Wat is er nieuw

sporenelementen en waterwissel

janjdk

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2019
ik voeg geen sporenelementen toe nadat de tenso bij mij het filterdoek liet dicht slaan van de theiling rollermat...heb hier ook een poosje geleden een posting over gedaan.
De planten groeien echter prima, ik was dus eigenlijk aan het wachten totdat planten een tekort zouden laten zien...wet van liebig.
Ik ververs dus 2 x per week 50% met drinkwater Analyse report opgevraagd bij de waterleverancier;
Maar als ik dit allemaal lees vraag ik me af welke sporenelementen dan straks een tekort kunnen gaan geven.

Waterstofcarbonaat
116,18
mg/l HCO3
Sulfaat
16,80
mg/l SO4
Calcium (ICP-MS)
38,79
mg/l Ca
Magnesium (ICP-MS)
1,80
mg/l Mg
Ammonium
0,02
mg/l NH4
Nitriet
0,01
mg/l NO2
Nitraat
0,10
mg/l NO3

Anorganische microparameters
Natrium (ICP-MS)
4,94
mg/l Na
Kalium (ICP-MS)
1,24
mg/l K
IJzer (ICP-MS)
12,74
μg/l Fe
Mangaan (ICP-MS)
0,34
μg/l Mn
Aluminium (ICP-MS)
10,52
μg/l Al
Arseen (ICP-MS)
0,25
μg/l As
Barium (ICP-MS)
13,00
μg/l Ba
Boor (ICP-MS)
8,40
μg/l B
Cadmium (ICP-MS)
0,03
μg/l Cd
Chroom (ICP-MS)
0,50
μg/l Cr
Cobalt (ICP-MS)
0,50
μg/l Co
Koper (ICP-MS)
0,50
μg/l Cu
Dit is een product van WML - Team Inspectie en Kwaliteit 1

Volgens mij heeft Jan echt mooie krullen want met dit water je haar wassen moet wel goed zijn😀 ;)k

ik ben geen chemicus maar deze sporen zijn niet gechelateerd en zal dat niet voor problemen zorgen omdat ze niet goed opneembaar kunnen of zullen zijn? Onze sporen zijn niet voor niks gechelateerd denk ik.

Volgens mij heeft Jan echt mooie krullen want met dit water je haar wassen moet wel goed zijn😀 ;)k

ik ben geen chemicus maar deze sporen zijn niet gechelateerd en zal dat niet voor problemen zorgen omdat ze niet goed opneembaar kunnen of zullen zijn? Onze sporen zijn niet voor niks gechelateerd denk ik.
Ik denk dat ie al helemaal kaal is van al dat Boor/Cadmium en Arseen en zijn hoofd enorm glimt van al dat Aluminium Chroom Cobalt en Koper.

Hier in de omgeving zijn anders wel verschrikkelijk mooie natuurgebieden met mooie waterplassen waarin planten groeien zonder gechelateerde sporen.
Ons drinkwater is afkomstig uit de vulkaaneiffel, natuurlijk grondwater uit een natuurgebied waar ook bronwater wordt gewonnen.
Er is zelfs een geiser omdat het gebied ..de naam zegt het al een vulkaan is geweest.
Waarschijnlijk zal dat ook verklaren waarom er zoveel sporenelementen inzitten, en nagenoeg geen nitraat en fosfaat.
Maar haargroeimiddel zit er dus niet in, eerder iets waardoor mijn haren uitvallen 🙂
klik hier voor video

Zoals Marcel elders reeds aan gaf hangt het ook af van de rest van de stoffen in het water of de mineralen neerslaan of niet.
De chelering is enkel om te voorkomen dat de mineralen “vroegtijdig” neer slaan, het heeft dus niks van doen met de opname mogelijkheid van de plant of de mineralen in een chelaat zitten of niet zolang ze maar niet neergeslagen zijn zegmaar

Volgens mij worden chelaten juist ook gebruikt om makkelijk te kunnen worden opgenomen. Dat naast een "bescherming".

Hier in de omgeving zijn anders wel verschrikkelijk mooie natuurgebieden met mooie waterplassen waarin planten groeien zonder gechelateerde sporen.
Ons drinkwater is afkomstig uit de vulkaaneiffel, natuurlijk grondwater uit een natuurgebied waar ook bronwater wordt gewonnen.
Er is zelfs een geiser omdat het gebied ..de naam zegt het al een vulkaan is geweest.
Waarschijnlijk zal dat ook verklaren waarom er zoveel sporenelementen inzitten, en nagenoeg geen nitraat en fosfaat.
Maar haargroeimiddel zit er dus niet in, eerder iets waardoor mijn haren uitvallen 🙂
klik hier voor video
Waa kan je die pomp kopen.. die wil ik in mijn 30 liter betta bakje 🙂

Euh, normaal adviseren we een 5x je bakinhoud per uur he.
Deze spuit in een halve seconde 10.000 keer je bak rond :sorry: 😀

En ik zie die mensen met een paraplu, ik zie je al helemaal op de bank met een paraplu zitten

Regenjas enz.

Geen id hoe de betta zich voelt als ik de pomp ff uit doe voor een waterwissel 🙂

Stukje van Corne:

De naam "chelaat" komt van het Griekse woord "chela" ofwel "krabklauw". Chelators of chelaatmiddelen zijn 'liganden' die een moleculaire ring kunnen vormen met metaalionen.
Een ligand is een molecuul of een ion dat een vrij elektronenpaar heeft, dat gebruikt kan worden om een binding te vormen met een metaal of een metaalion. Ringen van zo'n ligand "beschermen" het metaalatoom van de overgang naar water-onoplosbare vormen die niet toegankelijk zijn voor de planten. - bijvoorbeeld Fe 3+. Chelaten hebben over het algemeen uitstekende oplosbaarheid in water. In principe kunnen metalen (niet allemaal) in het aquarium beschikbaar zijn voor opname (problematisch is hoofdzakelijk ijzer) maar na enige tijd (afhankelijk van veel factoren zoals pH, eiwitgehalte en de hardheid van het water ...) transformeren naar een staat waar ze slecht toegankelijk zijn voor planten.

Voor sommige soorten planten zijn ze zelfs helemaal niet meer toegankelijk. Chelaat is een groot molecuul dat het metaalatoom "omwikkeld en vasthoudt" en beschermt deze tegen een reactie met andere ionen. Dit voorkomt ook de toxiciteit van zware metalen zoals zink en koper.

Stukje van Corne:

De naam "chelaat" komt van het Griekse woord "chela" ofwel "krabklauw". Chelators of chelaatmiddelen zijn 'liganden' die een moleculaire ring kunnen vormen met metaalionen.
en in de natuur ? chelaten worden alleen toegepast bij kassen en kweek op grote schaal....waar dus ook op grote schaal afname is ? en wordt dat doorgetrokken naar aquariums ?

Ja goede vraag en of naast ijzer de rest na het binden niet meer opneembaar is durf ik niet te zeggen. Volgens mij is er iemand die dit navraagt want calcium bijvoorbeeld bindt snel aan carbonaten maar ja is die calcium dan nog opneembaar? Tja, zeg het maar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan