Wat is er nieuw

Speciaalbak met verschillende apistogramma's?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JosVermeulen
  • Startdatum Startdatum
J

JosVermeulen

Guest
Ik vroeg me af of het mogelijk is om in een Rio 240 of soortgelijk verschillende apistogramma's (of andere dwergcichliden) bij elkaar te houden, want ik vind deze beestjes echt interessant gedrag vertonen (en ze zijn natuurlijk ook mooi). Of is dit echt helemaal niet mogelijk?

Als je meer dwergjes wilt dan een koppel/trio kun je grofweg twee dingen:
- koppel/trio van de ene soort, koppel/trio van de andere soort
- groepje van ��n soort
Ligt een beetje eraan wat je voorkeus is.

Bij het eerste is doorgaan verstandig verschillende broedwijzen te combineren:
holenbroeder (bv. Apistogramma) <> substraatlegger (platte oppervlakten) (bv. Mikrogeophagus) <> substraatlegger (verticale oppervlakten (bv. Dicrossus)
Qua agressie is het ook nog zaak goed op te letten, niet alles combineert lekker.

Bij het tweede is het zaak de groep te kopen als jonge dieren en tegelijk in de bak te introduceren. Het lijkt erop dat dit de kans op succes aanzienlijk verhoogt.

Even een paar basics.

~ Ivo

Bedankt voor de info Ivo!

Die tweede optie van Ivo is een leuke. Verschillende soorten is natuurlijk leuk om te zien, maar bij een groepje van ��n soort zal je veel leuker gedrag zien. Ik had zelf een groepje van 7 Dicrossus, en tussen de vissen onderling gebeurt er veel meer, het ene moment zwemmen ze als een groepje door de bak, het andere momemt hebben de mannetjes weer 'ruzie' om de vrouwen. Door uitval is het nu een normaal harem geworden, maar het is nu minder interessant om naar te kijken.
Houd er bij beide opties alleen wel rekening mee dat het een geschikt (rustig ) soortje is en dat je genoeg schuilplekkken en zichtbrekers hebt. En wat Ivo al zij, tegelijk plaatsen. (Dat is bij een groep heel belangrijk, maar ook bij meerdere soorten is het m.i. ook aan te raden).

Daarnaast moet je zien te voorkomen dat ze onderling gaan kruisen. De mannetjes van de Apistogramma's zijn goed van elkaar te onderscheiden, bij de vrouwtjes is dit af en toe veel lastiger. Ze lijken dan sprekend op de vrouwtjes van de andere soort.

Verschillende Apistogramma's houden zich veel op in de onderste waterlagen. Door de beperkte breedte van 40 cm van een Rio 240 is dit iets omrekening mee te houden. Ook heb je leuke mogelijkheden voor de bovenste waterlagen van het aquarium. Een flinke groep Nannostomus marginatus kan ik je aanraden.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja het is mogelijk.Het kan goed gaan, maar ook fout. Om dat laatste te voorkomen denk ik ook dat de kans op slagen een stuk groter is als je alle vissen in ��n keer in de bak doet, het liefst jong, maar dat wil niet altijd lukken de winkels.

Zelf zou ik geen aanwezige en dominante Apistogramma combineren met een rustige Apistogramma.
Rustigere soorten zijn dan niet opgewassen en zullen grauw worden en stress hebben met alle gevolgen van dien.

Maar wil je alleen Apistogramma's? Want als het gaat om de broedwijzen, zou je er over kunnen denken om dan naast je holenbroeder te combineren met een andere dwergcichliden die substraatleggers zijn.

En ik kan het beamen dat je met een groepje dwergcichliden van ��n soort ook erg leuk gedrag ziet. Ik heb zelf een groepje Mikrogeophagus altispinosus. Het leukste er van is dat ze soms met zijn allen door de bak zwemmen en naar eten zoeken. Af en toe zetten ze de kieuwen even tegen elkaar op. In het begin wilde ze nog wel eens met elkaar 'bekvechten', maar dit hield na een week op.

Maar je hebt nu al Apistogramma cacatuoides. Zelf beschouw ik die als toch wel een agressievere Apistogramma. Als je nu nog een andere Apistogramma er bij plaatst, dan denk ik dat het een slecht einde gaat hebben.

Heb zelf tijdelijk 3 jonge cacatuoides vrouwtjes bij mijn altispinosus gezet. Het was al snel te zien dat ze er geen moeite mee hebben om de veel grotere altispinosus te intimideren. Cacatuoides zou ik zelf niet zo snel durven te combineren met andere bodembewoners.

Bij Apistogramma's inderdaad opletten voor kruisingen. Combineer in ieder geval n��it soorten uit dezelfde species group of complex.
- Apistogramma Species List By Species-Groups/Complexes August, 2011
- Apistogramma Fish Profiles

En zonder dat kruisingsgevaar is er nog het verschil in agressie. Eigenlijk heb jij bij elke combinatie dat er ��n agressiever is als de ander, al is het maar een beetje. In een 120cm bak zou ik zelf er niet aan beginnen twee Apistogrammasoorten te combineren, vandaar ook de opties die ik eerder noemde.

~ Ivo

Jij hebt nu toch 3 soorten dwergcichliden, Mascha&Ivo? Hoe verloopt dat?

De Dicrossus hebben een tijd apart gezeten. Inmiddels is er nog maar 1 vrouw over. (Ze waren al flink op leeftijd allemaal, groeiden krom, werden sloom).

Anyway, de combinatie tussen Dicrossus filamentosus en Mikrogeophagus ramirezi verliep vlekkenloos. Ondanks dat het beiden substraatleggers zijn. Daarom ook dat onderscheid tussen het platte en verticale oppervlak. Nesten op nog geen 40cm afstand van elkaar leverden geen enkel probleem op. Wel een fraai schouwspel.

Nu hebben we de Apistogramma agassizii en Mikrogeophagus ramirezi. Dat is nog even afwachten, want de agassizii zijn nog klein dus nog geen nestjes. De agassizii zijn wel de baasjes, maar dat kan met een nest van de ramirezi misschien zomaar veranderen.

Er is een forumlid geweest die had in een extreem volgeplante en volgebouwde meterbak een koppel M. ramirezi, een trio Apistogramma baenschi en een trio Dicrossus filamentosus. Niet dat ik dat zou aanraden, maar het kan wel goed gaan. Niet in de laatste plaats vanwege het combineren van de broedwijzen, denk ik.

~ Ivo

@visstick, dit is nog geen project voor nu hoor.

Weinig aan toe tevoegen en tuurlijk bij de ene kan de combinatie goed gaan dat wil niet zeggen dat hij bij jou goed gaat. Elke vis heeft weer zijn karakter maar ben wel eens zeker in zo n maat aquarium lijkt het me het handigste als je voor soorten gaat met een andere broedwijze.

Ik zelf ga ook 2 dwerg cichliden combineren al is dat natuurlijk in een veel groter aquarium dus niet te vergelijken ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen qua combi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan