Spraybar boert co2


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Hee goedemorgen ,

ik heb nu een paar weken een spraybar geïnstalleerd waar de co2 doorheen loopt.
Ik heb in het begin geen probleem er mee gehad maar nu zie ik dat het laatste gaatje van de spraybar steeds grote co2 boeren laat . Weet iemand waar dit aan ligt ? En verlies ik zo co2? Komt er nu überhaupt nog co2 in het water ?
 
Hierbij wat foto’s
 

Bijlagen

  • 43F033A5-232F-4F68-90FE-CF17D7B5E706.jpeg
    43F033A5-232F-4F68-90FE-CF17D7B5E706.jpeg
    321.2 KB · Weergaven: 166
  • 17B75AF2-A5C2-418B-BEC1-267CFE3B1A03.jpeg
    17B75AF2-A5C2-418B-BEC1-267CFE3B1A03.jpeg
    318.2 KB · Weergaven: 186
Ik heb dat ook wel hoor en dan lost het niet echt goed op en gaat zich ophopen. Het merendeel zal denk ik wel opgelost worden in het water maar goed je hebt er wel wat verlies door.
 
Ja je verliest CO2 doordat je reactor niet alle CO2 oplost. als je hulpt wilt moet je meer vertellen over hoe je de CO2 oplost. Wat voor een reactor en welke vulling?
 
@trinakria ik heb de jbl proflora.
 
Ok en je weet wel zeker dat het CO2 is? Soms kan er ook lucht uit je filter komen. Dat zou je eigenlijk eerst willen uitsluiten. Doet het probleem zich ook voor als je de CO2 toevoer een tijd stopt? (kan even duren want de drukt bouwt eerst af).
 
De CO2 wordt niet goed opgelost, zoals medeleden hierboven al vertelden, en er vormt zich dan een grotere gasbel. Die wordt omdat dit lichter is dan het water zo ver als het kan voortgestuwd, in jouw geval tot aan het laatste gaatje. Zelf heb ik dit niet dus het lijkt me dat het mogelijk moet zijn om dit op te lossen. Op de een of de andere manier moet de contacttijd water/CO2 verlengt worden. Dus net als @trinakria mijn vraag: Welke materialen gebruik je?
 
Ik heb zelf ook de jbl inline diffuser en ik zie wel dat een krachtigere pomp de bellen kleiner maakt.
 
Ik heb zelf ook de jbl inline diffuser en ik zie wel dat een krachtigere pomp de bellen kleiner maakt.

Ik zou juist denken dat door een minder sterke filter het beter oplost omdat het langer onderweg is.
 
Ik heb de greenline 902 als filter
 
De problemen schijnen zich dus voor te doen bij een JBL inline diffuser, zo meen ik op te merken bij meerdere leden? Daar zou ik dan geen genoegen mee nemen maar er zijn alternatieven mogelijk. Misschien moet Ts. dan daar ook even naar kijken.
 
Klopt het dat je bij een reactor als alternatief meer stroming verloren gaat?
Dat lijkt logisch aangezien je een obstakel tussen je filter en bak hebt. Maar mijn debiet verlies, ik gebruik een JBL 1502 op mijn Rio 180, weegt op tegen het feit dat er een perfecte oplossing én verdeling van mijn CO2 tegenover staat. Bovendien is mijn filtercapaciteit en waterdistributie nog steeds ruim voldoende. Daarbij denk ik dat toch de contacttijd CO2/water bij een inline diffuser tekort is. Je blaast de CO2 met de stroom mee richting je bak. Dat doe je nooit bij een goed gebouwde reaktor
 
Niet altijd, hangt af van het formaat en bouwvorm
Toch denk ik dat het altijd wat scheelt, ondanks de bouwvorm en omvang. Je bent immers bezig om extra afbuigingen in je stroming te creëren. Maar het hoeft inderdaad geen probleem op te leveren zoals ik zelf ervaar. En er zullen ook zeker verschillen zijn in de verstoringsgrootte bij de afwijkende type reaktors.
 
Ik overweeg om een reaktor te nemen , iemand een suggestie welke?
 
Het snelle filmpje laat zien dat nu mijn magneetventiel openstaat maar er geen belletjes uit m'n spraybar komen. Wel assimileren sommige planten al.

Ik overweeg om een reaktor te nemen , iemand een suggestie welke?
Mijn advies zou zijn: Bouw er zelf een! Het is goedkoop en zeer eenvoudig zelf te doen. Mijn materialen kocht ik bij tante Ali. Op mijn handtekening vind je de URL voor een bouwbeschrijving.
 
Idd gewoon zelf bouwen, is echt niet moeilijk, en er zijn genoeg mensen hier met de juiste kennis en adviezen.
 
Ik heb ook deze diffusor, en ik had het in het begin even dat er af en toe van die dotjes uitkwamen
Toen in de spraybar wat schuin naar beneden ( 3 á 5° ) richtte was het over
Mijn pomp draait op ongeveer half vermogen
 
@benvo hoe komt het dat jou planten assimileren? Heb dit vaker gezien maar nooit bij mij planten
 
@benvo hoe komt het dat jou planten assimileren? Heb dit vaker gezien maar nooit bij mij planten
dat krijg je als je water oververzadigd raakt qua opgeloste gassen. Dat bereik je door veel CO2 toe te voegen en de planten veel O2 te laten produceren.
Veel licht toedienen dus.
Mijn bak is ook echt een bubbelbad in de middag :p
 
dat krijg je als je water oververzadigd raakt qua opgeloste gassen. Dat bereik je door veel CO2 toe te voegen en de planten veel O2 te laten produceren.
Veel licht toedienen dus.
Mijn bak is ook echt een bubbelbad in de middag :p

Is het niet zo dat je dan een verzadiging hebt met alleen O2? Of hangt dat mede af van alle opgeloste gassen in het water?
 
Toch maar ff vermelden dat ik het filter wat heen en weer beweeg om er de restlucht uit te krijgen en een flinke tijd zonder buis voor het laatste beetje. Misschien doe je dat ook.
 

Terug
Bovenaan