Spirulina voer


16035500551084286223974846333569.jpg

16035500818795135265894858569849.jpg
 
En hoe ga je dat toedienen?
Dit ga ik enkel voor de sturi jong beetje in een bakje erin gooien.

Maar je kan volgens ons oude bekende vriend Bertus ook met een soort gelatine mengen ofso. Meende ik te weten dat hij dat gebruikte.
 
Zoek niet naar het ultime spirulina voer, dat is er niet, doe het met wat er te koop is en geef dit aan de vissen.
 
Zoek niet naar het ultime spirulina voer, dat is er niet, doe het met wat er te koop is en geef dit aan de vissen.
Wie vraagt naar de ultieme spiruluna voer?
 
Niemand, maar de eindeloze discussie over simpel en goed droogvoer?.
 
het perfect uitgebalanceerde voer is anders voor iedere vissoort in ieder seizoen en iedere levensfase. Dus vind je dat niet in 1 potje.
afwisseling is het beste wat je je visjes kunt geven.

ook individuele ingrediënten zijn niet zo heel veel zeggend. In essentie heeft een vis gewoon zijn voedingstoffen nodig, in de van aminozuren(eiwitten), vetzuren, mineralen, vitaminen, ballaststoffen etc. en die in redelijke verhoudingen. of een bepaald aminozuur in het dieet nou uit algpoeder, of vismeel, of schaaldieren of peulvruchten komt doet er niet zoveel toe. Zolang het maar in het dieet zit.

puur is spirulina ook geen uitgebalanceerd dieet. Als Mbuna's bloat krijgen ligt dat niet aan verkeerde sprirulina vlokken maar aan een onvoldoende gevarieerd/gebalanceerd dieet.

kwa droogvoer ben ik altijd fan van Bassleer. vooral omdat zijn visie op aquariumhouden mij aanstaat. Daaromheen probeer ik alles wat de vissen willen eten afwisselend te voeren. Bij de ene vis is dat lastiger dan bij de andere.
 
Niemand, maar de eindeloze discussie over simpel en goed droogvoer?.
Naja Bert ik zie het anders. Maar hoezo eindeloze discussie. Volgens mij is dat niet aanwezig hier en zal er ook niet komen. De vraag is niet welk de beste is maar hij wilt weten welk spirulina gebruikt wordt. Eigenlijk indirect wel. Maar goed elk vraag over een product wilt iedereen de beste hebben.

Wat is goed? De ene zweert bij bassleer en de andere bij Tetra voeding. Ieder zijn mening.
 
Ik voer al vele jaren de spirulinaversie van jbl , dat bevalt me heel goed .
Aandeel spirulina is 25 procent volgens mij .
Alle vissen eten dat gretig , zowel zoetwatervissen als zoutwatervissen .
 
Nouja dat dus ook

Spirulina vlokken... met 6% spirulina

zijn ook soorten die beweren 36-40% spirulina te bevatten, maar gaat mij eigenlijk ook om de rest van de bijproducten ect.

maar dacht wellicht had iemand hier ervaringen met diverse soorten spirulina voeders.

Spirulina is een dure grondstof dit verklaard ook dat voer met een hoger percentage spirulina duurder is. Vlak voor de coronacrisis heb ik een bezoekje gebracht bij een grote visvoer fabrikant en zij gaven daar aan dat spirulina de duurste grondstof is die ze daar gebruiken. De bijproducten zullen hoofdzakelijk ook plantaardige producten zijn, bijvoorbeeld granen. De samenstelling van de producten moet wel na te vragen zijn, het is namelijk wettelijk verplicht dit te vermelden. Het is niet verplicht om de gebruikte hoeveelheid te vermelden alleen moet het op volgorde staan van meest gebruikt naar minst gebruikte ingrediënt.
 
zonder gekheid, ik haal gewoon spirulina en chlorella bij de supermarkt en maak er mijn eigen geleivoer van met nog wat andere ingredienten.

mag ik vragen hoe je dat dan verder in elkaar steekt?

Zoek niet naar het ultime spirulina voer, dat is er niet, doe het met wat er te koop is en geef dit aan de vissen.

Zoek ook zeker niet naar het ultieme spirulina voer, maar een beetje achterliggende ideeën van gebruikers & fabrikanten achterhalen is toch niet zo vreemd?

het perfect uitgebalanceerde voer is anders voor iedere vissoort in ieder seizoen en iedere levensfase. Dus vind je dat niet in 1 potje.
afwisseling is het beste wat je je visjes kunt geven.

ook individuele ingrediënten zijn niet zo heel veel zeggend. In essentie heeft een vis gewoon zijn voedingstoffen nodig, in de van aminozuren(eiwitten), vetzuren, mineralen, vitaminen, ballaststoffen etc. en die in redelijke verhoudingen. of een bepaald aminozuur in het dieet nou uit algpoeder, of vismeel, of schaaldieren of peulvruchten komt doet er niet zoveel toe. Zolang het maar in het dieet zit.

puur is spirulina ook geen uitgebalanceerd dieet. Als Mbuna's bloat krijgen ligt dat niet aan verkeerde sprirulina vlokken maar aan een onvoldoende gevarieerd/gebalanceerd dieet.

kwa droogvoer ben ik altijd fan van Bassleer. vooral omdat zijn visie op aquariumhouden mij aanstaat. Daaromheen probeer ik alles wat de vissen willen eten afwisselend te voeren. Bij de ene vis is dat lastiger dan bij de andere.

Toch zijn er legio, maar echt legio "aquarianen" die het hele jaar door alleen uit het potje Tetra vlokvoer voeren, en ook die vissen zijn gezond.
dus in dat ene potje zouden toch veel van die voedingstoffen moeten zitten.

Afwisseling is zeker goed, dat zal je mij ook niet zien ontkennen (1 diepvries la vol, en op de koelkast staan allerlei potjes droogvoer).
Toch ben ik geneigd om dat ene potje sneller en vaker te gebruiken (zie het als "hoofdvoer"), en dan zou ik zeggen: pak dan ook het "beste" wat je pakken kan.

Had het in mijn vorige post ook niet over Mbuna's hoor, maar over de uitermate gevoelige Tropheus soorten uit t Tanganyika meer.
Zover ik begrijp zeer gevoelig voor het voer wat ze krijgen, even het verkeerde voer en bloat... daarom ook mijn opmerking: ergens moet er dan toch verschil zitten.

Bassleer, ik ken het en ooit wel is gevoerd maar nog nooit echt in verdiept, zal t is doen!


Spirulina is een dure grondstof dit verklaard ook dat voer met een hoger percentage spirulina duurder is. Vlak voor de coronacrisis heb ik een bezoekje gebracht bij een grote visvoer fabrikant en zij gaven daar aan dat spirulina de duurste grondstof is die ze daar gebruiken. De bijproducten zullen hoofdzakelijk ook plantaardige producten zijn, bijvoorbeeld granen. De samenstelling van de producten moet wel na te vragen zijn, het is namelijk wettelijk verplicht dit te vermelden. Het is niet verplicht om de gebruikte hoeveelheid te vermelden alleen moet het op volgorde staan van meest gebruikt naar minst gebruikte ingrediënt.

Zo'n vermoeden had ik al, althans de prijs van spirulina voer ligt doorgaans hoger dan zijn tegenhangers.
Maar dank voor deze info, top!
 
mag ik vragen hoe je dat dan verder in elkaar steekt?

Voor slakken en garnalen (werkt ws ook voor algenetende vissen) Heel simpel algenpoeders mengen met water, er een platte kiezelsteen mee beschilderen, op laten drogen. ( ik steek het in de oven op 50 graden, gaat wat sneller.) Voordeel is dat je de stenen droog en afgesloten prima kunt bewaren een paar keer per week zet ik een paar van die stenen in de bak.

voor de vissen maak ik gelei alla repashy, Pleur er van alles in:
1 de hoofdmoot: Groenten als paprika, sla, spinazia, erwten,paardenbloembladeren, brandnetelblad etc
2 in mindere mate: hoogwaardige voedselbronnen: spirulina, chlorella, (water)insecten e.d. (eventueel zou je er vis/schaaldieren of droogvoer door kunnen gooien) omdat ik het als extra voer gebruik stop ik er niet teveel van dit soort zaken in, de vissen hoeven niet vetgemest te worden.
3 kleine beetjes: extra voor gezondheid/kleur: Fulvinezuur, knoflookextract*, Gemberextract*, Rozenbottelextract* kurkuma, Haematococcus pluviatus. Sommige gooien er vitamine complexen e.d. door, dat zou ik niet doen vanwege het grote risico dat je overdosseert met averechtste effecten. het groenvoer aandeel zou meer dan genoeg vitamines moeten geven * deze kun je ook overvoeren, knoflook kan heel goed helpen tegen darmparasieten bijv, maar teveel irriteert de slijmvliezen in het spijsverteringskanaal. Houd het dus echt bij extract en ga niet hele tenen knofloof in je visvoer stoppen.


Toch zijn er legio, maar echt legio "aquarianen" die het hele jaar door alleen uit het potje Tetra vlokvoer voeren, en ook die vissen zijn gezond.
dus in dat ene potje zouden toch veel van die voedingstoffen moeten zitten.

Afwisseling is zeker goed, dat zal je mij ook niet zien ontkennen (1 diepvries la vol, en op de koelkast staan allerlei potjes droogvoer).
Toch ben ik geneigd om dat ene potje sneller en vaker te gebruiken (zie het als "hoofdvoer"), en dan zou ik zeggen: pak dan ook het "beste" wat je pakken kan.

Had het in mijn vorige post ook niet over Mbuna's hoor, maar over de uitermate gevoelige Tropheus soorten uit t Tanganyika meer.
Zover ik begrijp zeer gevoelig voor het voer wat ze krijgen, even het verkeerde voer en bloat... daarom ook mijn opmerking: ergens moet er dan toch verschil zitten.

Bassleer, ik ken het en ooit wel is gevoerd maar nog nooit echt in verdiept, zal t is doen!

het grootste deel van de tijd is voedsel in de natuur enorm schaars, zelfs in periodes van overvloed is de concurrentie enorm wat alles moet dan voortplanten, reserves opbouwen etc. Vissen zijn in de natuur dan ook het grootste deel van de dag opzoek naar eten, of aan het eten.

in het aquarium krijgen vissen in een paar minuten tijd voldoende voedingstoffen binnen voor de hele dag. Lekker makkelijk, en vissen (mits goed verzorgd) worden in het aquarium ouder, groter en brengen meer jongen voort dan in de natuur. Op hoofdlijnen is visvoer dus fantatisch spul, en op hoofdlijnen zijn alle droogvoeders van verschillende merken ook heel erg hetzelfde. Neem een aantal standaard gezelschapsbakkorrels en de lijst met ingrediënten is vergelijkbaar, de gehaltes aan eiwitten vetten as etc liggen dicht bij elkaar. En of 52% ruw eiwit,nou beter is dan 54% ruw eitwit, of juist niet.... wie zal het zeggen.

Dan krijg je natuurlijk de speciaalvoeren, met allerlei toevoegingen en gericht op specifieke soorten. Heb geen illussies daar zit een behoorlijk aandeel productdifferentiatie en markteting bij. En volgens de geleerden wil de europese consument nou eenmaal, natuurlijk, gezond en groen. Dus alles wat daarmee geassocieerd wordt is goed. en wordt op het potje geplakt.
Andere culturen andere marketing. dus neem het met voldoende scepsis.

toch zit er vaak wel ergens iets onder wat best reëel is. 2 dingen die ik eruit zou willen pikken:

1 de koolstof - stikstof ratio is bijvoorbeeld belangrijk voor de microbiotische samenstelling in de darm. kort gezegd vergroot een hoog percentage eiweit (en dus stikstof) de kans op veel slechte microben in de darm met uiteindelijk infecties tot gevolg. Omdat het percentage eiwit in het aquarium dieet vaak hoger is dan in de natuurlijk dieet. valt er dus best iets te zeggen voor extra groenvoer/ballaststoffen, probiotica en prebiotica, etc.

2 de knoflook extracten en allerlei andere plantaardige extracten hebben best een wetenschappelijke basis in de aquacultuur. Er is allerlei onderzoek waaruit blijkt dat verschillende planten kunnen helpen bij het voorkomen en bestrijden van infectieziektes, reduceren van stress etc in viskwekerijen voor consumptievis. Dat is geen bewijs dat het in het aquarium ook werkt, maar tis best het proberen waard lijkt mij.

In het kader van je verdiepen in Bassleer:
 
heb zelf gister ook effe een potje spirulina gehaalt bij ah vriend van me gaat een hele lepel naar binnen werken folgens mij is da echt ranzig hahaha . ik gooie een kleine beetje bij me sulawesi garnalen zag ze er niet echt op reageren zo ver
 
Ken ik en prima voer, maar is het kwalitatief gezien ook evenredig/beter/slechter dan bijvoorbeeld Spirulina vlokken van bijvoorbeeld Tropical.



Tot nu toe heb ik nog niet heel veel succes met mijn Midden Amerikanen en Repashy...
Heb nu een groep zwemmen die hoofdzakelijk van groenvoer leeft, dus wellicht....

Beetje laat, maar toch..

Als het je puur om de vlokken gaat, dan zijn de vlokken van voervoorvis.nl (https://www.voervoorvis.nl/aquarium-visvoer/vlokken-visvoer/) precies dezelfde als van Tropical. Alleen bij Tropical heb je nog keuze uit veel meer soorten natuurlijk.
 
Ik ken spirulina uit de vogel wereld, het wordt een alg genoemd maar is eigenlijk een cyanobacterie. Vaak wordt het door mensen gebruikt vanwege de antioxidanten en vetzuren die erin zitten.

In de vogelwereld wordt spirulina veel gebruikt vanwege het betacaroteen wat erin zit, dit helpt bij het opkleuren van de vogels.

Uit onderzoek blijkt dat deze bacterien makkelijk zware metalen aan zich binden. Voor mensen vaak in onschadelijke concentraties. Ik weet niet welke concentraties giftig zijn voor vissen, maar misschien kan ik dat nog wel achterhalen.

Verder blijkt dat in het meeste water waarin spirulina wordt gekweekt microsystis bacterien (een ander soort cyano bacterie) voorkomen die de giftige stof microsystine uitscheiden. Deze stof wordt ook terug gevonden in de meeste spirulina producten. welke invloed deze op levende have heeft, weet ik nog niet. Wordt wellicht vervolgd 👍
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan