Sporenelementen


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Mijn csm+b is op.
Wat is beter, csm-+b of tenso?
 
CSM+B is zoverre ik weet niet leverbaar, dus......
Maar er zijn ook nog andere sporenelementen.
 
Aquariumbemesting.nl heeft op dit moment weer csm+b in de web shop, vandaar de vraag.
 
Dan zou ik deze weer kopen, verandering is vaak niet zo goed voor de planten.
 
Aquariumbemesting.nl heeft op dit moment weer csm+b in de web shop, vandaar de vraag.
Ok, ik keek net en dacht te lezen dat het niet te leveren is momenteel.

Edit: het staat in het assortiment maar wel met de mededeling dat het er niet is en dat gaat al een poosje zo.
 
Dat is denk ik alleen te koop in het buitenland en dan moet je vaak langer wachten en voor kleine hoeveelheden is de porto vrij hoog.

250gr + verzendkosten was goedkoper dan 250gr tenso + verzendkosten dacht ik
Btje overdreven voorraad voor een 60L bakje..
Kan je 100 maanden mee vooruit dan xD
 
Mijn csm+b is op.
Wat is beter, csm-+b of tenso?
Aquariumbemesting verkoopt nog steeds, zij het wat duurder, CSM+B. (Edit: Tijdelijk niet leverbaar.) Ook ik heb dit altijd gebruikt maar ben daarna toch om gegaan naar Tenso. Ik gebruik dit als aangegeven op de site van de leverancier, m.a.w. ik voeg daar magnesiumsulfaat en kaliumsulfaat apart aan toe. Mijn planten moesten er aan wennen, als aan elke verandering overigens, maar het bevalt mij meer dan uitstekend.
 
Laatst bewerkt:
CSM+B is zoverre ik weet niet leverbaar, dus......
Maar er zijn ook nog andere sporenelementen.
Aquariumbemesting levert het, zij het wat duurder, nog wel. (Tijdelijk weer op voorraad.) Zie ook hun site.

(Edit: tijdelijk niet leverbaar.)
 
Laatst bewerkt:
Aquariumbemesting levert het, zij het wat duurder, nog wel. (Tijdelijk weer op voorraad.) Zie ook hun site.
Ik keek vanmorgen en lees dat het niet voorradig is hoor.
1623837268409.png
 
Je hebt helemaal gelijk!! Dit tekst balkje was mij ontgaan! Maar zoals ik eerder opmerkte naar Ts. toe, Tenso is een prima alternatief!
Zonder leesbril zag ik het ook niet denk ik :DD ;)
 
+1

bevat meer verschillende sporenelementen en bevat meer ijzer. Daardoor heb je dus minder nodig voor x ppm ijzer en aangezien de meeste mensen toevoegen op basis van ijzer doe je dus langer met een zakje.
 
Het is jammer dat Micromix hier niet wordt aangeboden in nederland.
 
Of je vraagt het niet aan de juiste mensen ;)
Nou zover ik weet heb ik het ook aan Corne gevraagd destijds en die wist dacht ik zelfs ook geen ander adres.
Of jij moet een adresje weten ;)
 
Nou zover ik weet heb ik het ook aan Corne gevraagd destijds en die wist dacht ik zelfs ook geen ander adres.
Of jij moet een adresje weten ;)
Tjah…
Zoals je hierboven kan lezen zijn er ten minste 3 personen op dit forum die het gebruiken.
Een grotere bestelling plaatsen en deze breken kan altijd natuurlijk, kijk maar naar m’n osmocote capsules ;)
 
Hoi Tuinkabouter,

Goed idee, kan ik wat micromix van jouw overnemen?
Ik neem aan dat je dit beter vindt werken dan tenso os csm+b.
Hoor graag van je.
 
Hoi Tuinkabouter,

Goed idee, kan ik wat micromix van jouw overnemen?
Ik neem aan dat je dit beter vindt werken dan tenso os csm+b.
Hoor graag van je.
Vooral goedkoper.
Maar het idee van de meerdere chelaten van het ijzer sprak mij aan dat er dan meer ijzer over blijft voor de planten ipv neerslaat.
En het lijkt te werken, beter dan tenso en csm+b
Maar er is inmiddels zoveel veranderd dat het verschil moeilijk te bepalen is.

maar stuur maar een berichtje hoeveel je wilt en dan komen we er wel uit
 
Het beoordelen welke voeding het beste is vind ik toch moeilijk. Met name ook omdat je het dan echt voor langere tijd moet gebruiken om echt te ervaren wat het doet.
Zo heb ik csm+b gebruikt wat me eigenlijk goed beviel totdat aquariumbemesting.nl het niet meer leverde of in ieder geval voornemens was om uit het assortiment te halen. Dit hoorde ik destijds op het Vivarium waar men mij als vervanging Tenso aanbood. Heel eerlijk dat beviel mij aanvankelijk niet, de planten deden duidelijk een stap terug. Maar het bleek dat het aspect van gewenning hier een rol speelde want na verloop van tijd herstelde mijn plantenbestand zich en bleek ook de Tenso cocktail prima te werken.

Daarom denk ik ook dat het verschil csm+b, tenso, micromix en wat er nog meer zij zo niet aan te geven is. Langer gebruik en planten gewenning spelen een te belangrijke rol in het geheel even nog afgezien de verschillen in de bakken en de gebruikte planten zelf.
 
Zover ik mij herinner heeft of had lid Corne op zijn site ooit een overzicht van alle soorten voeding en was de conclusie dat eigenlijk alle soorten prima zijn.
 
Zover ik mij herinner heeft of had lid Corne op zijn site ooit een overzicht van alle soorten voeding en was de conclusie dat eigenlijk alle soorten prima zijn.
Waarbij ik dan weer benieuwd ben door wie dat hoe was beoordeeld? Want dat zou best interessant kunnen zijn.
 
Waarbij ik dan weer benieuwd ben door wie dat hoe was beoordeeld? Want dat zou best interessant kunnen zijn.
Zover ik mij herinner had Corne destijds een overzicht van heel veel soorten voeding in een overzicht staan met de samenstelling van al deze voeding. Ik zal hem eens vragen of hij dat nog heeft.
 
Dit zijn de gegevens van de bestanddelen van de meest gebruikte micro's. Ik heb deze gegevens gevonden en verzameld via diverse fora, en/of opgevraagd bij de originele fabrikanten en/of uit informatie op de productverpakking zelf.

Naamloos.jpg



Mijn conclusie is dat feitelijk elk type micro's voldoet. Als ik journals van aquascapes bekijk zie ik dat elke soort verkrijgbare micro's gewoon goede resultaten geven.
Een micro is een micro. Of je de sporen nu haalt van CSM, Tenso, Micromix, Profito of Flourisch maakt eigenlijk niet zoveel uit. Het enige verschil zijn de (minimale) onderlinge verhoudingen,
de prijs en het type chelaat wat voor het ijzer word gebruikt. Maar Fe kan je in de regel 'altijd' extern aanvullen mocht je denken dat dit nodig zou zijn.
 
Bedankt voor het overzicht Corne en gelukkig liet mn geheugen mij niet in de steek ;)
 
Bedankt voor het overzicht Corne en gelukkig liet mn geheugen mij niet in de steek ;)
Kennelijk sta ik bij Cornelis onder de negeerlijst, hoewel ik hem nooit onheus heb behandeld, wel was ik het niet altijd eens met hem, en kan dus het genoemde overzicht niet zien.
 

Terug
Bovenaan