Spraybar aanpassen of iets anders?


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Sinds gisteren staat het nieuwe aquarium met een JBL 902 in te draaien. Draait goed, goede stroming maar zo te zien kan de spraybar de druk van de pomp niet goed aan.
Begon met het blokfluit geluid van de spraybar. Dit heb ik opgelost door twee gaatjes iets uit te boren. Fluiten hoor je nog maar dan moet je, je oor tegen het wateroppervalkte aanleggen, prima.
Wat ik niet opgelost krijg is dat er kleine druppels komen bij de bocht op de uitstroom naar de spraybar. Alles al losgehad en er weer opgezet maar vaster gaat niet.
Dopje aan het einde van de spraybar eraf gehaald zodat het water de ruimte krijgt, en dan stopt het druppelen direct.

Is mijn vermoeden juist dat de druk te hoog is voor de spraybar?
Zo ja, lijkt mij zinvol om de andere gaatjes iets uit te boren? Gaat dit niet de output veranderen, als zijnde de kracht waarmee het water de bak ingaat?
Spraybar kan ik niet verlengen, zit tegen de zij ruit aan en heb nog zo'n 5 cm ruimte tot de voorruit. Doe het zelf spraybar begin ik liever niet aan :)
Andere oplossing, ideeen?
 

Bijlagen

  • 1519.jpg
    1519.jpg
    210.7 KB · Weergaven: 80
grotere gaatjes betekend dat er meer water met minder snelheid door heen komt.
 
grotere gaatjes betekend dat er meer water met minder snelheid door heen komt.
Leek mij een logsich gevolg maar voor de zekerheid, maar is mijn vermoeden juist van de lichte overloop van water bij de bocht :S
 
Als je met pvc lijm het bochtje verbindt aan de spraybar, dan komen er geen druppeltjes meer uit.
 
Als je met pvc lijm het bochtje verbindt aan de spraybar, dan komen er geen druppeltjes meer uit.
Die klinkt wel logisch natuurlijk maar er is een reden dat het gebeurd. Begrijp het liever de waarom ook. Plus kan het wel vastlijmen maar als de druk eigenlijk te groot is, kan dit misschien op een later moment ook nog gevolgen hebben.
 
Als de druk te hoog is, dan kan je er meer gaatjes bij boren, of de bestaande gaatjes iets groter uit boren.
De bestaande gaatjes 1mm groter maken kan al een behoorlijk verschil maken.
 
Is het bochtje niet gescheurd?
Ik heb zelf de JBL 902 gehad, dus vergelijkbaar qua debiet.
Ik zou vooral naar dat van LaLizzard kijken. Ik vond de stroming te hard gaan met een enkele JBL gaatjesbuis sowieso voor de planten maar had geen lekkage van een bochtje bij een enkele buis.

Kun je niet de aanvoer een beetje anders plaatsen en dan de uitstroom 2 buisjes over de achterwand en bijvoorbeeld wat gaatjes dichtmaken met zwarte isolatie tape voor voldoende stroming?
 
Laatst bewerkt:
Hier zat er in het bochtje ook een klein scheurtje dus die zijn kwetsbaar als ik het zo lees.
 
Als hij druppelt is de druk duidelijk te hoog, dus gewoon 1 voor 1 de gaatjes uitboren tot het druppelen stopt, plus eventueel 1 extra gaatje foutmarge.

Begin met boren zo ver mogelijk van de aanvoerslang vandaan, dan zal de overdruk het meest egaal over alle gaten worden verdeeld.

Mocht het je allemaal te omslachtig zijn en wil je absolute zekerheid, kan je ook een manometer aansluiten op de slang om de druk te meten. Dan de gemeten waarde vergelijken met de berekende waterdruk van de slang. Is de druk te hoog, moet je nagaan waarom. Productiefout? Stroomtoevoer van je huis te hoog?

Vind ik allemaal te veel werk, dus ik zou geeoon gaatjes uitboren.
 
Ik heb de volle lengte van de achterwand benut.
dan krijg je overal in je bak beweging in het water zonder dat het erg heftig hoeft te stromen
 
Probleem met die bijgeleverde spraybars is eigenlijk dat ze m.i. niet geschikt zijn. Zeker al niet voor een korte zijde. Ik zou zeker eens kiezen om zelf een spraybar te maken over de achterwand. In het handige tips topic, zie mijn handtekening, staat precies beschreven om meerdere plekken op de eerste bladzijde hoe dit moet. (Even door scrollen.) Het is namelijk zeer eenvoudig.
 
Iedereen bedankt voor alle toevoegingen! Kreeg helaas geen notifcaties dat er nieuwe reacties waren, anders had ik al lang een reactie gedaan ;)

Zie zelf niks aan het bochtje dat deze is gescheurd, nieuw uit de doos, maar kan zomaar natuurlijk. Heb nog een andere bocht, kan het altijd proberen voordat ik Bob de bouwer ga spelen.

Qua stroming, zou het normaal ook op de achterwand doen maar dan is de stroming juist niet lekker op dit moment. Dit zal vast komen doordat ik simpelweg buis te kort kom. Knutselen vind ik best leuk maar als het niet hoeft, liever niet.
De stroming zelf is nu best goed te noemen, mooie rimpeling, plantjes bewegen overal netjes mee zonder dat het plat gaat. Moet alleen nog achterhalen of de stroming niet te sterk is voor de beoogde vissen maar daar ga ik nog achterkomen.
Denk zelf dat het toch de druk is die te hoog is, als ik het dopje van de spraybar afhaal stopt ook direct het druppelen.
Bochtje wisselen, checken, einde van de buis beginnen en de gaatjes iets groter maken en eens zien wat het gaat doen.
Het is opzich ook niet heel erg spannend, druppelt toch in de bak maar het hoort natuurlijk niet :)
 
Ter aanvulling...met een extra set zou je bijvoorbeeld 3 buisjes kunnen gebruiken voor een betere distributie en bijvoorbeeld kunnen kijken of met om het andere gaatje dicht maken je een mooie werking ziet.
En daar kan ik zelf dan weer niet opkomen :ROFLMAO:.
Goede suggestie om simpelweg een setje erbij te kopen en zo wel over de achterwand, alhoewel de stroming nu in de bak er goed uitziet.
 
Probleem met die bijgeleverde spraybars is eigenlijk dat ze m.i. niet geschikt zijn. Zeker al niet voor een korte zijde. Ik zou zeker eens kiezen om zelf een spraybar te maken over de achterwand. In het handige tips topic, zie mijn handtekening, staat precies beschreven om meerdere plekken op de eerste bladzijde hoe dit moet. (Even door scrollen.) Het is namelijk zeer eenvoudig.
Die had ik al zeker gevonden maar ik ken mijzelf een beetje.. ben meer de out of the box type
 
Out of the box type? Je denkt dus anders...? Iets verder denken dan anderen misschien? Ik ben dan ook benieuwd!
Haha in mijn hoofd was deze erg logisch..normaal denk ik graag out of the box maar als het op een aquarium aankomt gebruik ik graag wat er out of the box aanwezig is, in dit geval het spul dat JBL levert.
 
Haha in mijn hoofd was deze erg logisch..normaal denk ik graag out of the box maar als het op een aquarium aankomt gebruik ik graag wat er out of the box aanwezig is, in dit geval het spul dat JBL levert.
Dan denk je dus niet out of the box maar ga je voor de standaard... Maar dat is ook prima hoor!
 
Dan denk je dus niet out of the box maar ga je voor de standaard... Maar dat is ook prima hoor!
Klopt ook met een aquarium, out of the box, uit de doos ;)
 
Klopt ook met een aquarium, out of the box, uit de doos ;)
Outside of the box, een engelse term, betekend dat je anders denkt, verder of dieper dan de standaard. Wanneer je kiest voor de gebruikelijk bijgeleverde materialen in het geval van een aquarium denk je juist niet anders of verder, je neemt dan gewoon wat er al is. Wanneer je zelf iets bedenkt of creëerd wat er nog niet is of anders is dan zou je kunnen zeggen, ik denk "out of the box".
 
Outside of the box, een engelse term betekend dat je anders denkt, verder of dieper dan de standaard. Wanneer je kiest voor de gebruikelijk bijgeleverde materialen in het geval van een aquarium denk je juist niet anders of verder, je neemt dan gewoon wat er al is. Wanneer je zelf iets bedenkt of creëerd wat er nog niet is of anders is dan zou je kunnen zeggen, ik denk "out of the box".
;) Dat weet ik uiteraard, vond out of de box nou eenmaal leuker klinken dan uit de doos.. Maar goed, spraybar knutseltijd aan deze kant.
 

Terug
Bovenaan