Speciekuip als vijver?


R

Reitse1266

Guest
Wij hebben al een vijver met vis, maar daar komt steeds een reiger bij, dus we willen op een iets beschuttere plek een 2e vijver voor vissen aanleggen, maar wel volledig bovengronds. Is een gewone speciekuip hier geschikt voor? Zo niet, weten jullie alternatieven?
 
ja kan zeker!

Wordt veel gedaan als soort van waterpartij :)
 
Zou een standaard Vijverberg daar ook sterk genoeg voor zijn? Dat is namelijk wel zo mooi.
 
Gewone speciekuip heeft weinig inhoud dus je zult er niet veel vis in kunnen doen. En let op de plek, boven de grond en door de zwarte kleur warmt het water in de zon snel op.
 
Das groter dan de speciekuip (90 liter) waar ik aan zat te denken :D
 
Waarom een speciekuip,reigers zijn slimme vogels,deze gaan op de dakrand of de dakgoot staan en kijken naar beneden en zien allerlei leuke kleuren van vissen,in dit geval in een speciekuip als de reiger land op de speciekuip-rand,,dan is het voor hem makkelijk voer want de speciekuip is niet echt diep en voor hem of haar goed bereikbaar.

Ik zou de vijver beter beschermen tegen reigers,daar zijn mogelijkheden voor.

En zoals eerder verteld in een vorig antwoord,een speciekuip kan te snel opwarmen vanwege de kleine waterinhoud.
 
Ik heb in het verleden ook al regelmatig bezoek gehad van de reiger.
De volgende dingen heb ik aangepast wat er mogelijk voor gezorgd heeft dat hij nu een paar deuren verder gaat eten.
Ik laat het water niet meer in de vijver kletteren maar net onder het waternivo.
Aan de zijkanten een struikeldraad
In de vijver een reigerschrik in de vorm van een reflecterende zilverkleurige bal met 2 grote afbeeldingen van een oog.
En een net boven de vijver wat ik naar behoefte in hoogte kan veranderen.

Probeer eerst eens je huidige vijver iets aan te passen
 
Ik houdt al jaren sub-tropische vissen zomers in speciekuipen. Dan is het snelle opwarmen juist een voordeel.
 
Heb al jaren een speciekuip van 90 liter in mijn tuin, half zonnig. staat op de bodem en er wonen 5 goudjes een paar kikkers en ik denk een salamander in.
Heb grof gaas met hokjes 2.5 x 2.5 cm erover liggen, je kunt alles goed zien en de reiger die kan er niet aan. Daar zorgt overigens ook een schrikdraadje voor dat erlangs is gespannen voor MIJN katten.
 
WP_20170514_10_01_28_Pro_LI.jpg


Dit is m
 
Ik heb al schrikdraad geplaatst, hielp niet, visgraat gespannen boven de vijver, hielp niet. We hebben ook zo’n bol, helpt ook niet.

Ik heb een goede plek voor de kuip waar de reiger er haast niet niet bij kan, half onder een klein dakje van ik denk ong. 1 meter 40, zodat de reiger er haast niet bij kan. Het staat ook op een beschut plekje, die je van bovenaf bijna niet ziet.

We nemen geen normale speciekuip, maar zo’n rechthoekige vijverbak van 380 liter.
 

Terug
Bovenaan