Wat is er nieuw

Spontane maanvissen leggen onverwacht eitjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter IrisS
  • Startdatum Startdatum
I

IrisS

Guest
Mijn maanvissen ( een manntjes en drie vrouwtjes denk ik ) hebben het in hun hoofd gehaald om ongepland ( door mij ) eitjes te leggen in mijn voor-de-mooi-in-de-woonkamer aquarium, tussen alle andere vissen.

Wat info:
- aquarium 150x50x50 ( ongeveer 400 liter )
- compost op de bodem met steentjes erboven
- verschillende soorten planten ( de eitjes liggen nu op een plant )
- buitenfilter ( Christal Profi Greenline 1501 )
- klein stukje hout
- een verwarmingselement

- twee vrouwtjes mollies, die nu de vrouwtjes maanvissen aan het lastig vallen zijn( mannetjes molly is een paar dagen geleden dood gegaan/gedood ? )
- twee bodem kruipers (botia)
- twee siamese algeneters
- drie kleine roodkopzalm
- twee vissen (waar ik de naam niet van weet, hebben rode streep langs lijf, rode vlek op vin en zijn ongeveer 6 cm lang)
- school van 10 kleine visjes

- 1 mannetje maanvissen ( die waaks bij de plant blijft )
- 1 vrouwtjes maanvis die nu bezig is met eitjes leggen
- 2 vrouwtjes maanvis met dikke buiken

Dus nu HELP!!! Wat doe ik om er voor te zorgen dat niet dadelijk mijn hele aquarium op zijn kop staat, en ik een paar gestresste vissen heb ?

Welkom op het forum.

IrisS zei:
Dus nu HELP!!! Wat doe ik om er voor te zorgen dat niet dadelijk mijn hele aquarium op zijn kop staat, en ik een paar gestresste vissen heb ?

Wat is de reden dan dat je daarvoor bang bent?

Bedankt!

Foute combinatie vissen ? Verkeerd voer ? ( krijgen nu van die korreltjes voer en heel af en toe vers voer )

Ik ben geen kweker, dus ik heb geen idee wat te doen.

Met de info zoals,vissen met een rode streep en school van 10 kleine visjes is het moeilijk bepalen dat het eventueel een foute combi is natuurlijk 😉

Snap ik XD Morgen maar eens naar de aquariumwinkel gaan om de namen weer te horen.

Aan het afzetten van eieren kan je niet veel doen.
Maar aangezien het in je gezelschapsaqua is zal er weinig van komen en vermoed ik dat de rust binnen een paar dagen terug is.
Wat ik er wel wil bijzeggen is, bij koppel vorming bij manen is er altijd wel rivaliteit en gaan de andere vissen "weg gejaagd" worden.
Hoe oud zijn de maantjes nu?
Is het misschien mogelijk om foto's te plaatsen zodat we een beter beeld krijgen van de vissen die er rondzwemmen?

Je eigen helemaal niet druk maken.
Kan morgen weer weg zijn.

Gebeurt vaker met eerste legsel.
Als het licht uit gaat, worden ze opgegeten.(of overdag nog).

anders gewoon weghalen

Zo maar even de foto's toegevoegd, weet niet hoe ik ze anders moet toevoegen

photo.php
Gehele aquarium

photo.php
Koppeltje

photo.php
Andere maanvissen en vissen

photo.php
School vissen

De eieren hebben de eerste nacht overleefd en het koppeltje is nog steeds waaks.

Mannetje hebben we nu een jaar, dus zal nu wel anderhalf jaar oud zijn. Vrouwtje hebben we nu drie jaar ( als eerste aangeschaft ).

Hoi...

Dat de maanvissen in je showbak eieren leggen, is niet zo ongewoon, dat doen discussen ook.
Gewoon laten gaan, er komt 99 van de 100 keer niets van terecht in een bak waar ook andere vissen in zwemmen.
En als de eieren weer verdwenen zijn, keert ook de rust weer terug, dit kun je elke 2 a 3 weken verwachten.

Gr. Rob.

718754_0_82_cimg5663.jpg
koppeltje

839672iriss_0_82_cimg5669.jpg
andere vissen en maanvissen

464495iriss_0_82_cimg5667.jpg
schoolvissen

684555iriss_0_82_cimg5662.jpg
gehele aquarium

Situatie is nog steeds hetzelfde. Hoe groot is de kans dat de eieren het nog verder gaan overleven ? En zal ik dan nu maar even naar de winkel gaan voor vers voer, en zo ja, wat voor een voer dan ?

Bedankt voor je antwoord. Ik ga het nog even aankijken, en dan kan ik als het toch nodig snel nog even artimea gaan halen.

mijn maanvissen hebben iedere 2 weken eieren. Ze jagen een dagje iedereen weg die in de buurt komt; vervolgens worden de eieren opgegeten. Of door henzelf of door de rest van de vissen 'snachts. daarna is het weer pais en vree in mijn 240 bak.

Tis toch leuk on die maanvissen zo bezig te zien?!

Ik heb op het moment ook jongen in een hobby aquarium, al zitten er enkel 3 guppen en 5 maanvissen in. Drie maanvissen vormen een onsuccesvol koppel en de andere twee hebben nu wel geteld 17 jongen lol, die nu bijna een week vrij kunnen zwemmen.

zet er gewoon een glasplaat (of een andere afscheiding) in om de eieren en de ouders gescheiden te houden van de rest, zo niet dan kan je een ware slachtpartij verwachten. Het zou zonde zijn van het geweldige proces.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan