Wat is er nieuw

Soorten buffelruggen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Weet iemand welke soorten buffelruggen er allemaal zijn?
Kan er niet veel over op het internet vinden..

De meesten (ik ook) noemen ze gewoon ranchu, maar volgens mij zijn mijn vissen ook geen echte ranchus.. Ranchu hebben echt zo'n grote wen, maar de meest verkochte buffelruggen hebben nauwelijks een wen.

Voor zover ik weet, is een buffelrug ook wel een eiervis/eggfish, wat staat voor een sluierstaart zonder rugvin. En dan heb je nog ranchu (grotere wen) en lionchu (nog grotere wen).
(Ik kan het verkeerd hebben hoor)

Weet iemand hier meer vanaf? Vind de vissen erg leuk en wil me graag wat meer verdiepen in de soorten. 😀

Dat de vissen in winkels zo weinig wen hebben komt door slechte kweekomstandigheden en vervolgens slechte huisvesting. Bij goede verzorging gaat de wen vanzelf groeien.

Buffelrug is een door Nederlanders verzonnen handelsnaam. Ik heb ze ook weleens onder de naam pompoenvis te koop zien staan, maar het zijn Ranchu.

Oke dat zou inderdaad een goede verklaring kunnen zijn ja! Want als je ranchu intikt bij google krijg je van die prachtige vissen (deze zie je nooit in dierenwinkels).
Ik heb mijn oranje ranchu (kan even geen foto uploaden maar staat wel in mijn album) nu een jaartje maar de wen groeit niet echt hard..
Zou het een goed idee zijn om voer te kopen speciaal voor de wen groei? Zou dit helpen? Heb wel eens gelezen over Hikari voer speciaal voor wengroei..

Als ik dan kijk naar anderen op dit forum, hebben hun vissen een prachtige wen (jou, Jones, oranje oranda bijvoorbeeld) en die van mij hebben dat niet echt. Nou begint mijn oranda wel steeds meer wen te krijgen, maar langzaam.. Zou dit voer helpen dan? Wat denk jij?

Want voor zover ik weet krijgen ze prima verzorging bij mij, dus daar zal het (voor zover ik weet) niet aan liggen.

Eiwitrijk voedsel kan de wengroei op gang brengen, bijv. diepvriesvoer of gedroogde artemia. Staar je niet blind op die grote wennen want de vissen hebben er wel last van. Bij Ranchu's valt dit gelukkig wel mee, maar bij Oranda's zou ik eerder adviseren om wengroei te beperken i.p.v. versterken. Mijn oranje Oranda is eigenlijk maar een zielig ding om te zien. De wen is voor zijn ogen gegroeid dus hij ziet bijna niets meer, doordat de wen zo groot is zwemt hij regelmatig tegen dingen aan en het gevaarte 'vangt' zweefvuil wat voor kleine ontstekingen en schimmel zorgt. Daarbij worden vissen vaak hangerig als de wen ineens begint te groeien, dus het zal vast een hoop energie kosten. HQ vissen hebben gewoonlijk minder en vooral een meer gebalanceerde wengroei (beter verdeeld over de kop i.p.v. een grote bol) dan dierenwinkelvisjes.

Er is ook een genetische factor en als jouw visje niet de genen heeft voor veel wengroei zal hij dit ook niet krijgen.

Oke bedankt voor je reactie! Artemia krijgen ze 3x in de week dus wie weet groeit hun wen nog een beetje.
En nu je het zo verteld over de grotere wennen, klinkt het inderdaad ook best wel sneu ja.. dan zal ik er niet meer aan gaan doen om de wen groter te krijgen.. als het voor de ogen groeit is het ook sneu ja. Had wel eens gelezen over het knippen van de wen (misschien iets voor jou Oranda dan? Je weet hier ook vast al wel vanaf..)

Zit er inderdaad ook al een tijdje aan te denken om een mooie HQ ranchu te halen (een witte), vind die zo prachtig! Over een tijdje krijg ik een nieuwe bak, dus meer ruimte voor visjes! Dus wie weet vind ik dan een mooie 🙂 Is alleen lastig om de HQ vissen te krijgen hier in het noorden, de meesten zitten in het midden van het land.

Als mijn Oranda naar de vijver gaat knip ik zijn wen zodat hij zich goed kan ori�nteren in de nieuwe omgeving. Daarna mag het weer aangroeien. Het is een vrij grote ingreep, het dier moet verdoofd worden en er kan een hoop fout gaan dus ik doe het alleen als het echt nodig is.

Besef je dat HQ meer eisen stelt dan lage kwaliteit dierenwinkel visjes. Zij zijn in erbarmelijke omstandigheden opgegroeid en hebben dat overleefd. Daardoor kunnen ze meer hebben. Ik heb al vaak gezien dat als in een bak een ziekte uitbreekt de HQ's niet meer te helpen waren terwijl de lage kwaliteitsvissen grotendeels overleefden. Ziek = 99% kans dood bij HQ's.

Ja ik had het van Miss-Poodle gelezen hoe ze de wen knipt, respect hoor! Ik weet niet of ik het aan zou durven.. In ieder geval succes ermee met knippen, als ie naar de vijver gaat! 🙂

En bedankt voor je advies over de HQ vissen, dit wist ik niet.. Toch nog maar even 2x over nadenken dus of ik wel zo'n vis zal nemen dan.. Misschien kan ik dan inderdaad toch beter een mooie witte ranchu in de dierenwinkel halen.

Ohh handig! Dankjewel! Hier staan een heleboel verschillende soorten op 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan