Sponsfilters bij garnalen... welk type is het beste ?


Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
183
Leeftijd
70
Sorry voor al mijn vragen maar waar kan ik ze béter stellen ;)

Ik gebruik momenteel een Aquael Turbofilter in mijn garnalenaquarium maar er is één defect ...
Ik ga nu een andere kopen maar... ik heb in mijn 2 aquariums de Aquael maar als ik naar een "Garnalen sponsfilter zoek vind ik enkel een sponsfilter "zonder" het compartiment waar ik Eheim Mech en Micromec in doe.
Ik ga ervan uit dat met die 2 producten er een bétere filtering is.... is het evengoed dat ik bij de garnalen enkel een sponsfilter gebruik ??
Hierbij een sponsfilter die ik,eventueel, wel goed zou vinden....
Alvast bedankt voor de reacties en tips :smitten:
 

Bijlagen

  • NSF-C200L-3d-300x300.jpg
    NSF-C200L-3d-300x300.jpg
    23.1 KB · Weergaven: 63
Je kan ook denken aan de Aquaell mini pat. Die op je foto werkt denk ik met een luchtpompje en vaak hoor je die wel. Hoeveel liter is je bakje?
 
Een sponsfilter kan een geweldige hoeveelheid nuttige bacteriën huisvesten, daar heb je geen extra compartimenten voor nodig.
Dus je kan prima een normaal sponsfilter gebruiken.
 
Je kan ook denken aan de Aquaell mini pat. Die op je foto werkt denk ik met een luchtpompje en vaak hoor je die wel. Hoeveel liter is je bakje?
30 L..... Ik ben die Mini pat ook tegen gekomen maar is het voldoende dat het enkel een sponsfilter is ?
Een sponsfilter kan een geweldige hoeveelheid nuttige bacteriën huisvesten, daar heb je geen extra compartimenten voor nodig.
Dus je kan prima een normaal sponsfilter gebruiken.
Bedankt voor de info ! Nog een prettige dag :)
 
Ja ik heb hem ook gebruikt op een 30 liter hoor en dan is normaliter 1 spons wel voldoende.
 
Anders kun je ook deze nemen met 2 sponzen:

Goedemorgen,
Na verschillende te hebben vergeleken heb ik Aquael Pat mini met spraybar besteld.... een dubbele neemt alweer méér plaats in.
Ik zal het afwachten hoe goed het werkt....
Bedankt voor de tips :)
 
Ik gebruik hetzelfde hoeksponsfiltertje (maar dan de 40L-versie) in een paar 20L bakjes. Werkt prima met een luchtpompje (gebruik één Tetra APS 100 i.c.m. met 2 20L-bakjes, en dan hou ik nog wat pomp-capaciteit over. Luchtpompje in een lade van de kast gezet, nauwelijks tot niet hoorbaar).
 
Ja klopt John, maar dat is geen hoekfiltertje. Heb zo'n dubbelfilter ook overwogen, en zelfs even in de bak gehad, maar dan blijft er in een 20L-bakje niet veel meer over...
 
Ik gebruik hetzelfde hoeksponsfiltertje (maar dan de 40L-versie) in een paar 20L bakjes. Werkt prima met een luchtpompje (gebruik één Tetra APS 100 i.c.m. met 2 20L-bakjes, en dan hou ik nog wat pomp-capaciteit over. Luchtpompje in een lade van de kast gezet, nauwelijks tot niet hoorbaar).
Ik heb er een spraybar bij besteld....ik heb ook een Aqua Flow maar die verspreid de zuurstof zo niet en wordt ook bij sommigen afgeraden ??
 
Ik heb jaren de Aquafow 100 gebruikt en nog bij 1 bak en ze bevallen me prima hoor maar je moet ze met jonge garnaaltjes wel garnaalproof maken.
 
Ik heb jaren de Aquafow 100 gebruikt en nog bij 1 bak en ze bevallen me prima hoor maar je moet ze met jonge garnaaltjes wel garnaalproof maken.
Als je over dit onderwerp gaat lezen merkte ik op dat er vóór en tegenstaanders zijn. Een Aquaflow zou niet genoeg zuurstof rond brengen ?? met gevolgen.....
 
Nou in de 30 liter staat een redelijke stroming en je hebt gasuitwisseling dus ik ben daar niet zo bang voor. Je kan met de uitstroom het oppervlak ook iets laten bewegen.
Wat ik wel soms lees is dat men ze niet stil vindt maar die ervaring heb ik niet want ze staan naast het bed.
 
Nou in de 30 liter staat een redelijke stroming en je hebt gasuitwisseling dus ik ben daar niet zo bang voor. Je kan met de uitstroom het oppervlak ook iets laten bewegen.
Wat ik wel soms lees is dat men ze niet stil vindt maar die ervaring heb ik niet want ze staan naast het bed.
idd. is niet hoorbaar ! maar voor aquariums met een grotere inhoud is het dus niet zo optimaal ?
 
Ik heb ze ook gebruikt in de 60cm maar dan moet de belasting niet al te groot zijn. Met een gemiddeld bakje kan het wel want ik heb in de 3 60cm bakken hier altijd de 100 gebruikt.
 

Terug
Bovenaan