eraf geschrobt, nu weer in het water en het komt gewoon weer terug. :stom:
Dus gewoon zoals met alles in de aquarium wereld.... geduld :daisy:
 
Hallo allen,
Ik heb hetzelfde probleem op mijn bonsaiboompje alleen lijken er witte bolletjes in het slijm te zitten.
Mijn bak is net een week aan het indraaien wel zit er een gebruikte pomp in maar vertrouwden het niet dus heb de pomp eerst helemaal uitgespoelt. Verder dan op de foto is ee nog slijm aan wat takjes maar zonder witte bolletjes, weet iemand wat het is?
Hoort bij de opstart, verdwijnt vanzelf, en je filter kun je beter zoveel mogelijk van afblijven, hoe viezer je filter, hoe stabieler je bak, juist al die bacterien in je filter zorgen dat je bak stabiel word en blijft, ga je je filter schoonmaken, gooi je miljarden goede bacterien weg en raakt je bak in onbalans
 
De schimmel weghalen zal weinig zoden aan de dijk zetten en het kan geen kwaad en trekt vanzelf weer weg inderdaad
 
Ok ik had verschillende dingen gelezen over het koken van hout, dat het ook kon splijten of zo, en ook dat het in koud water ook het kleur verliezen verminderd.
Ik moet zeggen dat het water nu ook nog wel wat verkleurd is, maar vind dit niet storend.

Edit: dat de schimmel al dood/weg gaat van koken had ik even gemist, dat is weer een les voor de volgende keer

Hout moet je nooit koken! Spoelen met heet water is voldoende. Mopani hoeft trouwens ook niet ingewaterd te worden. Het is zwaar en zinkt onmiddellijk. Oh ja, de "schimmel" verdwijnt vanzelf...
 
Aquarium is besteld, maar leverdatum nog niet gekend. Kan wel 1,5 mnd duren schat ik. Dus nu stilletjesaan verder voorbereiden.
Kocht zonet een eerste stuk hout.
OK ik spoel met heet water.
Het is jatihout (mangrovehout).
Omdat het kleur zal afgeven maar ook om het zwaarder te maken, want zou redelijk licht hout zijn, wou ik het in een emmer koud water zetten. Maar hoelang is dit nodig?
En mag ik dat bijvoorbeeld nu al doen en dan nadien bijvoorbeeld 4weken niet omdat aquarium er nog niet is, of is dan het aanzuigen met water nutteloos geweest?
Ik denk dat de verkleuring eruit halen nu enige tijd kan duren in de emmer, maar als ik het eruit haal, is dat probleem wel opgelost.
Maar hoelang duurt het gemiddeld voor zo'n klein stukje is volgezogen met water?
 
Laat het gewoon in het water. Wanneer je het na verloop van tijd uit het water haalt en het droogt moet je het daarna weer in laten wateren.
 

Terug
Bovenaan