Wat is er nieuw

Sporenelementen aquariumbemesting hetzelfde als profito?

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Hallo allemaal!

Kan ik de sporenelementen van aquariumbemesting.nl gebruiken als vervanging voor profito?

Ik ben mijn plantenvoeding aan het herordenen en kan de sporenelementen anders gelijk meebestellen met de rest op de site 🙂

Alleen is Profito van constante kwaliteit en wil de mengverhouding van CSM+B nog wel eens verschillen tussen de batches onderling waardoor je tegen flinke uitschieters kan lopen. Dit heb ik proefondervindelijk gemerkt met ijzer gehalte.

Alleen is Profito van constante kwaliteit en wil de mengverhouding van CSM+B nog wel eens verschillen tussen de batches onderling waardoor je tegen flinke uitschieters kan lopen. Dit heb ik proefondervindelijk gemerkt met ijzer gehalte.

Ik heb het al gekocht haha. Hopelijk valt het mee!

Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat je een hoop geld schelen in de loop der jaren.

Alleen is Profito van constante kwaliteit en wil de mengverhouding van CSM+B nog wel eens verschillen tussen de batches onderling

Dit klopt ook maar zelf heb ik geen echte merkbare problemen hierdoor gehad.

Het gaat je een hoop geld schelen in de loop der jaren.
Dat ligt maar net aan je verbruik! 5 liter Profito heb je voor net geen € 40. Per liter zit je dan op € 8. CSM+B kost ca € 4,50, genoeg voor een halve liter stock oplossing. Per liter is CSM+B dan zelfs duurder. Die geschetste besparing zal dus wel meevallen.

Ja als je het voordelig inkoopt wel inderdaad maar veel mensen kopen het in kleine flesjes van 500 ml en dan scheelt het wel weer. Ook heb je bij Profito 10ml per 100 liter nodig en van de csm wel wat minder.

profito 40 euro voor 5L en csm 42,50 voor 5L
profito 10ml/100l en csm 1ml/100l volgens de gebruiksaanwijzing

profito 40 euro voor 5L en csm 42,50 voor 5L
profito 10ml/100l en csm 1ml/100l volgens de gebruiksaanwijzing
Weet niet hoe je aan die gebruiksaanwijzing komt. Als ik kijk bij Rotala Butterfly Nutriënt Calculator en ik per 100 liter aanstuur op 0,5 ppm IJzer zal ik voor Profito ongeveer 2 keer zoveel toe moeten voegen dan met CSM+B. Ik ga dan uit van de Plantex CSM+B.
Als ik dan met de ene batch keurig op 0,5 ppm IJzer zit en ik ga over op een nieuwe aangemaakte fles, zelfde shop en mengverhouding en vervolgens mijn IJzer gehalte omhoog schiet met een paar ppm is er wel wat aan de hand. IJzer kun je dan zelf nog meten, maar wat met de andere sporenelementen?
Profito mag dan in het gebruik wat duurder zijn, de samenstelling is contanter dan van CSM+B poeder. Een 2de probleem is toch de houdbaarheid van CSM+B oplossing. Ondanks dat deze is aangemaakt met Osmosewater, Easy Carbo of Kaliumsorbaat als conservering is toegevoegd is er al snel sprake van schimmelvorming.
Iets waar ik ook last van had met kant en klare plantenvoeding all in one. Niet voor niets ben ik voor de sporenelementen overgegaan op Profito. Voor de rest maak ik wel gebruik van eigen stockoplossingen voor Nitraat, Fosfaat en Kalium.

Zover ik weet adviseren ze bij de csm bij een bak zonder co2 te starten met 1 ml op 40 liter en dat eventueel naar 2 ml op te voeren met co2. dat zou zo n 5 ml per 100 liter zijn en dat is de helft van Profito. En dan ga ik uit van de standaard hoeveelheid Profito terwijl je met co2 daar ook vaak meer van moet doseren. Dus per saldo is in een bak met gemiddelde belichting en co2 de csm wel een stuk goedkoper vindt ik.

