Spons filter dilemma


T

Tilw

Guest
Middag!

Nieuw hier en überhaupt het wereldje forums ( corrigeer gerust waar nodig)

ben sinds kort over op juwel 125 rio. Visbestand van 5 tetra’s ; 5 corydoras komen nog 10 otocinclus bij (hopelijk) en garnalen... maaaaar zoals ik overal lees worden de garnalen opgegeten door de filter.. hier dus ook 🤦🏻‍♀️

nu dus in dilemma over een spons filter.. is dat genoeg voor het aantal liters en de bewoners of ga ik dan tekort komen?
 
Wat voor filter heb je nu?
Vaak kan je bij gebruik van een extern filter een shrimpguard gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tilw
En wil geen extern filter want kan dat niet kwijt 🤷🏻‍♀️
 
Persoonlijk zou ik deze dan vervangen voor een extern, ben je die grote filterbak ook gelijk kwijt uit je bak.
 
Of ze worden opgegeten of vooral feest vieren daarbinnen is de vraag. Mijn filter zit iig vol met kleintjes en grote units die zich daar in het donker uiterst vermaken. Als ik de pomp uitzet en vijf minuten later weer aan doe, schieten er tientallen babies uit de filtertuit en is het feest voor de vissen.
Je kan verders altijd filtersponzen Of watten toevoegen. Gewoon zo’n groot ding voor vijvers op maat knippen, ben je voor een paar euro klaar. Of extra sponzen bestellen via juwel.nl als je dat liever hebt. Zelf vind ik het fijn de nitraat spons en de kool spons te vervangen want deze halen bepaalde stoffen uit het water die planten nodig hebben om te groeien en zodoende kan je algen krijgen.
groetjes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tilw
dat van dat feestje hoopte ik idd ook, helaas 😔
 
Dit was degene die ik op het oog had overigens

 
Een sponsfilter is meer dan genoeg voor jouw aquarium. Het biologisch filtering vermogen van een sponsfilter is echt gigantisch en daar hoef je je niet druk om te maken. Mechanisch zijn ze wat zwak dus wellicht ga je wat meer zweefvuil zien. Toch zijn sponsfilters in Nederland nog niet echt populair. Waarom weet ik ook niet precies maar in mijn kweekrek bakken (ook allemaal 80cm bakken) gebruik ik alleen maar sponsfilters (deze) en dat bevalt prima.

Een nadeel is dat je een luchtpomp nodig hebt en dat die soms nogal eens wat lawaai kunnen maken. Het voordeel is het super lage stroomverbruik, een luchtpomp is voldoende voor meerdere sponsfilters.
 
ik heb zelf ook aquael mini en het nadeel dat ik ondervind door de hoge stroming veel vuil in de spons filters waar die bob maxi niet zoon sterke stroming heeft en groot deel op de grond valt door slakken/garnalen woord gegeten en dan makelijk dat vuil weg te halen is
 
  • Leuk
Waarderingen: Tilw
Een sponsfilter is meer dan genoeg voor jouw aquarium. Het biologisch filtering vermogen van een sponsfilter is echt gigantisch en daar hoef je je niet druk om te maken. Mechanisch zijn ze wat zwak dus wellicht ga je wat meer zweefvuil zien. Toch zijn sponsfilters in Nederland nog niet echt populair. Waarom weet ik ook niet precies maar in mijn kweekrek bakken (ook allemaal 80cm bakken) gebruik ik alleen maar sponsfilters (deze) en dat bevalt prima.

Een nadeel is dat je een luchtpomp nodig hebt en dat die soms nogal eens wat lawaai kunnen maken. Het voordeel is het super lage stroomverbruik, een luchtpomp is voldoende voor meerdere sponsfilters.
Thanks! Ik ben er wel uit! Vanavond de interne eruit slopen 🙄😇
 
Als je wat fijnmazig gaas o.i.d. kunt vinden, een beetje zoals dat van een visnetje, zou je dat nog voor de roosters van het filter kunnen plakken. Is maar een idee. ;)

Ik heb die wel eens geprobeerd maar was er niet zo kapot van moet ik zeggen. :) De meegeleverde spons splibt snel dicht, en ik had überhaupt al gauw problemen met het motortje. Daar kwam opeens nog naar weinig power uit. Vond het een beetje wegwerpkwaliteit moet ik zeggen. Het merk dat @DanielHoogland noemde, Aquanova, is dan weer prima.

@Tilw als je enigszins creatief aangelegd bent is het ook nog een mogelijkheid om een filtermat of één of meerdere (op elkaar geplaatste) sponzen aan te sluiten op een waterpompje. Dat is stiller dan een luchtpomp en geeft zo nodig wat meer stroming in de bak en meer gefilterde liters per uur. Pak je een grovere spons (max 15 ppi of zo) zodat je 'm niet zo vaak hoeft uit te knijpen.
 
Als je wat fijnmazig gaas o.i.d. kunt vinden, een beetje zoals dat van een visnetje, zou je dat nog voor de roosters van het filter kunnen plakken. Is maar een idee. ;)


Ik heb die wel eens geprobeerd maar was er niet zo kapot van moet ik zeggen. :) De meegeleverde spons splibt snel dicht, en ik had überhaupt al gauw problemen met het motortje. Daar kwam opeens nog naar weinig power uit. Vond het een beetje wegwerpkwaliteit moet ik zeggen. Het merk dat @DanielHoogland noemde, Aquanova, is dan weer prima.

@Tilw als je enigszins creatief aangelegd bent is het ook nog een mogelijkheid om een filtermat of één of meerdere (op elkaar geplaatste) sponzen aan te sluiten op een waterpompje. Dat is stiller dan een luchtpomp en geeft zo nodig wat meer stroming in de bak en meer gefilterde liters per uur. Pak je een grovere spons (max 15 ppi of zo) zodat je 'm niet zo vaak hoeft uit te knijpen.
hier staat er tog al eentje 3 jaar te brommen heeft veel minder stroming dan anderen pompen ja wat ik zelf als een voordeel zie zodat er niet teveel vuil in de filters woord gezogen
 
Ach ja, het is ook maar net wat je van zo'n filtertje verwacht, I guess.
 
Ik heb juwels binnenfilter in gebruik, nooit geen last van verdwenen garnalen... Ja, ze kunnen in het filter komen, maar komen daar levend weer uit. Zelfs de jonkies....

Ik vind het een prima filter. Alle techniek mooi weggewerkt in het filter, dus geen loshangende heaters en dergelijke,

Mooi laten zitten dat filter
 

Terug
Bovenaan