Soort van witte schimmel op jonge wortels Anubias in opstartend aquarium


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik keek vandaag zoals wel vaker eens naar mijn aquarium.

Het viel me op dat een Anubias welke er nog maar twee dagen in staat,.. schimmel begint te vertonen op de nieuwe/jonge net aangemaakte wortels.
Deze zijn dus kort en wit van kleur.

Is dit normaal?
Moet ik me zorgen maken?

Deze plant staat in een aquarium welke nu een kleine week indraait.

Heb meerdere Anubia's er in staan, maar voor zover ik kan zien, vertoont alleen deze dat.

De schimmel lijkt heel erg op de soort schimmel die je ook vaak ziet op hout wat pas in het aquarium ligt.
Zo'n witte waas.

De wortels zijn helemaal ingekapseld door de witte waas/schimmel.

De Anubias waar het om gaat zit met een tie-rip vast aan een stuk hout.

De Anubia's zelf ziet er verder goed uit, voor zo ver ik dat kan bekijken/zien.


Moet ik dit even aankijken nog?

Hopelijk gaat het vanzelf weg,.. want als ik het hout eruit moet halen om de Anubias schoon te maken, komen vele planten los.
Dat gaat dan een soep-zooitje worden, kleibollen en ijzer-tabs die door het aquarium vliegen ed.


Wie heeft dit ook wel eens gezien bij een aquariumplant en hoe is dat toen afgelopen uiteindelijk?


Als het maar niet zo gaat zijn dat de hele wortelstok uiteindelijk gaat verslijmen.
Heb er ergens een artikel over gelezen hier op het forum,.. dat zo iets vaker voor komt bij de Anubias.
En dat soms dan ook andere Anubia's die in het aquarium staan, ook aangetast kunnen worden.
 
Dat komt denk ik via het hout op de plant terecht. Misschien kun je het er even afvegen/borstelen en desnoods anders de plant er tijdelijk afhalen.
Vertoond het hout zelf geen schimmel dan?
 
De wortels waar het op zit, staan niet in contact met het hout.
Het hout is schoon en vertoont geen teken van schimmel.

Ik heb de Anubias inderdaad voorzichtig schoongemaakt met mijn vingers/hand, zodat hij niet uit het aquarium hoefde.
Het meeste is eraf, zo lijkt het althans wel.

Ik haal de plant er liever niet af / of er uit.
Dan moet het hout er ook uit en dan komen er ook andere planten los.
Plus dan ook de voedingstabs die omhoog komen,.. dus dat gaat een rommeltje geven dan :)
Dus dat moet maar niet, niet zo lang het niet hoeft / niet nodig is.


Dat komt denk ik via het hout op de plant terecht. Misschien kun je het er even afvegen/borstelen en desnoods anders de plant er tijdelijk afhalen.
Vertoond het hout zelf geen schimmel dan?
 
Of het wel vaker voorkomt op die plant durf ik niet te zeggen. Ik heb daar geen ervaring mee.
 
nieuwe wortels van Anubias zijn wit en worden later groen.
 
Zo iets dacht ik al :)

Maar is het dan ook normaal dat er als je heel goed kijkt een witte waas omheen zit?
Is er wel redelijk goed af te krijgen als je voorzichtig met de vingers gaat poetsen.




nieuwe wortels van Anubias zijn wit en worden later groen.
 
Schoonhouden, zorgen dat er iets van stroming is en verder het aquarium gewoon laten indraaien. Heb je het idee dat het te verstikkend word weer even schoonmaken. De wortels moeten enigszins kunnen ademen. Als je denkt dat het te aangetast is kun je altijd een stuk van de wortelstok wegknippen. Zolang er nog maar 3 a 4 gezonde bladeren aanzitten.

Ik heb mijn anubias ooit eens in 10 kleine stukjes geknipt en het kwam de groei eerder ten goede. Het stimuleert te plant nieuw blad aan te maken.
 
Uiteindelijk heb ik alle Anubia's weg kunnen gooien.
De wortelstokken verslijmden helemaal en de blaadjes lieten spontaan ( met steel) los.

Ongeveer een maand geleden heb ik het toch nog eens geprobeerd met een grote Anubia's,.. maar helaas,.... ook deze Anubia's kreeg dezelfde verschijnselen.
Blaadjes met steel lieten los.
Het leek wel of de wortelstok verrot was,.. helemaal zacht en week.

Heb nu nog twee Anubia's nana mini in mijn aquarium en een heel klein exemplaar van de Anubia barteri.
Deze lijken nergens last van te hebben, zo op het eerste gezicht.
Ze zijn allemaal op hetzelfde stuk hout vastgebonden met visdraad.

Hopelijk redden deze drie exemplaren het wel.
 

Terug
Bovenaan