Ik doe enkele maanden met een oplossing csm en bewaar dat donker in de koelkast maar zie geen schimmelvorming.

Zover ik weet adviseren ze bij de csm bij een bak zonder co2 te starten met 1 ml op 40 liter en dat eventueel naar 2 ml op te voeren met co2. dat zou zo n 5 ml per 100 liter zijn en dat is de helft van Profito. En dan ga ik uit van de standaard hoeveelheid Profito terwijl je met co2 daar ook vaak meer van moet doseren. Dus per saldo is in een bak met gemiddelde belichting en co2 de csm wel een stuk goedkoper vindt ik.

Ik doe enkele maanden met een oplossing csm en bewaar dat donker in de koelkast maar zie geen schimmelvorming.

Hier in huis geen aquariumspul in de koelkast.

Hoogste uitzondering de diepvries voeders. Maar dat is het ook.

Koelkast en vriezer toch al aan de kleine kant.

Dan hoef je dus veel minder van de csm+b te doseren dan van de Profito😉
En op welke waarde stuur je dan? De nutrient calculator gaat uit van ppm ijzer. Uitgaande van 0,5 ppm ijzer gebruik je van Profito ca 3 keer zoveel dan CSM+B (Plantex).

Laatst bewerkt:
Wat een hoop ijzer. 0,05 ppm ijzer is bij 20 mg/l nitraat al 3x overdosering. Dus dan heb je 30x teveel ijzer, of 200 mg/l nitraat.

Ik gebruik van de csm 4 ml per 50 liter en dat verdeel ik over 2x in de week. Normaliter raad men vaak met co2 2 ml aan en ik doe dus 4ml per 50 liter. Volg de EI dus ververs wekelijks de helft.
Ijzer meet ik eigenlijk nooit hier.

Kortom, iedereen die de EI methode toepast is fout bezig.
Daarin gaan ze zelfs tot 5 ppm als bovengrens.

407AE418-AB1F-4A6E-962B-E862DDA1DBBD.jpeg

Het valt mij op, dat vooral de hoge hoeveelheden worden aanbevolen door mensen die het zelf verkopen.

Hahaha, maar zover ik weet bestond aquascaping-blog al voordat Gilles het ging verkopen hoor😉

Het valt mij op, dat vooral de hoge hoeveelheden worden aanbevolen door mensen die het zelf verkopen.
Wat gebruik jij dan en op welke waarde stuur je dan aan/hoeveel voeg je toe? Je bent geen voorstander van de EI methode, dat is duidelijk.

Ik gebruik festal compleet en festal sporen.

Fosfaat 0,5-1,0
ijzer op 0,1 ( dat doseer ik, maar ik kan het niet meten. Test blijft wit)

Compleet geef ik 7 ml op 300 liter week.
Sporen (oa ijzer) 3,5 ml op 300 liter week.

Alles wordt per dag gedoseerd ivm uvc.

Maar waarom naast de compleet ook nog sporen apart doseren want ik neem aan dat die al in de compleet zitten toch:S

Maar waarom naast de compleet ook nog sporen apart doseren want ik neem aan dat die al in de compleet zitten toch:S

Ik denk dat Marcel bijvoegt ipv met UVC

Ja daar zit ik nu ook alweer over na te denken. Ik weet het eigenlijk niet meer.

Ik ben met de sporen begonnen als vervanger van profito. Na een tijd merkte ik dat er geen fosfaat meer in het water zat. En nitraat was ook laag. Dus toen heb ik compleet erbij gekocht.

Echter ben ik een keer met de sporen gestopt. Maar weet eigenlijk niet meer waarom ik weer mee begonnen ben.
Volgens mij worden de rode planten nog net wat roder.

O tijdens het typen begint het weer te dagen. Omdat ik eigenlijk maar de helft toevoeg. Omdat anders de fosfaat boven de 1 komt. Voeg je ook maar de helft van de sporen uit de compleet toe.
Dus die compenseer ik weer, met een halve dosering sporen apart.

Dagelijks is omdat ik uvc gebruik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan