Wat is er nieuw

Speciaal garnalenvoer nodig of niet?

grimoire

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2014
Het gaat om vuurgarnalen

Ik heb een bak waar voldoende plantenrestjes zitten en een beetje alg groeit aan de zijkant

Soms krijgen de garnalen een stukje tomaat, komkommer, of paprika. Ook pasta zijn ze gek op. Ik haal het er tijdig uit uiteraard.

Er zitten allerlei plantjes en mos in

Is dit voldoende of moet je ook echt bijvoeren met speciaal garnalenvoer?
Ik vraag dit me af omdat ze zich niet voortplanten...

Heb je alleen garnalen of ook vissen? Als je ook vissen hebt, dan hebben ze genoeg aan de restjes visvoer die naar de bodem zinken. Anders zou ik toch wel wat voeren met garnalenkorrels.

En wat voor garnalen zijn het dan ? Overigens ben ik er vanovertuigd dat korrels nooit noodzaak zijn ik heb nog nooit in een sloot of plas een korrel shop gezien.

Zie de eerste regel 😉

Dat dacht ik ook, maar toch even checken
Misschien hebben ze wel te weinig licht ofzo want ik heb er geen lamp boven
Verder lijken ze gewoon lekker hun ding te doen

Als je verder niks voert zou ik zeker wel wat aanschaffen want ze hebben wel alle voedingsstoffen nodig denk ik en alleen groente is ook erg beperkt.

alleen helemaal in het begin.zijn ook wel enkele kleintjes maar niet naar verhouding want er waren helemaal in het begin wel 3 zwanger.

voer alleen bij met wat groente en pasta.

verder is er een soort grindsubstraat op de bodem (met wat modder er tussen uitdepot), wat alg op de zijkant van de bak en een pot met moerasplanten waar ze regelmatig in de aarde wroeten. redelijk gevarieerde omgeving en dus zeker niet schoon wit grind en alleen wat plantjes wat je vaak ziet (dit is een mini vijvertje met bruissteen)

misschien toch maar bijvoeren...

Ok is die plantenbakvijver iets 😉 ik denk zelf niet dat het aan de voeding zal mankeren want ze vreten alles en je geeft ook nog zelf bepaalde dingen.
Zal waarschijnlijk toch een teken zijn dat de waarden niet in orde zijn,weet je die toevallig?

nee geen idee...
misschien eens met een beetje water langs de aquariumwinkel dan.

heb ze ook wel eens een spirulina tabletje gegeven (voor menselijke consumptie, maar 100%spirulina) maar daar hadden ze niet heel veel interesse in. vermoed ook eigenlijk wel dat ze genoeg eten wan ze groeien wel duidelijk.

Ik heb van die garnalen korrels dat voer zegmaar en me garnalen kijken er niet naar om dus weet niet of alleen mijn garnalen zo kieskeurig zijn weet ik niet maar voer ze niks alleen de betta die erin zit en daar doen ze het goed op regelmatig zwangere dus het is niet echt nodig denk ik.

Hoeveel zijn het er eigenlijk? Hoe meer het er zijn, hoe groter de kans op kweek. en genoeg mannetjes en vrouwtjes?
Hier gaan ze altijd 'aan de gang' na een flinke waterwissel met wat kouder water dan dat in de bak zit (ca 4 /5 graden kouder)
Kleine garnaaltjes zijn z� klein, dat je ze nauwelijks ziet....

Ze eten hier van alles (ik voer vrij divers ivm visbestand), maar ze krijgen af en toe wel korrels.
Denk niet dat het nodig is om speciaal bij te voeren.

Mijn vuurgarnalen krijgen dagelijks Sera garnalenvoer en daarnaast nog groente (broccoli/bonen/wortel/paprika/tomaat/komkommer/courgette/spruitjes). Niet alles tegelijk natuurlijk.
Ze kweken als gekken. Temperatuur is ongeveer 23 graden en het licht staat zo'n 10/12 uur aan.

Hier kamertemperatuur dus 19,5' in mijn geval, probeer met een waterwissel niet superkoud water in te doen, maar misschien eens proberen (zonder warm bij te mengen uit de kraan)

Zijn er iets meer dan 20 stuks overigens

ik wissel bij de garnalen ook verschillende soorten groente af met korrels.
of de korrels echt nodig zijn weet ik niet, maar afwisseling in het voer is sowieso niet verkeerd.

grimoire zei:
Hier kamertemperatuur dus 19,5' in mijn geval, probeer met een waterwissel niet superkoud water in te doen, maar misschien eens proberen (zonder warm bij te mengen uit de kraan)

Zijn er iets meer dan 20 stuks overigens

In dat geval zou ik het water wel warm mengen bij de kraan.
Eerder heb ik eens gelezen op dit forum, dat garnalen moeilijker kweken op kamertemperatuur, al doen ze het wel.
Ik heb ze zitten in ca 24 graden, dus dat is een andere situatie.

Dus doe maar geen koud water wissel.....
Qua voeding doe je het helemaal goed, dus daar lijkt me niks mis mee.

natuurlijk wel zodat als je uitsluitend groen zou voeren er een tekort aan bv eiwit zal ontstaan bij een alleseter

Pasta, algen, en micro organismen die ze eten bevatten ook eiwit toch?

Moeten vuurgarnalen niet warmer dan 19.5 graden? De reden om CRS en Vuurgarnalen niet bij elkaar te houden zou zijn dat vuurgarnalen hogere temperaturen nodig hebben(en sneller kweken). Aangezien er bij jou niks kweekt zou ik een verwarmingselement kopen en een potje garnalen voer, voor die 6 euro voor een potje voer kan je dat maar beter uitsluiten.

De temperatuur maakt voor vuurgarnalen bijzonder weinig uit. Met die 19,5 graden C. is weinig mis.

Die garnalen van mij geef ik gewoon vlokkenvoer...ze vinden het helemaal geweldig om een vlokje te graaien...voer helemaal niks bij...af en toe een schijfje komkommer en daar moeten ze het maar mee doen 🙂

Suc6

Eiervlek lijkt de laatste week steeds duidleijker van kleur te worden geel of groen afhankelijk van de garnaal. Misschien gaat het de foede kant op 🙂

Inmiddels een garnaal met eitjes gespot 😀

Ze vinden gedroogde blaadjes van appelboom, bessenstruik of druif lekker lijken ze helemaal op te heten behalve de nerf

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan